۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کودتای ۲۸ مرداد؛ آمریکاگرایی با چاشنی سقوط
کد خبر: ۵۹۴۴۴ نویسنده: مهدی نجفی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

سالروز کودتای ۲۸ مرداد/

کودتای ۲۸ مرداد؛ آمریکاگرایی با چاشنی سقوط

در سالروز کودتای ۲۸ مرداد قرار داریم، کودتایی که به عنوان نماد تنفر ملت ایران از دولت استبکاری امریکا در اذهان این ملت ثبت وضبط شده است، اما به راستی چرا توطئه دربار در ۲۵ مردادسال ۱۳۳۲ علیه دولت دکتر مصدق ظرف ۲۶ دقیقه با شکست مواجه شد؟و کودتا نافرجام ماند؟ وحتی دکتر مصدق نیز گفت مردم مجازات فوری کودتا گران را می خواهند.

کودتای ۲۸ مرداد؛ آمریکاگرایی با چاشنی سقوط
در سالروز کودتای 28 مرداد قرار داریم، کودتایی که به عنوان نماد تنفر ملت ایران از دولت استبکاری امریکا در اذهان این ملت ثبت وضبط شده است، اما به راستی چرا توطئه دربار در 25 مردادسال 1332 علیه دولت دکتر مصدق ظرف 26 دقیقه با شکست مواجه شد؟و کودتا نافرجام ماند؟ وحتی دکتر مصدق نیز گفت مردم مجازات فوری کودتا گران را می خواهند.

لذا مردم شعار می دادند؛ « نه مجلس، نه دربار، مصدق پیروز است، جمهوری مصدق پیروز است»، حتی در میدان بهارستان و میدان سپه مردم مجسمه شاه راپایین انداختند اما دکتر مصدق مخالفت خود را مبنی بر تبدیل رژیم به جمهوری اعلام نمود.

اما به راستی در طی این سه روز یعنی 25 و 26 و 27 مرداد چه اتفاقاتی افتاد که فرصت های گرانبهایی از دست رفت، مراکز توطئه به جای خود باز گشتند و جاسوسان آمریکا و انگلیس و مزدوران آنها مجال یافتند تا طرح دیگری را که در صورت شکست کودتای 25 مرداد آماده کرده بودند را به اجرا درآورند.

به راستی چرا دکتر مصدق پس از میتینگ عصر روز 25 مرداد هیچ اقدامی در بسیج و آمادگی نیروهای ملی برای مقابله با توطئه گران و قلع و قمع فوری آنها به عمل نیاورد؟

واقعیت این است که سیاست مماشات و مدارا با مقامات آمریکایی و فقدان مواجهۀ انقلابی و اسلامی با بحران ها و توطئه ها توسط دکتر مصدق امری است قطعی و غیر قابل انکار که به گواهی اسناد تاریخی بیشترین تبعات را در سرنگونی دولت قانونی دکتر مصدق به همراه داشته است.

به عنوان نمونه پیوند حزب توده و به کارگیری نیروهای حزب توده در مسند قدرت که به عنوان عمّال استعمار بودند به گونه ای رقم خورد که دکتر مصدق در دوران نخست وزیری خصوصاً پس از30 تیرماه در راستای تخریب شخصیت آیت الله کاشانی هم صدا شدند لیکن حزب توده علیرغم برخوداری از امکانات و تسلیحات کافی لیکن درروز 28 مرداد عرصه را خالی گذاشت که این مسأله یعنی بهره گیری دکتر مصدق از عمّال استکبار نه تنها هیچ فایده ای برای او نداشت بلکه مسبب تسریع سقوط دولتش را فراهم نمود.

از جمله دلایل دیگری که نشان دهندۀ توافق ضمنی دکتر مصدق با کودتاگران را تقویت می کند نامۀ مهم آیت الله کاشانی درروز 27 مرداد سال 1332 است، این نامه در حقیقت کیفر خواستی علیه اعمال 13 ماه حکومت دکتر مصدق از 30 تیر تا 28 مرداد است، در این نامه صریحاً از توافق ضمنی دکتر مصدق با مجریان طرح به اصطلاح کودتا یاد شده است ، دراین نامه آیت الله کاشانی برای اثبات صحت نظرات خود اینگونه می گوید؛ آقای دکترمصدق اگر شما واقعا همراه و موافق با طرح کودتا نیستید بیایید دست به دست هم بدهیم و از توطئه جلوگیری کنیم و لی پاسخ دکتر مصدق آب سردی است که بر این شور و هیجان این مجاهد راه خدا ریخته شد.

دکترمصدق تلویحاً در پاسخ می گوید که احتیاج به کمک شما ندارم زیرا «ملت پشتیبان من است» لذا در روز کودتا نه تنها از همکاری با آیت الله کاشانی سر باز می زند بلکه همان ملتی که در پاسخ نامه پشتیبان خود می داند در جریان واقعه کودتا قرار نمی دهد.

به راستی منشأ این رویکرد در بی اعتنایی به ملت و روحانیت را باید در چه مولّفه ای جستجو نمود؟

بدیهی است آمریکا گرایی و نگاه مثبت دکتر مصدق به آمریکا به نحوی است که هندرسون به عنوان سفیر آمریکا در ایران دائماً به عنوان محل مشورت دکتر مصدق قرار می گیرد و اینچنین سیاست مماشات ومدارا و انفعال کامل در برابر کودتای آمریکایی از سوی دکتر مصدق عملی می گردد، از این رو است که آیت الله کاشانی در نامه 27 مرداد تصریح می کند در آخرین ملاقاتم در دزاشیب به شما گفتم و به هندرسون گوشزد کردم که آمریکا ما را در گرفتن نفت از انگلیس کمک کرد و حال به صورت ملی و دنیا پسندی می خواهد به دست جنابعالی این ثروت ما را به چنگ آورد.

متأسفانه دکتر مصدق به مانند بسیاری از رجال سیاسی آن زمان به شدت اعتمادش به آمریکا جلب شده بود، لذا چراغ سبز دکتر مصدق به برخی مقامات آمریکایی در نوع خود چالش های فراوانی را موجب گردید که اسلاف جبهۀ ملی همچون بازرگان در دولت موقت در آمریکا گرایی پازل این معما را کامل نمود.

گرایش و شیفتگی به آمریکا و مماشات در برابر توطئه های این قدرت استکباری در بحران های آن دوران را باید پاشنۀ آشیل نفوذ روز افزون جاسوسان و مزدوران آمریکایی در کودتای 28 مرداد سال 1332دانست، لذا تعمّق و تأمّل در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مقابله با راه های نفوذ آمریکا در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی به ایران نشانۀ درایت و بصیرت روحانیت مجاهد در صیانت از نظام اسلامی است، حال برخی مروجان مذاکره بی قید وشرط با امریکا و قائلان به ضرورت گفت و گو با کدخدا!! باخود بیندیشند نگاه و رویکرد آنها به دکترمصدق نزیک تر است یا آیت الله کاشانی؟

لذا باید گفت همۀ مسئولان باید راهبرد همۀ عالمان مجاهد به ویژه آیت الله کاشانی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مقولۀ استکبار ستیزی رابه عنوان منشور کلیدی در مقابله با نفوذ شیطان بزرگ در ممالک اسلامی به ویژه نظام اسلامی محسوب نمایند که در صورت تحقق این مهم نظام در برابر توطئه های دشمنان اسلام از هر گونه آسیبی مصون خواهد ماند.


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان