۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تصفیه لجن فاضلاب شهری در سه ساعت
کد خبر: ۷۳۳۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

روش ابداعی محققان ایرانی

تصفیه لجن فاضلاب شهری در سه ساعت

محققان ایرانی موفق به ابداع روشی بدون ضرر برای تصفیه فاضلاب های شهری در مدت زمان سه ساعته شدند به طریقی که هیچگونه خطر و بیماری را برای انسان به دنبال نخواهد داشت.

 تصفیه لجن فاضلاب شهری در سه ساعت
به گزارش سرویس علمی صبح قزوین ، حمیدرضا مسیحی ، فارغ التحصیل مهندسی محیط زیست از دانشگاه شهید بهشتی و مبدع « سامانه تثبیت لجن فاضلاب شهری به روش ترکیبی فنتون و الکتروشیمیایی »  گفت: در تصفیه خانه فاضلاب های شهری به روش های بیولوژیک عموما لجن مازادی وجود دارد که می توان از آن به عنوان پسماند خطرناک در محیط زیست یاد کرد.

وی ادامه داد: از این رو فاضلاب های شهری باید به روشی تصفیه و تثبیت شوند که وقتی در محیط زیست تخلیه می شوند، مشکلی برای افراد ایجاد نکنند بنابراین کنترل فرایند تصفیه فاضلاب شهری ضروری است.

مسیحی با بیان اینکه به همین دلیل به فکر ایجاد روشی برای تصفیه فاضلاب شهری افتادیم تا پسماند خطرناک از فاضلاب شهری به محیط زیست وارد نشود، اظهار داشت: این سامانه با بهره جویی از روش های شیمیایی، لجن مازاد بیولوژیکی را تثبیت می کند.

وی تاکید داشت: این سامانه برای اولین بار است که در بحث تثبیت لجن در جهان و ایران مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به روش های متعارف دارای مزایای زیادی است.

به گفته وی، معمولا برای تصفیه فاضلاب شهری به روش های کنونی بیست روز زمان نیاز است ولی با استفاده از این روش ابداعی، فاضلاب شهری در مدت زمان ۳ ساعت تصفیه می شود.

وی گفت: بهره برداری از سامانه ترکیبی بسیار آسان و راحت است زیرا یک روش شیمیایی به شمار می رود و نیاز به هیچگونه بهره بردار تخصصی ندارد.

مسیحی بابیان اینکه حجم راکتور سامانه ترکیبی نسبت به روش های متعارف و قدیمی صد برابر کمتر شده است، اظهار داشت: راندمان حذف و تثبیت لجن در سامانه ترکیبی ابداعی ۸۱ درصد است، در صورتیکه در روش های متعارف ۵۰درصد است. این سامانه به شرایط محیطی حساسیت ندارد و در شرایط سخت محیطی نیز عملکرد خوبی دارد.

مسیحی با اشاره به اینکه این سامانه نیازمند هیچگونه سیستم پیش تصفیه و پس تصفیه نیست، خاطرنشان کرد: لجن خروجی از سامانه ترکیبی به لحاظ پاتوژن های بیماری زا کاملا استریل است و در کلاس A لجن تصفیه شده قرار می گیرد. همچنین این سامانه جدید نسبت به شوک هیدرولیک و شوک مواد سمی مقاوم است.

هر ارگانیسمی که بتواند افراد طبیعی را به بیماری های عفونی و انگلی مبتلا کند، پاتوژن گفته می شود.



انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان