۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین استفاده بهینه از فضاهای شهری در استانبول در نتیجه مشارکت شهروندان
کد خبر: ۴۵۶۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی رشته معماری دانشگاه ترکیه تاکید کرد:

استفاده بهینه از فضاهای شهری در استانبول در نتیجه مشارکت شهروندان

عضو هیئت علمی رشته معماری دانشگاه ترکیه بیان کرد: استفاده بهینه از فضاهای شهری برای ایجاد محیطی شاد و به یادماندنی، شلوغی ازدحام شهروندان و گردشگران را در استانبول تعدیل نموده است.

استفاده بهینه از فضاهای شهری در استانبول در نتیجه مشارکت شهروندان
به گزارش صبح قزوین ، معماری ازدوره‌های پیش ازتاریخ اساسی ترین نیازهای بشری را همچون ساخت سرپناه وخانه برآورده ساخته ‌است. درعین حال معماری به دلیل قابلیت خلق طرح‌هایی درابعاد بزرگ وباشکوه امکان یافته تابه عنوان واسط خود بزرگنمایی ونمایشی درخدمت افراد٬گروها و یاکل جامعه قراربگیرد.
نمای خیابانهای هر شهر، معرف شخصیت ساکنین و شهروندان و تراز معماری، شهرسازی وهویت آن سرزمین است.
خط سیرمیراث گذشتگان، تحولات کنونی، تکنولوژی وفناوری های روز، عادات وفرهنگ وهنجارهای مردم ونیازهای آینده درسیمای هرشهر و رنگ وبوی معماری آن تاثیر خود را گذاشته و نمای خیابانی هر شهر را تبدیل به اثر منحصر به فردی میکند.
دو کشور همسایه ایران و ترکیه بنا به ملاحضات تاریخی و فرهنگی، مناسبات گسترده ای با یکدیگر داشته و تاثیرات فراوانی بر یکدیگرگذاشته اند که ازآن جمله در زمینه معماری و شهرسازی است.
در ادامه گفتگویی با دکتر سونای چویک عضو هیئت علمی رشته معماری دانشگاه کاردانیز تکنیک و رئیس دانشکده ی هنرهای زیبای کارادنیز در خصوص روند فعالیت معماران در ترکیه و نقش مشارکت شهروندان در بهبود امور شهرترتیب دادیم.  
روند فعالیت معماران در ترکیه چگونه است و چه تفاوتی با نحوه کار معماران در ایران دارد؟
روند کار معماری در ترکیه تقریبا مانند ایران است و برای ایجاد ساختمان اول پیش معمار می روند و بعد از اجازه از شهردار وقتی که طرح بنایی آماده شد، اتاق معماری و سپس شهردار تایید می کند.
در هر شهری یک اتاق معماری وجود دارد و در آنکارا پایتخت ترکیه شعبه مرکزی اتاق معماری در واقع به عنوان دبیرخانه می باشد. در مجموع با شهرک های کوچک اطراف آنکارا، 500 نفر معمار در اتاق معماری فعالیت می کنند و بازار کار برای آنها فراهم است؛ در شرکتی نیز این معماران مشغول به کار هستند و در واقع ناظرساختمان از نظر زلزله و عایق بندی ساختمان و اینگونه موارد می باشند.
در ایران پس از فارغ التحصیلی و اخذ مدرک دانشگاه، معماران باید امتحان مربوطه به اخذ پروانه اشتغال را بدهند و بعد پروانه اشتغال کسب کنند ولی در ترکیه اینگونه نیست و معمار در شعبه مرکزی آنکارا به عنوان دبیرخانه ثبت نام نموده و پروانه اشتغال کسب می کند و مراحل خاصی طی نمی شود و یکسری گواهینامه های مربوطه را باید کسب کنند ولی امتحان نمی دهند.
تصور شما از معماری ایران چه بود و چقدر این تصور را اکنون متفاوت می بینید؟
اولین بار بود به ایران سفر کردم، در خصوص کشور ایران من اطلاعات زیادی را از از طریق دانشجویانم شنیده بودم و از گذشته با مطالعه کتاب هایی در در حوزه فرهنگ غنی ایرانی و معماری ایرانی از جمله با میدان ها و ابنیه های تاریخی ایران آشنایی داشتم.
وقتی وارد شهر تهران به عنوان پایتخت ایران شدم آنچه که من را متعجب کرد شلوغی شهر تهران و هرج و مرج بود و تقریبا مانند استامبول است، شهرسازی به خوبی صورت نگرفته است و فضای سبز کم است .
حرکت به سمت مدرنیزه شدن در ایران به سرعت در حال پیشرفت است و ترکیه این مسیر را پیش تر طی کرده است؛ بناها در دو کشور از نظر ارتفاع و عرضی در حال پیشرفته شدن است ولی فضای سبز و محیط زیست در حال از بین رفتن است.
در ترکیه در برخی قسمت های شهر طراحی خاصی صورت گرفته و استفاده بهینه از فضاهای شهری برای ایجاد محیطی شاد و به یادماندنی ، شلوغی ازدحام شهروندان و گردشگران را تعدیل نموده است و نیاز‌‌ مردم به کار دائمی باعث نشده شهروندان ترک در لاک مشکلات خود فرو روند.
موقعیت کاری معماران ترکیه نسبت به معمار ایرانی بسیار متفاوت است. در ترکیه معمار در جایگاه واقعی خود قرار دارد و معمار مسئول و رئیس کنترل ساختمان و رئیس اکثرکارگاهها است.اتاق معماری بسیار قوی و مستقل است و هر طرح و نقشه ای ابتدا در آنجا تایید می شود.
همکلاس من اکنون رئیس اتاق معماری کل ترکیه است و هر نوع تخریب و مشکلی در زمینه معماری را در صدا و سیما همواره پاسخگو است.
اروپا قبل از ترکیه تخریب ساختمان ها و بافت فرسوده را اصلاح کرد و ما هم زودتر از ایران مسیر مدرنیزه شدن را طی کردیم.
نقش مشارکت شهروندان در احداث بناها و معماری شهر چگونه است و چه اقداماتی صورت گرفته که مردم در امور شهر مشارکت دارند؟
در ترکیهآگاه سازی شهروندان اهمیت زیادی دارد و شهروندان نسبت به مسائل مختلف شهر آگاه می شوند و به شکل فرهنگ این مشارکت نهادینه شده و اطلاعات اجتماعی، طبیعت گرایی و حفظ محیط زیست به تدریج از طریق امور فرهنگی آموزش داده می شود و در ترکیه نقش سازمان های مردم نهاد در ارتقای مشارکت شهروندان در حل مشکلات شهری بسیار پررنگ است.
همچنین اطلاع رسانی در رسانه ها سریع و به موقع در خصوص مسائل و حقوق شهروندان است.
دانشجویان معماری باید با محلات مختلف شهر آشنا شوند و محلاتی که تخریب شده و آثار و بناهای تاریخی را بازدید کنند. دانشجویان ایرانی بسیاری در ترکیه داریم که بسیار با استعداد هستند. در ترکیه ما در طول ترم و هر دو هفته به گردش علمی می رویم ولی در ایران خیلی کم این اتفاق می افتد.
کانون معماران در ترکیه چگونه تاسیس شده است؟
در ابتدا هیچ گونه کانون معماری و یا اتاق معماری وجود نداشت، دانشجویان معماری با حمایت مردم به عملکرد شهرداری که قصد تخریب پارکی را در قسمتی از شهر استامبول برای ایجاد مجتمعی داشت اعتراض کرده و از همان زمان شروع به پرسشگری نمودند و خواهان تشکیل کانون معماران در این کشور شدند که هم اکنون واقع در جنب دانشگاه معماری این کشور می باشد.
در این کشور اتاق معماری به طور شخصی وجود ندارد و کانون معماران نیز مستقیما تحت نظر مقامات دولتی به عملکرد خود در کشور ادامه می دهد.
کانون معماران اروپا به عنوان نمونه موفق کانون معماران در جهان است و دلیل آن همکاری شهرداری و دولت است.
نقش معماران را در ایجاد شهر سالم وشاد چگونه ارزیابی می کنید؟
تازمانی که اتحاد بین شهرداری و دولت و کانون معماران وجود نداشته باشد معماران در ایجاد شهر شاد و سالم موفق نخواهند بود و عملکرد موفقی نخواهند داشت.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان