۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مخالفان توافق اشتباه می‌کنند/ زیربناهای هسته‌ای‌مان محفوظ است
کد خبر: ۴۵۹۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

آیت‌الله هاشمی:

مخالفان توافق اشتباه می‌کنند/ زیربناهای هسته‌ای‌مان محفوظ است

رییس مجمع تشخیص مصلحت گفت: کسانی که (با توافق)مخالفت می‌کنند، اشتباه می‌کنند. همه نیازهای زیربنایی هسته‌ای که داشتیم، محفوظ می‌ماند.

مخالفان توافق اشتباه می‌کنند/ زیربناهای هسته‌ای‌مان محفوظ است
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با المانیتور در پاسخ به این سوال که با توجه به توافق هسته‌ای ایران با غرب، دورنمای همکاری های سیاسی ایران با آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: طبعاً راه آمریکا و ایران به همواری راهی که بقیه کشورهای غربی دارند، نیست. به خاطر اینکه از پیش از انقلاب تاکنون در ایران این تصور بوده که آمریکا پشت همه صحنه‌های مزاحمت و مانع تراشی‌های علیه ایران هست. ولی به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها می‌خواهند یک مقدار از گذشته فاصله بگیرند که باید این موضوع اثبات شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص مخالفت برخی با توافق هسته در داخل کشور گفت: کسانی که مخالفت می‌کنند، اشتباه می‌کنند. ما جایگاه خودمان را حفظ کردیم و همه نیازهای زیربنایی هسته‌ای که تا به حال داشتیم، محفوظ می‌ماند.

وی افزود: در مسائل هسته‌ای هم تا به حال نسبتاً خوب عمل کرده‌اند و الان هم می‌بینیم که مسئولان اجرایی آنها که از حزب دموکرات هستند، با جمهوری‌خواهان درگیر هستند و هم وزیر خارجه، هم رئیس جمهور و هم افراد دیگر خیلی صریح مواضعشان را اعلام می‌کنند. من هم همیشه نظرم و حرف اساسی‌ام این بود که آمریکا باید به نحوی گذشته را جبران و ذهن مردم ایران را پاک کند. ممکن است تا الان که یک قسمت از سیاست‌های آمریکا برای حل مسئله هسته‌ای مثبت بود، اثر گذاشته باشد و اگر بقیه راه در پرونده هسته‌ای به نتیجه خوبی برسد، بیشتر جلو می‌آیند.

هاشمی رفسنجانی درخصوص آینده روابط ایران با عربستان و کشورهای منطقه پس از توافق گفت: ما که ذاتاً با عربستان و مجموعه کشورهای عربی مسئله‌ای نداریم. چون آنها کشور‌های اسلامی هستند که همکاری با آنها اولویت‌ قانون اساسی ماست. حتی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که آن گونه از صدام حمایت می‌کردند، وقتی بعد از جنگ به سیاست تنش‌زدایی ایران جواب دادند و برای همکاری پا پیش گذاشتند، اختلافات ما خیلی زود رفع شد. در میان حوادث اختلاف‌انگیز کشتار مکه را داشتیم که دیدید به دستور امام حل شد. برای اینکه ذات قضیه اینگونه نیست که تباین باشد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: حوادثی که اخیراً در منطقه هست، یعنی اتفاقات سوریه، عراق، یمن و بحرین جزو مسائلی است که فاصله انداخته است. قاعدتاً اگر دولت ایران و آنها تصمیم بگیرند که با هم کار کنند، سخت نیست و مثل گذشته می‌شود. می‌توان در یک حرکت سریع، آن هم برای مصالح جهان اسلام وضع را به صورت عادی درآورد. من این را عملی می‌دانم. البته باید ببینیم که این حوادث به کجا می‌انجامد که این خیلی مهم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از شما برای سفر به حج دعوت کرده‌ بودند، گفت: ملک عبدالله اواخر حیاتشان دو، سه بار فشار آورد که من ماه رمضان را برای مراسم حج آنجا باشم.

هاشمی رفسنجانی درخصوص اینکه آیا ملک سلمان دعوتی هم از وی برای سفر حج به‌عمل آورده است، اظهار داشت: این گروه جدید که آمدند چیزی از من نخواستند. طبیعی است که نخواهند. چون الان شرایطی نیست که بتوانم بپذیرم و به آنجا بروم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اینکه برخی در داخل، توافق را عقب‌نشینی ایران عنوان کرده‌اند، تصریح کرد: در مورد خودمان، فکر می‌کنم کسانی که مخالفت می‌کنند، اشتباه می‌کنند. هیچ‌وقت عقب نشینی نبوده و ما جایگاه خودمان را حفظ کردیم و همه نیازهای زیربنایی هسته‌ای که تا به حال داشتیم، محفوظ می‌ماند. مسئله تحقیقات جدّی گرفته می‌شود که این مهم است. حتی اگر این بحث‌ها هم نبود، مدتی احتیاج به تحقیقات داشتیم. چون با سبکی که الان با ابزار ابتدایی غنی‌سازی می‌کنیم، نمی‌تواند جواب نیازهای انبوه را بدهد. الان ما می‌توانیم مثلاً به شماره 6و 7برسیم که ده، پانزده برابر این محصول می‌دهد و احتیاج به مواد اولیه زیادی داریم. اگر ما بخواهیم 4 یا 5 نیروگاه هسته‌ای داشته باشیم و سوخت آن را خودمان تهیه کنیم، باید در تولید خیلی قوی باشیم.



منبع: ایلنا
انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان