۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین کاهش نرخ بیکاری بستگی به نرخ رشد اقتصادی دارد
کد خبر: ۴۶۹۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

کاهش نرخ بیکاری بستگی به نرخ رشد اقتصادی دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر جزئیات گزارش جدید وزارت کار از وضعیت ۱۰ ساله بازار کار به شورای عالی اشتغال گفت: در این گزارش پیش بینی کاهش نرخ بیکاری در آینده بستگی به نرخ رشد اقتصادی و همچنین میزان سرمایه گذاری که باید صورت بگیرد، اندازه گیری شده است.

کاهش نرخ بیکاری بستگی به نرخ رشد اقتصادی دارد
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، علی ربیعی شامگاه جمعه در حاشیه مراسم نکوداشت روز خبرنگار که در مجموعه تلاش برگزار شد، درباره جزئیات گزارش جدید وزارت کار از وضعیت 10 ساله بازار کار به شورای عالی اشتغال، افزود: در گزارش ارائه شده، اوضاع بازار کار ایران انجام شده و پیش بینی این بازار تا افق های درازمدت دیده شده به طوری که نیاز کشور به اشتغال نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این گزارش نوع مشاغل در بخش های سرمایه بر، خُرد و متوسط اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تصمیم بر این شد که از اوضاع بازار کار یک برش بخشی تهیه شود که در نشست هفته گذشته شورای عالی اشتغال، دو طرح مهم اشتغالزایی از سوی بخش کشاورزی ارائه شد که در بخش های پرورش ماهی و کشت های گلخانه ای است.
وی با تاکید بر اینکه در نشست شورای عالی اشتغال ایجاد 20 گروه شغلی در بخش کشاورزی بررسی شد، گفت: قرار شده تسهیلاتی برای حمایت مالی از ایجاد این مشاغل به شکل یارانه ای از سوی شبکه بانکی، اعطا شود.
ربیعی در خصوص اینکه چه میزان اشتغال را تا پایان سال پیش بینی می کنید، گفت: معتقدم اگر اقتصاد در سال جاری هم بتواند پنج درصد رشد را تجربه کند با توجه به اینکه هر یک درصد رشد اقتصادی 100 هزار شغل ایجاد می کند، در نهایت بتوان بیشتر از سال گذشته که به صورت خالص 400 هزار شغل ایجاد شده بود، در سال جاری شغل ایجاد شود.
به گفته وزیر کار، در حال حاضر نیز بازار کار علائم و نشانه های خوبی از پیشرفت و اشتغالزایی دارد. با وجود انتقادات غیرمنصفانه و شرایط اقتصادی کشور که هم اکنون قیمت نفت و میزان فروش نفت به نصف کاهش یافته، بازار کار به سمت شرایط خوبی در حرکت است.
وی با تاکید بر اینکه نمی خواهم شرایط فعلی کشور را با گذشته مقایسه کنم، توضیح داد: در دورانی که 750 میلیارد دلار درآمد حاصل شد نتیجه ای در اشتغال نگرفتیم و ما امروز با قیمت فعلی نفت و با این میزان فروش و پولی که نمی توانستیم انتقال دهیم، مواجه هستیم.
وزیر کار از تلاش دولت برای تثبیت شرایط روانی سرمایه گذاری سخن گفت و افزود: یکی دیگر از کارهایی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفته ایجاد فضای امید برای سرمایه گذاری و پیگیری در کمیته های استانی برای جلوگیری از تعطیلی واحدها و ممانعت از ریزش نیروی کار بوده است.
ربیعی در بخشی دیگر از این گفت و گو با اشاره به سرمایه گذاری در مشاغل خُرد و متوسط، گفت: این کار به معنای احیا طرح های شکست خورده نیست و مطالعات دقیقی بر روی آنها صورت گرفته لذا شرکت هایی که نیاز به تسهیلات سرمایه در گردش دارند در سال گذشته تلاش کردند در این بخش پیشرفت هایی صورت گیرد.
وی اظهار امیدواری کرد با گشایش هایی که صورت می گیرد و با جهت گیری هایی که می شود و همچنین کنترل نرخ تورم که همه این تلاش ها منجر به این خواهد شد که رکود در اقتصاد اتفاق بیفتد، شکل جدیدی از بکارگیری پول نیز در برنامه ایجاد می شود. مسئولان اقتصادی دولت دورنمایی برای دستیابی به نرخ رشد 5 درصدی اقتصاد در سال جاری را دارند.
وزیر کار درباره دستور معاون اول رئیس جمهور به سخنگوی دولت درباره دستیابی به تحلیل های واحد درباره آمارهای بازار کار و اینکه هم اکنون نرخ ها و آمارهای متفاوتی از بیکاری ارائه می شود، بیان داشت: ما تحلیل ها را براساس نتایج سرشماری انجام می دهیم که از نوعی شاخص های آماری مشخص استفاده می شود.
به گفته ربیعی، ما نقدی بر آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار نداریم. در دولت های گذشته وقتی وام داده می شد سامانه رصدی درست شده بود و خود این وام شغل محسوب می شد و آمار ارائه می کردند، در صورتی که ما هم اکنون دفترچه بیمه شده اجباری را ملاک اشتغال در نظر می گیریم.
وی ادامه داد: وقتی می گوییم این فرد دفترچه بیمه دارد و وارد لیست های بیمه ای کشور شده، شاغل محسوب می شود اما در گذشته پولی داده می شد و همان تسهیلات شغل محسوب می شد. هم اکنون ما دفترچه بیمه را می بینیم و بیمه خویش فرمایی هم ملاک نیست و براین اساس ریزش مشاغل را محاسبه می کنیم و با فرمول نسبت بین مشاغل رسمی و غیررسمی بازارکار، آمار می دهیم.
وزیر کار در پایان با اشاره به اینکه با اقتصاددانان و کارشناسان بازار کار در خصوص آمار بیکاری بحث و تبادل نظر شده است، تصریح کرد: در حال حاضر دستگاه هایی که درباره مشاغل جانبی و حمایتی اقدام می کنند، رصد می شوند. به عنوان نمونه ما 100 هزار شغل را رصد کردیم و مشخص شد که 85 درصد این مشاغل صحت داشته است.


منبع: ایرنا
انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان