۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین جریمه از مفاد قرارداد خط لوله صلح حذف نشده است
کد خبر: ۲۳۱۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

جریمه از مفاد قرارداد خط لوله صلح حذف نشده است

وزیر نفت گفت: مباحث قرارداد خط لوله صلح به اتمام رسیده و تمام توافقات صورت گرفته با پاکستان مانند گذشته است و هیچ تغییری در مفاد قرار داد ایجاد نشده است.

جریمه از مفاد قرارداد خط لوله صلح حذف نشده است
به گزارش صبح قزوین به نقل از فارس، رستم قاسمی با اشاره به اظهارات اخیر عاصم حسین مشاور نخست وزیر پاکستان در خصوص برداشتن جریمه از قرارداد احداث خط لوله صلح گفت:اکنون مباحث قراردادی خط لوله صلح بین ایران و پاکستان به اتمام رسیده و کار وارد فاز عملیاتی شده است.
وزیر نفت ادامه داد: تمام توافقات صورت گرفته مانند گذشته است و هیچ تغییری در مفاد قرار داد ایجاد نشده است و ما نیز امیدواریم با همکاری متقابل بین ایران و پاکستان این خط لوله در زمان مقرر به اتمام رسد تا بتوانیم گاز را به پاکستان صادر کنیم.
وی ادامه داد: مقدمات لازم برای افتتاح این خط لوله در هفته آینده و با حضور مسئولان ایرانی و پاکستانی در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان آماده شده است و هیچ عاملی نمی تواند مانع از احداث این خط لوله شود.
گزارش خبرنگار فارس اضافه می کند، عاصم حسین، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور نفت و منابع طبیعی، اخیرا اعلام کرده است: تاریخ بهره‌برداری از پروژه خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان در حال حاضر بستگی به زمان تکمیل آن دارد و همانطور که پیشتر در توافق‌نامه خرید و فروش گاز قید شده ‌است درصورت تاخیر در اتمام اجرای آن،‌ پاکستان ملزم به پرداخت جریمه نخواهد بود.
وی اضافه کرده است در یک اقدام اساسی قیمت ساخت خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان‌ را از 1.
5 میلیارد دلار به 1.
3 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
شرکت ایرانی «تدبیر» قراراست این خط لوله را به قیمت 190 میلیون ریال در هر کیلومتر بسازد.
قرار است این شرکت هر روز 2 کیلومتر از این خط لوله را احداث کند.
به موجب قرار داد ساخت این خط لوله، پاکستان به مدت 20 سال از ایران گاز خریداری خواهد کرد و این مدت 5 سال دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.
قرار است ایران 500 میلیون دلار به عنوان وام به پاکستان اعطا کند.
اسلام‌آباد نیز موظف است تا این وام را با نرخ بهره 3 درصد بازپرداخت کند.
براساس گفته های وی پیشتر، تاریخ بهره‌برداری از این پروژه دسامبر 2014 معین شده ‌بود، اما در حال حاضر، با توافق حاصله جدید با تهران،‌ هر زمان که شرکت ایرانی تدبیر کار احداث خط لوله را به اتمام برساند این پروژه راه‌اندازی خواهد شد.
در حال حاضر دیگر وظیفه قانونی پاکستان محسوب نمی‌شود که این پروژه را تا دسامبر 2014 ره‌اندازی کند.
اگر شرکت ایرانی این پروژه را تا تاریخ معین تکمیل کند که بهترین حالت رخ داده‌است، اما اگر اجرای آن با تاخیر مواجه شود، جریمه‌ای متوجه پاکستان نخواهد شد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان