۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کمرنگ شدن اخلاق حرفه ای در ورزش/ اخلاق رایج در ورزش انعکاسی بر جامعه محسوب می شود
کد خبر: ۴۵۲۹۱ نویسنده: سارا خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

یادداشت/

کمرنگ شدن اخلاق حرفه ای در ورزش/ اخلاق رایج در ورزش انعکاسی بر جامعه محسوب می شود

ورزش در مواردی به عنوان ستونی برای محکم کردن وحدت ملی و اجتماعی جوامع به شمار می رود و اخلاق رایج در آن انعکاسی بر جامعه محسوب می شود.

کمرنگ شدن اخلاق حرفه ای در ورزش/ اخلاق رایج در ورزش انعکاسی بر جامعه محسوب می شود

به گزارش صبح قزوین، ورزش نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ها دارد. بسیاری از افراد در این زمینه اشتغال دارند و چندین برابر آن طرفدار و تماشاگر برنامه های ورزش های مختلف هستند.

ورزش در مواردی به عنوان ستونی برای محکم کردن وحدت ملی و اجتماعی جوامع به شمار می رود و اخلاق رایج در آن انعکاسی بر جامعه محسوب می شود.
میان جسم و روان ارتباط وجود دارد بنابراین یک ورزشکار علاوه بر جسم به روح توجه می کند این بدان معنی است که تنها نباید به تربیت و پرورش جسم تمرکز کرد بلکه در همین راستا باید پرورش روح نیز مدنظر قرار گیرد.

با توجه به این موارد تمامی سازمان های ورزشی و ورزشکاران آن ها باید وظایف اخلاقی خود را شناخته و آن ها را در تمامی میادین بکار ببرند.
روزگار ما ورزش چه در ابعاد تمرینی و قهرمانی و چه در حوزه طرفداران و تماشاچیان آن چنان در زندگی جوامع جای خود را باز كرده كه حتی رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی جهان را هم تحت تأثیر قرار می دهد و به همین دلایل است كه ورزشكاران و قهرمانان تبدیل به الگو می شوند
یکی از روش‌های مؤثر در ترویج اخلاق در ورزش، نهادینه کردن فرهنگ پهلوانی در میان ورزشکاران و به ویژه نوجوانان و جوانان است بنابراین مسئولان فرهنگی باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.
به اختصار مشکلات اخلاقی در حوزه ورزش شامل موارد زیر است که آگاهی و جلوگیری از آن ها لازم و ضروری است شامل دوپینگ، خشونت، فریب در ورزش، رشوه خواری، بازی ناجوانمردانه، شکستن قوانین، نژاد پرستی، تبعیض های جنسیتی و مسايل زیست محیطی... می شود.

نهادهای قانونی نظارت شدیدی بر مواد نیروزا دارند که این یک مانع حقوقی برای استفاده از این موارد محسوب می شود؛ در مقابل هیچ قانونی برای رعایت اخلاق تعریف نشده است.
تکنولوژی های بسیاری برای شناسایی خطاها و سوء استفاده ها در ورزش بکار برده می شود تا میزان آن را به حداقل برساند در همین رابطه رعایت اخلاق نیز باید در این زمره قرار بگیرد.
اخلاق حرفه ای یک حرفه است و همانند تمام حرفه ها نیاز مبرم به اخلاق دارد. هرچه به سمت ورزش حرفه ای حرکت می کنیم باید اخلاق حرفه ای ورزشی نیز نمود بیشتری پیدا کند.
تعدادی از این مشکلات ارتباط مستقیم با مادیات، پول و به طور کلی بخش تجاری ورزش است که به تجارت گرایی شهرت یافته است. برای جلوگیری از این موارد شفافیت مالی و تبیین قوانین کارآمد در این حوزه ضروری است. مشکلات و موارد تخلف در این حوزه بیشتر مربوط به حوزه مدیریت ورزش است لذا مدیران ورزشی باید در خصوص مسائل مالی اخلاقیات و مناسبات رفتاری را به طور کامل لحاظ کنند.
همه ورزشکاران حرفه ای باید برطبق اخلاق حرفه ای رفتار کنند. باید متذکر شد که اخلاق حرفه ای در جامعه ما روزبه روز کمرنگ تر می شود که برای زنده نگه داشتن آن باید چاره ای اندیشید.

رسانه‌ها از سویی با معرفی ورزشکاران مختلف و بداخلاق و با ارائه توصیه‌هایی می‌توانند در ایجاد سیاست‌های اعمال قانون و ایجاد نظم نقش عمده‌ای داشته باشند و از سوی دیگر می‌توانند با برجسته نمودن ورزشکاری بااخلاق موجب شوند تفکر قهرمانی همراه اخلاق پرورش یابد.
در وقایع ناهنجار بیشتر رسانه‌ها و مدیران که همواره دغدغه حل مسائل را دارند، به طور سطحی و با انگیزه از سر باز کردن؛ اتفاقات بوجود آمده را ماست مالی کرده و مدام به دنبال توجیه کردن آن هستند تا مبادا جایگاه و صندلی خود را از دست بدهند.
ولی باید عنوان كرد، تا موقعی که ریشه‌ها و پیامدهای این ناهنجاری‌ها به صورت اساسی شناخته و روشن نشود و راهکارهای لازم برای درمان آن به کار گرفته نشود، نه تنها به لحاظ رفتاری و فرهنگی، بلکه حتی از نظر فنی و مهارتی و موقعیت تیم با باشگاه و
یا كشور بویژه در ورزش و فوتبال ملی نیز تبعات منفی زیادی دارد.
امید می رود  توجه به اخلاق ورزش در میان تمام دست اندرکاران ورزش مورد توجه قرار گرفته و برای رعایت آن از یکدیگر پیشی بگیرند.
 
انتهای پیام/7008


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان