۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وقتی وزیر صنعت صدای مردم را شنیده است
کد خبر: ۹۳۹۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

انتقادات مردم به وضعیت صنعت داخلی

وقتی وزیر صنعت صدای مردم را شنیده است

پس از توافقنامه هسته ای و احتمال برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه کشورمان، زنگ خطر ورود رقبا به بازار صنایع داخلی کشور از جمله صنعت خودرو بصدا درآمده است، گویی وزیر صنعت این بار برخلاف خودروسازان، صدای انتقادات مردم به وضعیت این صنعت داخلی را شنیده است.

وقتی وزیر صنعت صدای مردم را شنیده است
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، شاید بتوان فضای فعلی بازار خودرو کشور را برای دست اندرکاران صنعت خودروسازی کشور فضایی سخت و غیرقابل تحمل تعبیر کرد، چرا که این روزها بازار خودرو شرایط ویژه ای را پشت سرمی گذارد و از اوضاع مناسبی برخوردار نیست.
فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو با یک رکود شدید کاری مواجه شده اند و روز به روز شاهد افت محسوس قیمت ها هستند، این در حالی است که بسیاری از فروشندگان خودرو انتظار داشتند که پس از دستیابی به توافق هسته ای و تغییر سیاست های کلان اقتصادی کشور، وضعیت بازار این محصول تقریبا سرمایه ای بهبود یابد و اوضاع به روند عادی خود بازگردد.
سیل آگهی های فروش خودروهای تولید داخلی و وارداتی از سوی نمایندگی ها، شرکت های لیزینگی و نمایشگاه داران و خرده فروشان در سطح شهر نشانه آن است که مردم تصمیم به تغییر خودرو سواری خود به یک خودرو با کیفیت دارند.
البته تشکیل کمپین مشکوک نخریدن خودرو در شبکه های اجتماعی و به دنبال آن سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه راه اندازی مبارزه سازمان یافته برای نخریدن کالای داخلی یک خیانت و مغایر با منافع ملی است، همگی دال بر آن است که بالاخره نعمت زاده صدای مردم را شنیده و اتفاقی تازه در صنعت خودرو کشور در حال وقوع است.
نعمت زاده پس از آنکه سخنانش بازتاب فراوانی در رسانه های کشور داشت در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرده که شورای رقابت قصد افزایش قیمت خودرو را دارد اما ما موافقت نکرده ایم و می توانم بگویم خودرو ارزان نمی شود اما گران نیز نخواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه، راه اندازی کمپین علیه تولید ملی و ترغیب به نخریدن محصولات داخلی خیانت به کشور است، اظهار داشت: منظور من این بوده که مبارزه سازمان یافته ضد خرید محصولات داخلی و نخریدن خودروی داخلی مغایر با منافع ملی است و مردم حق دارند که از تاثیرات مذاکرات هسته ای بر صنایع کشور مطلع شوند و برای خرید خودرو تامل کنند.
نعمت زاده در ادامه به مردم پیشنهاد داد برای خرید خودرو دو ماه صبر کنند چرا که بانکها در روزهای اخیر اقدام به ارائه تسهیلات خودرو کرده اند اما چند ماهی طول می کشد تا مردم آن را احساس کنند.
البته پیش از این مدیرعامل ایران خودرو در اظهار نظری فارغ از تحلیل اوضاع جاری اقتصادی کشور، مبنی بر آنکه قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت، اعلام کرده بود که این غول خودروساز داخلی حتی درخواستی برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارسال کرده است.
اظهاراتی که بلافاصله با اعتراض یکی از اعضاء شورای رقابت قرار گرفته است، علی علیلو با بیان آنکه، ایران خودرو به تازگی درخواست افزایش قیمت محصولات خود را از شورای رقابت داشته است، گفت: ما نیز در مقابل درخواست اصلاح رویه مدیریت در صنایع خودروسازی را داریم.
وی با تاکید براینکه، مدیریت سرمایه در ایران خودرو علمی و تخصصی نیست و این کارخانه با اتلاف، ریخت و پاش و نامدیریتی سرمایه مواجه است، افزود: ما معتقدیم ایران خودرو نیاز به اقدام های مدیریتی دارد که هزینه ها در این شرکت به درستی انجام شود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه، اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم در شورای رقابت هم نسبت به افزایش و گران شدن قیمت خودرو مخالفت وجود داشته و به نظر می رسد مسئولان این شرکت بهتر است به دنبال اصلاح رویه در مدیریت سرمایه باشند.
با این حال پس از اتفاقات اخیر و بحران در فروش خودرو، خبرها حاکی از آن است که خودروسازان داخلی به منظور حفظ قیمت های موجود، میزان تولید خود را کاهش داده اند و در کنار بازار داخل، بر توسعه صادرات بیشتر محصولات خود به خارج تمرکز کرده اند.

** مذاکرات هسته ای و رکود در بازار خودرو کشور

سال هاست که مصرف کنندگان داخلی همواره به دلایلی از جمله وجود انحصار در تولید و نبود رقیب برای تولیدکنندگان داخلی، مجبور به مصرف کالایی خاص بوده اند، محصولاتی که برخی از آنها با وجود قیمت های بالا از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نبوده است.
البته وجود انحصار تولید و ارائه محصول و کالایی خاص مزایایی نیز از جمله ایجاد اشتغال هرچه بیشتر، جلوگیری از خروج ارز و از همه مهمتر جلوگیری از بیکاری فرزندان این مرز و بوم به منظور خرید کالاهای ایرانی را به دنبال داشته است.
اما در این بین و در طول سالهای گذشته، با وجود اینکه سه دهه از مشکلات مصرف کنندگان با تولیدکنندگان داخلی از جمله خودروسازان می گذرد، مدارا مردم با تولیدکنندگان داخلی نه تنها مورد توجه قرار نگرفت، بلکه گاها موجبات فرصت سوزی و سوء استفاده آنها را نیز فراهم کرده است.
شاید نیم نگاهی به دو سال پایانی دولت دهم و یادآوری مسائل و مصائبی که تولیدکنندگان داخلی در بخش های مختلف از جمله دو غول خودروساز داخلی بر سر مردم آوردند، دلیل محکمی بر این ادعا باشد.
بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در آن برهه با سوءاستفاده از بهم ریختگی شرایط اقتصادی کشور، هنگامی که مواد اولیه یا حامل های انرژی درصدی با افزایش مواجه شد، به بهانه های مختلف و آسمان ریسمان به هم بافتن، علاوه بر کم فروشی، چندین برابر نیز بر قیمت محصولات تولیدی خود اضافه کردند و مصرف کنندگان نیز به امید شکوفا شدن هرچه بیشتر بخش صنعت کشور و رسیدن روزهای بهتر، راهی جز تحمل اوضاع پیش روی خود نمی دیدند.
حال پس از امضاء توافقنامه هسته ای با کشورهای غربی، بسیاری از شواهد حاکی از آن است که آن روزهای بهتر فرارسیده چرا که پس از برجام، بسیاری از شرکت ها و تولیدکنندگان خارجی از کشورهای صاحب تکنولوژی و سرمایه برای فعالیت در بخش های مختلف بازار ایران ابراز تمایل کرده اند و زنگ خطر برای تولید کنندگان داخلی به صدا درآمده است.
همین اواخر هفته گذشته بود که خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به بررسی وضع حضور پژو و رنو، دو شرکت خودروساز فرانسوی در بازار خودروی ایران پرداخت و نوشت که این دو شرکت در این زمینه به رقیب یکدیگر تبدیل شده اند.
شرکت پژو که تا پیش از تحریم های اقتصادی بین المللی علیه ایران، نخستین شرکت خودروسازی اروپایی حاضر در بازارهای ایران بود، امیدوار است که این رتبه را پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران دوباره به دست آورد که البته در این گزارش آمده که در حال حاضر شرایط به گونه ای دیگر است و رنو نسبت به پژو بخت و اقبال بیشتری در بازار ایران دارد.
همچنین در حال حاضر بحث حضور مجدد شرکت آلمانی بنز در کشور مطرح است با اینکه این حضور در گذشته از فراز و نشیب های زیادی برخوردار بوده است، برخی اعلام می کنند این بنز برای جبران عملکرد گذشته خود حاضر به پرداخت غرامت شده است.

** تابستان 94، فصل سیاه بازار خودرو
به طور حتم می توان از تابستان سال جاری بعنوان دوره سیاه و افول قدرت خودروسازان داخلی یاد کرد، چرا که در شرایطی که همه ساله با فرارسیدن فصل تابستان تقاضا برای خرید خودرو با افزایش مواجه بود، مصرف کنندگان در همان روزهای ابتدایی شروع فصل تابستان با شور و شوق فراوانی رایزنی و مذاکرات تیم هسته ای دولت را با کشورهای غربی تا رسیدن به حصول نتیجه پیگیری می کردند.
مصرف کنندگان خریدهای خود را به امید ارزان تر شدن هرچه بیشتر محصولات به تعویق انداخته اند و بخش های مختلف بازار در طول مذاکرات در کل با رکود شدیدی مواجه شد.
پس از توافق هسته ای نیز بصورت طبیعی بخش هایی از بازار از جمله خودرو به دلیل خبرهای خوش اقتصادی در ورود تکنولوژی روز به منظور افزایش کیفی تولیدات داخلی و همچنین واردات محصولات مصرفی از کشورهای پیشتاز درامر تولید با قیمت مناسب می باشند.
البته به نظر می رسد این رکود در صنعت خودروسازی داخلی با نزدیک تر شدن به روزهای پایانی فصل تابستان و کاهش طبیعی تقاضا بیش از پیش سنگین تر شود، چرا که مردم در انتظار کاهش قیمت و افزایش هرچه بیشتر کیفیت خودرو داخلی به سر می برند.
مردم تصمیم گرفته اند که پس از گذشت دهها سال فعالیت صنعت خودروسازی در ایران و در جازدن این صنعت در مرحله مونتاژ با توجه به شرایط مطلوب اقتصادی ایجاد شده، خودروهای بادوام و کیفیت بیشتر و با قیمت پایین تر خریداری کنند و از مسوولان توقع دارند که به انحصار دوسویه تولید و واردات خودرو از سوی شرکت های خودروساز پایان دهند.
انحصاری که به اعتقاد رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان تنها ارائه محصولات بی کیفیت و گران و تضییع حقوق مصرف کنندگان خودرو در کشور را به دنبال داشته است.
محمد جعفری بتازگی با بیان اینکه، هم اکنون خودروسازان و واردکنندگان خودرو مانند دو لبه یک قیچی، حقوق مصرف کنندگان را تضییع می کنند، این مساله را ناشی از سوءمدیریت و هزینه های بالای تولید و همچنین سودجویی و رانت خواری در واردات دانست.
وی با اشاره به اینکه، با لغو تحریم ها و ورود خودروسازان بزرگ جهانی به کشور ضعف فن آوری در صنایع خودرو و قطعه سازی باید برطرف شود، افزود: در حوزه واردات خودرو نیز باید با رفع انحصار از واردات، زمینه های سودجویی و رانت خواری شرکتهای واردکننده خودرو به حداقل برسد.
به هرحال کاهش 200 تا 700 هزار تومانی قیمت خودروهای پرفروش داخلی مانند پراید، پژو 405 و پژو پارس از یک سو و همچنین افت قیمت بیش از 15 میلیون تومانی خودروهای خارجی وارداتی، موید آن است که حالا دیگر نوبت خودروسازان است که برای فروش محصولات شان ناز مصرف کنندگان را بکشند.

** اگر قیمت نان سنگگ کاهش یافت، قیمت خودرو نیر کاهش می یابد

اما در حالی که بسیاری از مردم انتظار کاهش قیمت خودرو را در سر می پرورانند و تصور می کنند که با توجه به توافق هسته ای، خودروسازان خارجی وارد بازار ایران می شوند و تولیدات خود را ارائه خواهند کرد، برخی نیز مانند محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور معتقد است که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و قیمت خودرو با کاهش مواجه نخواهد شد.
وی با اشاره به علاقه بسیاری از مردم در کاهش مناسب قیمت خودرو، اظهارداشت: با توجه به روند افزایشی قیمت دلار در سال های اخیر، باید بگوییم در این سال ها قیمت خودرو افزایشی نداشته است.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران اظهار داشت: اگر قیمت نان سنگک به 500 تومان و دلار به هزار تومان بازگشت، می توان امیدوار بود که خودرو نیز ارزان شود و به دلیل اینکه کاهش قیمت نان و دلار غیرممکن است به ارزان شدن خودرو نیز نباید امیدوار بود.

**دلیل نخریدن خودرو تشکیل کمپین نیست/افت 10 تا 17 میلیونی قیمت خارجی ها
برخی از فروشندگان خودرو نیز معتقدند که تشکیل کمپین نخریدن خودرو در شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در افت بازار خودرو در کشور نداشته است بلکه دلیل اصلی رکود فعلی بازار تنها توقع ایجاد شده در بین مردم پس از توفقنامه هسته ای است.
یکی از فروشندگان ماشین های خارجی و ایرانی در مرکز پایتخت که از رکود سنگین حاکم در بازار خودرو دل پری دارد، معتقد است این رکود هیچگونه ارتباطی با کمپین تشکیل شده در شبکه های اجتماعی در خصوص نخریدن خودرو ندارد.
منصوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص، افزود: رکود بازار خودرو از شب عید سال گذشته(1393) آغاز شد و با شروع سال 1394 این رکود به دلیل انتظار مردم از بازار به دنبال توافقنامه هسته ای بیشتر شده است.
وی با اشاره به کاهش محسوس قیمت انواع ماشین های خارجی، گفت: سانتافه فول از شب عید پارسال تاکنون حدود 16 تا 17 میلیون کاهش قیمت داشته و در حال حاضر 167 میلیون تومان و خودرو توسان و اسپورتج از کیاموتور نیز با حدود 10 میلیون کاهش قیمت مواجه بوده و به ترتیب در بازار134 و 143 میلیون عرضه می شود.
این نمایشگاه دار با اشاره به روند کاهشی قیمت خودروهای خارجی در بازار گفت: نشست قیمتی در خصوص خودروهای چینی بیشتر بوده و در حال حاضر شرایط فروش خودروهای چینی سهل تر و عرضه اقساطی آن افزایش یافته است.
وی در ادامه با انتقاد از اینکه، مجوز واردات خودرو در طول چند سال گذشته به بسیاری از افرادی که تنها پول داشته اند، داده شده است، اظهار داشت: این در حالی است که این مجوز تنها باید به متخصصین این کار داده شود.
وی گفت: مالیات سالانه ما در شرایط رکود بازار از 60 میلیون تومان در سال به 150 میلیون تومان افزایش یافته و دلیل آن هم از سوی اداره مالیات منطقه محل نمایشگاه ما در خیابان مرکزی شهر عنوان شده است.

** کمپین نخریدن خودرو پس از رکود بازار ایجاد شده /افت 200 تا 700 هزار تومانی قیمت خودروهای داخلی

یکی از نمایشگاه داران جنوب تهران نیز با تاکید براینکه، ایجاد و تشکیل کمپین نخریدن خودرو پس از رکود حاکم در بازار خودرو بوده است، موثرترین عامل در رکود بازار خودرو را انتظار مصرف کنندگان برای کاهش قیمت محصولات خودروسازان چندماه پیش از توافقنامه هسته ای عنوان کرد.
رحیمی زاده افزود: مردم تصور کرده اند که بلافاصله پس از توافق هسته ای، انواع و اقسام خودرو با قیمت پایین و کیفیت بالا تولید و عرضه می شود لذا نسبت به خرید خودرو دست نگه داشته اند.
وی با بیان اینکه، قیمت خودرو داخلی تغییری نکرده است، در عین حال اضافه کرد: این درحالی است که در طول پنج ماه گذشته پراید 200 تا 300 هزار تومان، پژو 405 نیز 400 تا 500 هزار تومان و پژو پارس تاکنون 700 هزار تومان کاهش قیمت داشته است.
این نمایشگاه دار با بیان اینکه، در حال حاضر پژو پارس در بازار 35 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می شود، ادامه داد: این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به 6 ماه پیش 700 هزار تومان ارزان تر شده است.

** قیمت انواع خودرو پرفروش دو خودروساز بزرگ کشور
قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی پرفروش در نمایندگی های معتبر و دارای مجوز کشور به شرح ذیل است: تویوتا رافور 182 میلیون تومان، سانتافه فول 165 میلیون تومان، کیا اپتیما فول 145 میلیون تومان، سوناتا LF فول 144 میلیون تومان،کیا اسپورتیج 143 میلیون تومان، توسان 136 میلیون تومان، IX35 فول 127میلیون تومان، تویوتا کرولا 112 میلیون تومان، تویوتا کمری 108 میلیون تومان، کیا سراتو فول 108 میلیون تومان، النترا فول 98 میلیون تومان، اکسنت 82 میلیون تومان است.
همچنین قیمت وانت بار دوگانه سوز 15 میلیون و 260 هزار تومان که تولید آن متوقف شده است، وانت آریسان دوگانه سوز 21 میلیون و 600 هزار تومان، سمند -SE دوگانه سوز تک ایربگ 26 میلیون و 400 هزار تومان، سمند - SE دو ایربگ 27 میلیون و 300 هزار تومان، سمند - LX تک ایربگ 29 میلیون و 200 هزار تومان، سمند - LX دو ایربگ 29 میلیون و 400 هزار تومان، سمند - LX دوگانه سوز دو ایربگ 31 میلیون و 200 هزار تومان، سمند EF7 تک ایربگ 28 میلیون و 800 هزار تومان، سمند EF7 دو ایربگ 29 میلیون و 680 هزار تومان، سمند EF7 دوگانه سوز دو ایربگ 30 میلیون و 970 هزار تومان، سمند EF7 دوگانه سوز - دو ایربگ مالتی پلکس 31 میلیون تومان، پژو 405 GLX داشبورد جدید - دو ایربگ 27میلیون و 900 هزار تومان، پژو 405 GLX دوگانه سوز- دو ایربگ 29 میلیون و 800 هزار تومان، پژو 405 SLX داشبورد جدید دو ایربگ 29 میلیون تومان، پژو پارس سال - دو ایربگ، داشبورد جدید 34 میلیون و قیمت خودروهای مانند پژو پارس سال اتوماتیک دو ایربگ 42 میلیون تومان می باشد.
قیمت پژوه 206 تیپ دو 31 میلیون تومان، پژوه 206 تیپ پنج 33 میلیون و 400 هزار تومان، پژو 206 صندوقدار V8 33 میلیون و 900 هزار تومان، رانا LX 30 میلیون و 800 هزار تومان، رنو تندر پیکاپ تک ایربگ 32 میلیون و 600 هزار تومان، رنو تندر E1 دو ایربگ 33 میلیون و 300 هزار تومان، رنو تندر E2 دو ایربگ 37 میلیون تومان است.
سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 5 در بازار با قیمت 120 میلیون تومان، سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 8 نیز 124 میلیون تومان، سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 8 نیز 127 میلیون تومان، وانت فوتون دیزلی 89 میلیون تومان، وانت فوتون بنزینی 86 میلیون تومان، مینی بوس آرین 114 میلیون تومان و ون وانا با قیمت 86 میلیون تومان عرضه می شود.
همچنین قیمت محصولات پراید شامل پراید 111 SE (سفید) صندوق دار 19 میلیون و 800 هزار تومان، پراید 111 SE (تنوع رنگ)20 میلیون تومان، پراید SE 131(مشکی.سفید) 19 میلیون و 400 هزار تومان، پراید SE 131 (تنوع رنگ)19 میلیون و 500 هزار تومان، پراید SE 131 پایه گازسوز (تنوع رنگ)21 میلیون و 500 هزار تومان، پراید 132 SE 19میلیون و 800 هزار تومان، پراید 132 SE (تنوع رنگ) 20 میلیون تومان است.
محصول تیبا EX یورو چهار 24 میلیون و 400 هزار تومان، تیبا SX یورو 4 دوگانه سوز 25 میلیون و 100 هزار تومان، تیبا 2 هاچ بک SX (سفید)26 میلیون تومان، تیبا 2هاچ بک SX (تنوع رنگ) 26 میلیون و 200 هزار تومان، تیبا 2 هاچ بک EX نیز 27میلیون و 600 هزار تومان عرصه می شود.
وانت زامیاد 24 گازسوز28 میلیون و 500 هزار تومان، آریو 1500 (دنده دستی)47 میلیون تومان، زوتی - Z300معادل 59 میلیون و 700 هزار تومان، برلیانس - V 5 معادل 85 میلیون تومان، چانگان CS35معادل 75 میلیون تومان، چانگان ایدو 69 میلیون و 800 هزار تومان، کیا سراتو 1600 - دنده ای70 میلیون و 600 هزار تومان، کیا سراتو 2000 - اتوماتیک84 میلیون و 300 هزار تومان است.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان