۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پله پله تا ملاقات خدا با کانون بقیه الله
کد خبر: ۸۹۱۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

آشنایی با موسسات قرآن استان قزوین:

پله پله تا ملاقات خدا با کانون بقیه الله

ایجاد و راه اندازی موسسات فرهنگی و قرآنی در جامعه یک حرکت مثبت و سازنده است. قرآن كريم چاره‌ ساز مشكلات است و با اين نگاه، مؤسسات قرآن و عترت در کشور راه‌اندازی شد.

پله پله تا ملاقات خدا با کانون بقیه الله
به گزارش صبح قزوین یکی از برنامه ها و کارهای ضروری -فرهنگی در جامعه دینی و اسلامی تقویت برنامه های دینی و قرآنی در کشور ایجاد موسسات قرآنی  می باشد.
در این راستا به معرفی موسسات قرآنی استان قزوین می پردازیم، شاید این راه گام کوچکی برای توسعه و آشنایی همشهریان با این موسسات باشد.
از این رو به سراغ کانون بقیه الله الاعظم واقع در خیابان خیام رفتیم.
معرفی کانون : کانون بقیه الله اعظم درتاریخ 4/7/86 مصادف با شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) با مجوزاز اداره فرهنگ وارشاد اسلامی افتتاح گردید.
 طرح های تخصصی حفظ حضرت زینب(س)، حضرت معصومه(س)، حضرت رقیه(س)، در این کانون انجام گرفت که با استقبال خوب دوست داران کلام وحی روبرو شد.
اولین طرح حفظ تخصصی حفظ حضرت زینب (س) با افتتاحیه این کانون آغاز شد.
این طرح در سال 86 پذیرای 150 نفر قرآن پژوه بوده که 12 نفر از اعضای این طرح در سال 91 حافظ کل قرآن شدند.
 مراسم تکریم این حافظان نیز مصادف با میلاد امام رضا(ع) برگزار و در حال حاضر سه کلاس باقیمانده این طرح 27 و 23 و 15 جزء می باشد.
دومین طرح حفظ تخصصی این کانون با نام حضرت معصومه(س) در مهر سال 89 به تعداد 200 نفر فعالیت خود را آغاز کرد.
این طرح هم اکنون در جزء های 15، 10، 8، 7، 4 جزء می باشند.
سومین طرح حفظ تخصصی متدبرانه به سبک جدیدی به نام طرح حضرت رقیه(س) با تعداد 100 نفر در سال 91 شروع به فعالیت کرد.
این طرح نیز دارای جزءهای 3، 2، 1 و جزء 30 می باشند.
در این طرح قرآن آموزان ضمن حفظ متبرانه شروع به حفظ جزء 30 وسپس جزء یک می کنند.
این طرح با توجه به متفاوت بودن به خاطر حفظ موضوعی آیات بسیار کامل تر است.
 این طرح که با راهنمایی استاد الهی زاده به مرحله اجرا در آمد در کانون کوثر، نور، سیدالساجدین نیز در حال اجرا می باشد.
کلاس های جانبی کانون بقیه الله: در کلاس های حفظ تخصصی که حافظان از کلاس های تفسیر، ترجمه ، تدبر، اخلاق و تجوید نیز حظ و بهره کافی می برند.
از دیگر کلاس های تشکیل شده در این کانون می توان به موارد زیر اشاره کرد: • کلاس تدبر در قرآن و سیره در قرآن ویژه مربیان هرساله با حضور استاد گرانقدر استاد الهی زاده • کلاس باغبانی • کلاس مفاهیم • کلاس های ترتیل ویژه همسایگان • کلاس قرآن در نهج البلاغه ویژه ماه مبارک رمضان • کلاس اخلاق • کارگاه صوت و لحن با حضور سرکار خانم دکتر سیاهپوش • کلاس تجوید • برگزاری مسابقات سوره نساء و سوره یوسف   آزمون های برگزار شده: • برگزاری آزمون حفظ، ترجمه و مفاهیم • برگزاری آزمون های دوره ای مرحله اول، دوم و سوم   برگزاری جلسات: • جلسات ویژه مربیان حفظ و ترجمه • جلسات ویژه نمایندگان کلاس ها • جلسات اعضاء کادر کانون • همچنین شرکت هر ساله قرآن آموزان این کانون در مسابقات سازمان ارشاد اسلامی استان قزوین در دوره اردیبهشت و مهرماه و کسب رتبه های بالا و شرکت در مسابقات حفظ سازمان اوقاف و تبلیغات اسلامی وکسب مقام های اول و دوم  

انصار القرآن:

با وجود مشکلات و هزینه های موجود، کلیه کلاس های برگزار شده در موسسه رایگان می باشد و تمامی مخارج موسسه از طریق کمک های مردمی ” انصار القرآن” تامین می شود.

  برگزاری مسابقه حفظ سوره اعراف در كانون بقيةالله‌الاعظم(عج) قزوين مسابقه حفظ سوره اعراف 19 تيرماه ساعت 9 صبح ميان 37 نفر از قرآن‌آموزان این کانون برگزار شد.
 هدف از اجرای اين مسابقه قرآنی را بالا بردن سطح حفظ قرآن‌آموزان مؤسسه كانون بقيةالله‌الاعظم(عج) بود و در طول سال چندين مرتبه مسابقات قرآن در قالب رشته حفظ جزء‌های مختلف قرآن برگزار می‌شود.
در مسابقه حفظ قرآن مؤسسه كانون‌ بقيةالله‌الاعظم(عج) قزوين، 50 سؤال تستی و كتبی از سوره‌های اعراف، كهف، نساء و يوسف تهيه شده بود که پس از اعلام نتايج در صورتی كه افراد دارای رتبه بالای 90 شوند، حائز دريافت جوايزی به رسم يادبود از سوی اين مركز قرآنی خواهند شد.
  آیات قران بهترین راه برای ساختن یک زندگی و در تحکیم خانواده بسیار مهم است.
خدیجه جهانی مدیر کانون بقیه الله در گفت و گوی تخصصی با خبرنگار صبح قزوین  اظهار داشت: این کانون از سال 86 توسط فخرالسادات میر معزی قبل از فوت وقف شد.
از آن زمان بنده افتخار خادمی این مکان ترویج قرآن و علوم مربوطه را دارم.
وی درباره فعالیت های قرآنی خود چنین توضیح داد: از سال 81 باعنایات خداوند شروع به حفظ قرآن نمودم که این امر در سال 84 موفق به تکمیل آن و حفظ کل قرآن شدم.
چند سال در کانون نور مشغول به فعالیت بودم و از سال 86 در این کانون افتخار خادمی کلام الله را دارم.
جهانی به تاثیر قرآن در زندگی اشاره و بیان داشت: مسلما نوای قرآنی که در زندگی شنیده می شود تاثیر گذار است.
به طوری که پسر من که حتی به کلاس قرآن نرفته  لحن استاد پرهیزگار را به خوبی تقلید می کرد و من این را از تاثیرات قرآن می دانم.
وی اشاره ای هم به طرح های دانش آموزی داشت و افزود: علاوه بر طرح های تخصصی ویژه بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان نیز طرح های دانش آموزی شامل نور، طه، قدر برگزار شده است و دانش آموزان از مقطع چهارم به بعد  ثبت نام می کنند تا مقطع پیش دانشگاهی.
این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه دانش آموزان توانستند در این طرح ها هم بدرخشند.
برای مثال دختری که کلاس اول راهنمایی است توانسته 25 جزء را حفظ کند.
 روی آورن به قرآن در سنین کودکی باعث می شود رفتار آنها از همان دوران پخته و تربیت شود.
مدیر کانون بقیه الله تاکید کرد: برای جذب بیشتر دانش آموزان باید ضمن جذاب نشان دادن قرآن از ابزار تشویق هم استفاده کنیم.
آیات قران بهترین راه برای ساختن یک زندگی و در تحکیم خانواده بسیار مهم است.
وی درباره تامین هزینه های این کانون اذعان داشت: تمام مخارج این کانون قرآنی توسط مردم و انصارالقرآن تامین می شود و از این بابت ما مدیون نگاه سخاوت مندانه انصارالقرآن کانون می باشیم.
جهانی برنامه های جانبی این کانون را چنین دانست: در راستای تشویق قرآن آموزان برنامه هایی در کنار آموزش مباحث تخصصی قرآن برگزار می شود از جمله اردوهای زیارتی و سیاحتی، جشن ها و مراسمات، مسابقات که می توان به مسابقه سوره اعراف که جدیدترین مسابقه ما بود اشاره کرد.
وی ادامه داد: برنامه افطاری در ماه پر فضیلت رمضان هر ساله در شب میلاد امام حسن مجتبی که با سالگرد افتتاح آن همزمان است برگزار می شود.
این مسئول افزود: کلاس های تربیت معلم برای ارتقاء مربیان در سال 91 انجام شد.
لازم به ذکر است مربیان کانون از خود قرآن آموزان تامین می شود، به این صورت که اعضای موفق کانون که بالای 7 جزء را حفظ نمایند بعد از گذراندن دوره ای به عنوان مربی استفاده می شوند.
آدرس: كانون بقية‌الله‌الاعظم(عج) واقع در قزوين، خيابان پيغمبريه، كوچه برق.
شماره تلفن: 02812223544   انتهای خبر/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان