۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین تصمیم جدید دولت در مورد سهام عدالت/ جزئیات آخرین مناقشه اشتغالی دولت دهم
کد خبر: ۸۶۷۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

تصمیم جدید دولت در مورد سهام عدالت/ جزئیات آخرین مناقشه اشتغالی دولت دهم

اعلام جزئیات تصمیم دولت در روزهای پایانی درمورد سهام عدالت، نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۵.۱ درصدی خرداد، عبور شاخص بورس از ۵۶ هزار واحد، نامه کارگران درباره وعده حق مسکن و واکنش رئیس جمهوری، آخرین مناقشه اشتغالی دولت دهم، امضای بزرگترين قرارداد صادرات گاز ايران به عراق، هشدار نسبت به افتتاح شتابزده فازهای پارس‌جنوبی و آخرین آمار قراردادهای مسکن از مهمترین عناوین اخبار اقتصادی در هفته جاری است.

تصمیم جدید دولت در مورد سهام عدالت/ جزئیات آخرین مناقشه اشتغالی دولت دهم
به گزارش صبح قزوين به نقل از  مهر، قابل معامله شدن سهام عدالت با مصوبه شورای عالی سیاست های کلی اصل 44 از مهمترین عناوین خبری بخش اقتصادی در هفته جاری است.
سهام عدالت قابل معامله شد با ابلاغ مصوبه شورای عالی سیاست‌های کلی اصل 44 توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی، انجام معاملات سهام شرکتهای استانی عدالت به تناسب اقساط واریزی به خزانه از سهام عدالت تا پایان شهریور 92 امکان‌پذیر می‌شود.
نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد 45.
1 درصد شد
بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خردادماه سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تورم نقطه به نقطه خردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 45.
1 درصد بوده است.
همچنین این نرخ در خردادماه امسال نسبت به ماه گذشته به میزان 3.
4 درصد افزایش داشته است.
به صورت کلی در 3 ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته نرخ تورخ نقطه به نقطه به میزان 43 درصد بوده است.
هزینه 259 میلیارد تومانی طرح جامع مالیاتی
رونمایی از طرح جامع اطلاعات مالياتي کشور در روز سه شنبه هفته جاری با حضور رئيس جمهور و وزیر اقتصاد در محل وزارت امور اقتصادي و دارايي از مهمترین رخدادهای خبری در این هفته است.
علی عسکری رئیس كل سازمان امور مالياتي كشور در این مراسم از دريافت ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار اظهارنامه الكترونيكي تا ۳۱ تيرماه سال جاري خبر داد و گفت: اين ميزان ۹۷ درصد كل اظهارنامه هاي دريافتي سال گذشته بوده، ضمن اینکه هزينه اجراي طرح جامع مالیاتی ۲۵۹ ميليارد تومان است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: طرح جامع مالیاتی از برنامه پنجساله سوم توسعه كشور در دستور كار بوده، اما اجراي آن در سال هاي اخير شتاب گرفته است و افزايش رضايتمندي، رشد درآمدها و ارتقاي بهره وري از اهداف طرح جامع اطلاعات مالياتي است.
وي با بيان اينكه اين طرح داراي ۳۲ پروژه است كه در سه فاز اجرا شده است، گفت: اين طرح لغزنده و مستمر است و زمان تكميل آن تاپايان سال ۱۳۹۴ پيش بيني شده است.
هزينه اجراي اين طرح ۲۵۹ ميليارد تومان است و اين رقم از سال ۱۳۷۳ تاكنون براي اجراي اين طرح هزينه شده است.
شاخص کل بورس 56 هزار واحدی شد
همچنین شاخص کل بورس روز گذشته در اولین دقایق آغاز معاملات با عبور از مرز 56 هزار واحد رکورد جدیدی در تاریخ بورس کشورمان به ثبت رساند.
و در نهایت در پایان ساعت معاملات 56 هزار و 387 واحد شد.
بانک مرکزی نرخ تورم 76 سال را اعلام کرد بانک مرکزی در گزارشی شاخص کل بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران(شاخص تورم) بین سالهای1315 تا 1391 را براساس سال پایه 90 اعلام کرد.
در گزارش بانک مرکزی که نرخ تورم 76 سال براساس سال پایه 90 اعلام شده، بالاترین نرخ تورم مربوط به سال 74 با رقم 49.
4 درصد و کمترین آن مربوط به سالهای 24، 25 و 29 به ترتیب با ارقام منفی 14.
4 درصد، منفی 11.
5 درصد و منفی 17.
2 درصد است.
بانک مرکزی نرخ تورم 8 سال گذشته را اینگونه اعلام کرده است: نرخ تورم پایان سال 84 معادل 10.
4 درصد، سال85 معادل 11.
9 درصد، تورم سال 86 معادل 18.
4 درصد، سال 87 معادل 25.
4 درصد، سال 88 معادل 10.
8 درصد، سال 89 معادل 12.
4 درصد، سال 90 معادل 21.
5 درصد و پایان سال 91 معادل 30.
5 درصد.
همچنین نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال 92 نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 91 معادل 32.
2 درصد؛ در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 92 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 91 معادل 34 درصد و در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 92 نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 91 معادل 35.
9 درصد اعلام شد.
جزئیات نامه کارگران درباره وعده حق مسکن انتشار جزئیات نامه کارگران درباره وعده حق مسکن و واکنش رئیس جمهور به درخواست کارگران توسط خبرگزاری مهر از مهمتین عناوین خبری در هفته جاری است.
بر اساس این گزارش 4 ماه از طرح بی نتیجه افزایش حق مسکن و بن نقدی کارگران می گذرد و کارگران تاکنون 3 نامه به رئیس جمهور و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه نوشته اند، با این حال در روزهای گذشته محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری گفت می خواهد پاسخ نامه های کارگران را بدهد.
غلامرضا عباسی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران از ارسال نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس جمهور درباره تعیین تکلیف افزایش حق مسکن و بن نقدی امسال خبر داد و گفت: از رئیس جمهور درخواست کرده ایم تا وعده خود در روز جهانی کارگر امسال را عملی کند.
جزئیات آخرین مناقشه اشتغالی دولت دهم در آخرین روزهای فعالیت دولت مناقشه جدیدی بر سر عملکرد اشتغالی دولت‌های نهم و دهم به وجود آمده است.
از یکسو وزیر کار می‌گوید دولت توانسته 7 میلیون شغل در کشور ایجاد کند و از آنطرف رئیس جمهور منتخب اشتغال سالیانه ایجاد شده در کشور را تنها 14 هزار فرصت اعلام می‌کند، این مسئله در روزهای اخیر باعث بروز برخی واکنش‌ها از سوی مقامات ارشد دولت فعلی شده است.
یکی از مهمترین چالشهای کشور در سالهای اخیر فشار تقاضا برای ورود به بازار کار و از بین رفتن تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار بوده است.
به عبارت ساده تر، در یک دهه اخیر به میزانی که کارجویان برای ورود به اشتغال آماده شدند، فضا برای پذیرش همه آنها ایجاد نشد و این مسئله باعث بیرون ماندن بخش قابل توجهی از کارجویان جوان کشور از بازار کار و به اصطلاح بیکاری آنها شد.
طبق آمارهای موجود و اظهارات سال های اخیر مقامات دولتی، با جود افزایش یکباره جمعیت در دهه 60 و رسیدن آنها به بازار کار در دهه 80 و 90، سالیانه کشور با 1 تا 1 میلیون و 200 هزار نفر متقاضای ورود به بازار کار مواجه خواهد بود که در صورت عدم ایجاد شرایط پذیرش این میزان کارجو در بخش های مختلف اقتصادی، کشور با انباشتی از تقاضای کار روبرو خواهد شد.
بزرگترين قرارداد صادرات گاز ايران به عراق امضا شد امضای بزرگترین قرارداد صادرات گاز از ایران به عراق با حضور وزرای نفت ایران و برق عراق در بغداد در هفته جاری از مهمترین اخبار اقتصادی محسوب می شود که بر اساس این قرارداد ایران روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می کند.
رستم قاسمی وزیر نفت ایران در این مراسم با اشاره به اینکه قرار است این میزان گاز برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاههای برق بغداد و المنصوریه به کشور عراق صادر شود، گفت: هم اکنون آخرین مراحل ساخت و راه اندازی خط لوله انتقال گاز به طول دویست و بیست و هفت کیلومتر در خاک ایران توسط پیمانکاران داخلی در حال انجام است.
هشدار نسبت به افتتاح شتابزده فازهای پارس‌جنوبی مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس با هشدار نسبت به نادیده گرفتن الزامات ایمنی و HSE در افتتاح پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی در روزهای پایانی دولت دهم، اعلام کرد: تاخیرها قابل جبران بوده اما وقوع یک حادثه در پالایشگاه‌های گاز ترش پارس جنوبی به هیچ وجه قابل جبران و توجیه نیست.
موسی سوری درباره راه اندازی بخش‌هایی از پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی و هشدار کارشناسان نسبت به ناایمن بودت انتقال و شرین سازی گاز ترش در این پالایشگاه‌ها، گفت: طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی 72 ماهه شده و تاکنون بیش از 22 ماه تاخیر در راه اندازی این فاز مشترک گازی حاصل شده است.
مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه راه‌اندازی شتاب زده این دو فاز گازی در دوهفته پایانی عمر دولت دهم با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان و چند میلیارد دلاری به صلاح صنعت نفت و اقتصاد ایران نیست، تصریح کرد: از سال 1389 تاکنون بارها نسبت به راه اندازی پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی وعده داده شده که تاکنون هیچ یک محقق نشده است.
آخرین آمار قراردادهای مسکن انتشار آخرین آمارهای قراردادهای مسکن در سامانه املاک و مستغلات توسط خبرگزاری مهر از دیگر عناوین مهم خبری در این هفته است، بر این اساس افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان موجب شده است که تعداد قراردادهای اجاره در سال جاری افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته باشد.
از اول تا 24 تیرماه تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات کشور 137 هزار و 389 قرارداد بوده است که از این تعداد 71 هزار و 633 قراداد مبایعه نامه و 59 هزار و 380 اجاره نامه به ثبت  رسیده است این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته رقم قراردادها 131 هزار و 418 قرار داد بوده است که 78 هزار و 933 قرارداد آن متعلق به مبایعه نامه و 45 هزار و 647 قرارداد مربوط به اجاره نامه بوده است.
همچنین در این تاریخ تعداد قراردادهای مسکن در استان تهران، 34 هزار و 170 قرارداد بوده که از این تعداد 14 هزار و 23 مبایعه نامه و 18 هزار و 470 اجاره نامه به ثبت رسیده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد 35 هزار و 964 قراداد بوده است که از این تعداد 20 هزار و 303 مبایعه نامهه و 13 هزار و 759 اجاره نامه به ثبت رسیده است.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان