۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین واکنش تولیدکنندگان فرآوده‌های گوشتی به سرطان‌زا بودن سوسیس و کالباس
کد خبر: ۴۵۵۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در یک میزگرد فضای مجازی مطرح شد

واکنش تولیدکنندگان فرآوده‌های گوشتی به سرطان‌زا بودن سوسیس و کالباس

عضو هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی گفت: عموم فرآورده‌های غذایی که ما استفاده می‌کنیم برای ضمانت شرایط نگهداری، حفظ شرایط کامل بهداشتی و عدم مخاطره آمیز بودن، از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند.

واکنش تولیدکنندگان فرآوده‌های گوشتی به سرطان‌زا بودن سوسیس و کالباس
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، موضوع کیفیت فرآوده‌های گوشتی یکی از موضوعات حاشیه دار تولیدات صنایع غذایی ما بوده که در مواقعی به دلیل سکوت رسانه‌ای مسئولان این امر و تولیدکنندگان شایعات را نیز با خود به همراه داشته است.
برای روشن شدن این موضوع میزگردی با حضور مرادیان، عضو هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی کشور و عضو کمیته فنی انجمن فرآورده‌های گوشتی کشور، هماپور،عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی شهید بهشتی، ابراهیم نژادرفیعی ،به عنوان منتقد و خبرنگار تخصصی حوزه صنعت غذا و جمعی از خبرنگاران و مسئولان صنایع غذایی در فضای مجازی برگزار شد.
در ابتدای این نشست منتقد برنامه با بیان اینکه یکی از دلایلی که مصرف کننده کمتر به سراغ فرآورده‌های گوشتی می رود و اعتماد لازم را به این صنایع ندارد، اظهار نظ‌رهای صریح مسئولان بهداشتی کشور درباره محدودیت مصرف این محصولات است، گفت: نیترات به عنوان یک ماده نگهدارنده موجود در این فرآورده‌های گوشتی، به دلیل محدودیت‌های مصرفی که دارد باید در دوز مصرفی آن دقت لازم را داشت.
عضو هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی کشور در واکنش به این موضوع اظهار داشت: عموم فرآورده‌های غذایی که ما استفاده می‌کنیم برای ضمانت شرایط نگهداری، حفظ شرایط کامل بهداشتی و عدم مخاطره آمیز بودن، از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند.
مرادیان افزود: کیک، کلوچه، عموم آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌ها در تولیدات خود از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند و سوسیس و کالباس تنها محصولاتی نیستند که از این ماده دارد.
وی خاطر نشان کرد: برای حفظ شرایط بهداشتی این محصولات استفاده از مواد نگهدارنده بر اساس میزان تعیین شده الزام آور بوده و عدم استفاده از آنها مخاطرات جدی تر برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد خواهد کرد.
این مقام مسئول در بخش فرآوده های گوشتی ادامه داد: نیترات سدیم هم ماده نگهدارنده ای است که در استانداردهای ملی و بین المللی برای ایمن سازی فرآورده های گوشتی به آنها اضافه می‌شود.
وی تصریح کرد: میزان مجاز این ماده در فرآورده‌های گوشتی کشور ١٢٠ ppm بوده که این میزان از استانداردهای ٢٠٠ ppm امریکا و کانادا کمتر است.
در ادامه هماپور با بیان اینکه استاندارد 120 میلی گرمی نیترات در هرکیلو گرم از این فرآورده ها ازاستاندارد جهانی کمتر است گفت: هر فرد مجاز است روزانه تا 10 میلی گرم نیترات در یافت کند.
هماپور اضافه کرد: یعنی یک نفر 50 کیلو گرمی در هر 10 روز می‌تواند یک کیلو گرم فرآرده‌های گوشتی به شرط عدم مصرف سایرمحصولاتی که در آنها نیترات وجود داشته باشد، استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش از اندازه نیترات عامل سرطان‌زایی بوده که البته میزان مصرف آن در فرآورده‌های گوشتی معتبر ما درحد مجاز است که بخشی از این نیترات هم به صورت ادرار از بدن دفع می‌شود.


منبع: تسنیم
انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان