۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین سرطان، ناباروری و بیماری های قلبی و عروقی ره آورد مصرف سوسیس و کالباس
کد خبر: ۲۹۷۲۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس تغذیه در گفت وگو با صبح قزوین تصریح کرد:

سرطان، ناباروری و بیماری های قلبی و عروقی ره آورد مصرف سوسیس و کالباس

کارشناس ارشد تغذیه اظهار داشت: مواد نگهدارنده موجود در سوسیس و کالباس به مرور زمان به ماده ای به نام نیتروزآمین تبدیل می شود که به عنوان یک عامل خطرناک برای ابتلا به بیماری های مزمنی همچون سرطان شناخته شده اند.

سرطان، ناباروری و بیماری های قلبی و عروقی ره آورد مصرف سوسیس و کالباس
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، سوسیس و کالباس، یکی از نمونه‌های مواد غذایی است که به راحتی و در زمان کوتاه آماده مصرف می‌شود.
این ماده غذایی در عین حال بسیار خوشمزه است و به همین دلیل طرفداران زیادی در میان مردم دارد.
1در سال‌های اخیر استفاده از فرآورده‌هایی چون سوسیس و کالباس به صورت چشمگیری افزایش یافته است.
این در حالی است که این مواد در کنار طعم جذب کننده‌ی خود، مضرات فراوانی دارد.
موارد مصرف نیترات و نیتریت در سوسیس و کالباس رویا آقازاده، کارشناس ارشد تغذیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس اجتماعی صبح قزوین با اشاره به وجود مواد نگهدارنده در سوسیس و کالباس، اظهار داشت: نیترات و نیتریت سدیم به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می‌شوند تا شروع فساد را در گوشت به تاخیر اندازند و قابلیت نگهداری آن را افزایش دهد هم چنین باعث حفظ رنگ، عطر و طعم ادویه‌های آن می شود.
وی در مورد این مواد توضیح داد: این ترکیبات به مرور زمان به ماده ای به نام نیتروزآمین تبدیل می شود که به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری های مزمنی همچون سرطان شناخته شده اند.
**** مطالعات نشان داده است که احتمال ایجاد تومورهای مغزی در نوزادان مادرانی که در طی دوران بارداری هفته‌ای یک بار یا بیشتر ‌هات داگ مصرف می‌کردند بیش از دو برابراست.
مساله نیترات و نیتریت یکی از موضوعات مهم است.
از آن جا که نگهدارنده مناسب‌تری به جای نیتریت معرفی نشده است نمی‌توان افزودن آن را به محصولات گوشتی منع کرد و از سوی دیگر نمی‌توان با قاطعیت اعلام نمود مصرف این ماده غذایی اثر سرطان‌زایی ندارد.
*** قرن 21 قرن شیوع بیماری سرطان آقازاده کارشناس ارشد علوم تغذیه در مورد علل گرایش مردم به سمت مصرف این نوع مواد غذایی عنوان کرد: امروزه به دلیل توسعه زندگی ماشینی، ایجاد تغییر در نوع زندگی مردم از سبک سنتی به شیوه مدرن و نداشتن زمان کافی جهت طبخ غذا مردم خواه ناخواه به سمت فست فود ها گرایش پیدا کرده اند تا در مدت زمان کوتاه، غذایی کم هزینه و خوشمزه تهیه کنند در ضمن، انرژی لازم برای بدن نیز تامین شود.

co564

کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این که "قرن 21 قرن شیوع بیماری های مزمنی همچون سرطان است" اذعان داشت: این ماده غذایی با دارا بودن محاسن اندک دارای معایب بی شماری است.
وی در ادامه یادآور شد: با مطالعه آمارهای جهانی متوجه می شوید درصد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در قرن گذشته بسیار بالا بود و در حال حاضر درصد ابتلا به بیماری سرطان، افزایش قابل توجهی یافته است به شکلی که از کودک چند ماهه تا بزرگسالان هیچ کس در امان نیستند.
خطر سوسیس و کالباس برای سلامتی بدن انسان آقازاده در ادامه افزود: به همین دلیل بهره گیری از الگوی صحیح مصرف غذا بسیار مهم است این که بدانید، از کدام ماده غذایی و به چه میزان استفاده کنید تا ضمن تامین مواد مورد نیاز بدن، سلامتی شما را نیز تضمین نماید.
وی با اشاره به دیگر مضرات این ماده غذایی خاطر نشان کرد: این غذا به دلیل دارا بودن مقدار زیاد سدیم و پتاسیم برای افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند هم چنین برای گروه آسب پذیر یعنی کودکان، زنان باردار و سالمندان مضر می باشد.
آقازاده در ادامه تاکید کرد: خوردن چنین غذاهایی برای بیماران قلبی و ریوی به خصوص افرادی که بیماری کلیوی دارند به دلیل وجود مواد نگهدارنده هم چنین منیزیم و سدیم بالا ممنوعیت غذایی دارد.
وی تصریح کرد: برای سایر افراد نیز محدودیت وجود دارد و تا جایی که امکان دارد خوردن آن توصیه نمی شود.

IMG10541652

تغییر سبک زندگی عاملی جهت افزایش ناباروری آقازاده متذکر شد: سوسیس و کالباس جزء غذاهایی است که برای زنان باردار و شیرده ممنوع است زیرا علاوه بر تاثیرات منفی مواد نگهدارنده بر جنین ( هر ماده غذایی که مادر مصرف کند از طریق خون مستقیما به بدن جنین راه پیدا می کند) به علت داشتن مقدار سدیم بالا، عامل بالا رفتن فشار خون خانم های باردار می شود لذا باید مصرف آن کنترل شود.
وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه سبک زندگی به شکلی تغییر کرده که مجموع دلایل موجب افزایش ناباروری در جامعه شده است.
کودکان را به خوردن غذای بیرون عادت ندهید وی در ادامه توصیه کرد: از ابتدا به گونه ای عمل کنید تا هیچ تمایلی به خوردن چنین غذاهایی نداشته باشید.
بدون شک عادت غذایی افراد نقش مهمی در میزان تمایل فرد به مواد غذایی گوناگون دارد به طور مثال، برای مدتی مصرف قند در کنار چای را حذف کنید به طور قطع روزهای نخست تمایلی برای نوشیدن چای نخواهید داشت ولی به مرور زمان بدون احساس ناراحتی چای را بدون قند مصرف می کنید.
آقازاده به خانواده هایی که دارای فرزند هستند، توصیه کرد: کودکان را به خوردن غذای بیرون از خانه عادت ندهید.
در دنیای کنونی با ورود زنان به اجتماع و قبول مسئولیت های خارج از منزل موجب شده تا نتوانند به شکل شایسته ای به امور خانواده خود رسیدگی نمایند.

20110819104104_chag_34791

غذایی ساده در عین حال سالم، برای وعده شام کارشناس ارشد تغذیه در خصوص معایب عدم حضور زنان در منزل، خاطر نشان کرد: زنان شاغل به دلیل نداشتن زمان کافی برای پخت و پز و خستگی ناشی از کار بیرون بالاجبار وعده غذایی خانواده را از طریق خرید غذا از بیرون یا فست فود تامین می کنند و به تدریج با تغییر ذائقه اعضای خانواده، آنان نیز به این نوع غذاها گرایش پیدا می کنند.
وی در ادامه گفت: بهترین شام یک عدد سیب زمینی آب پز، یک عدد تخم مرغ آب پز و یک عدد گوجه فرنگی است.
کودکان را طوری تربیت کنید که هیچ وابستگی به غذای بیرون نداشته باشند در صورت رعایت این نکات، تا حدود زیادی قادر به تضمین سلامت اعضای خانواده خویش خواهید بود.
وی در پایان تاکید کرد: سلامتی بالاترین نعمت است؛ برای حفظ این سرمایه بزرگ، فرهنگ و الگوی غذایی خود را پیش از اینکه صاحب فرزند شوید به نوع مطلوب آن تغییر دهید.
امید است در آینده ای نزدیک محققان عرصه صنایع غذایی با تحقیقات بیشتر به روش‌هایی به منظور کاهش تولید این ترکیبات و جایگزینی مناسب و بی‌خطر به جای نیترات و نیتریت دست یابند.
انتهای پیام/ 7003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان