۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین نهی از منکر به معنای مچ گیری نیست/ فعالیت‌های انجام شده در سطح جامعه برای اقامه این فریضه مطلوب نیست
کد خبر: ۱۱۴۹۹۷ نویسنده: مهدی پورآرین تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

قائم‌ مقام دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر استان قزوین:

نهی از منکر به معنای مچ گیری نیست/ فعالیت‌های انجام شده در سطح جامعه برای اقامه این فریضه مطلوب نیست

قائم‌ مقام دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر استان قزوین گفت: نشاط و سلامت جامعه در پرتو امر به معروف و نهی از منکر حاصل می‌شود اما متاسفانه فعالیت‌های انجام شده در سطح جامعه برای اقامه این فریضه در جایگاه مطلوبی نیست.

نهی از منکر به معنای مچ گیری نیست/ فعالیت‌های انجام شده در سطح جامعه برای اقامه این فریضه مطلوب نیست
حجت‌الاسلام مهدی پورآرین، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر و لزوم مشارکت مردم و مسئولین در اقامه این فریضه اظهار کرد: بر اساس آیات و روایات این امر یکی از ضرورت‌هایی است که اقامه آن نشانه حیات جامعه اسلامی به شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه آیات الهی و روایات اهل بیت(ع) سند قانونی ما مسلمانان هستند، افزود: بحث امر به معروف یک مسئله حیاتی است و بیش از 23 آیه قرآن کریم به طور مستقیم به اهمیت این فریضه اشاره دارد.

نشاط و سلامت جامعه در پرتو امر به معروف و نهی از منکر حاصل می‌شود

قائم‌ مقام دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر استان قزوین خاطرنشان کرد: این واجب به اندازه‌ای مهم شمرده شده که زنده بودن یک جامعه را نشان می‌دهد چرا که حاکی از بی تفاوت نبودن مردم نسبت به اعمال یکدیگر است تا با دعوت یکدیگر به انجام کارهای نیک و تذکر دادن در مقابل کارهای ناشایست، زمینه سلامت کامل اجتماعی را فراهم سازند.
وی تاکید کرد: نشاط و طراوت و سلامت جامعه در پرتو امر به معروف و نهی از منکر حاصل می‌شود اما متاسفانه فعالیت‌های انجام شده در سطح جامعه برای اقامه این فریضه در جایگاه مطلوبی نیست و نیاز به همت بیشتر مسئولین، آگاهی مردم و حضور پررنگ آنها در صحنه است.
پورآرین ادامه داد: مسئولین به عنوان متولیان امور جامعه اسلامی بیشترین نقش را در آماده سازی بستر مناسب جهت انجام این فریضه بر عهده دارند.
وی اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر، قانونی الهی است و در روایات نیز بسیار بر آن تاکید شده است از این رو همه آحاد جامعه باید نسبت به انجام آن حساس باشند.

تحقق امر به معروف و نهی از منکر در سایه همکاری و مشارکت همه جامعه

این مسئول خاطرنشان کرد: اصل هشتم قانون اساسی نیز به این مورد اشاره کرده که امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه مردم به مردم، مردم به مسئولین و مسئولین به مردم است به عبارتی مسئولین و همه جامعه در پناه امر به معروف برای دستیابی به سعادت جامعه کمک کنند و این مهم در سایه همکاری و مشارکت همه جامعه محقق می‌شود.
وی در ادامه عنوان کرد: همانطور که در آیات الهی اشاره شده، امر به معروف و نهی از منکر کار گروهی و تیمی است البته وظیفه هر فردی است اما زمانی به نتیجه می‌رسد که همه نگاه واجبی به این دو فریضه داشته و آن را از محرومی و محجوری خارج کنند.
پورآرین تصریح کرد: امر به معروف جزء ریشه‌های اعتقادی ماست و اگر ریشه اعتقادی ما به معاد، مبدا، خدا و روز قیامت ضعیف شود در سایر مبانی دینی و اصول و فروعیات ما نیز اثر خواهد گذاشت.
وی در ادامه توضیح داد: اگر اصول دینی و عقاید ما که شامل توحید، نبوت، معاد، امامت و عدل است ضعیف شود به طور قطع ریشه ما ضعیف خواهد بود و اجرای فروعیات همچون نماز، حج، زکات و امر به معروف و نهی از منکر را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ضعف اعتقادات و سرایت آن به سایر امور، بیماری همه جوامع اسلامی است

قائم‌ مقام دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر استان قزوین بیان کرد: معتقدم مسئولی که در ظاهر به خدا اعتقاد دارد اما در عمل ضعیف است به طور حتم در عرصه امر به معروف و نهی از منکر قدم برنمی‌دارد و در نتیجه برای حفظ قدرت و موقعیت خود به شعار دادن و بازی با الفاظ اکتفا خواهد کرد.
وی ضعف اعتقادات را بیماری جوامع اسلامی عنوان کرد و گفت: مسلمانی به نام و نام خانوادگی نیست بلکه باید در عمل خود را نشان دهد که متاسفانه ما در عمل مشکل داریم و ضعف ریشه اعتقادی به طور مستقیم در عمل ما تاثیر می گذارد.
پورآرین عنوان کرد: آزادی انتخاب در دین اسلام وجود دارد اما بدین معنا نیست که هرکس هر عملی که خواست در حکومت اسلامی انجام دهد چرا که ما موظف به رعایت قوانین حاکم در کشور هستیم.
این مسئول تصریح کرد: هر کشوری حتی جوامع غیر اسلامی، دارای قوانینی هستند که مردم آن کشور مکلف به رعایت آن هستند، مطرح شدن بحث آزادی بدین معنا نیست که مختار به انتخاب هر حجاب یا مسائل دینی هستیم بلکه اینها منع قانونی الهی دارد.

بحث امر به معروف و نهی از منکر مانند بیشتر برنامه‌های فرهنگی در حاشیه و کلیشه واقع شده است

وی ادامه داد: در جایی که آحاد مردم جامعه مسلمان هستند همه باید احترام قوانین آن کشور را داشته باشند از سویی دیگر در قانون اساسی کشور ما، حجاب مصوب شده و ما ملزم به رعایت آن هستیم.
پورآرین خاطرنشان کرد: متاسفانه بحث امر به معروف و نهی از منکر مانند بیشتر برنامه‌های فرهنگی کشور در حاشیه و کلیشه واقع شده است و تنها به برگزاری چند همایش اکتفا شده است.

امر به معروف و نهی از منکر باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود

وی افزود: البته برگزاری چنین برنامه و مراسم‌هایی لازم است اما کافی نیست و باید به شکل ریشه‌ای در مدارس ابتدایی پرداخته شود تا موضوع تذکر رسانی و امر به معروف به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.
قائم‌ مقام دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر قزوین، از امر به معروف به عنوان دستگیری و کمک کردن به یکدیگر یاد کرد و گفت: این امر تنها منحصر به مسئله حجاب و منکرات خاص نیست بلکه همه منکرات را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: امر به معروف به معنای مچ گیری و آبروی فرد را بردن یا تجسس در زندگی شخصی افراد و محدود کردن و مخالف آزادی نیست بلکه ما در امر به معروف تلاش داریم تا خوبی‌ها را گسترش داده و موجب کاهش یا از بین رفتن بدی‌ها در جامعه شویم.
پورآرین با اشاره به بخشی از کتاب «امر به معروف و نهي از منكر در اسلام» نوشته محقق آمریکایی به نام مایکل کوک گفت: این محقق در بخشی از کتاب خود آورده است؛ چه اعجاز بزرگی است در امر به معروف و نهی از منکر که مسلمانان نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت نیستند.
وی افزود: به نوشته کوک، اسلام نام و تعالیمی ویژه برای چنین وظیفه اخلاقی دارد که نام آن امر به معروف و نهی از منکر است.

ترویج پیام مهربانی امر به معروف و نهی از منکر در میان آحاد جامعه

این مسئول تصریح کرد: نکته مهم این است که ما نتوانستیم پیام مهربانی امر به معروف را آنطور که شایسته این فریضه است در جامعه نشر دهیم به طوریکه از همان ابتدا نیز با نام منکرات شروع شد و این مقوله مغفول ماند و ظلم بزرگی به آن شد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که در دین اسلام، ابتدا به امر به معروف و سپس به نهی از منکر اشاره شده است، به عبارتی باید در ابتدا یکدیگر را امر به نیکی نمود در ادامه اگر نتیجه‌ای حاصل نشد نهی از منکر کرد.
پورآرین یادآور شد: امر به معروف کار فرهنگی و نجات بخش جوامع مردمی است و باید با هم افزایی و ورود آحاد جامعه، استفاده از تجارب موفق پیش کسوتان و بهره‌مندی از نیروی جوان و پر انرژی به عنوان وظیفه همگانی در جامعه نهادینه شود و پیام مهربانی آن به درستی در میان جامعه ترویج شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مدارس گفت: شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در مدارس فعال هستند و دانش‌آموزان در مقطع راهنمایی و متوسطه در این زمینه مشارکت دارند.
این مسئول در پایان گفت: زنگ تذکر لسانی، انجام تحقیق و پژوهش و برگزاری مسابقات و نمایش در مدارس از دیگر اقداماتی است که تلاش داریم به کمک آن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان