۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بیشترین آمار طلاق در ۵ سال ابتدای زندگی رخ می‌دهد/ بررسی برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق در کشور
کد خبر: ۹۶۰۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي:

بیشترین آمار طلاق در ۵ سال ابتدای زندگی رخ می‌دهد/ بررسی برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق در کشور

معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: بیشترین آمار طلاق با ۴۸.۵ درصد در ۵ سال ابتدای زندگی گزارش شده است که برای جلوگیری از این مسئله برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق در حال بررسی است.

بیشترین آمار طلاق در ۵ سال ابتدای زندگی رخ می‌دهد/ بررسی برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق در کشور
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، محمد اسحاقي، معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همايش تبيين سياست‌هاي كلي جمعيت مبتني بر سلامت مادر و كودك كه در سالن اجتماعات استانداري قزوين برگزار شد، اظهار كرد: در هنگام تدوين نقشه مهندسي فرهنگي كشور نياز به تحليل جامع وضعيت فرهنگي كشور در ابعاد مختلف بود زیرا موضوعات متنوعی در این امر تاثیر دارند.
وی افزود: هدف اصلی نظام سلطه در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی تسلط بر جهان از طرق مختلف فرهنگی و هنری، سیاسی و نظامی است.
اسحاقی خاطرنشان کرد: ما در کشور با هجمه‌هاي وسيع و گسترده فرهنگي مواجه هستيم تا با حذف دين از همه جنبه‌های زندگي و تاثیر آن بر نهاد خانواده، مباحثي مانند كار در منزل و تربيت فرزند به عنوان ارزش‌هايي كه در روايات اشاره شده است، کم رنگ شود.
معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصریح کرد: در 50 سال اخير تغییراتی را در بخش‌های مختلف شاهد بودیم كه از آن جمله می‌توان به افزایش روند شهرنشيني و مهاجرت به شهرهاي بزرگ به خصوص تهران اشاره کرد.
این مسئول تصریح کرد: افزایش دسترسي به فناوري اطلاعات به صورت گسترده و نفوذ معماري غربي همچنین فيلم‌ها وعروسك‌ها و بازی‌های رایانه‌ای از دیگر تغییرات انجام شده است که به دنبال انتقال پيام‌هاي فرهنگ غرب هستند.
اسحاقي عنوان كرد: هدف اصلی بازی هاي رايانه‌اي غربی که به صورت رايگان در اختيار افراد قرار مي‌گيرد فساد اخلاق و عقيده و خشونت است چراکه در این برنامه‌ها نقد ارزش‌های دینی و فرهنگی، ترسیمی از تروریست و خشن بودن مسلمانان مشاهده می‎شود.
وي تأكيد كرد: مجموعه اين موارد موجب تغييرات فرهنگی و اجتماعی در فرد، خانواده و جامعه مي‌شود به طوري كه کاهش ميل به ازدواج در سنین مناسب و فرزندآوري را به دنبال دارد.
معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصریح كرد: باید این تغییرات به درستی مدیریت شوند زیرا در حال فاصله گرفتن از ارزش‌های بومی، ایرانی و اسلامی هستیم که باید فکری در این مورد اندیشیده شود.
اسحاقی عنوان کرد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي متصدي شناخت مسائل، تصميم گيري، ابلاغ و اجرای مصوبات است که در این راستا سه سند مهم راهبردی شامل نقشه مهندسي فرهنگي، نقشه جامع علمي كشور و سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شد که اگر اجرا شود مشكلات اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي موجود كنترل و مهار می‌شود.
وي با اشاره به کاهش فراگیر نرخ باروری در کل کشور تصريح كرد: کشور ایران بعد از آلبانی در میان کشورهای اسلامی در بحث جمعیت دارای وضعیت نامتعادلی است در حالی‌که سایر کشورها دارای شیب ملایم کاهش جمعیت هستند.
این مسئول بیان کرد: كاهش حجم كلي جمعيت ملي، بحران ميزان باروري و تجديد نسل، بحران كاهش نيروي كار و بحران سالمندي، افزايش مهاجرت بین المللی و تغییرات هویتی و فرهنگی از جمله چالش‌هاي جمعيتي است.
وي خاطر نشان كرد: 8 درصد از جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند که با سرعت در حال رشد است البته شاخص اميد به زندگي افزايش داشته و به 72 سال رسيده است.
معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي عنوان كرد: ميانگين سن ازدواج در كشور برای پسران 28 سال و دختران 23.5 است و اين عدد در تهران براي پسران 29 سال و دختران 28 سال است.
این مسئول در ادامه افزود: وضعیت ازدواج در سال 93 با رشد منفی و طلاق با رشد مثبت مواجه بوده است که با افزایش سن ازدواج و کوتاه شدن عمر زندگی همراه است.
اسحاقی در پایان گفت: بیشترین آمار طلاق با 48.5 درصد در 5 سال ابتدای زندگی و 14 درصد در سال نخست زندگی گزارش شده است که برای جلوگیری از این مسئله برنامه ملی کاهش طلاق در حال بررسی است.
انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان