۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقف در کشور وجود دارد/ قدیمی‌ترین وقف‌نامه متعلق به استان قزوین است
کد خبر: ۳۰۵۱۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۷ ساعت: ۱۴:۳۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف استان قزوین:

بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقف در کشور وجود دارد/ قدیمی‌ترین وقف‌نامه متعلق به استان قزوین است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به اینکه بیش از۸۰۰ نوع نیت در وقفنامه‌ها و موقوفات کشور احصاء شده است؛ گفت: فرهنگ وقف نیز مثل همه موضوعات دیگر باید با شرایط و اقتضائات روز جامعه تطبیق داده شود.

بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقف در کشور وجود دارد/ قدیمی‌ترین وقف‌نامه متعلق به استان قزوین است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حجت الاسلام غلامرضا عادل ظهر امروز(دوشنبه) در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی پویانمایی «وقف چشمه همیشه جاری» که در سالن سینما بهمن قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: وقف موضوع آشنایی برای همه مردم ما است و آحاد جامعه به نوعی با انواع مختلف آن سروکار دارند.

نیات وقف باید با نیازهای روز جامعه تطبیق داده شود
وی افزود: موضوع وقف از دیرباز در زندگی ما وجود داشته است و نشانه آن موقوفات گسترده‌ای است که در سراسر کشور و ممالک اسلامی و به ویژه جاهایی که شیعیان حضور پررنگ‌تری داشتند؛ وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: این امر حاکی از آن است که تاریخ و تمدن و فرهنگ ما با موضوع وقف عجیب است، جالب آنکه قدیمی‌ترین وقف‌نامه موجود در کشور متعلق به استان قزوین می‌باشد.

وی ادامه داد: این فرهنگ نیز مثل همه موضوعاتی که باید مطابق با شرایط و اقتضائات روز تطبیق داده شود؛ در مورد فرهنگ وقف نیز باید انجام شود؛ هم‌اکنون نیات مختلفی را در وقف‌نامه‌ها می‌بینیم به طوریکه در سراسر کشور بیش از ۸۰۰ نوع نیت در وقفنامه‌ها و موقوفات احصاء شده است.

عادل عنوان کرد: امروز موضوعاتی هست که جزء نیازهای جامعه محسوب می‌شود و باید خیرین و افرادیکه دوسیت دارند نام خود را در دنیا جاودانه کنند به آنها بپردازند.

وی تصریح کرد: هنر اگر در خدمت ترویج موضوع وقف قرار بگیرد بهتر می‌تواند ذهن مردم را معطوف این امر کرده و اعتقاد و تفکر آنها را به این سمت و سو هدایت کند؛ چراکه اگر نیازهای جامعه را با زبان هنر بیان شود قطعا تاثیرگذارتر بوده و توفیقات بهتری حاصل می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: چند سالی است که در سازمان اوقاف برنامه‌های هنری در راستای ترویج فرهنگ وقف در دستور کار قرار گرفته است و جشنوره‌های مختلفی با موضوع ترویج فرهنگ وقف در رشته‌هایی همچون نقاشی و قصه‌نویسی، خوشنویسی و فیلمسازی برگزار می‌شود.

جامعه هنری از ابزار هنر در راستای ترویج ارزش‌ها و عقاید استفاده کنند
وی عنوان کرد: موضوع پویا نمایی نیز از موضوعات جذابی است به ویژه آنکه امروز با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه علم و فناوری و فضاهای مجازی صورت گرفته، بسیار کاربرد دارد.

عادل ابراز کرد: دشمنان ایران اسلامی از ابزارهای نوین و رسانه برای تضعیف اعتقادات و ارزش‌ها استفاده می‌کنند؛ لذا ما باید از این ابزارها در جهت ترویج ارزش‌ها و عقاید استفاده کنیم که سازمان اوقاف در زمینه ترویج وقف اقداماتی را در این راستا انجام می‌دهد و استان قزوین موظف بود که جشنواره پویا نمایی را در سال 96 برگزار کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم این جشنواره آغاز راهی برای برگزاری جشنواره‌های آتی باشد؛ چراکه سوژه‌های جذاب و به روزی در موضوع وقف وجود دارد.

این مسئول تصریح کرد: وقف باید با نیازهای جامعه تطبیق داده شود؛ لذا هنرمندان متعهد و ولایی و جامعه هنری کشور لازم است که دغدغه مندانه در این عرصه ورود پیدا کرده و در راستای ترویج ارزش‌ها و عقاید از ابزار نوین استفاده کنند و فضای مجازی را به فرصتی برای ترویج عقاید و ارزش‌های دین اسلام تبدیل کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان