۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کمپین نخریدن خودرو را باید ریشه‌یابی کرد/ نگرانی از معوق ماندن مطالبات پیمانکاران حتی در سال ۹۵
کد خبر: ۹۶۷۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

واکنش رئیس اتاق بازرگانی تهران:

کمپین نخریدن خودرو را باید ریشه‌یابی کرد/ نگرانی از معوق ماندن مطالبات پیمانکاران حتی در سال ۹۵

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت در بودجه سال ۹۵ بودجه عمرانی کشور را ۲۵ درصد کاهش داده و این نگرانی وجود دارد که دولت نتواند بدهی خود را به پیمانکاران و سرمایه‌گذاران پرداخت کند.

 کمپین نخریدن خودرو را باید ریشه‌یابی کرد/ نگرانی از معوق ماندن مطالبات پیمانکاران حتی در سال ۹۵
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، مسعود خوانساری صبح امروز در آغاز ششمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از حضور هیأت‌های تجاری پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات 1+5 در تهران خبر داد و گفت: تاکنون 8 هیأت اقتصادی در این مدت کوتاه وارد کشور شده‌اند و 10 هیأت دیگر نیز در راه هستند، اما تمام اینها یک روی سکه است و روی دیگر آن این است که اتاق باید برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از ظرفیت‌های کشور در پذیرش هیأت‌ها داشته باشد.

وی شناسایی ظرفیت‌های داخلی کشور برای سرمایه‌گذاری مشترک و حتی شناسایی شرکت‌های ایرانی که قابلیت ورود به این بخش را دارند، ضروری دانست و افزود: دولت باید در برنامه‌ریزی‌ها مخاطب اصلی‌اش اتاق بازرگانی باشد نه اینکه به دنبال بزرگتر کردن شرکت‌های دولتی برود.

خوانساری خاطرنشان کرد: با توجه به سند اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، دوران انتقال از پساتحریم را باید انجام دهیم؛ یعنی دسترسی به منابع مالی آسانتر، قانون مالکیت معنوی و رعایت تجارت آزاد بر کشور باید حاکم شود.

رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنان خود به بخشنامه بودجه سال 95 که به تازگی توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد، اشاره کرد و گفت: بودجه عمرانی کشور در سال 95 به نسبت سال 94 حدود 25 درصد کاهش یافته و این نگرانی وجود دارد که دولت نتواند بدهی خود را به پیمانکاران و سرمایه‌گذاران پرداخت کند، در این باره علاوه بر انتشار اوراق صکوک، دولت باید تمهیداتی فراهم کند که بدهی خود را به بخش خصوصی بدهد.

وی به موج رسانه‌ای اخیر که در مورد کمپین نخریدن خودرو ایجاد شده و واکنش برخی مسئولان اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته با باز شدن فضای گفت‌وگو در کشور، جامعه در مورد شاخص‌های اقتصادی نیز صحبت کرده و اطلاعات بیشتری دارد که همین امر به توسعه اقتصاد و صنعت کمک خواهد کرد و واکنش به نخریدن خودرو طبیعی بود، اگرچه کار درستی نیست ولی واکنش برخی به این مسئله نیز عجولانه بود.

وی ادامه داد: ما باید علت اینگونه مسائل را ریشه‌یابی کنیم و بخش خصوصی به این مسئله با متانت پاسخ دهد. ما باید بپذیریم که نقایصی در برخی کالاهای تولیدی به ویژه در صنعت خودرو وجود دارد که قطعاً راه مقابله با آن کتمان نخواهد بود، از طرفی صنعت خودرو صنعتی پیش‌رو در کشور است که سال گذشته یک درصد در رشد اقتصادی تأثیر داشته، اما از طرف دیگر، مهمترین اصل، مشتری‌مداری است که تولیدکننده باید به خواسته مشتری توجه کند.

خوانساری تصریح کرد: این اتفاق سبب شد فرهنگ عذرخواهی در کشور باب شود و عادت کنیم در مقابل کمبود و کاستی‌ها عذرخواهی کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در مورد قیمت خودرو توجه به دو نکته را ضروری دانست و افزود: ابتدا اینکه باید قیمت ارزانترین خودروها در دنیا را برآورد کرده و دیگری، به قیمت ارز توجه کنیم. آنچه در اقتصاد کشور ما تا اندازه‌ای مغفول مانده، رقابت در اقتصاد است و اگر اجازه دهیم بخش خصوصی وارد رقابت شود و شرایط ویژه‌ای برای شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی نباشد، یقیناً رضایتمندی بخش خصوصی را می‌توانیم در پی داشته باشیم چرا که معتقدیم فرهنگ رقابت و دوری از انحصار در کشور باید به وجود آید.

خوانساری به مسئولیت جدید اتاق بازرگانی تهران در حمایت از جوانان و مبتکرانی که دارای طرح و ایده هستند، اشاره کرد و گفت: این مسئله می‌تواند بسیاری از مشکلات را به ویژه در حوزه بهبود فضای کسب و کار حل کند و در اتاق تهران در تلاشیم تا فضایی ایجاد شود که اینگونه افراد شروع به کار کنند. در همین راستا جشنواره‌ای آبان‌ماه در تهران برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان