۱۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۷ جمعه

صبح قزوین بیشترین علل وقوع تصادفات، سرعت غیر مجاز است/ جریمه کردن هدف نیست
کد خبر: ۱۰۹۵۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره فرهنگ ترافیک استان:

بیشترین علل وقوع تصادفات، سرعت غیر مجاز است/ جریمه کردن هدف نیست

سرعت غیر مجاز اولین عامل وقوع تصادفات رانندگی در کشور می باشد،که کنترل این سرعت با استفاده از دوربین کنترل سرعت در دستور کار پلیس راهنمایی و رانندگی است.

بیشترین علل وقوع تصادفات، سرعت غیر مجاز است/ جریمه کردن هدف نیست

به گزارش صبح قزوین؛ هر چند تا کنون اقدامات زیادی در خصوص فرهنگ سازی جهت بهبود نحوه رانندگی ما ایرانی ها انجام شده است، اما طبق آمارهای جهانی هر سال نزدیک به 50 میلیون نفر در جهان در اثر حوادث رانندگی مجروح و دو میلیون نفر نیز کشته می شوند، این در حالی است که میزان حوادث جاده ای در ایران به دلیل آمار تصادفات جاده ای، هفت برابر کشورهای توسعه نیافته پیش بینی شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع با سروان حسن بهتویی رئیس اداره فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت و گویی ترتیب دادیم.

رئیس اداره فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی در پاسخ به این سوال که چرا آمار کشته های عابران پیاده بسیار افزایش داشته است اظهارکرد: مقررات راهنمایی و رانندگی فقط شامل حال رانندگان نمی شود بلکه برای تمامی افرادی است که با راهنمایی و رانندگی در ارتباط هستند .

بهتویی خاطر نشان کرد: رانندگان به دلیل داشتن گواهی نامه تا حدودی با مقررات را می شناسند، ولی متاسفانه عابرین پیاده با مقررات را هنمایی و رانندگی آشنایی ندارند،طبق ماده 215 آیین نامه راهنمایی و رانندگی عابران پیاده باید از دویدن و پریدن  در محل عبور و مرور وسیله نقلیه خودداری کنند؛ البته والدین در این زمینه بسیار نقش دارند چون درصد بسیاری از کشته شدگان در حوادث رانندگی، کودکان هستند که باید آموزش دیده و کنترل شوند.

وی افزود: ضروری است رانندگان ضمن کنترل سرعت در داخل و خارج از شهر، وسیله نقلیه خود را تحت کنترل داشته باشند و کاملا  به جلو توجه نمایند، زیرا این یک اصل است که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی تصریح شده است و از سویی یک ارتباط متقابل بین عابران پیاده و رانندگان می باشد و در نتیجه رعایت قوانین با کاهش تصادفات روبرو می شویم.

بهتویی در خصوص فرهنگ سازی در زمینه راهنمایی و رانندگی توضیح داد: پلیس  اداره راهنمایی و رانندگی  استان قزوین سال گذشته با همکاری شهرداری هفته ای را تحت عنوان هفته ترافیک در نظر گرفت و برنامه های متنوعی برای ارتقا فرهنگ ترافیکی شهروندان اجرا شد و از آن تاریخ تا کنون آموزش دیده شده اند، سر هر چهار راه مامورینی را مستقر کرد تا در صورت مشاهده عبور عابری از خط عابر به عابران تذکر دهد و آنها را در زمینه پایبندی به قانون راهنمایی و رانندگی توجیه کند.

وی یادآور شد: از چندین سال پیش اداره آموزش فرهنگ ترافیک در این زمینه اقداماتی انجام داده است، از جمله از دانش آموزان به عنوان همیار پلیس استفاده می کنیم و برای آن ها کارت همیار پلیس در تمام مقاطع در نظر گرفته شده است که ضمن آموزش با مقررات آشنا می شوند و در زمینه درون شهری و برون شهری تاثیر مثبت خود را اول بر روی خانواده های خود می گذارند.

رئیس اداره فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی  با بیان اینکه آموزش بسیار تاثیر گذار است و با این اقدام می توانیم مقررات را به تمامی سنین منتقل کنیم اضافه کرد: در این راستا با همکاری شهرداری پس از آموزش و گرفتن امتحان از دانش آموزان کارت پلیس مدرسه را صادر کردیم، البته جنبه آموزشی در مورد رانندگان اجرا می شود   و سعی شده است سایر ارگان ها را آموزش دهیم.

بهتویی در خصوص موتورسواران اذعان داشت: ادارات مختلفی هستند که موتور سوار دارند، با آن ها مکاتبه کردیم و جلسات آموزشی را برگزار کردیم؛ الزامی است که تمامی موتور سوران گواهی نامه رانندگی داشته باشد.

وی در خصوص کاهش و یا افزایش تصادفات اظهار کرد: در این خصوص نمی توان آمار دقیقی ارائه نمود ولی  بی انضباطی ترافیکی نشان دهنده کاهش و یا افزایش تصادفات است؛ شهروندان باید روحیه عمل به مقررات را افزایش دهند که با کاهش تصادفات روبرو شویم.

بهتویی با اشاره به اینکه از اواخر سال 90 با افزایش مبلغ جریمه تخلفات رانندگی مواجه شدیم افزود: جریمه کردن هدف واقعی نیست، بلکه هدف کاهش تخلفات و تلفات ناشی از تصادفات است، باید رفتار شهروندان را با آگاهی و فرهنگ سازی کنترل کنیم و بخاطر داشته باشیم خسارت جانی و معنوی دردناک تر از خسارت مالی است.

این مسئول در خصوص بافت مرکزی شهر اذعان داشت: در بافت مرکزی شهر باید از وسایل همگانی و عمومی استفاده کرد، استفاده از دوچرخه نیز در این زمینه مفید است؛ نباید با وسیله نقلیه تک سرنشین به بافت مرکزی شهر برویم و باعث ازدحام ترافیکی این خیابان ها شویم و مسیر ها را مسدود کنیم، یا از وسایل نقلیه به عنوان تفریح استفاده کنیم  و در نتیجه شرایط باعث سخت شدن شرایط ترافیکی را برای شهروندان شویم.

وی ادامه داد: با همکاری شهرداری، پارکینگ هایی را در سطح شهر در نظر گرفته شده است ، تا موجب کاهش تصادفات و جریمه شدن  و افزایش امنیت شهروندان شود و این پارکینگ ها د ر کاهش ترافیک عبوری مسیرهای پر ترافیک بسیار مفید است و برای جلوگیری از محدودیت مسیر می باشد.

بهتویی  با بیان اینکه در شهر سرعت غیر مجاز اتومبیل ها به قدری زیاد است که باعث بالا رفتن تصادفات می شود افزود: باید رانندگان با استفاده از سرعت گیرها، سرعت غیرمجاز را کنترل نموده و در این راستا کنترل ترافیک شهری از طریق دوربین رفتار  ترافیکی رانندگان را رصد می کنیم و به همین وسیله آمار تصادفات را در زمینه مصدوم شدن و فوتی کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه موتور سیکلت وسیله ای غیر امن است و با تلنگری زمین می خورد و حفاظتی ندارد گفت: با توجه به اینکه سر موتورسیکلت بیشتر در معرض تهدید است، توصیه اکید شده موتورسواران کلاه ایمنی را بگذارند، موتورسوران باید همانند رانندگان مقررات را رعایت کنند، و تفاوتی از لحاظ رعایت مقررات بین رانندگان و موتور سیکلت وجود ندارد و از سویی دیگر  موتور به علت داشتن هیجان باعث آسیب پذیری بیشتری برای جوانان است حتی لباس موتور سواران نیز باید ایمن باشد.

tasadof

بهتویی خاطرنشان کرد: بستن کمربند ایمنی حتی در مسیرهای کوتاه الزامی است، تعداد سرنشینان باید مجاز باشد.
بیشترین علل وقوع تصادفات سرعت غیر مجاز است که علل دیگر را نیز تشدید می کند.

وی در خصوص شرایط رانندگان به هنگام رانندگی اذعان داشت: باید رانندگان با خستگی و خواب آلودگی پشت فرمان رانندگی نکنند؛ در مسافرت های خارج از شهر هر دو ساعت 15 دقیقه استراحت کنند، بیشتر از 8 ساعت در طول شبانه روز رانندگی نکنند، غذایی سبک بخورند و از مصرف مواد غذایی و داروهای خواب  آور جلوگیری کنند.

بهتویی در خاتمه عنوان کرد: ما ایرانی ها ملت متمدن و با فرهنگی هستیم که به گذشت و فداکاری زبانزد سایر ملل می باشیم، شایسته است در زمینه رانندگی این فرهنگ را حفظ کنیم با عمل به مقررات و احترام گذاشتن به حقوق دیگران محیط امنی ایجاد کنیم و از این محیط بهره مند شویم.

بر اساس این گزارش می توان نتیجه گرفت؛ برای سفر با وسیله نقلیه شخصی امنیت خانواده در گرو رانندگی ایمن است و افرادی که  مدت زیادی از اخذ گواهی نامه شان  نگذشته است اما هیجان رانندگی آن ها را بی پروا کرده و چه آن هایی که سال ها از اولین بار پشت فرمانشان می گذرد، خیال می کنند یک راننده حرفه ای شدند باید به خاطر بسپارند که کوچکترین خطای انسانی عامل تصادفات رانندگی است.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان