۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین متاسفانه برخی بی هنجاری ها تبدیل به عادت شده است/به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک قاضی در استان داریم/درگیری و نزاع در استان ما در رده های اول است
کد خبر: ۶۷۸۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس کل دادگستری استان قزوین:

متاسفانه برخی بی هنجاری ها تبدیل به عادت شده است/به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک قاضی در استان داریم/درگیری و نزاع در استان ما در رده های اول است

انصاری: سال ۹۱ استثنائی ترین سال ما بود، به طوری که به اندازه ۱۰ سال قبل قاضی استخدام و وارد شعب مختلف شد.

متاسفانه برخی بی هنجاری ها تبدیل به عادت شده است/به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک قاضی در استان داریم/درگیری و نزاع در استان ما در رده های اول است
به گزارش صبح قزوین، به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضائیه نشست خبری رئیس کل دادگستری استان قزوین با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
جمال انصاری رئیس کل دادگستری استان قزوین ضمن تبریک هفته بزرگداشت قوه قضائیه ابراز داشت: خلق حماسه مردمی و شورآفرینی مردم عزیز ایران و استان قزوین که موجب شگفتی و بهت جهانیان و آشفتگی خواب دشمنان گشت، را به همه ملت تبریک می گویم و از همه کسانی که مستقیم و غیر مستقیم بر این امر دخیل بودند و به ندای رهبری لبیک گفتند تشکر می نمایم.
وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از ناهنجاری ها در حال تبدیل شدن به عادت می باشد.
ما نیازمند مشارکت عمومی مردم هستیم، در این راستا باید فرهنگ سازی صورت بگیرد.
نقش خانواده به عنوان جامعه ای کوچک برای اصلاح این ناهنجاری ها بسیارمهم می باشد.
انصاری ادامه داد: در آستانه ورود به قوه قضائیه باید از دید آماری آن را رصد نماییم.
چرا که آن یکی از مهمترین ارکان برنامه ریزی است، ما باید برای مهیا شدن ساز و کار خود آمار ورود و خروج را داشته باشیم.
وی افزود: ایجاد امنیت روانی فراتر از امنیت فیزیکی است.
برای مثال در سال های پیش دغدغه های مردم قزوین این بوده است که بعضی از جرایم خشن و سازمان دهی شده که باعث التهاب در بین مردم می شد رفع گردد.
در این دو سال اخیر با برخوردهایی که توسط ما شده است سطح آن جرایم کاسته شده است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهار داشت: سال 91 استثنائی ترین سال ما بود، به طوری که به اندازه 10 سال قبل قاضی استخدام و وارد شعب مختلف شد، یعنی حدود 25 قاضی را ما وارد دستگاه قضایی استان نموده ایم.
از نظر میزان ورودی پرونده ای در سطح کشور ما در رده های میانه قرار داریم.
تشکیلات ما گسترش محسوسی داشته است به طوری که در سال 90 ما شاهد بودیم که 50 درصد به تشکیلات ما اضافه شد.
وی تصریح داشت: ظرفیت های نهفته ای را ما در استان قزوین شاهد هستیم.
مشارکت و کمک های مردم و مسئولان باعث خواهد شد که ما موانع را برداشته و فرصت های خوبی را ایجاد نماییم.
این مسئول با تقدیر از بدنه دستگاههای حاکمیتی و اصحاب رسانه در استان به جهت همکاری با دستگاه قضایی در ارائه خدمات گفت: این همکاری فرصت مغتنمی است که بتوانیم آنچه که مورد درخواست شهروندان است را فراهم آوریم.
وی ضمن اشاره به تکثر و تنوع خدمات در دادگستری استان قزوین گفت: در حال حاضر در نگاه سیستمی در مجموعه دادگستری استان بیش از سیصد نوع خدمت قضایی ارائه می شود که مجموعه در تلاش است تا دادگستری بعنوان یک دستگاه مترقی تر و پاسخگوتر با خواست مردم منطبق باشد.
رئیس کل دادگستری استان قزوین در خصوص ارتقاء سطح انجام امور تصریح کرد: در حال حاضر سازمان دستگاه قضایی سازمانی به روز و برنامه محور می باشد و شهروندان می توانند از متنوع ترین و جدیدترین خدمات در این سیستم بهره مند شوند چرا که می کوشیم وضع موجود را متناسب با ظرفیت استان و تنوع مطالبات مردم منطبق نموده و زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه متبوع خود را به روز نمائیم.
وی اضافه کرد: ما در تلاش هستیم تا با حضور در قصبات، مساجد و مکان هایی که مردم درآنجا حاضر هستند ورود پیدا نماییم و خود را از چهره پرونده ای خارج نماییم.
برای همین در هر زمان، مکان و دستگاهی که حضور مستقیم و غیرمستقیم دستگاه قضایی به گشایش امور مردم کمک نماید وارد شده و به روان سازی امور شهروندان کمک خواهیم نمود.
انصاری خبر داد: خدمات ما از نظر ساختمانی نیز گسترش یافته و ما در نقاط مختلف، مجتمع های را ایجاد نموده ایم تامردم راحت تر در صورت نیاز به ما مراجعه نمایند.
وی با اشاره به برنامه های محوری در سال جاری افزود: ما به دنبال افزایش آگاهی های حقوقی مردم هستیم، چرا که شهروند آگاه می تواند براحتی معادلات و مسائل حقوقی خود را تنظیم نموده و از صرف زمان غیرلازم و تحمیل نمودن هزینه غیرضروری مادی و معنوی بر خود و دستگاه قضایی جلوگیری نماید.
انصاری در مورد اینکه کدام دسته از جرایم در سطح استان دارای اولویت می باشد توضیح داد: علی رغم اینکه در سطح جرایم افزایش نبوده است اما درگیری و نزاع در ردیف های اول در استان م باشد.
ما اقدامات جدی را صورت داده ایم با این حال جرایم نزاع یکی از جرایم اول ما تا رده سوم می باشد.
برای کاهش این دسته از جرایم باید زیر ساخت های اجتماعی و آگاهی مردم افزایش یابد.
برای این کار ما با سازمان های مختلف فرهنگی، حکومتی و اجتماعی تفاهم نامه های مختلفی را داشته ایم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین اعلام داشت: ما در بحث پرونده ها تحولات بسیاری داشته ایم به طوری که از حجم پرونده ها موجود در استان قزوین حدود 38 درصد کاسته شده است.
الان مراحل مختلف دادرسی در شعب مختلف بیش از20 روز نمی شود.
وی به نقش مطبوعات در افزایش آگاهی جامعه اشاره و تصریح نمود: اصحاب رسانه با جهت گیری مطلوب و برنامه ریزی شده در زمینه فعالیت های دستگاه قضایی زمینه آشنایی مردم با گستردگی و نحوه ارائه خدمات در دادگستری را فراهم می نمایند.
یکی از خبرنگاران از تعداد کسانی که مورد عفو رهبری واقع شده اند و یا در مراسم گلریزان آزاد شده اند پرسید.
وی پاسخ داد: در سال 91 حدود 300 نفر از دامنه شمول عفو رهبری استفاده کرده اند.
در جشن گلریزان نیز قریب 400 نفر با مساعدت سازمان دیه و کمک های دولت و مردم آزاد و یا مجازات آنها تقلیل یافته است.
انصاری بیان داشت: دادگستری استان در خصوص سیاستهای مکانیزه ای و بهره مندی و ارتقاء آنها و مطلوبیت عملکرد از جمله استانهایی است که از سال 89 تاکنون رتبه های اول تا سوم را در کشور بخود اختصاص داده است.
به نحوی که هر مراجعه کننده ای می تواند با ورود به سیستم از اطلاعات پرونده ای خود اطلاع پیدا کند.
از سویی بهره مندی از سیاستهای مکانیزه و الکترونیک سبب کاهش مراجعات مردم، شفافیت و سرعت کاردر محاکم قضایی شده در نتیجه موجب کاهش فوت وقت خواهد شد.
رئیس کل دادگستری استان اشاره ای به پرونده های موجود در استان کرد و یادآور شد: در استان قزوین میزان پرونده ها در دادگاه ها و دادستانی های استان نسبت به سال قبل 4 درصد افزایش داشته است، در حالی که نرم کشور حدود 10 درصد است.
برای مثال ما در بحث طلاق که بسیار مورد توجه است دقیقا سال 91 نسبت به سال 90، پنج درصد کاهش میزان پرونده داشته ایم، اما متاسفانه طلاق های توافقی افزایش یافته است.
یکی از خبرنگاران از میزان تخلف در انتخابات اخیر پرسید که انصاری در پاسخ اعلام کرد: در سال جاری ما 2 انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را داشتیم.
باید تحمل پذیری را در خود بالاتر ببریم چرا که به هر حال احتمال تخلف در این میان وجود دارد.
در این انتخابات حدود 70 تا 80 مورد تخلف به دستگاه قضایی گزارش شده است که در حال رسیدگی می باشد و بیشتر تخلفات در حوزه شوراها است.
به نظر بنده این دوره یکی از بهترین دوره ها از نظر سلامت در انتخابات بوده است.
ما کار خود را انجام می دهیم و متخلف هر کس که باشد با آن مقابله و برخورد می شود.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص میزان الکترونیکی شدن امور در دادگستری گفت: هم اکنون هیچ کار دستی در سازمان انجام نمی شود.
60 درصد کار مجموعه در مرحله دادرسی مکانیزه است.
آنچه مکانیزه نیست شرح صورت جلسه است.
که اگر قانون آیین دادرسی اصلاح شود این مورد نیز مکانیزه خواهد شد.
از انجائی که انجام صد در صد امور قضایی بصورت الکترونیکی مستلزم وجود قانون در این زمینه می باشد لذا ارائه خدمات قضایی بنحوی که ذکر شد کاملا امکان پذیر نمی باشد، اما تا جائی که امکان آن وجود دارد درصد قابل توجهی از امور در حال حاضر به طریق مکانیزه انجام می شود.
از حاشیه های جالب این مراسم می توان به این موارد اشاره کرد: *انتقاد یکی از خبرنگاران نسبت به تاخیر 45 دقیقه ای مسئولان که با معذرت خواهی مسئول دادگستری روبرو شد.
ایشان ابراز امید واری کرد که از این پس انشا الله جلسات به موقع برگزار شود.
*یکی از خبرنگاران خواستار این شد که با توجه به حجم بالای کاری در این سازمان و وجود پرونده های بسیار تعداد جلسات و نشست های خبری از یک بار در سال به چند نوبت در سال افزوده شود.
این امرنیز با اعلام آمادگی انصاری مواجه گشت.
*آقای فرامرزی خبرنگار همشهری از آقای انصاری خواست تا نتیجه بازی تیم ملی ایران را پیش بینی کند که وی نتیجه را مساوی پیش بینی نمود.
انتهای خبر/2004/خ  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان