۲۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ دوشنبه

صبح قزوین برپایی سه موکب اوقاف قزوین در نجف، کربلا و سوریه/ ۵۰۰ موقوفه استان دارای نیت سیدالشهدا(ع) است
کد خبر: ۳۳۷۸۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۸ ساعت: ۱۲:۲۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خبرداد

برپایی سه موکب اوقاف قزوین در نجف، کربلا و سوریه/ ۵۰۰ موقوفه استان دارای نیت سیدالشهدا(ع) است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین آمار دقیق بقاع متبرکه استان را ۲۱۴ بقعه اعلام کرد و گفت: حجم موقوفات استان در بخش‌های مسکونی، تجاری و زراعی حدود ۱۸ درصد اراضی کل استان است.

برپایی سه موکب اوقاف قزوین در نجف، کربلا و سوریه/ ۵۰۰ موقوفه استان دارای نیت سیدالشهدا(ع) است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی در نشست خبری که ظهر امروز(دوشنبه) در سالن جلسات اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: از ۷۵۷ موقوفه منفعتی استان که شامل حدود ۳۰هزار رقبه می‌شود بالغ بر ۵۰۰موقوفه دارای نیت سیدالشهدا(ع) است.

وی آمار دقیق بقاع متبرکه استان را ۲۱۴بقعه اعلام کرد و افزود: حجم موقوفات استان در بخش‌های مسکونی، تجاری و زراعی حدود ۱۸درصد اراضی کل استان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به برگزاری طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در ۱۱۵بقعه متبرکه استان تصریح کرد: در قالب این طرح که از اول ماه محرم آغاز شد برنامه‌های مختلفی از جمله لبیک یا حسین(ع)، ردپای سه ساله، شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل برگزار شد.

وی در ادامه از اعزام قریب ۶۲مبلغ از قم و قزوین به نقاط مختلف استان در ماه محرم خبر داد و گفت: راه‌اندازی کارگاه دوخت لباس حضرت علی اصغر(ع) در امامزاده حسین(ع) و برگزاری 5شب مجلس عزدارای سید و سالار شهیدان در دهه دوم محرم در مدرسه صالحیه قزوین از دیگر برنامه‌های اجرا شده است.

مجیدی تصریح کرد: در موقوفات سیدالشهدا(ع) نیات برخی واقفین برای تعزیه خوانی است که باید اجرای نیات شود، اما متاسفانه خیلی از نسخ امروزی مورد استفاده در تعزیه خوانی اشتباه است اما بعضا این افراد همچنان اصرار در خواندن این نسخ دارند که این یک آسیب است.

وی عنوان کرد: پس از گذشت سال‌ها از واقعه کربلا و با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم باید روایان واقعه کربلا به بیان دقیق، متقن و صحیح واقعه کربلا بپردازند.

این مسئول اضافه کرد: برای دوری جستن از این آفت و همچنین اجرای نیات واقفین در امر تعزیه خوانی تصمیم به انجام کار تلفیقی گرفته شد تا در کنار پرداختن به حادثه کربلا، به عصر و دوران انقلاب اسلامی یعنی مباحثی چون دفاع مقدس و دفاع از حرم نیز اشاره شود تا مباحث ارائه شده مخاطب فهم‌تر شود ضمن اینکه پیام این اقدام آن است که انقلاب اسلامی، دفاع از حرم و دفاع مقدس برگرفته از فرهنگ و قیام سیدالشهدا(ع) است.

وی ادامه داد: با استقبال حوزه هنری از این اقدام تئاتر "غریبه شام" در دانشگاه فرهنگیان قزوین از ساعت 7 شب روی صحنه می‌رود که اجرای این تئاتر تا پنجم ماه صفر ادامه دارد و هزینه این کار با مشارکت شهرداری، اوقاف و حوزه هنری تامین شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به اجرای طرح شمیم حسینی بیان کرد: در قالب این طرح ۱۰۰مسجد و هیئت مذهبی از حمایت موقوفات سیدالشهدا در استان قزوین بهره‌مند شدند.

وی عنوان کرد: موکب سیدالشهدا اداره‌کل اوقاف از روز پنجشنبه به نجف اشرف اعزام می‌شود، موکب آستان مقدس بی بی زیبده خاتون(س) در کربلا و موکب حرم زینب(س) با مشارکت حوزه علمیه استان قزوین در ایام۲۸ صفر در سوریه و حرم حضرت زینب(س) راه‌اندازی می‌شود.

مجیدی تصریح کرد: از محل موقوفات متعلق به عزاداری حضرت سیدالشهدا در بحث مواکب و هیئات مذهبی در ایام ماه محرم یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان کمک شد که نسبت به سنوات گذشته رشد چشمگیری داشت.

وی عنوان کرد: از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان کمک صورت گرفته 580میلیون تومان میزان کمک به هیئات و مساجد استان بوده و مابقی به موکب سیدالشهدا، بی‌بی زیبده و سوریه توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: خدمات موکب سیدالشهدای اداره اوقاف از ۱۵مهرماه به مدت 13روز و با همکاری 60 نیروی ثابت در نجف اشرف شروع می‌شود و روزانه در سه وعده صبحانه، نهار و شام ۱۵ تا ۱۸هزار پرس غذای گرم در بین زائران توزیع خواهد شد.

وی عنوان کرد: در این موکب خدمات کفاشی، خیاطی، آرایشگری و پزشکی به زائران ارائه می‌شود؛ همچنین چایخانه حضرتی به صورت شبانه روزی دایر خواهد شد و در حوزه فرهنگی نیز خدماتی چون برپایی خیمه‌های معرفت، توزیع اقلام فرهنگی و اجرای گروه سرود انتظار شهر الوند انجام می‌شود.

مجیدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال سه میلیون زائر به عتبات عالیات مشرف شوند؛ ابراز کرد: البته اسکان موکب سیدالشهدا محدود است و کلیه هزینه‌ها به همت موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی استان پرداخت می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: موکب بی بی زبیده خاتون(س)از 18مهرماه در کربلا مستقر شده و شبانه روزی با همکاری حدود 70نیروی انسانی به  4هزار زائر خانم و آقا اسکان داده می‌شود؛ ضمن اینکه پذیرایی در هر وعده نیز به همین تعداد انجام خواهد شد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان