۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین فاجعه بار بودن سیاست اردوغان در قبال مصر/اردوغان وارد نزاع سیاسی درون مصر شده است
کد خبر: ۷۸۰۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فاجعه بار بودن سیاست اردوغان در قبال مصر/اردوغان وارد نزاع سیاسی درون مصر شده است

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه سیاست های نخست وزیر ترکیه در قبال تحولات مصر را غیرقابل فهم خواند و ابراز عقیده کرد سیاست های مخاصمه برانگیز او با ژنرال های مصری و غرب فاجعه سیاسی برای ترکیه در پی خواهد داشت.

فاجعه بار بودن سیاست اردوغان در قبال مصر/اردوغان وارد نزاع سیاسی درون مصر شده است
به گزارش صبح قزوين به نقل ازمهر، خانم "نورای مرت" تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر درباره مواضع دولت ترکیه در قبال تحولات مصر سیاست اتخاذ شده از سوی دولت "رجب طیب اردوغان" در این خصوص را مشابه سیاست های مداخله جویانه او در قبال سوریه خواند که مشروح این مصاحبه در ذیل آمده است.
 نظر شما درباره تحولات مصر و برکناری "محمد مرسی" چیست؟ ایا اتفاقی که افتاد یک کودتا بود؟ نورای مرت - صرف نظر از اقدامات اقتدارگرایانه محمد مرسی ، من به عنوان یک فرد آزاد اندیش و بر اساس اصول سیاسی که به آن معتقد هستم اقدام ارتش مصر را محکوم می کنم و معتقدم دولت های دموکراتیک هم باید اقدامات غیردموکراتیک را محکوم کنند و در خصوص اینگونه اقدامات ابراز نگرانی کنند.
با این حال نباید در کنار یک گروه سیاسی در یک کشور دیگر قرار گرفت، زیرا چنین اقدامی مداخله در امور کشوری دیگر است.
- شما مواضع دولت اردوغان در برابر تحولات مصر را چگونه ارزیابی می کنید ؟ - مواضع اردوغان و اعضای حزب حاکم توسعه و عدالت قابل فهم نیست و بسیار تعجب برانگیز است، زیرا آنها تنها به محکوم کردن کنار گذاشتن مرسی بسنده نکرده و فراتر رفته و خود را درگیر کشمکش های سیاسی درون مصر کرده اند و خواستار بازگشت مرسی به قدرت شده اند.
اردوغان خود را عمیقا وارد مسائل مصر کرده و ظاهرا سیاست های بی حاصلی را که در سوریه به کار بست، در مصر نیز به نوعی دیگر در پیش گرفته است.
حتی قدرت های جهانی و منطقه در به کار بردن واژه کودتا درباره اتفاقات مصر با احتیاط زیادی عمل کرده و از به کار بردن آن پرهیز کرده اند، اما نخست وزیر ترکیه کشورهای غربی و اروپایی را به خاطر کودتا نخواندن برکناری مرسی مورد انتقاد قرار داده و آنها را به ریاکاری متهم کرده است.
آنچه که دولت ما نمی داند این است که اگر قدرت های غربی و جهانی و منطقه ای مواضع سختی در برابر ژنرال های مصری اتخاذ کنند باید اقدامات عملی سختی هم انجام دهند مثل قطع روابط ، اعمال تحریم و مواردی مشابه.
- تبعات سیاست های اردوغان برای ترکیه چه خواهد بود؟ - من نمی دانم اگر مرسی نتواند به قدرت برگردد دولت ترکیه می خواهد چه کار کند.
نمی دانم تغییر مواضع خواهد داد و یا اینکه به خصومت ورزی با این قدرت ها ادامه خواهد داد.
آنچه که روشن است ادامه چنین سیاستی توسط اردوغان سبب تنها ماندن ترکیه در قبال تحولات مصر خواهد شد و تبعات فاجعه بار سیاسی به همراه خواهد داشت.
- دلیل حمایت های دولت اردوغان از مرسی و اخوان المسلمین به نظر شما چیست؟ - همه می دانند که بین حزب حاکم توسعه و عدالت ترکیه و اخوان المسلمین مصر وابستگی ها و همگرایی سیاسی زیادی وجود دارد و نوعی همگرایی ایدئولوژیک بین دو حزب نئو اسلامگرای ترکیه و مصر وجود دارد.
----------------------- گفتگو از پیمان یزدانی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان