۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برای یکی از منتقدین دو رکعت نماز خواندم/ باید تاوان عدالت را پس دهم
کد خبر: ۹۳۶۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مشروح/ پورمحمدی گزینه وزارت دادگستری در مجلس:

برای یکی از منتقدین دو رکعت نماز خواندم/ باید تاوان عدالت را پس دهم

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: آمده بودیم برای استراحت در وزارت دادگستری و فکر می‌کردیم آرامتر است ولی ظاهراً دیدیم وضع به شکل دیگری است.

برای یکی از منتقدین دو رکعت نماز خواندم/ باید تاوان عدالت را پس دهم

به گزارش صبح قزوینبه نقل از فارس، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: خدا را سپاس که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن معنویت خداخواهی، حق‌طلبی، اخلاص، ایثار و شهادت‌طلبی موج می‌زند و رمضان گذشته شاهد مدعای بنده است.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری تصریح کرد: خداوند را بی‌نهایت باید سپاسگزار باشیم از این همه نعمتی که به ما عنایت کرد که در این فضا تنفس می‌کنیم؛ خدا را باید شاکر باشیم که در نظام اسلامی قدم می‌زنیم، حرکت می‌کنیم و حضور داریم.

وی افزود: وقتی که انسان این فضای مجلس را می‌بیند این حساسیت، وسواس، دقت در ارزش‌ها، آرمان‌ها، باورها سرمایه‌های ملت، دیانت، حفاظت از امنیت، تمامیت ارضی و همه نیازهای واقعی و جدی مردم خود یک ارزش به شمار می‌رود و باید سپاسگزار خداوند باشیم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی یادآور شد: این همه خدمتگذار، امین، انسان صالح که در کشور تلاش می‌کنند نعمت بزرگی است و باید خدا را سپاس بگوییم که در این فضا حضور داریم و سپاس بیشتر که بتوانیم در این راه گام برداریم و خدمتگذار باشیم.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: واقعاً نمی‌دانم با چه زبانی خدا را شکر بگویم که به بنده کوچکی مثل من توفیق خدمتگذاری را در موقعیت‌های مختلف عنایت می‌کند؛ از اینکه حوزه‌های سخت و پرمسئولیت متوجه بنده است لطفی از جانب خداوند است و هرکه بامش بیش برفش بیشتر.

پورمحمدی افزود: ما فکر می‌کردیم حال که وزارت دادگستری به تعبیر دوست منتقدمان هیچ جایگاه و فایده‌ای ندارد نمی‌دانستیم اینقدر پردردسر برگزار می‌شود؛ ما زمانی برای وزارت کشور به این مجلس آمدیم که رأی اعتماد بگیریم و خیلی روز پر سروصدا و دیدنی و تاریخی بود.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری ادامه داد: روز دیگری هم برای پرونده سه هزار میلیارد تومانی به این مجلس آمدیم و آن هم روز عجیبی بود و 72 دقیقه دوستان گوش می‌کردند و بعد از آن هم می‌گفتند ادامه داشته باشد به طوریکه از نفس افتاده بودم.
امروز هم آمده بودیم برای استراحت در وزارت دادگستری و فکر می‌کردیم آرامتر است ولی ظاهراً دیدیم وضع به شکل دیگری است.

وی در ادامه سخنان خود به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: وقتی صحبت‌های دوست منتقدمان را در صبح شنیدم یاد حادثه‌ای در سال 59 افتادم؛ روز 15 اسفند 59 سمینار قضات و دادستان‌ها در ساختمان دادگستری در میدان ارگ برگزار شده بود و شهید بهشتی در آن زمان رئیس دیوان عالی کشور بود و بنده به عنوان دادستان چند شهر خوزستان در این سمینار شرکت داشتم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: روز 15 اسفند فردای 14 اسفند تاریخی است که همه می‌دانیم چه حادثه‌ای بود؛ ما چند نفر از دادستان‌ها و قضات گروه گروه با شهید بهشتی ملاقات داشتیم نوبت ما بعداز ظهر روز 15 اسفند بود و خدمت شهید بهشتی در دفتر ایشان رفتیم که از پائین ساختمان فریاد بلند شد.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری اضافه کرد: همان‌هایی که دیروز در چمن دانشگاه که الآن محل نماز جمعه است و آن حادثه و قائله را آفریدند پشت دیوار دادگستری آمدند، نمی‌خواهم به ملت جسارت کنم اما ناچارم تاریخ را بگویم؛ مرگ بر بهشتی آنها ساختمان را می‌لرزاند؛ بهشتی در نگاه آنها مظهر اشرافیت و سرمایه‌داری و حافظ اشرافیت و سرمایه‌داران، ولی آن بزرگ، آرام سکوت کرد.

وی گفت: ما متشنج بودیم و دوستان صحبت کردند که چرا حرف نمی‌زنید اما ایشان فرمود «انّ‌ الله یدافع عن ‌الذین آمنوا»؛ ما مظهر اشرافیتیم؟ در آن دولت فلان، قائم‌مقام وزارت‌خانه بودیم حافظ اشرافیت بودیم؟ چه می‌گویید؟

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: بنده وقتی این دوست منتقدمان (کوچک زاده) آن حرف‌ها را زد با خود فکر کردیم چه سخنی بگوییم.
گفتم که همین برخوردها را با بزرگان ما مثل شهید بهشتی و دیگران هم داشتند، همان‌هایی که امروز نویسندگان و گویندگان و آماده‌کنندگان مطلب برای سایـت‌ها، تلویزیون‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای آن ور آب هستند و همه سندهای آن موجود است.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری افزود: ترسیدم برای آن عزیز چرا که آنها نیاز شعارهای سوپر انقلابی می‌دادند و امروز این سرنوشتشان است؛ امروز به سازمان خودم رفتم نماز را که خواندم بین نماز ظهر و عصر برای آن دوست عزیز منتقد صبح دو رکعت نماز خواندم و دعا کردم برای او و خودم که عاقبت به خیر شویم و منحرف نشده و ثابت قدم بمانیم و اگر آن مطالب در افکار عمومی مطرح نمی‌شد این چند کلمه را نیز دوست نداشتم بیان کنم.

پورمحمدی ادامه داد: یکی از منتقدان جمله‌ای را گفتند که تعجب من را واداشت؛ وی گفتند که پورمحمدی در وزارت کشور هیچ پرونده‌ای و سابقه‌ای در مورد مبارزه با فساد و سوءاستفاده از بی‌عدالتی‌ها نداشته و در ریاست 5 الی 4 ساله در سازمان بازرسی کل کشور نیز همینطور.
ایشان به من بگویند که این بی‌عدالتی و فساد کجا اتفاق افتاده؟ وی که دوست شفیق دولت عزیز گذشته هستند یعنی معتقدند در دولت بی‌عدالتی و فساد بوده است که من در مورد آن سکوت کرده‌ام.
اگر ایشان بر این باورند که دولت گذشته فاسد بوده است من تمام اتهامات را می‌پذیرم!

وی با بیان اینکه باید تاوان عدالتخواهی و اصرار بر حق را داد تصریح کرد: اگر در دولت فاسد و ناعادل سکوت کرده‌ام باید تاوانش را بدهم و تاوانش هم این است که شما من را اسنتطاق کنید.

وزیر پیشنهادی دادگستری در پاسخ به منتقد دیگر نیز گفت: این منتقد از من پرسید که چرا وزارت کشور را رها کردی و اگر کارت در وزارت کشور درست بوده پس چرا دنبال جای دیگر می‌گردی؟ این اولین بار است که بنده این حرفها را می‌شنوم.
خودشان گفتند که ما بیرونش کردیم شما می‌پرسید برای چه رهایش کردید!

پورمحمدی ادامه داد: حال اینکه چرا در سازمان بازرسی کشور نمی‌ماند این را خود جناب آقای دکتر لاریجانی توضیح بدهند چرا که حرفهایی که بین دوستان زده شد خودش پروژه‌ای بود که آقای روحانی، آیت‌الله آملی لاریجانی و آقای لاریجانی پیگیر آن بودند و من نمی‌خواهم اینها را بگویم.

وی به هجمه رسانه‌های خارجی علیه مطرح شدن وی در لیست وزرای پیشنهادی اشاره و تصریح کرد: 10 روز است که برای وزارت دادگستری کاندیدا شدم و صدها سایت رادیو روزنامه و تلویزیون علیه من مطلب درج و پخش می‌کنند حتی از آقای رئیس‌جمهور می‌خواستم معرفی من را به مجلس پس بگیرد و از شما نمایندگان نیز خواستم به من رای ندهید البته بنده نمی‌خواهم منتقدانم را به آن لیست اضافه کنم اما متاسفم که 10 روز دیگر برای ماهواره‌ها خوراک فراهم کردم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه افتخار می‌کنم پورمحمدی بعد از 33 سال مورد غضب دشمنان است گفت: افتخار می‌کنم پورمحمدی بر مدافع آرمان‌ها و اصول انقلاب تا به امروز ایستاده و اینچنین مورد غضب دشمنان نظام، ملت، اسلام و انقلاب قرار گرفته و خوشحالم که دولت یازدهم نیز از این فضا و موقعیت همچنان بهره می‌گیرد.

پورمحمدی ادامه داد: این جریان سالم انقلابی و ارزشی در دولت یازدهم هم حضور دارد و بر مواضع انقلاب پای می‌فشارد و از اصول انقلاب ایستادگی می‌کند.

وی در مورد قضیه 500 میلیون تومان و تلقیح قوانین نیز اظهار داشت: ما بحث تلقیح قوانین را می‌خواستیم بدهیم به خارج از سازمان اما بودجه‌اش را نداشتیم.
مجلس گفت ما کمک می‌کنیم که هنوز هم 200 الی300 میلیون آن بیشتر خرج نشده است و بقیه‌اش مانده و دارند خرد خرد به هر کس که قرارداد دارند کمک می‌کنند برای تلقیح قوانین.

وزیر پیشنهادی دادگستری اضافه کرد: داستان تلقیح قوانین 40 سال است که مانده و مجلس بزرگوار همت کرد خودش مسئولیت پذیرفت و ما هم گفتیم کمک می‌کنیم و تا امروز از 50 برنامه قانون 11 الی 12 برنامه را آماده کردیم.

«داستان داستان عجیب و مسئله‌سازی است چون من جلوی آن ایستادم و 5 الی 6 سال است که مانند اهرمی علیه من استفاده می‌شود و از همان ابتدا که بنده به سازمان بازرسی کشور رفته ام به من فشار آورده‌اند و حتی پیغام داده اند که یا کوتاه بیا و یا با تو این برخوردها را خواهیم کرد و بنده هم گفتم ما در ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها وظیفه پیگیری داریم و هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم و امروز خوشحالیم که بر مواضع حق ایستادگی کرده‌ایم.
»

پورمحمدی خطاب به یکی از مخالفان خود گفت: وقتی این شائبه‌ها مطرح شد من به رئیس قوه گفتم که یکی علیه یک مقام دولتی یعنی بنده شکایت دارد لطفا شکایت من را به یک شعبه قضات ارجاع دهید تا رسیدگی شود اما ایشان گفتند که شکایت نشده بلکه فقط گزارش شده اما بنده اصرار کردم که این گزارش را به یک شعبه انتقال دهند.

وی اضافه کرد: به رئیس شعبه گفتم از من تحقیق به عمل آید آنها گفتند که تو قاضی هستی و نمی‌توانیم از تو تحقیق کنیم چرا که باید اول تعلیق شوی و بنده مجبور شدم کتبا بنویسم از من تحقیق صورت گیرد و به شعبه رفتم و بازجویی پس دادم نه مثل آنهایی که برای خود خط قرمز قرار دادند.
نهایتا شعبه پس از بررسی این گزارش را داد که اقدامات متشاکیان منطبق با قانون و در حوزه اختیارات ایشان در زمان تصدی وزارت کشور به عنوان وزیر بوده و بنابراین با توجه به مراتب یاد شده اصولا جرمی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه بیایید برای عدالت بیشتر وقت بگذاریم دغدغه بزرگ جامعه امروز کشور را عدالت خواند و تاکید کرد: ما به خاطر مسائل سیاسی عدالت و منافع کشور را به حاشیه برده‌ایم و بسیاری از مشکلات کشور را کنار گذاشته‌ایم و این اتفاقات موجود در چند سال گذشته به خاطر غلبه فضای سیاسی بوده که خیلی از نیازهای اصلی مردم کنار زده شده است بنابراین باید این فضا را عوض کنیم و به طور جدی به مسائل کشور فکر و عدالت را واقعی و جدی تعقیب کنیم.

پورمحمدی با بیان اینکه اختیارات وزارت دادگستری درست تدوین نشده است گفت: ما حتی در این زمینه قانون مدون و شفافی هم نداریم و قانون دادگستری این یکی از کارهایی است که من باید به کمک نمایندگان انجام دهم و مجلس نیز تصویب کند چرا که دادگستری از نظر قانونی باید در جایگاه پاسخ تعریف شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری مجلس را همواره در راس امور خواند و گفت: باید در برابر مجلس به اعتبار اینکه در راس کشور و قانونگذار و ناظر است پاسخگو بود و احترام مجلس یعنی پاسخگویی و همراهی با این نهاد مردمی و بنده نیز در دورانی که در وزارت کشور بودم این رویه و روحیه را از خود نشان دادم و امروز نیز بر آن تاکید می‌کنم.

وی خطاب به مجلسی‌ها گفت: از شما انتظار داریم که راه‌های قانونی را برای ما هموار کنید چرا که در مورد وزارت دادگستری تفسیری در شورای نگهبان وجود دارد و ما خواهان این هستیم که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به تفسیر روشنی از این قانون برسند و برای ما راه راه هموار کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: بنده نه به عنوان وزیر دادگستری بلکه رسالتی بزرگتر دارم و من باید وزیر خادم و مبلغ عدالت شوم و این امر را در دولت پیگیری کنم و مصوباتی که در دولت می‌گذرانیم باید عادلانه باشد و جلوی رانت‌خواری، امتیاز‌دهی گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مبارزه با فساد را در خود دولت دنبال کنیم گفت: دولت باید خود عامل سلامت باشد و جلوی بروز فساد را بگیرد و باید این فضا به درون دولت برده شود و از این موقعیت استفاده شود.

انتهای پیام/1003/م

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان