۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین میراث فرهنگی نباید قربانی تصمیم‌گیری‌های شتابزده و نسنجیده شود
کد خبر: ۲۰۳۱۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۳ ساعت: ۱۰:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

میراث فرهنگی نباید قربانی تصمیم‌گیری‌های شتابزده و نسنجیده شود

حضرتی بیان کرد: در مورد مسائل میراث فرهنگی باید از هرگونه شتابزدگی و روزمرگی که میراث فرهنگی نیاکانمان را قربانی تصمیم‌گیری‌های نسنجیده و گاه آلوده به مطامع فردی و گروهی می‌سازد باید پرهیز شود؛

میراث فرهنگی نباید قربانی تصمیم‌گیری‌های شتابزده و نسنجیده شود
 به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، نشست مشترک بررسی مشکلات عمرانی بخش اسفرورین با حضور دکتر همتی استاندار قزوین، بهمن طاهرخانی نماینده مجلس شورای اسلامی، زارعی امام جمعه، مدیران کل استان و اعضای شورای اداری بخش اسفرورین شب گذشته(شنبه) در سالن اجتماعات شهرداری اسفرورین برگزار شد.
در این نشست محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پاسخ به درخواست شهردار اسفرورین برای تبدیل تپه باستانی این شهر به پارک گفت: میراث‌فرهنگی، ثروتی ملی و فراتر از محدوده‌های محلی و زمانی است و در مواجهه با آن باید امانتدارانه، هوشمندانه و براساس منافع دراز مدت ملی عمل کرد.
وی در ادامه افزود: در مورد مسائل میراث فرهنگی باید از هرگونه شتابزدگی و روزمرگی که میراث فرهنگی نیاکانمان را قربانی تصمیم‌گیری‌های نسنجیده و گاه آلوده به مطامع فردی و گروهی می‌سازد باید پرهیز شود.
این مسئول ادامه داد: زیرا خسارت‌های وارده به میراث‌فرهنگی حتی اگر سوء‌نیتی هم در کار نباشد، غیرقابل‌جبران است و نسل‌های آینده هیچ‌گاه تصمیم‌گیرندگان این خطاهای استراتژیک را نخواهند بخشید. 
حضرتی در این نشست با اعلام آمادگی میراث‌فرهنگی برای همکاری با شورای شهر و شهرداری در ساماندهی منظری تپه باستانی اسفرورین اشاره کرد و گفت: بخش اسفروین به خاطر آثار مهمی همچون تپه‌های باستانی و محوطه‌های پیش از تاریخ، آب انبار لوشکان، حصار یاری‌آباد، تنوع محصول و قابلیت‌های اگری‌توریسم و میراث کشاورزی می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های مهم گردشگری استان عمل کند.
وی عنوان کرد: ما براساس دو تفاهم‌نامه‌ای که طی سال‌های 93 و 95 با دوستان امضا کرده‎ایم سه راه حل پیشنهادی را مطرح نموده‎ایم که دو راه آن حفاظتی و یک راه دیگر مستلزم زمان و اعتبار کافی است اما می‌تواند آینده بسیار خوبی را برای منطقه و استان رقم بزند. 
حضرتی استفاده از چمن مصنوعی یا سنگ‌چین کردن سطح تپه باستانی را دو روش کوتاه‌مدت حفاظتی قلمداد کرد که علاوه بر حفظ موجودیت محوطه، مشکلات محلی نظیر تولید گرد و غبار یا گل و لای را مرتفع می‌سازد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بهترین روش را کاوش باستان‌شناسی و ایجاد سایت‌موزه در محور تاکستان – اک – اسفرورین دانست که می‌تواند با سایر سایت‌موزه‌های پیش‌بینی شده در دشت قزوین، عملکرد بسیار خوبی را در قلمرو گردشگری استان رقم بزند. 
در این نشست فریدون همتی استاندار قزوین نیز ضرورت حفظ ضوابط میراث فرهنگی در ساماندهی نقاط شهری و روستایی را مورد تاکید قرار داد و خواستار همکاری سازنده شورای شهر و شهرداری اسفرورین با میراث فرهنگی شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان