۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین به روستایی بودنم افتخار می کنم/پزشکان نباید با جان بیمار خود تجارت کنند
کد خبر: ۶۶۲۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پدر رتبه تک رقمی کنکور:

به روستایی بودنم افتخار می کنم/پزشکان نباید با جان بیمار خود تجارت کنند

دکتر جهانبخش گفت: بعضی پزشکان جان انسان‌ها را برای خود به عنوان منبع تجارت فرض می کنند؛پیشنهاد می شود رابطه مالی بین بیمار و پزشک قطع شود

به روستایی بودنم افتخار می کنم/پزشکان نباید با جان بیمار خود تجارت کنند
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین ، اول شهریور ماه زاد روز بوعلی سینا است که به پاس تألیفات و خدمات شایسته وی به علوم پزشکی این روز به نام روز پزشک نام گذاری شده‌است.

در فرهنگ اسلامی، ارزش خدمات و زحمات پزشک و فعالیت حرفه ای طبیب تا اندازه ای والا و عظیم است که طبیب مظهر اسم شریف محیی و احیاء گری معرفی شده است و همچنین در متن فرهنگ و حیات اجتماعی مردمان این مرز و بوم نیز طبیب و طبابت از جایگاه ویژه و اهمیت والایی برخوردار بوده است؛ تابدان اندازه که بیماران و دردمندان نه فقط برای جستجوی تسکین و درمان دردهای جسمانی خویش، بلکه در مقام مشاوره و هدایت جویی در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود به حکیم و طبیب متوسل می گردیده اند.

در زیر گفت‌و گویی خواندنی را با یکی از پزشکان پرتلاش استان قزوین خواهیم خواند.
ناگفته نماند که دکتر جهانبخش پدر یکی از عزیزانی است که امسال به عنوان نفر برتر و تک رقمی برای استان مان حماسه آفرینی کردند و تا چند روزآینده گفت و گویی با مهسا جهانبخش نیز خواهیم داشت.

دکتر ابراهیم جهانبخش دکترای علوم آزمایشگاهی متولد ۱۳۴۶ از روستای خوزنین از توابع بویین زهرا در یک خانواده معمولی متولد شدند پدر ایشان کشاورز بوده و ایشان جایگاه امروزی خود را مدیون پدر می دانند.

خودتان را بیشتر معرفی کنید؟
من در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم و از کودکی بر این عقیده بودم که شاید بشود موارد دیگری را در کنار عقیده مذهبی آموخت که در راستای معنویت باشد. از لحظه ای که پدرم مرا در مدرسه ثبت نام کرده تا به امروز شاید همه سعی من بر این بوده که در زمینه درمان کاری انجام دهم چراکه درمندی را از دردی دوا کردن بهترین کار است چه بسا همه انسانها عمرشان به پایان می‌رسد و هیچ اندوخته ای در دنیا بهتر از این نیست که دردمندی را از دردی رها کنی.برای رسیدن به این عرصه مهمترین ابزار لازم دانش است در فرهنگ ما نیز برترین فضیلت را دانش میدانند و بالاترین قابلیت انسان کسب مهارت و دانش است.

مهمترین دلیل شما از انتخاب رشته پزشکی چیست؟

مهمترین عامل برای انتخاب پزشکی لذت و حس قشنگی است که ما می‌توانیم کسی را به زندگی برگردانیم؛ چه لذت بالاتر از کمک به همنوع.

از خانواده تان بگویید؟
۲ برادر و ۴خواهر دارم که دو برادر دیگرم نیز در رشته های پزشکی تحصیل کردند و ۲ تا از خواهرانم نیز دبیر هستند.

آیا صرف روستایی بودن یا از خانواده پرجمعیت بودن میتواند مانع پیشرفت باشد؟

اول بگویم که به روستایی بودنم افتخار می کنم، جهان جای شلوغ و پرتراکمی است و نمی‌توان اظهار کرد که در جای شلوغ نمی‌شود کار موفقی انجام داد؛ چراکه بنده نظرم این است که مانعی برای کسی که همت و تلاش دارد وجود نخواهد داشت و بنده به این سخنم واقفم که اگر در دوردستها هدفی را در نظر گیری با توکل به خدا و تلاش به هدفت خواهی رسید، حتی اگر موانع زیادی بر سر راه وجود داشته باشد.

از سختی های دوران تحصیل تان در روستا برایمان بگویید؟

به یاد دارم که در روستای ما مدرسه راهنمایی نداشتیم؛ برای تحصیل به روستای دیگری می رفتیم و مجبور بودیم تا فاصله ۵کیلومتری را پیاده طی کنیم و بعد از اتمام راهنمایی برای ادامه تحصیل در دبیرستان به شارل رفتم و این مسیر را هم خیلی وقتها پیاده می‌رفتم.

از دوران دانشجویی برایمان بگویید؟
مقطع اول تحصیلم را در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مقطع دوم را در دانشگاه تبریز تحصیل کردم و همواره ۲ هدف را در نظر داشتم یکی اینکه پدرم برای تحصیل مرا به اینجا فرستاده و دیگری اینکه همواره تلاش خود را برای هدفم عملی سازم.

نظرتان در مورد جامعه پزشکی چیست؟
اگر و فقط اگر پزشکان به این بینش برسند که جان بیمار را مورد تجارت خود قرار ندهند و جان انسان‌ها را برای خود به عنوان منبع برای تجارت خود نسازند و مسئولین بهای لازم را به جامعه پزشکی دهند و به جایی برسد که رابطه مالی بین بیمار و پزشک قطع شود و به روند بهتری برسد چه کاری بهتر از درمان یک بیمار است؟؟؟
نجات انسان‌ها بالاترین و پرفضلت‌ترین شان اجتماعی است اگر جان مردم را منشا تجارت نکنیم و به این شغل به دیده ثروت ننگریم و مسئولین بهای کافی دهند و تبلیغات منفی علیه پزشکان صورت نگیرد ( اشاره به فیلم در حاشیه) خیلی از پزشکان از هیچ خدمتی برای مردم دریغ نخواهند کرد.

از نظر شما سلامت جامعه در چه روندی به سر می برد؟
این اطلاعات را باید با آمار دقیق و مطالعه شده بررسی کرد، اما با توسعه مراکز درمانی به نظر می‌رسد در کشور وضعیت مطلوبی نداشته باشیم البته نظر بنده بر این است شاید عامل اصلی مردم باشند که بدون مراجعه به پزشک خود درمانی را شروع می‌کنند، یک سری درمان‌های خودسرانه انجام می‌دهند و یا اقدامات بعضی پزشکان که کار آخر را اول انجام می‌دهند؛ گاهی مشکل ساز می‌شود که متاسفانه شاید بعدها قابل جبران نباشد.

از چالشهای شغل پزشکی برایمان بگویید؟

من به خوبی می‌دانم که اگر با پزشکان ایرانی با انصاف برخورد شود آنها با تمام وجود و ریز به ریز سلول‌های بدنشان در خدمت مردم خواهند بود اما امروزه متاسفانه شرایط به گونه ای است که پزشکان دلگرمی لازم را به کار را ندارند.

مهمترین ابزار لازم برای شغل شما چیست؟

شغل ما از نظر اقتصادی توانایی بالایی می‌خواهد تهیه فضای کار با شرایط مناسب و تهیه سیستماتیک مختلف تهیه پرسنل با تجربه و توانا و دارای دانش فنی کافی از لوازم کاری ما هستند که گاهی ممکن است بعضی پزشکان سرمایه لازم برای این کار را نداشته باشند.
چراکه جوابی که از دست ما بیرون می‌آید تکلیف و سرنوشت بیمار را رقم بزند؛ طرف حساب پزشکان متخصص دیگر مردم هستند چراکه طرف حساب ما پزشکان هستند و قرار است با جواب ما قرار است به هرجایی عرضه شود و شاید به بیمارستانی برود که مریض زیر تیغ جراحی برود و اگر خدایی ناکرده تشخیص ما نادرست باشد چه فاجعه‌ای پیش می‌آید ؟؟؟

بنابراین برای اینکه ما بتوانیم جواب مطلوب و درستی به بیماران دهیم باید از امکانات و لوازم مطلوب استفاده کنیم و باید از افراد باتجربه استفاده کنیم؛ افرادی را انتخاب کنیم که باتجربه باشد نسخه خوانی بلد باشد بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند و هزاران قانون دیگر که باید به افراد آموزش داده شود تا بتوانیم نتیجه‌ای مطلوب داشته باشیم.

انتقاداتان در عرصه پزشکی چیست؟
در اصل وظیف سنگینی به دوش ماست اما متاسفانه برای مردم طوری فرهنگسازی شده است که همه از دست پزشکان می‌نالند و هیچ وقت به جنبه‌های مثبت پزشکی نمی‌نگرند.
نظر بنده این نیست که بخواهم چیزی را از نظر تعرفه بالا ببرم و این را نیز نمی‌پسندم اما اگر نگاهی به روند افزایش تعرفه پزشکی طی ۱۰سال گذشته بیندازید متوجه خواهید شد با روند افزایش تورم اصلا قابل مقایسه نیست درحالیکه افزایش خیلی از چیزهای دیگر با نرخ تورم حرکت می‌کند و فکر می‌کنم برای پزشکانی که اول راه قرار دارند لطمه ساز باشد.

جایگاه استرس در شغل شما چگونه است؟
همه شغل‌های پزشکی پراسترس هستند و با توجه به اینکه شغل ما مربوط به علوم آزمایشگاهی است بسیار پرمسئولیت است چرا که ما از لحظه تشخیص تا ۱۰۰سال همراه مردم هستیم چراکه خانم‌هایی هستند که برای تشخیص سلامت جنین خود به ما مراجعه می‌کنند و ما از آن تشخیص به بعددر قبال سلامت جنین مسئول هستیم.

معنویت در شغل پزشکی در چه جایگاهی قرار دارد؟
هر انسانی خلق و خوی خاص خود را دارد و اشاره به «اگر روستا را از من جدا کنید هرگز نمی‌توانید روستایی بودن را از من جدا کنید » ؛ نقش خدا نیز این گونه است که اگر هر چقدر تلاش شود که بگوییم ابزار عامل موفقیت ما هستند باز هم به خدا باز می‌گردد؛ به هر جا برسیم، هرکه باشیم و هر ابزاری که در اختیار داشته باشیم جزئی از زندگی است و انسان ریز به ریز زندگی، کار و خلقتش را مدیون خداوند است دیدگاه انسان‌های عادی با ما فرق می‌کند چرا که خلقت‌های خدا را می‌بینیم می‌دانیم قلب، کبد، کلیه و هر اندام انسان در بدن چه کاری انجام می‌دهد و توانایی های آنها را می‌بینیم و حرکات منظم همه مدیون خلقت خداوند است.
مفهوم معنویت معنای گسترده ای دارد و به دل و امید انسانها بستگی دارد و نظر شخصی بنده این است در هر کاری باید به خداوند توکل کرد انسان‌ها باید دست برتر را در پشت خود حس و لمس کنند چه بسا که این دست برتر بالاتر از هر دستی است که ما تصور می‌کنیم و در جا و موقعیتی است که هر چه ما فکر می‌کنیم به شکل دیگریست.

اگر ناگفته ای باقیست بفرمایید؟


«راهروگر صد هنر دارد توکل بایدش» هرچه هنر داشته باشیم هر ابزاری داشته باشیم تا توکل نداشته باشیم سرگردان خواهیم بود هرچیز و هرکس باهرتوانایی با همه وجود همه حاشیه است؛تنها چیزی که برای همیشه پابرجاست خداوند است و بنده معتقدم همواره راه برای زندگی کردن وجود دارد فقط لازم است با قدری تلاش همراه باشد.

دکتر جهانبخش در پایان روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک را به تمامی پزشکان و تمام کسانی که در این حیطه فعالیت دارند تبریک گفت.

انتهای پیام/

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان