۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تیراژ خودرو کم شد /کیفیت خودرو در شان ملت ایران نیست
کد خبر: ۹۳۹۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور:

تیراژ خودرو کم شد /کیفیت خودرو در شان ملت ایران نیست

در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ هر چند افزایش قیمتی در بخش خودرو نداشتیم اما این موضوع به دلیل تیراژ بالا در سال گذشته بود.

تیراژ خودرو کم شد /کیفیت خودرو در شان ملت ایران نیست
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، آرش محبی نژاد در خصوص روند کاهشی بهای خودرو، اظهار داشت: کاهش نرخ خودرو به دلیل راه اندازی کمپین نخریدن خودروی داخلی نیست زیرا از سال گذشته تاکنون بهای نهاده های تولیدی تغییری نداشته است اما راه اندازی چنین کمپینی تاثیر خود را بر تیراژ خودرو داشته است و تیراژ تولید خودرو کاسته شده است.

وی با بیان اینکه مردم مطالباتی در این بخش دارند و تا زمانی که به یک اعتماد و رضایت نسبی در حوزه خودرو نرسند این وضعیت بهبود نخواهد یافت گفت: سیاست گذاران در صنعت خودروسازی طی سالهای گذشته کوتاهی کردند و در شرایط تحریمی نیز نتوانستیم مدلهای جدید و تکنولوژی های به روز را وارد کشور کنیم .

محبی نژاد ادامه داد: همچنین صنعت خودروسازی با افزایش یکباره نرخ ارز و کمبود شدید نقدینگی مواجه شد و مصوباتی هم که برای حل مشکل مالی خودروسازان ارائه شد نظیر مصوبه 2 هزار میلیارد تومانی در دولت گذشته اجرایی نشدند! و همین موضوع باعث شد صنعت خودروی ما از دنیا عقب بماند هر چند این صنعت زمین نخورد اما از دنیا جا ماند .

وی تصریح کرد: در حال حاضر نه کل تحریم ها لغو شده و نه برجام مصوب شده است و نه شرکت های خارجی با ایران همکاری خود را آغاز کرده اند و این توقعات بوجود آمده منطقی نیستند زیرا در خوشبینانه ترین حالت لغو تحریم ها در آذر ماه خواهد بود که البته برخی معتقدند تا آخر سال تحریم ها لغو نخواهند شد.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و شفاف سازی برای پسا تحریم به مردم خیلی ضعیف بود گفت: عمده مطالبات مردم برحق است و کیفیت خودرو در شان ملت ایران نیست اما راه آن راه اندازی چنین کمپین هایی نیست ، زیرا کاهش تولید قیمت تمام شده را افزایش خواهد داد .

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور خاطر نشان کرد: در سال 94 نسبت به سال 93 هر چند افزایش قیمتی در بخش خودرو نداشتیم اما این موضوع به دلیل تیراژ بالا در سال گذشته بود.

وی ادامه داد: در کشور ما نرخ بهره بانکی 24 تا 30 درصد است این در حالی است که این نرخ در کشورهای پیشرفته 2 درصد است، در نتیجه سهم هزینه مالی از بهای تمام شده خودرو بین 20 تا 25 درصد است.

محبی نژاد افزود: همچنین هزینه مالی خودروسازان حدود 10 درصد و هزینه مالی تجمیعی زنجیره تامین نیز بین 10 تا 15 درصد قیمت تمام شده نهایی خودرو است و تقلیل هزینه مالی تولید موجب کاهش نرخ خودرو خواهد شد که این موضوع هم همت دولت و مجلس را می طلبد.

وی با بیان اینکه بهای خودروهای خارجی به دلیل تثبیت دستوری نرخ ارز افزایش نیافته است افزود: به همین دلیل به نظر می آید خودروی داخلی به تناسب گرانتر است.




انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان