۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ضرورت توجه دولت و دستگاه‌های ذیربط به توسعه همه جانبه به موازات توسعه جمعیتی
کد خبر: ۹۶۰۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین:

ضرورت توجه دولت و دستگاه‌های ذیربط به توسعه همه جانبه به موازات توسعه جمعیتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: ضرورت دارد توسعه همه جانبه در تمامی بخش‌ها به موازات توسعه جمعیتی، توسط دولت و دستگاه‌های ذیربط مورد توجه جدی قرار گیرد.

ضرورت توجه دولت و دستگاه‌های ذیربط به توسعه همه جانبه به موازات توسعه جمعیتی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، منوچهر مهرام، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک که ظهر امروز در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: پس از سال‌ها فعالیت در عرصه تنظیم خانواده و جمعیت در شرایطی که نرخ باروری در اوایل دهه شصت به 6.6 درصد رسید نگرانی‌ها موجب شد برنامه‌هایی برای کنترل جمعیت اجرا شود.
وی افزود: کاهش جمعیت از اواسط دهه 60 در کشور آغاز شد و ادامه روند فعلی موجب می‌شود در آینده با جمعیت سالمند در کشور مواجه شویم.
مهرام خاطرنشان کرد: سال‌های اخیر تک‌فرزندی در کشور رایج شده و در بیشتر خانواده‌ها تمایل به فرزندآوری کاهش یافته است در حالی‌که سیاست کلی کشور ترویج و گسترش خانواده‌های پرجمعیت با تعداد فرزندان بیشتر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر 6 میلیون و 600 هزار خانم بین 15 تا 49 سال در کشور مجرد هستند ضمن اینکه یک میلیون و 700 هزار زوج نابارور در کشور وجود دارد که اگر این رقم را با کسانی که به علل مختلف جان خود را از دست می‌دهند بیفزاییم نتیجه حاصل نشان از روند رو به کاهش بودن جمعیت کشور است.
مهرام خاطرنشان کرد: در بحث باروری ترکیب جمعیت به لحاظ طبقات اجتماعی و قومیتی باید حفظ شود بنابراین اگر افراد باسواد و فرهیخته جامعه تمایل به فرزندآوری نداشته باشند این امر می‌تواند طبقات اجتماعی و قومیتی جامعه را بر هم زند.
این مسئول متذکر شد: برنامه‌ریزی برای افزایش انگیزه زوجین جهت فرزندآوری باید به گونه‌ای باشد که این موضوع به شکل خود خواسته و با انگیزه انجام شود که در غیر این‌صورت با مشکلات دیگری مواجه خواهیم شد.
وی در ادامه بیان کرد: بارداری‌های ناخواسته مشکلاتی نظیر افزایش سقط جنین، افزایش بارداری‌های پرخطر، افزایش مرگ و میر در زنان، افسردگی پس از زایمان و افزایش نوزادان سرراهی را به دنبال خواهد داشت و در برخی مواقع زمینه ساز بروز اختلافات بین زن و شوهر می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تاکید کرد: طرح‌هایی که برای ایجاد ثبات جمعیت در کشور برنامه ریزی می‌شود باید مواردی همچون بارداری در سنین بالا و یا در سنین خیلی پایین مورد کنترل قرار گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد فرزندآوری و افزایش جمعیت کشور گفت: ضرورت دارد که توسعه همه جانبه در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، مسکن، اشتغال، آموزش، کشاورزی و سایر بخش‌ها به موازات توسعه جمعیتی، توسط دولت و دستگاه‌های ذیربط مورد توجه جدی قرار گیرد.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان