۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین چرا عمر البشیر در مراسم تحلیف روحانی حاضر نشد؟
کد خبر: ۸۹۶۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

چرا عمر البشیر در مراسم تحلیف روحانی حاضر نشد؟

در حالی که خبر گزاری رسمی سودان "سونا" ساعت ۰۷:۰۶ به وقت گرینویچ روز یک‌شنبه خبر داد که هواپیمای عمر البشیر برای یک دیدار رسمی دو روزه راهی تهران شد، اما رییس‌جمهور سودان که به مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس جمهور ایران دعوت شده بود، در این مراسم غایب بود.

  چرا عمر البشیر در مراسم تحلیف روحانی حاضر نشد؟
به گزارش صبح قزوين به نقل از خبرگزاری فرانسه، علت این غیبت آن طور که خارطوم اعلام کرد کارشکنی از جانب عربستان بود که به هواپیمای البشیر اجازه نداد در مسیر پرواز به ایران از حریم هوایی عربستان عبور کند.
خارطوم اعلام کرد که عربستان روز یک‌شنبه به هواپیمای حامل عمر البشیر که عازم تهران برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی بود، اجازه عبور از حریم هوایی اش را نداد.
به این ترتیب هواپیمای عمر البشیر مجبور به بازگشت به سودان شد.
عماد سید احمد، دبیر مطبوعاتی البشیر به خبرگزاری فرانسه گفت: مقامات عربستان از دادن اجازه عبور به هواپیمای حامل رییس‌جمهور البشیر خودداری کردند.
وی افزود که بشیر در این سفر از هواپیمای ریاست جمهوری خود استفاده نکرده بود بلکه از یک هواپیمای اجاره‌ای از یک شرکت سعودی استفاده کرد.
به گفته احمد، وقتی این هواپیما وارد حریم هوایی عربستان شد، خلبان به مقامات اطلاع داد که حامل عمر البشیر است اما «آن‌ها گفتند که این هواپیما اجازه عبور ندارد» و در نتیجه هواپیما را مجبور به بازگشت به خارطوم کردند.
خبرگزاری فرانسه در ادامه به نقل از یک تحلیلگر منطقه‌یی که خواست نامش فاش نشود ادعا کرد که ندادن اجازه عبور به هواپیمای البشیر باعث بحران دیپلماتیک میان تهران و ریاض می‌شود اما در روابط عربستان و سودان آزردگی کمی ایجاد می‌کند.
وی گفت: البشیر از این موضوع ناراحت خواهد شد اما به دولت سعودی نیاز دارد.
او به پول نیاز دارد.
او به حمایت سیاسی نیاز دارد.
انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان