۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین سفیر افغانستان در تهران صدور بیانیه‌ درباره اعدام اتباع افغان در ایران را تکذیب کرد
کد خبر: ۷۸۰۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سفیر افغانستان در تهران صدور بیانیه‌ درباره اعدام اتباع افغان در ایران را تکذیب کرد

سفیر افغانستان در ایران هرگونه بیانیه از سوی این سفارت در رابطه با اعدام مجرمان تبعه افغانستان در شهرهای ایران را تکذیب کرد.

  سفیر افغانستان در تهران صدور بیانیه‌ درباره اعدام اتباع افغان در ایران را تکذیب کرد
به گزارش صبح قزوين به نقل از ایسنا، نصیراحمدنور، سفیر افغانستان در تهران درباره خبر یک خبرگزاری خارجی مبنی بر این‌که سفارت افغانستان در تهران در رابطه با اعدام 12 مجرم افغان در ایران بیانیه صادر کرده است، با تکذیب این مطلب گفت: هیچ‌گونه بیانیه مطبوعاتی از طرف سفارت جمهوری افغانستان در تهران صادر نشده است و هیچ خبرنامه و یا بیانیه‌ای دراین‌باره به هیچ خبرگزاری و رسانه‌ای ارسال نشده است.
  به گزارش ایسنا،‌ بی‌بی سی فارسی در گزارشی مبتنی بر یک خبرنامه در روز سه‌شنبه مدعی شد: سفارت افغانستان در تهران نامه‌ای به وزارت امور مهاجران این کشور درباره اعدام ۱۲ شهروند افغانستان "در ارتباط با جرایم قاچاق مواد مخدر" ارسال کرده است.
بر اساس گزارش این شبکه خبری در این نامه زمان دقیق این اعدام‌ها مشخص نشده است، اما گفته شده که این افراد اخیرا اعدام شده‌اند.
بر اساس این خبرنامه ۷ تن از اعدام شدگان اهالی (باشنده) هرات، سه تن از تخار، یکی از آن‌ها از لغمان و دیگری هم از نیمروز افغانستان بوده‌اند و اخیرا در زندان‌های کرج، اراک و اصفهان اعدام شده‌اند.
سفیر افغانستان در تهران در رابطه با قوانین استرداد مجرمان اعدامی و یا محکوم به حبس ابد میان ایران و افغانستان تصریح کرد: ما به قوانین قضایی جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذاریم، اما در چنین مواردی ما خواستار اعمال رفعت اسلامی از سوی ایران نسبت به مجرمان و متهمان افغان بوده‌ایم.
  احمدنور ادامه داد: میان ایران و افغانستان موافقت‌نامه همکاری قضایی وجود دارد که یکی از این موافقت‌نامه‌ها مربوط به استرداد مجرمان و دیگری مربوط به انتقال محکومان به حبس ابد است.
سفیر افغانستان در تهران با اشاره به سفر رییس قوه قضاییه افغانستان به تهران اظهار کرد: در این سفر بر اجرایی شدن موافقت‌نامه انتقال محکومان به حبس تاکید شد و امیدواریم در چارچوب این موافقت‌نامه، تعداد قابل ملاحظه‌ای از محکومان به حبس تبعه افغانستان به کشورشان منتقل شوند.
  او در رابطه با محکومان اعدامی نیز گفت: در این رابطه خواسته ما از ایران تخفیف مجازات و عفو است.
  احمد نور هم‌چنین در ادامه این گفت‌وگو درباره سفر هیات افغانستان به سرپرستی معاون وزیر خارجه این کشور گفت: سفر هیات افغانستان به دعوت معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران بود که از روز شنبه آغاز شد.
در طی این سفر آقای ارشاد احمدی، معاون وزیر خارجه افغانستان با سیدعباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و عبداللهی، معاون امنیتی وزارت کشور در فضای دوستانه دیدار و گفت‌وگو کردند و تفاهم‌هایی در رابطه با مباحث دوجانبه، منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی به دست آمد.
هیات افغانی امروز تهران را ترک خواهد کرد.
  انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان