۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین "آیت الله محمدصالح برغانی" یک عالم سیاسی معتقد به ولایت فقیه بود
کد خبر: ۲۰۷۱۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۸ ساعت: ۱۴:۵ ↗ لینک کوتاه

دبیر برگزاری همایش "موسس صالح":

"آیت الله محمدصالح برغانی" یک عالم سیاسی معتقد به ولایت فقیه بود

حجت الاسلام علی اکبر حاج محمدی با بیان اینکه آیت الله برغانی یک عالم سیاسی معتقد به ولایت فقیه بود، عنوان کرد: برای سهیم شدن در بزرگداشت مرحوم برغانی از همه اندیشمندان و پژوهشگران جهت تحریر مقالات علمی دعوت به عمل می‌آید.

"آیت الله محمدصالح برغانی" یک عالم سیاسی معتقد به ولایت فقیه بود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، حجت الاسلام علی اکبر حاج محمدی، دبیر همایش "موسس صالح" پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در دفتر پاسخگویی به شبهات دینی اظهار کرد: آیت الله ملامحمدصالح برغانی(ره) یکی از پاسداران حریم تشیع در قرن سیزدهم هجری بود.
وی در ادامه افزود: همه خاندان این عالم مجاهد در علم و فضیلت و مبارزه سرآمد روزگار و مدافع مذهب حقه امامیه بودند؛ وی آثار فراوان علمی در رشته‌های تفسیر، فقه، ادبیات از خود به یادگار گذاشته است.
این مسئول با بیان اینکه مرحوم برغانی موسس مدرسه صالحیه است، بیان کرد: علمای بزرگی تا به امروز در این مدرسه تربیت شده‌اند، این مدرسه حتی پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان جایگاه علمی خود را حفظ کرد.
وی ابراز کرد: هنگامی که آیت الله محمدصالح برغانی بنای مدرسه صالحیه را قبل از سال‌های 1228 ه.ق بنا نهاد عالمان نخبه را از بزرگترین مدارس علوم دینی در سراسر ایران برای تدریس در این مدرسه دعوت کرد.
دبیر همایش "موسس صالح" عنوان کرد: هم اکنون پس از گذشت 166 سال از رحلت آیت الله برغانی حوزه علمیه قزوین با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی استان در نظر دارد همایشی برای گرامیداشت و معرفی آثار و خاندان ملامحمدصالح برغانی در "روز قزوین" برگزار کند.

حاج محمدی با بیان اینکه آیت الله برغانی یک عالم سیاسی معتقد به ولایت فقیه بود، ادامه داد: برای سهیم شدن در بزرگداشت مرحوم برغانی از همه اندیشمندان و پژوهشگران جهت تحریر مقالات علمی دعوت به عمل می‌آید.
وی در ادامه به ویژگی‌های علمی و اخلاقی مرحوم برغانی اشاره کرد و گفت: منتسب به خانواده علمی و مذهبی، رسیدن به درجات بالای علم و عمل در مکتب علمای بزرگ نجف و کربلا، داشتن 300 جلد کتاب، رساله و حاشیه در علوم مختلف از جمله کنزالعرفان فی تفسیرالقرآن، مصباح الجنان لایضاح اسرار القرآن، داشتن افکاری نو مانند: توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی از جمله و لایت فقیه، اعتقاد به تحصیل زنان و آموزش نظامی برای طلاب از ویژگی‌های این عالم برجسته است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان