۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دولت جدید به مسائل اخلاقی و مذهبی اهمیت دهد
کد خبر: ۸۹۶۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دولت جدید به مسائل اخلاقی و مذهبی اهمیت دهد

یکی از مراجع تقلید شیعیان، از دولت جدید خواست در دوره فعالیت خود بر توجه به مسائل اخلاقی و مذهبی در جامعه اهتمام داشته باشند.

دولت جدید به مسائل اخلاقی و مذهبی اهمیت دهد
به گزارش صبح قزوين به نقل از  مهر از قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، بعد از ظهر دوشنبه در جلسه تقسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره احزاب با اشاره به آیه ۳۹ این سوره اظهار داشت: انبیا در انجام رسالت شان و دعوت مردم به سوی حق و صراط مستقیم از هیچ چیز هراس و واهمه نداشتند و انواع مرارت ها و زحمات را متحمل می شدند.
وی اظهار داشت: همواره در تاریخ افراد جاهل و نادان، متعصب و لجوج از عادات گذشتگان خود پیروی می‌کردند و بر انجام سنت‌های گذشته اصرار داشتند و اگر هم دلایلی علیه آن اقدامات برایشان بیان می‌شد به آنها بی‌اعتنایی می‌کردند.
استاد برجسته حوزه بیان داشت: گردن کلفت‌ها، زمامداران و مقام داران سیاسی و اجتماعی که از راه ظلم و ستم به جایی رسیده بودند، همواره با انبیاء و پیامبران که می‌خواستند عدالت را اجرا کنند مخالفت می‌کردند و در برابر آنها می‌ایستادند.
مهمترین صفت انبیاء در راه تبیلغ، ترس از خدا بود وی با بیان اینکه مهمترین صفت انبیاء در راه تبیلغ، ترس از خدا بود، اظهار داشت: در این خصوص می‌توان به شجاعت و شهامت ابراهیم خلیل اشاره کرد که عمویش بت ساز بود که وقتی ابراهیم بت‌ها را شکست، مشرکین درخواست کردند تا او را در آتش بسوزانند.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی از ما وقتی که همرنگ جماعت نباشیم وحشت می‌کنیم در حالی که انبیاء در برابر مستکبران و ظالمان تنها بودند و در حقیقت شرط اول برای تبیلغ برنامه‌های الهی نترسیدن از غیر خدا و ترس از خدا باید دانست.
وی ابراز داشت: در قرآن کریم و روایات مواردی برای تاثیرگذاری بهتر امر تبلیغ دین برشمرده شده که نترسیدن از غیر خدا، عدم انتظار از کمک‌های دیگران و اینکه انسان باید خداوند را تکیه‌گاه خود قرار دهد و اینکه انسان باید گفتار و رفتارش را با هم هماهنگ کند از جمله این موارد است.
مرجع تقلید شیعیان، ادامه داد: امام علی(ع) در نهج البلاغه فرمودند، دستوری که به شما می‌دهم اول خود بدان عمل می‌کنم و اگر هم شما را از انجام کاری نهی می‌کنم اول خودم آن را انجام نمی‌دهم.
ارشاد جاهل و تنبیه غافل دو وظیفه در تبلیغ دین وی تاکید کرد: ما در تبلیغ دین وظیفه داریم دو کار مهم را انجام دهیم که‌‌ همان ارشاد جاهل و تنبیه غافل است و در این راستا همه ما ماموریت دایم در حوزه توانایی خود آن را انجام دهیم.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: افرادی می‌دانند کارشان اشتباه است اما با این حال آن را انجام می‌دهند که وظیفه داریم نسبت به ارشاد جاهل و تنبیه غافل اهتمام داشته باشیم.
هشت سال گذشته نسبت به مسائل فرهنگی و دینی بی‌توجهی شد این مرجع تقلید شیعیان، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در هشت سال گذشته نسبت به مسائل فرهنگی و دینی بی‌توجهی شده است، افزود: امروز در جامعه دیده می‌شود که مجالسی مختلط و گناه آلود بر پا می‌شود که امیدوارم در دوره جدید به مسائل اخلاقی اهمیت داده شود.
وی با بیان اینکه اگر به مسائل دینی خوب عمل شود، موجب تقویت کشور خواهد شد ابراز داشت: اگر مردم به باورهای دینی و مذهبی پایبند باشند امنیت در جامعه برقرار خواهد بود.
مذهب و اخلاق باید در جامعه حاکم باشد آیت الله مکارم شیرازی، تصریح کرد: مذهب و اخلاق باید در جامعه حاکم باشد و احکام اسلام تنها برای روز قیامت نیست و اگر در دنیا هم می‌خواهیم امنیت داشته باشیم باید نسبت به احکام الهی توجه داشته باشیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم، اضافه کرد: دنیای امروز مملو از آتش شده است و دلیلش هم آن است که دین در دنیا حاکم نیست.
میزان زکات فطره مفسر قرآن کریم، در بخش دیگری از سخنان خود به میزان زکات فطره اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از وظایف و واجبات در روز عید فطر، پرداخت زکات فطره است که دو اثر مهم با خود به دنبال داد که یکی از آن قبولی روزه‌های ماه مبارک رمضان و اثر دوم آن است که انسان را در برابر خطر‌ها در سال بیمه می‌کند.
مرجع تقلید شیعیان، ادامه داد: کسانی که زندگی آن‌ها تامین است باید زکات فطره پرداخت کنند و اگر کسی درآمدش کم است و هزینه زندگی او بیش از درآمدش می‌باشد، فقیر شرعی محسوب می‌شود و باید چیزی به او بدهند.
وی اعلام کرد: مقدار زکات فطره به اندازه سه کیلو گندم و برنج است که قیمت گندم در شهرستان‌ها سه هزار تومان و برای تهرانی‌ها سه هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
آیت الله مکارم شیرازی، اضافه کرد: کسانی که می‌توانند برنج بدهند، باید سه کیلو برنج پرداخت کنند که قیمت برنج خوب پنج هزار تومان است که در مجموع ۱۵ هزار تومان می شود.
مرجع تقلید شیعیان، در پایان به روزه داران توصیه کرد سفره ضیافت الله در حال جمع شدن است و همه باید از این باقی مانده روزهای ماه مبارک رمضان ‌‌نهایت استفاده را ببریم و به درگاه الهی توبه کنیم و برای نجات مسلمانان چنگال دشمنان دعا کنیم چرا که امروز دشمنان اسلام، کشورهای اسلامی را به آتشفشان تبدیل کرده‌اند.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان