۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین سفیر افغانستان در ایران: ۸۰۰ هزار افغان از ایران خارج شده‌اند/با واژه"اشغال"مخالفم
کد خبر: ۷۹۵۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سفیر افغانستان در ایران: ۸۰۰ هزار افغان از ایران خارج شده‌اند/با واژه"اشغال"مخالفم

اگر تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه به هزار دلیل به ایران آسیب رسانده است، شاید به یک دلیل مفید بوده باشد. سال‌هاست ایرانی‌ها به دنبال ساز و کاری برای خروج اتباع افغان به ویژه غیرمجاز‌ها از کشورشان هستند، اما در سه دهه "جنگ" و "اشغال" و "فقر" در همسایه شرقی‌، مسوولان ایران ناگزیر از پذیرش مهاجران افغان و تبعات منفی و البته مثبت آن بوده‌اند.

  سفیر افغانستان در ایران: ۸۰۰ هزار افغان از ایران خارج شده‌اند/با واژه"اشغال"مخالفم
به گزارش صبح قزوين به نقل از ایسنا،آمارهای رسمی و غیررسمی رقمی حدود 3 الی 4 میلیون افغان را در ایران تایید می‌کند که کمتر از یک میلیون آنها مجاز و باقی غیرمجازند.
بر اساس طرح ساماندهی افغان‌های غیرمجاز که سال گذشته آغاز شد،‌ پیش بینی شده بود حدود یک میلیون و 400 هزار افغان در این طرح ثبت نام کنند که بر روی این رقم هم مقامات ایران و هم افغان توافق دارند اما اتفاقی که افتاده است ثبت نام نکردن حدود 800 هزار افغان در این طرح است و مهم‌تر از آن دلیل این امر است که.
.
.
  نصیر احمد نور، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران که از دیپلمات‌های باسابقه این کشور در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقاست و پیش از این سفیر کشورش در قطر و مصر بوده است، درباره دلایل ثبت نام نکردن افغان‌ها در طرح ساماندهی ایران در یک سال گذشته پاسخ داده است.
  سفیر افغانستان در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین آمار از اتباع مجاز و غیرمجاز افغان در ایران اظهار کرد: طبق آمارهایی که به دست ما رسیده است، تعداد اتباع مجاز افغان که در کمیساریا ثبت و کارت‌های آمایش در دست دارند در ایران حدود 850 هزار نفر هستند.
هم‌چنین در چارچوب طرح ساماندهی و قانونمند شدن اتباع افغان پیش‌بینی می‌شد یک میلیون و 400 هزار افغان برای دریافت پاسپورت و ویزای اقامتی ثبت نام کنند، اما در این طرح تنها 600 هزار نفر ثبت نام و پاسپورت و ویزای اقامتی دریافت کردند.
   

800 هزار افغانی از ایران خارج شده‌اند

 

تحریم‌ها و کاهش ارزش ریال مهم‌ترین دلیل خروج احتمالی افغان‌ها از ایران

  وی با بیان این‌که درباره تعداد اتباع غیرمجاز آمار دقیقی در دست نداریم، درباره دلایل کاهش تقاضای حدود 800هزار نفری افغان‌ها برای دریافت پاسپورت و ویزای اقامتی در چارچوب طرح ساماندهی ایران گفت: مشخص نیست تعدادی که در این طرح ثبت نام نکردند در زمان ثبت نام در ایران به سر می‌بردند یا خیر! تعداد کسانی که در طرح ساماندهی با وجود پیش‌بینی‌ها شرکت نکردند، رقم قابل توجهی است و این نشان می‌دهد اکثریت این افراد در ایران نیستند و شاید مهم‌ترین دلیل این امر در یک سال گذشته، تحریم‌ها، افزایش تورم و کاهش ارزش ریال در ایران بوده باشد از این رو افغان‌ها یا به افغانستان بازگشتند یا به کشورهای هم جوار مهاجرت کردند.
   

طرح تحصیل کودکان و نوجوانان افغان غیرمجاز ادامه یابد

  نور درباره آموزش و پرورش اتباع مجاز و غیرمجاز افغان در ایران با قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری که اجازه دادند نوجوانان افغان چه مجاز و چه غیرمجاز در ایران فرصت تحصیل داشته باشند، افزود: این اقدام ایران انسان‌دوستانه و در جهت حسن همسایگی بود.
بیش از 300هزار دانش‌آموز افغان در مدارس دولتی ایران مشغول به تحصیل هستند که عمدتا نسل به دنیا آمده در ایرانند و وقتی این نوجوانان و کودکان به کشور خود باز گردند، بدون شک عامل موثر برای تقویت پیوندها بین ایران و افغانستان خواهند بود.
وی از مسوولان ایران خواست زمینه تداوم طرح تحصیل تمامی کودکان و نوجوانان افغان مقیم ایران فراهم شود، چراکه این مساله موجب تحکیم روابط دو کشور در تمامی جنبه‌ها خواهد شد.
   

با به کاربردن واژه "اشغال" درباره افغانستان مخالفم

این دیپلمات باسابقه افغان در پاسخ به این پرسش که وضعیت افغانستان پس از خروج آمریکا و نیروهای ناتو و پایان "اشغال" این کشور را چگونه می‌بینید؟ با بیان این اعتقاد که با به کار بردن واژه "اشغال" مخالفم، خاطرنشان کرد: در افغانستان بیش‌تر یک همکاری بین‌المللی در چارچوب منافع مشترک صورت می‌گیرد و حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان در چارچوب مشروعیت قانونی بین‌المللی ونیازمندی‌های افغانستان است.
   

ایران در زرنج و افغانستان در اصفهان کنسولگری جدید تاسیس می‌کنند

  نور در ادامه درباره ازدحام همیشگی مقابل سفارت افغانستان گفت: در سفارت امور کنسولی هم انجام می‌شود و شلوغی مقابل ساختمان امری هر روزه و عادی است.
در حال حاضر در مشهد و زاهدان دو کنسولگری داریم و به تازگی توافق شده است که در اصفهان نیز کنسولگری دایر کنیم، در مقابل ایران هم در زرنج مرکز استان نیمروز افغانستان که در مجاورت سیستان و بلوچستان است، سرکنسولگری جدیدی احداث می کند.
ما منتظر دریافت پاسخ هرچه سریع‌تر مقامات ایران برای تاسیس کنسولگری جدید هستیم تا بتوانیم تسهیلات بیش‌تری را به اتباع افغان در نقاط مختلف ایران ارایه کنیم.
سفیر افغانستان در تهران در ادامه با اشاره به زمینه‌های همکاری میان دو کشور گفت: ما همکاری‌های زیادی در بخش‌های مختلف داریم به ویژه میان استان‌های هم مرز دو کشور این همکاری‌ها قابل توجه است.
افغانستان علاقه‌مند به همکاری با بخش‌های دولتی و خصوصی است.
مهم‌ترین تعامل میان ایران، افغانستان و هند بر سر بندر چابهار است که اراده سیاسی مسوولان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
   

صادرات ایران به افغانستان در چهار سال گذشه شش برابر افزایش داشته است

  وی ادامه داد: در حدود چهار سال پیش از این صادرات ایران به افغانستان از مرز 500 میلیون دلار در سال تجاوز نمی‌کرد، اما امروز به 2 تا 3 میلیارد دلار رسیده است و افزایش 6 برابری داشته است که پیشرفتی چشمگیر است.
گذشته از آن بخش قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی و مواد نفتی مورد نیاز افغانستان نیز از مسیر ایران می‌گذرد که البته این موارد در آمار صادرات ایران به افغانستان محاسبه نمی‌شود.
   

عبور و مرور غیرمجاز و قاچاق در مرزهای دو کشور تقریبا به صفر رسیده است

  نور درباره مشکلات امنیتی در مرز دو کشور و ترانزیتی گفت: خوشبختانه مرزهای دو کشور همواره مرز دوستی بوده و هست و اگر حوادثی هم رخ دهد، موردی و غیرعمد است.
عبور و مرور غیرمجاز و قاچاق در بخش‌های زیادی از مرزهای دو کشور به صفر رسیده است و در سایر مناطق به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
اما قاچاق انسان عمدتا از مرزهای پاکستان با افغانستان صورت می‌گیرد که خارج از کنترل افغانستان است.
   

تیراندازی به افراد مشکوک از سوی ایران در مرز امری غیرمعمول است

  وی ادامه داد: در دو سه ماه اخیر حادثه دلخراشی در مرزهای دو کشور نداشتیم.
درباره رفت‌وآمدهای غیرمجاز نیز باید گفت که در سراسر دنیا این رفت‌و‌آمدها بین اتباع کشورهای همسایه رخ می‌دهد، اما کشورها سعی می‌کنند با کمترین تلفات انسانی آن را مدیریت کنند و اتباع غیرمجاز دستگیر و به کشورشان بازگردانده ‌شوند.
در مواردی پیش آمده که در مرز دو کشور به افراد مشکوک که از سمت افغانستان به ایران می‌آمدند، تیراندازی شده است و این امری غیرمعمول است، البته ما ملاحظات امنیتی ایران در مرزهایش با افغانستان را درک می‌کنیم و معتقدیم برخی موارد که به مرگ اتباع افغان منجر ‌شده، عمدی نبوده و ناشی از تکفیک نکردن میان جوان افغانی جویای کار با اشرار و قاچاقچیان است.
 
سفیر افغانستان در ایران
این دیپلمات باسابقه افغان اظهار کرد: ما از دولت ایران تقاضا داریم تا شرایطی برای ورود و خروج آسان و قانومند اتباع افغان فراهم شود به نحوی که مسیر قاچاق انسان و مواد مخدر گرفته شود.
معتقدیم یکی از راهکارها ارایه آسان ویزا به تعداد زیاد است.
نور گفت: از وقتی به ایران آمده‌ام در این‌باره با مقامات ایران رایزنی کرده‌ام و اخیرا پاسخ گرفتیم که با افزایش صدور ویزا و آسان کردن شرایط دریافت آن موافقت شده است و امیدوارم این مساله در یک دوره آزمایشی به اجرا درآید تا دیگر مردم افغانستان برای وارد شدن به ایران فریب قاچاقچیان را نخورند.
سفیر افغانستان در تهران هم چنین با اشاره به تبریک رییس‌جمهوری کشورش به رییس‌جمهور منتخب ایران اظهار کرد: بیانیه مکتوب و تماس تلفنی حامد کرزی با ایشان حاکی از روابط صمیمانه دولت افغانستان و اهمیت دادن به ایران است.
ایران و افغانستان روابطی تاریخی و قدیمی با اشتراکات فراوان داشته و دارند و امیدواریم این روابط در آینده هرچه بیش‌تر تعمیق یابد.
وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به روابط افغانستان و پاکستان به ویژه در رابطه با تحرکات طالبان گفت: سیاست اصولی افغانستان این است که با همسایگان خود درصلح و روابطی توام با احترام متقابل و عدم دخالت در امور یکدیگر داشته و معتقدیم این رویکرد به نفع همه کشورهاست و امنیت ملی همگان از این مسیر تامین می‌شود.
همان‌طور که بر روابط دوستانه خود با ایران تاکید داریم به همان نسبت در روابط با پاکستان مصر هستیم و با وجود آسیب‌های زیادی که از سوی پاکستان متوجه افغانستان شده است، آماده‌ایم با آ‌ن‌ها دست دوستی دهیم؛ چرا که معتقدیم این دوستی و برادری به نفع هر دو کشور است.
   

اگر روابط افغانستان و پاکستان مبتنی بر دوستی ادامه می‌یافت افغانستان بر مشکلاتش فائق می‌آمد

  نور ادامه داد: اگر روابط افغانستان و پاکستان مبتنی بر دوستی و برادری استمرار می‌یافت از مدت‌ها قبل افغانستان بر مشکلاتش فائق می‌آمد و امروز ما در محور همکاری‌های منطقه‌ای می‌بودیم که در آن چارچوب پاکستان بیش‌ترین سود را می‌برد، اما در اثر اشتباهاتی که صورت گرفت امروز مشکلات افغانستان مثل بحث طالبان طولانی شده است و همین مشکلات هم دامن‌گیر پاکستان شده است.
سفیر افغانستان در تهران هم‌چنین درباره حضور نیروهای بین‌المللی در کشورش با تاکید بر این‌که این نیروها برای ماموریت خاص که عمدتا مبارزه با ترورسیم است به افغانستان آمده‌اند، تاکید کرد: مقامات مختلف به خصوص رییس‌جمهور افغانستان بارها اعلام کرده‌اند که تروریسم در روستاها و شهرهای افغانستان نیستند، بلکه مراکز نظامی و آموزشی و صدور فتواهایشان در خارج مرزهای افغانستان است و اگر کسی یا کسانی واقعا قصد مبارزه با تروریسم و خشونت دارند، باید سرچشمه‌های واقعی تروریسم را دنبال کنند.
ما باور داریم تروریسم، به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف برخی گروه‌ها و کشورها، شمشیری دو لبه است و اگر کسی از آن علیه دیگری استفاده کند، دیر یا زود علیه خودش به کار گرفته می‌شود.
وقتی 10 الی 15 سال قبل گروه‌های افراط را ایجاد کردند و به جان مردم افغانستان انداختند، حرف ما این بود که آن‌ها دوست و دشمن و مرز نمی‌شناسند، بلکه به جان ایجاد کننده خود هم می‌افتند.
   

کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه‌ای در مبارزه با تروریسم با افغانستان صادقانه برخورد کنند

  این دیپلمات باسابقه افغان گفت: وقتی افغانستان لانه تروریسم شد، هزارها کیلومتر آن طرف‌تر نتایجش در نیویورک و شهرهای دیگر خود را نشان داد.
بنابراین منافع و امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان، منطقه و فرامنطقه‌ای ایجاب می‌کند با افغانستان صادقانه برخورد کنند و در مبارزه با تروریسم به طور واقعی تلاش کنند.
‌نور که دکتری تاریخ دارد، مشکل افغانستان را ناشی از مسایل بیرونی دانست و گفت: بعد از تجاوز شوروی و دخالت‌های برخی کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه‌ای و اقدامات گروه‌های تروریستی و افراطی افغانستان به این روز افتاد.
ما امیدواریم افغانستان مشکلات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی‌اش هرچه زودتر پایان داده شود تا شاهد امنیت و ثبات در این کشور باشیم.
اگر سیاست "دخالت"، "نفوذ" و "اشغال" در افغانستان تغییر نکند آسیب‌های جدی به این کشور و سایرین وارد می‌شود، اما افغانستان هیچ وقت تسلیم این مشکلات نشده است.
گروه‌های مجاهدین با امکانات محدودی که در اختیار داشتند و به رهبری "مسعود بزرگ (احمدشاه مسعود)" توانستند جبهه نیرومند تروریزم و افراطی‌گری که از گوشه و کنار دنیا به افغانستان آمده بودند و از حمایت قاطع نظامی، مالی و سیاسی کشورهای بسیار بزرگ در منطقه و فرامنطقه برخوردار بودند مبارزه کند و آن‌ها راه به جایی نبردند.
 
نصیر احمد نور، سفیر افغانستان در ایران
وی درباره وضعیت فعلی گروه‌های افراط در منطقه اضافه کرد: دیگر جبهه ترور و افراط، نیرومندی سابق را ندارد و کشورهایی که از آن‌ها حمایت و آن‌ها را ایجاد کردند هم دیگر وضعیت سابق را ندارند، هر کدام سعی دارند از ترور و افراطی‌گری ایجاد شده خود را برهانند و البته گرفتاری‌های امنیتی و اقتصادی داخلی‌شان هم وجود دارد.
اما امروز افغانستان با 12 سال قبل تفاوت دارد؛ نهادهای دولتی فعال هستند و نیروهای امنیتی روز به روز تقویت شدند و توانایی سرکوب نیروهای افراط را دارند، البته اگر این گروه‌ها از حمایت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برخوردار باشند حتما مزاحمت‌هایی را ایجاد می‌کنند.
در عین حال مطمئن هستیم ناآرامی‌ها و افراطی‌گری‌ها دامن کشورهایی که این قاتلان را به افغانستان می‌فرستند خواهد گرفت و نشانه این را در همسایگی خود پاکستان می‌بینیم که متاسفانه به مراتب قتل و کشتار مردم در این کشور بسیار گسترده‌تر از افغانستان شده است.
سفیر افغانستان در تهران ابراز امیدواری کرد که کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه‌ای از تحولات دو دهه گذشته در افغانستان عبرت بگیرند و به خاطر منافع مشترک با یکدیگر همکاری کنیم.
این دیپلمات افغان در پاسخ به این پرسش که تلاش‌های ملی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی برای وارد کردن طالبان به عرصه سیاست صورت می‌گیرد اما شاهدیم که مذاکرات صلح هنوز به نتیجه نرسیده است؟ اظهار کرد: دولت افغانستان به دنبال حل مشکلاتش از مسیر تفاهم و مذاکره است و می‌خواهد زمینه امنیت و صلح را در کشور فراهم کند.
بر این اساس رییس‌جمهور از هر پیشنهادی از جمله مذاکره با طالبان استقبال کردند و بارها آن‌ها (طالبان) را برادر خطاب کردند که مورد انتقاد برخی نیروهای جامعه مدنی افغانستان قرار گرفت.
رییس‌جمهور حتی زمانی که برادرش به دست این قاتلان غدارانه ترور شد و به شهادت رسید در حالی که عزادار بود، مذاکرات صلح را دنبال کرد و به طالبان پیشنهاد دوستی و صلح داد.
دولت افغانستان سال‌هاست که به دنبال مذاکرات و صلح است.
اما برخی قدرت‌های بین‌المللی نسبت به این مساله بی‌علاقه بودند، اما دولت مستقیم و غیرمستقیم پیگیر مذاکرات بوده است و شورای عالی صلح را نیز در این راستا ایجاد کرد که متاسفانه در این راه استاد برهان‌الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح و رییس‌جمهور سابق بازهم به طور غدارانه ترور و شهید شد.
   

دولت افغانستان به خاطر زمینه‌سازی فضای اعتماد و شروع مذاکرات پذیرفت طالبان در یک کشور اسلامی دفتر ایجاد کند

  وی گفت: دولت ترجیح می‌داد مذاکرات در افغانستان انجام شود و موافقت کرد به عنوان آغاز کار در خارج از افغانستان برای طالبان مکانی ایجاد شود، مادامی که آن‌ها از توان آمدن به افغانستان ناتوان هستند و بیش‌تر با این هدف که آدرس و مکان مشخصی برای آن‌ها وجود داشته باشد، چرا که چند بار افرادی به عنوان نماینده طالبان برای مذاکرات آمدند، اما بعد طالبان گفت که این‌ها افراد ما نبودند و یا به عنوان پیام‌آور صلح با هدف ترور می‌آمدند که نمونه آن ترور استاد برهان‌الدین ربانی بود.
   

نحوه گشایش دفتر طالبان و برافراشته شدن پرچم و نصب لوحه کاملا با تعهدات تناقض داشت

  سفیر افغانستان در تهران اضافه کرد: دولت افغانستان به خاطر زمینه‌سازی فضای اعتماد و شروع مذاکرات پذیرفت که طالبان در یک کشور اسلامی دفتری ایجاد کند که توافق شد در قطر باشد و قبلا درباره چگونگی ایجاد این دفتر و ماهیت آن، دولت قطر با آمریکا متعهد شدند و آمریکایی‌ها به دولت افغانستان تعهد دادند که دفتر مد نظر «دفتر مذاکره» است و با این شرط رییس‌جمهور افغانستان از گشایش این دفتر استقبال کرد.
اما نحوه گشایش و برافراشته شدن پرچم و نصب لوحه کاملا با تعهدات مد نظر تناقض داشت و این مساله موجب شد دولت و رییس‌جمهور واکنش سریع و قاطع نشان دهند، چرا که اقدام طالبان این پیام را داشت که دو افغانستان وجود دارد.
   

مردم افغانستان هرگز نمی‌گذارند بار دیگر دوران سیاه طالبان بازگردد

نور تصریح کرد که مردم افغانستان از این گونه اقدامات نفرت دارند، چون یک‌بار در گذشته در شرایطی که ناامنی افغانستان را فرا گرفته بود به سمت طالبان رفتند و آن‌ها را تجربه کردند و دیگر هرگز نمی‌گذارند آن دوران سیاه برگردد.
 
نصیر احمد نور، سفیر افغانستان در ایران
وی با اشاره به مخالفت اپوزسیون افغانستان با این اقدام طالبان خاطرنشان کرد که واکنش‌ها به این اقدام از سوی مردم، دولت و پارلمان قابل توجه بود.
سفیر افغانستان در ایران تاکید کرد که دولت با اصل مذاکره مشکل ندارد، بلکه با نوع گشایش دفتر طالبان مشکل دارد.
نور افزود: با اعتراض شدید دولت، آمریکایی‌ها پذیرفتند که خلاف تعهدات عمل شده است و از دولت قطر خواستند مساله را سرو سامان دهد که پس از آن پرچم پایین آورده شد و لوحه نیز تغییر کرد.
این دیپلمات با سابقه افغان با بیان این‌که همیشه پایان جنگ‌ها‌، مذاکره است، گفت: در موضوع صربستان در دهه 90 میلادی دیدید که با تمام درگیری‌های نامتعادل نتوانستند مساله را با جنگ خاتمه دهند و در نهایت با مذاکره و دخالت بین‌المللی مساله حل و فصل شد.
بنابراین هرچه ما بتوانیم زودتر مذاکرات را شروع کنیم و نتیجه دهد به جنگ خاتمه داده‌ایم.
دولت افغانستان آماده است در صورت اجرای متقابل تعهدات مذاکرات صلح را شروع کند.
وی در پاسخ به این پرسش که حامد کرزی امضای توافق‌نامه امنیتی کابل - واشنگتن را به تحقق تعهدات درباره مذاکرات صلح منوط کرده است؟ با اشاره به سه دور مذاکرات میان دو کشور درباره توافق‌نامه مذکور خاطرنشان کرد: درباره توافق‌نامه دو طرف هنوز در مرحله رایزنی و گفت‌وگو هستند و قرار بود دور چهارم مذاکرات به زودی انجام شود.
   

دور چهارم مذاکرات افغانستان و آمریکا بر سر توافق‌نامه امنیتی به خاطر نحوه تاسیس دفتر طالبان در قطر تعلیق شده است

وی تایید کرد که "دور چهارم مذاکرات میان افغانستان و آمریکا بر سر توافق‌نامه امنیتی، تحت تاثیر اجرا نشدن تعهدات از سوی آمریکایی‌ها درباره نحوه تاسیس دفتر طالبان در قطر تعلیق شده است.
" نور تصریح کرد: آمریکایی‌ها گفتند در چگونگی تاسیس دفتر در قطر سوء‌تفاهم‌هایی به وجود آمده است و به سرعت پرچم و لوحه را برداشتند.
   

مذاکرات با طالبان و فرآیند آن باید در حاکمیت دولت افغانستان باشد

وی در پاسخ به این‌که نماینده افغانستان در مذاکرات چه کسی خواهد بود؟ اظهار کرد: شورای عالی صلح ماموریت رسمی دارد در تماس با طالبان و طرف‌های ذی‌نفوذ باشد.
دولت افغانستان تاکید دارد مذاکرات در افغانستان انجام شود، چون مذاکرات و فرآیند آن باید در حاکمیت دولت افغانستان باشد در غیر این صورت نتیجه‌بخش نیست.
مادامی که جنگ در افغانستان است و طرف‌های درگیر هم افغان هستند، مذاکرات باید در افغانستان انجام شود.
این دیپلمات افغان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کسی که نمایندگی مردم افغانستان در مذاکرات با طالبان را دارد، شورای عالی صلح است.
سفیر افغانستان در تهران در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درباره ورود احتمالی طالبان به عرصه انتخابات ریاست‌ جمهوری 2014 افغانستان گفت: طبیعی است در هر کشوری انتخابات در چارچوب قانون اساسی و قانون تنظیم‌کننده انتخابات صورت می‌گیرد و اگر گروه یا فردی وارد این عرصه شود به این معنی است که قانون را پذیرفته است.
مشارکت سیاسی در انتخابات برای هر شهروند افغان چه مرد و چه زن مانعی ندارد و در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری تنها داشتن تابعیت افغانستان کافی است.
اگر طالبان، افغان باشند، سلاح را زمین بگذارند، قانون اساسی را بپذیرند و به دستاوردهای افغانستان در 12 سال گذشته احترام بگذارند، مسیر برای ورودشان در عرصه انتخابات باز است.
همان طور که همیشه مسیر باز بوده است.
در حال حاضر هم در دولت در سطح استانداران و پارلمان افرادی از طالبان و سایر مخالفان حضور دارند که سلاح را کنار گذاشته‌اند و حتی در انتخابات‌های مختلف شرکت داشته‌اند.
   

توافق احتمالی درباره استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در چارچوب نیاز و حقوق حاکمیتی افغانستان است

نور درباره احتمال استقرار پایگاه‌های دائمی نظامی آمریکا با تاکید بر این‌که توافق‌نامه امنیتی کابل - واشنگتن هم‌چنان در مرحله مذاکره است، گفت: اگر این توافق در نهایت صورت گیرد در چارچوب نیاز و حقوق حاکمیتی افغانستان خواهد بود.
این توافق در صورت امضا به هیچ وجه علیه هیچ یک از کشورهای همسایه و یا کشور دیگری نخواهد بود.
البته ما نگرانی‌های همسایگان‌مان به ویژه ایران را درک می‌کنیم و در هر مرحله آماده پاسخ به همسایگانمان در این‌باره هستیم.
وی ادامه داد: در بیش از یک دهه گذشته ثابت شده است که از ناحیه افغانستان علیه هیچ کشوری تعرضی صورت نگرفته است.
فرض کنید توافق‌نامه امنیتی ادامه حضور قدرت‌های ناتو و آمریکا در افغانستان است، اما بعد از 2014 با کاهش قابل توجه نیروهای امنیتی بین‌المللی رو به رو خواهیم بود که در عمل تهدید امنیتی خاصی متوجه کشوری نخواهد بود.
   

ورود پهپاد آمریکا برای ایران خوب شد

وی در رابطه با تهدیدات ناشی از حضور نیروهای نظامی بین‌المللی به ویژه آمریکا در مرزهای ایران از جمله ورود پهپادها، گفت: خوشبختانه در 12 سال گذشته حمله‌ای به عمد یا غیرعمد به خاک ایران و کشوری دیگر صورت نگرفته است و درباره پهپاد آمریکایی‌ که در خاک ایران به زمین نشانده شد، متاسفانه دلیل آن مشخص نشد، البته برای ایران خوب شد چون توانست از تکنولوژی روز استفاده کند.
سفیر افغانستان در تهران با تاکید بر این‌که دولت اخیرا مانع عملیات هواپیماهای بدون سرنشین شده است و حتی عملیات‌های شبانه هم متوقف شده تاکید کرد که اگر عملیات شبانه‌ای صورت گیرد توسط نیروهای افغان انجام می‌شود.
   

روند حملات طالبان به مدارس دخترانه و اعمال محدودیت برای زنان و دختران پایان یافته است

نور در ادامه این گفت‌وگو درباره حملات متعدد طالبان به مدارس دخترانه افغانستان و اقدامات دولت دراین‌باره با اشاره به این‌که "در دوره طالبان مدارس به طور کامل بسته شد و زنان و دختران با محدودیت‌های بسیار مواجه شدند" تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته این روند پایان یافته است، اما هم‌چنان معتقدم این مسایل ریشه در داخل افغانستان ندارد و وارداتی است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که رعایت حقوق مدنی و شهروندی و فراهم کردن زمینه آموزش و پرورش برای تمام شهروندان اعم از دختر و پسر تا مرحله دانشگاه، وظیفه دولت است.
سفیر کابل در تهران افزود: امروز بیش از 7 میلیون دختر و پسر در افغانستان مشغول تحصیل هستند و زن و مرد در فعالیت‌های سیاسی و مدنی نقش دارند.
هم‌چنین با توجه به اهمیت نقش‌آفرینی زنان در حکومت وزارت‌خانه‌ای مربوط به زنان داریم که یک زن عهده‌دار آن است و دو خانم دیگر هم در کابینه هستند و یک سوم صندلی‌های پارلمان متعلق به زنان است.
   

انتخابات ریاست‌جمهوری 2014 به طور کامل توسط افغان‌ها برگزار می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که اجرای انتخابات ریاست جمهوری 2014 به عهده دولت خواهد بود یا نهادهای بین‌المللی آن را اجرا می‌کنند؟ گفت: افغانستان نهاد اجرایی و نظارتی برای برگزاری انتخابات دارد و مدت‌هاست که کارهای مقدماتی آغاز شده است.
نهادهای بیرونی مثل رسانه‌ها و سازمان ملل می‌توانند انتخابات را از نزدیک پوشش و بر آن نظارت کنند.
قبلا نهاد نظارت بر انتخابات نهادی مختلط بود که در آن دو عضو از سازمان ملل هم حضور داشتند، اما برای انتخابات آینده این دو عضو هم حضور ندارند و انتخابات به طور کامل توسط افغان‌ها برگزار می‌شود، البته ممکن است برای هزینه‌های برگزاری از جامعه بین‌الملل درخواست کمک شود.
 
سفیر افغانستان در ایران
نور درباره افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر در 12 سال گذشته در افغانستان با بیان این‌که مشکل مواد مخدر برای افغانستان پس از اشغال کشور توسط شوروی ایجاد شد و تا قبل از آن در سراسر افغانستان یک معتاد هم وجود نداشت، اظهار کرد: وقتی افغانستان اشغال شد و نهادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از هم پاشید و مردم رو به مهاجرت آوردند، یکی از پیامدهای این وضعیت رونق کشت مواد مخدر در نقاطی از کشور بود و اتفاقا بخش‌هایی زیر کشت رفت که گروه‌های طالب از آن‌جا سر بر آوردند و امروز هم افزایش کشت در نقاطی است که خاستگاه طالبان است.
 

افغانستان در صدر کشورهای تولیدکننده مواد مخدر است

وی با بیان این‌که "کشت، قاچاق مواد مخدر و اعتیاد از پیامدهای سه دهه تجاوز و اشغال افغانستان است" گفت: اما این مساله‌ امروز موضوعی جهانی است.
نقش و تاثیر افغانستان در این روند بسیار کوچک است و تا وقتی کشورهای مبدا، مقصد و ترانزیت صادقانه با یکدیگر همکاری نکنند، این مساله حل نمی‌شود.
وی مهم‌ترین مشکل را بازار مواد مخدر دانست که عمدتا در اروپاست و افزود: طبیعی است با برداشته شدن این بازار کشت و قاچاق مواد مخدر هم کاهش و متوقف می‌شود.
هم‌چنین باید به موضوع خشکسالی سال‌های گذشته و گرایش مردم به کشت خشخاش هم اشاره کرد.
این دیپلمات باسابقه افغان هم‌چنین با اشاره به آمار‌های بین‌المللی در‌این‌باره گفت: طبق آمار منتشر شده در یکی دو هفته اخیر، افغانستان در صدر کشورهای تولیدکننده مواد مخدر است.
سفیر کابل در تهران درباره موافقت‌نامه‌های قضایی بین دو کشور نیز گفت: افغانستان و ایران سه موافقت‌نامه همکاری قضایی امضا کرده‌اند که در دو کشور نهایی و نافذ شده‌اند که عبارت است از معاضدت‌های قضایی، استرداد مجرمان و انتقال محکومان به حبس.
   

قرار است زمینه انتقال محکومان به حبس دو کشور در چارچوب موافقت‌نامه دو جانبه فراهم شود

نور ادامه داد: در سفر رسمی اخیر آقای عبدالسلام عظیمی، رییس محترم قوه قضاییه افغانستان از تهران که بنا به دعوت حضرت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، ریاست قوه قضاییه ایران صورت گرفت بر روی عملیاتی شدن این موافقت‌نامه‌ها و تقویت و گسترش همکاری‌های قضایی میان دوکشور تأکید شد و قرار بر آن شد که زمینه انتقال محکومان به حبس دو کشور در چارچوب موافقت‌نامه ذکر شده فراهم شود.
وی با اشاره به خبر یک شبکه خبری درباره اعدام مجرمان افغان در ایران و انتشار خبرنامه‌ای در‌این‌باره خاطرنشان کرد: در مورد آن‌چه خبرنامه سفارت افغانستان در تهران گفته شده تأکید می‌شود که این سفارت‌خانه هیچ‌گونه خبرنامه‌ای را انتشار نداده و در اختیار هیچ رسانه‌ای قرار نداده است.
نور که دکتری تاریخ دارد و پیش از عزیمت به ایران به عنوان سفیر افغانستان در مصر مشغول بوده است و تحولات این کشور را از نزدیک دیده در پاسخ به ایسنا درباره تحولات هفته‌های اخیر مصر و برکناری محمد مرسی، رییس‌جمهور این کشور گفت: تحولی بزرگ و انقلابی مردمی و مسالمت‌آمیز در مصر اتفاق افتاد که خودجوش و ناشی از خواست مردم با هر سلیقه‌ای بود.
اما این تحول که بعد از دهه‌ها اتفاق افتاده است به سادگی جا نمی‌افتد.
هر انقلابی، ضد انقلاب خود را تولید می‌کند و در مصر هم این اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: در مصر انتخاباتی مردمی برگزار و دولتی مردمی روی کار آمد.
اما از طرفی انقلاب بدون رهبر بود و سازمان یافته نبود و از آن‌جایی که اخوان‌المسلمین سازمان‌یافته‌تر بود، توانست بیش‌تر از دیگران خود را در عرصه سیاسی مصر مطرح کند.
   

بی‌تجربگی اخوان‌المسلمین در حکومت‌داری از عوامل ایجاد مشکلات در امور دولت بود

این دیپلمات افغان بی‌تجربگی اخوان در امر حکومت داری را از عوامل ایجاد مشکلات در امور دولت دانست و افزود: مخالفان اخوان‌المسلمین این ضعف را فهمیدند و سعی کردند قبل از استقرار کامل اخوانی‌ها در حکومت، آن‌ها را از حکومت خارج کنند.
نور اظهار کرد: تحولات اخیر در مصر و برکناری مرسی در ادامه انقلابی است که از 25 ژانویه شکل گرفت.
مردم دیگر از اعتراض نمی‌ترسند و برای تحقق خواست‌شان به سادگی به خیابان‌ها می‌آیند.
وی رفتار ارتش مصر را ستود که در طی روند از خود رفتاری عقلانی بروز داد و نشان داد ارتش ملت مصر است و در معادلات سیاسی جانب یگ گروه خاص را نمی‌گیرد.
  گفت‌وگو از زهرا اصغری انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان