۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین پرداخت نقدی یارانه به مردم اشتباه است/تاسیس مجتمع های کشت و صنعت علاج کار
کد خبر: ۷۳۱۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یک اقتصاددان:

پرداخت نقدی یارانه به مردم اشتباه است/تاسیس مجتمع های کشت و صنعت علاج کار

یک کارشناس ارشد اقتصاد با بیان آنکه نحوه فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها اشکال اساسی دارد، گفت: یارانه باید در قالب شرکت های سهامی عام و مجتمع های کشت و صنعت و برای ایجاد اشتغال بکار گرفته شود.

  پرداخت نقدی یارانه به مردم اشتباه است/تاسیس مجتمع های کشت و صنعت علاج کار
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، ابوالقاسم حکیمی پور گفت: اگر مردم احساس کنند پول نقدی را که بابت هدفمندی یارانه ها به آنها پرداخت می شود، صرف ایجاد اشتغال، رونق تولید ملی و آبادانی کشور شود از آن استقبال خواهند کرد.
وی تاسیس مجتمع های کشت و صنعت با هدف ایجاد اشتغال برای فرزندان خانواده های ایرانی را بهترین گزینه جایگزین پرداخت نقدی یارانه ها توصیف کرد و گفت: می توان با فعالیت های فرهنگی و رسانه ای مردم را ترغیب کرد به جای دریافت نقدی یارانه به فکر توسعه اشتغال برای فرزندان خود باشند.
حکیمی پور تاکید کرد: باید با افزایش اعتماد بین مردم و مسوولان، یارانه نقدی را به سمت تولید و اشتغال هدایت کرد.

** پرداخت یارانه در تمام دنیا رواج دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه با اشاره به وجود یک سیستم حمایت یارانه ای در تمام دنیا که حتی در کشور آمریکا نیز مرسوم است، تصریح کرد: یارانه ها در دنیا به بخش های کشاورزی و تولید اختصاص داده می شود و چیزی تحت عنوان هزینه مصرفی خانواده ها دیده نمی شود.
وی با بیان اینکه در نظام اقتصاد آزاد چیزی به نام یارانه وجود ندارد، گفت: سیاست حذف یارانه ها از زمان ریاست جمهوری حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح شد زیرا وجود آن باعث بروز تقاضای کاذب در جامعه شده بود.
به گفته حکیمی پور، وجود یارانه در آن زمان سبب شده بود قیمت نان حدود یکصد تومان باشد و مردم مازاد بر احتیاج خود اقدام به خرید کنند اما با حذف یارانه ها، تقاضاها نیز واقعی و برمبنای نیاز شد.

** قانونی برای هدفمندسازی یارانه ها
این کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به گرایش دولت از سال 1388 به سمت هدفمندسازی یارانه ها، افزود: نظردولت بر این قرار گرفت تا مابه التفاوت آزادسازی قیمت ها به اسم یارانه نقدی به خانوداه ها پرداخت شود.
وی تصریح کرد: در سال 1388 مقرر شد50 درصد سود حاصل از آزادسازی قیمت کالاهای اساسی که شامل دارو و سوخت به خانواده ها پرداخت شود و 30 درصد نیز به بخش تولید اختصاص یابد.
حکیمی پور با ناعادلانه خواندن این ارقام اختصاصی به دو گروه هدف در قانون هدفمندی یارانه ها، تصریح کرد: اختصاص 50 درصدی به خانواده ها که مبلغی برابر 45500 تومان بود اکنون قدرت خریدی برابر با 9 هزار تومان دارد ضمن آنکه بخش تولید نیز به سهم خود نرسیده اما اصرار دولت برکسب وجهه مردمی این پرداخت ها ادامه دارد.
این کارشناس برجسته اقتصادی با اشاره به مطرح شدن اختصاص پول حاصل از آزادسازی قیمت ها به بخش تولید از همان ابتدای هدفمندسازی یارانه ها، تاکید کرد: باید مبلغ 80 هزار میلیارد تومان حاصل از آزادسازی قیمت ها به بخش تولید اختصاص داده می شد و سود آن بین مردم به صورت سهامی عام تقسیم می شد.
وی گفت: اختصاص یارانه ها به بخش تولید و رونق اشتغال بهترین مشوق مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی است زیرا در این حالت اگر به مردم گفته شود پول نیاز دارند یا ترجیح می دهند برای فرزندان آنها اشتغال ایجاد شود، آنها ایجاد شتغال را برخواهند گزید.
حکیمی پور با انتقاد از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اختصاص نیافتن سهم بخش تولید، تصریح کرد: اکنون یارانه ها همانند بیماری شده که باید در بیمارستان بستری و مشکل آن نیز باید توسط یک جراح چاره اندیشی شود.
این استاد دانشگاه با تاکید براینکه اکنون جامعه به لحاظ سوء استفاده هایی که از این نحوه اجرای یارانه ها می شود، بیشتر زیان می بیند و ضررش بیشتر از نظر تورم و رکود به جامعه تحمیل می شود، گفت: این نحوه اجرا دچار اشکال اساسی است و باید در آن تجدید نظر کرد.

** قطع یارانه نقدی یک ضرورت
حکیمی پور با بیان آنکه دولت دنبال آن است که اعلام قطع نقدی یارانه ها به دلیل کمبود منابع و مشکلات دیگر را به سال بعد موکول کند، گفت: باید این کار یکباره انجام شود.
این کارشناس ارشد اقتصاد خاطرنشان کرد: یکباره قطع کردن یارانه نقدی باید با همکاری رسانه ها صورت گیرد.
وی موکول کردن قطع یارانه نقدی به بعد را باعث افزایش فشارها به دولت برای جلوگیری از این کار دانست و تاکید کرد: باید یارانه نقدی یکباره قطع شود و برای آن یک همصدایی در کل کشور ایجاد شود که اکنون یک بارقه های امیدی برای یک صدا شدن دیده می شود.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان