۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بابک زنجانی رکورددار فساد در دنیاست/ انتقاد به بالا بودن سن مدیران را قبول دارم
کد خبر: ۶۶۸۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

زنگنه:

بابک زنجانی رکورددار فساد در دنیاست/ انتقاد به بالا بودن سن مدیران را قبول دارم

وزیر نفت از افتتاح رسمی فاز ۱۵ و ۱۶ ظرف یک ماه و نیم آینده با حضور رئیس جمهور خبر داد.

بابک زنجانی رکورددار فساد در دنیاست/ انتقاد به بالا بودن سن مدیران را قبول دارم
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری که هم اکنون در حال برگزاری است گفت: از وقتی که سیاست اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد وزارت نفت نخستین دستگاهی بود که برنامه خود را همسو با اقتصاد مقاومتی در شورای اقتصاد به تصویب رساند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم اقتصاد مقاومتی مسئله توجه به میادین نفت و گاز بود که در ادامه فعالیت‌های قبل صورت گرفت.

زنگنه گفت: دو حوزه بزرگ را از جمله میدان‌های مشترک و تمرکز بر پارس جنوبی و غرب کارون (آزادگان، یادآوران، یاران) را در اولویت‌های فعالیت خود قرار دارد که در این خصوص پروژه پارس جنوبی فعالیت‌های بسیار مهمی صورت گر فته است.

زنگنه تصریح کرد: در سال 90 و 91 حدود 40 میلیارد دلار از منابعی که در اختیار داشتیم برای پارس حنوبی سرمایه‌گذاری شد و این میزان سرمایه گذاری در سال‌های گذشته نسبتا کاهش یافت به طوری که در سال 94 منابع کافی بهدلیل کاهش قیمت نفت برای اجرای طرح‌ها نداریم.

وی گفت: فاز 12 و 15 و 16 و 17 و 18 جز اولویت های وزارت نفت بود که در سال گذشته با بهره برداری رساندن فاز 12 حدود 120 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور اضافه شد و هم اکنون فاز 15 و 16 در آستانه افتتاح قرارگرفته اند.

زنگنه ادامه داد:در سال‌جاری فاز 15 و 16 به صورت کامل تثبیت می‌شود و بعد از آن 17 و 18 و 19 که دو فاز متعارف هستند مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال 95 تمام فازها به غیر از فاز 14 به مرحله بهره‌برداری کامل می‌رسد علی‌رغم تحریم‌ها و کمبود منابع وزارت نفت توانست کارهای توسعه‌ای خود را پیش ببرد.

وی ادامه داد: در سال 92 با توجه به کمبود گاز حدود 46 درصد به نیروگاه ها گاز ارسال می‌شد در سال 93 این میزان به  28درصد کاهش یافت که از 27 میلیارد مترم کعب به 18 میلیارد مترمکعب رسید و پیش‌بینی می شود در سال‌جاری میزان گاز ارسالی به این نیروگاه‌ها به کمتر از 20 درصد برسد.

زنگنه از افتتاح رسمی فاز 15 و 16 پارس جنوبی توسط رئیس جمهور ظرف یک ماه و نیم آینده خبر دد و گفت: تأکید بنده این است که از افتتاح صوری طرح ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: با افتتاح این فاز حدود یک میلیون اتان در سال تولید خواهد شد که اتان تولید شده به پتروشیمی کاویان داده می‌شود.

زنگنه در خصوص غرب کارون اظهار داشت: در چند سال گذشته شرکت‌های چینی در میدان آزادگان شمالی و جنوبی و یادآوران فعالیت داشتند اما در حال حاضر شرکت‌های چینی از آزادگان جنوبی اخراج شدند که در آن زمان در این میدان تنها سه دکل فعالیت می‌کرد اما اکنون به 16 دکل رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرف سه سال آینده میزان تولیدات میادین مشترک به 700 هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت در خصوص جلوگیری از بحث خام فروشی به همین منظور پالایشگاه‌هایی را در کشور احداث گردید به طوری که پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید بنزین باکیفیت اقدام خواهد کرد در حال حاضر این پالایشگاه حدود 84.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی ‌می‌شود تا آخر سال یک پرین پالایشگاه وارد مدار سرویس قرار گیرد.

وی ادامه داد: احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس بر این اساس است که در مرحله اول هیچ میعانات گازی صادر نکنیم و یک میلیون فراورش داشته باشیم.

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ظرفیت 360 هزار بشکه و پالایشگاه شیراز 320 هزار بشکه احداث می شود. همچنین هشت پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای در سیراف در حال احداث است که ظرف سه سال آینده در محل تولید قرار خواهد گرفت 4 تا 100 درصد این پالایشگاه توسط بخش خصوصی و چهار پیمانکار آن خصولتی هستند که برای اجرای آن نزدیک به 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

وی در خصوص صنعت پتروشیمی ادامه داد: در سال 92 نسبت به سال 91 محصولات پتروشیمی از نظر ارزش تولیدی 6 درصد رشد داشته است این در حالی است که در سال 93 به 5 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری نیز بالای 5 درصد از نظر ارزشی رشد داشته باشد.

زنگنه تصریح کرد: واحدهای جدید پتروشیمی از جمله واحد اوره آمونیاک، پتروشیمی مرودشت همچنین کاویان و پتروشیمی تخت جمشید در دست اجرا است همچنین برای سال آینده نیز احداث واحدهای جدید را نیز در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای تولید و تأمین واحدهای پتروشیمی برنامه مهمی را اجرایی کردیم که در پتروشیمی پارسیان، شرکت تدبیر حدود یک میلیون و 200 هزار تن اتان را تولید خواهد کرد که اتان تولیدی به پتروشیمی فیروزآباد، داراب،‌ فسا و جهرم خواهد رسید همچنین عملیات دیگ بلند 2 نیز به زودی اجرا می‌شود.

زنگنه همچنین از احداث قطب دوم پتروشیمی در ایلام خبر داد و گفت: مجوز فاز 12 را نیز صادر کردیم.

وزیر نفت گفت: 70 میلیارد دلار طرح جدید پتروشیمی تعریف شده است که در صورت تمایل خارجی‌ها آنها می‌توانند با مشارکت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنند به طوری که تولید 3 میلیون تن پروپیلن در داخل تولید حخواهد شد تا زنحیره پتروشیمی تثبیت شود.

وزیر نفت همچنین از پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای آناهیتا در کرمانشاه خبر داد و گفت: این پالایشگاه برای انتقال نفت خام که از تعهدات دولت است احداث می‌شود همچنین پالایشگاه جاسک با ظرفیت 300 هزار بشکه با همکاری شرکت تدبیر و انرژی احداث خواهد شد که مخلوطی از نسل سنگین و فوق سنگین است.

همچنین بازسازی پالایشگاه آبادان را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

زنگنه ادامه داد: در سال جاری براساس بند "ق" تبصره 2 (قانون رفع موانع تولید) بیش از 5 هزار میلیارد تومان در گازرسانی شهر‌ها و روستاها هزینه شده همچنین در حال حاضر 76 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز هستند و پیش‌بینی‌ می‌شود ظرف دو سال آینده به 97 درصد برسد.

زنگنه از گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان که بر اساس بند "ق" تبصره 2 قانون رفع موانع تولید در شورای اتقصاد به تصویب رسیده است خبر داد و گفت: گازرسانی برای این استان شروع شده است به طوری که ایرانشهر،زاهدان، خاش و کنارک تحت پوشش شبکه گازرسانی خواهند شد.

وی ادامه داد: جاهایی که هزینه 6 میلیون تومان برای گازرسانی داشته باشند از طریق خط لوله برای آنها اقدام خواهیم کرد که هم اکنون 2 میلیون و 300 هزار خانوار از طریق لوله گازرسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: همزمان با هفته دولت 15 شهر کوچک گازرسانی آنها افتتاح و 18 شهر دیگر عملیات کلنگ‌زنی آن زده می‌شود همچنین هزار و 854 روستا کار عملیات گازرسانی شروع شده است.

زنگنه همچنین از اقتصاد دانش بنیان در صنعت نفت گفت: این وزارتخانه برای رسیدن به اهداف مورد نظر اقتصاد دانش‌بنیان را در پژوهشگاه و دانشگاه‌ها در اولویت خود قرار داده است و بزرگترین کاری که در این خصوص در کشور و دانشگاه‌ها انجام شده است مطالعه پروژه‌های توسعه‌ای و کاربردی میدان‌های اصلی نفت و گاز است که کار پژوهشی آنها به دانشگاه‌ها برای نخستین بار واگذار شده است همچنین در نظر داریم در بخش پایین دستی پالایشگاه‌ها نیز اقتصاد دانش بنیان را عملیاتی سازیم.

وزیر نفت در مورد 10 قلم کالای نفت در کشور گفت: در سال جاری ساخت تجهیزات اساسی مورد نیاز نفت را در داخل کشور شروع کردیم از وضعیتی که در دوران پساتحریم داشتیم توانستیم حداکثر استفاده را داشته باشیم ما هم اکنون با هیأت خارجی که برای مشارکت در طرح‌های نفت و گاز گشور وارد می‌شوند به آنا می‌گوییم که ایران بعد از تحریم با قبل ازتحریم تفاوت‌های بسیار زیادی دارد به طوری که ایران در ساخت داخل به توانمندی‌های اساسی دست یافته اگر می‌خواهید در ایران سرمایه‌گذاری کنید تنها به فکر فروش کالای خود نباشید بلکه با سرمایه‌گذاران داخلی مشارکت داشته و یک برند را ایجاد نمایید.

وی تأکید کرد: مسئله ما در این مدت علی‌رغم تحریم روز به روز شدیدتر شده و با همان قدرت سابق بر علیه ما استفاده می‌کنند اما با وجود این امر ایران توانست 15 درصد صادرات نفتخود را فزایش دهد.

زنگنه در مورد مسائل قاچاق و فساد در کشور گفـت: وزارت نفت مصر است که مبارزه با فساد و قاچاق را پیگیری نماید چرا که در این زمینه پرونده‌های زیادی بوده که از حمله آن بابک زنجانی رکوردی زده در کشور که در هیچ جای دنیا چنین کسی پیدا نمی‌شود که این رکورد را بزند همچنین در شرکت نفت جی و سپاهان مشکلاتی وجود دارد.

وزیر نفت تأکید کرد: ما در پیگیری پرونده ها جدی هستیم و هیچ عقد اخوتی با کسی نبسته‌ایم و هر جا خلافی ظاهر شود ما به شدت پیگیری می‌کنیم.

زنگنه در خصوص قاچاق سوخت در کشور گفت: برای مبارزه با قاچاق طرح پیمایش سوخت نفت و گاز برای خودروهای سنگین را از شهریور سال آینده شروع خواهیم کرد تا خودروهای سنگین بر مبنای پیمایش خود سوختگیری نمایند.

وی همچنین تصریح کرد: در گذشته قاچاق سوخت به کشور افغانستان داشتیم که به همین منظور برای جلوگیری از آن صادرات رسمی را در دستور کار خود قرار دادیم تا بتوانیم جلوی کانال‌های قاچاق را در کشور بگیریم.

زنگنه با انتقاد از اینکه برخی از رسانه‌ها معتقد هستند از مدیران سالخورده استفاده کرده است گفت: من این انتقاد را به جا می‌دانم چون افراد جوان شاید تجربه داشته باشند اما باید دوره آموزش را در کشور طی کنند.

وی تصریح کرد: یک مرکز توسعه مدیریت در صنعت نفت ابلاغ شده و شیوه‌نامه آن تدوین شده است چرا که با آموزش کسی مدیرنمی‌شود باید در عمل ثابت شود سن‌های ما سن عملیاتی نیست مدیر باید جوان باشد.

زنگنه در خصوص شرایط پساتحریم گفت: خودمان را برای لغو تحریم‌ها آماده کردیم و با قدرت کارخودمان را پیش خواهیم برد آنچه که بر ما گذشت از شرایط جنگ ما سخت‌تر است. در تمام دوران جنگ من وزیر بودم این جنگی بود بدون دود و آتش و خون.

بر ملت ما در این جنگ سربلند بیرون درآمدند دشمنان ما قصد نابودن کردن ما را دارند اولین کاری که وزارت نفت بعد از لغو تحریم ها در دستور کار خود قرار  داده است این است که سهم از دست رفته یک میلیون بشکه خود را با حداکثر سرعت به دست آورد.

زنگنه تأکید کرد: پس از اولین روز لغو تحریم‌ها افزایش تولید 500 هزار بشکه‌ای را خواهیم داشت چرا که در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا اعتقاد به این دارند که ایران با عنوان کردن افزایش تولید و صادرات خود نقشی در کاهش بازار نفت داشته است در حالی که ما اکنون واکسن به این بازار تزریق می‌کنیم حتی اگر قیمت نفت پایین‌تر از این حد هم بیاید ایران به هیچ عنوان از تصمیم خود عقب‌نشینی نخواهد کرد اگر صبر کنیم باید برای 100 هزار بشکه در دنیا تمنا و خواهش داشته باشیم.

هم اکنون ابزار قدرت در بازارهای جهانی افزایش تولید و صادرات است.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی باید شرایط جدید  ایران را در نظر گرفته و از ظرفیت به دست آمده نهایت استفاده را بکنند ما به عنوان نوکر جمهوری اسلامی ایران وظیفه داریم برای درازمدت برنامه اساسی داشته باشیم تا بتوانیم طرح‌ها را به سرانجام برسانیم.

وزیر نفت در خصوص کارت سوخت گفت: حذف کارت سوخت از سوی دولت در دستور کار نیست چرا که اکثر آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از این طریق به دست می‌آید و غیر از این راه حل دیگری را نداریم اگر کارشناسان و تحلیل‌گران پیشنهادی در خصوص کارت سوخت دارند می‌توانند ارائه دهند.

وزیر نفت ادامه داد: برای جلوگیری از قاچاق و فساد دولت موضوع تک نرخی بنزین را در دستور کار خود قرار داد چرا که در زمان تک نرخی بودن دچار چالش‌های زیادی بودیم.



انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان