۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین طعم شیرین خاطره‌ها با فالوده کرمانی
کد خبر: ۴۴۳۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

طعم شیرین خاطره‌ها با فالوده کرمانی

علیرغم وجود دسرهای مختلف و رنگارنگ، فالوده یا پالوده کرمانی هنوز هم طرفداران زیادی دارد و مهمترین دسر کرمانی‌ها به شمار می‌رود.

  طعم شیرین خاطره‌ها با فالوده کرمانی
به گزارش صبح قزوین به نقل از ایسنا،  منطقه کویر، فالوده یا پالوده نوعی دسر یخی و از فرآورده‌های سنتی است که در قدیم‌الایام به شیوه سنتی تولید می‌شد، اما امروزه با دستگاه‌های ویژه و ماشین‌آلات، سریع و آسان‌تر تهیه می‌شود اما هنوز هم بسیاری از زنان کرمانی فالوده را هنوز در خانه‌هایشان تهیه می‌کنند.
      اینجا، بازار بزرگ کرمان و مغازه معروف فالوده و بستنی این شهر است، کاسه‌های چینی گل سرخی و فیروزه‌ای روی میزها خودنمایی می‌کند، بلورهای یخی منتظر مرواریدهای نشاسته‌ای هستند، جمعیت قابل توجهی منتظر آماده دسر سفارشی خود بوده و جالب آن که فروشندگان این مغازه نیز سعی دارند در ارائه فالوده به مشتری به رسم و رسوم مردمان قدیم کرمان عمل کنند.
      سلطانی که با اعضای خانواده‌اش به اینجا آمده می‌گوید: کرمانی‌ها در کنار سایر سوغاتی‌های خوشمزه دیگر همانند کلمپه، پسته و قاووت این معجون را نیز دارند که با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا و با استفاده از آن به نوعی آرامش خود را باز می‌یابند.
      وی می‌گوید‌: فالوده کرمانی در استان‌های دیگر نیز علاقه‌مندان خاص خود را دارد، اما مزه و طعم واقعی فالوده را فقط در کرمان می‌توان تجربه کرد‌.
      خانم ادهمی نیز می‌گوید‌: فالوده جزء جدانشدنی خانواده‌های کرمانی است و مردم کرمان از این دسر خوشمزه خاطره‌ها دارند.
      وی می‌گوید‌: فالوده یادآور ایام قدیم کرمانی‌هاست و جالب آنکه با وجود انواع بستنی‌ها و دسرهای متفاوت حتی دسر و نوشیدنی‌های خارجی، هنوز نسل جوان ما فالوده را انتخاب می‌کنند.
      رزاقی یکی از تولیدکنندگان قدیمی فالوده در کرمان است، وی به ایسنا می‌گوید‌: بستنی و فالوده در‌ ایران پرمصرف‌ترین نوع شیرینی به حساب می‌آیند.
خصوصا فالوده که از قدیم‌الایام در فصل تابستان طرفداران بی‌شماری دارد.
      وی ادامه می‌دهد: فالوده کرمانی کاملا متمایز از فالوده‌های دیگر شهرهاست و طعم لذیذ آن با طعم بید مشک، گلاب، نسترن و نعناع هر فردی را به دنیای شیرین خاطره‌ها می‌برد.
      وی گفت: ماده اصلی فالوده نشاسته، شیره ساخته شده از شکر، عرق گیاهی و تکه‌های بزرگ یخ است.
      رزاقی به روش تهیه فالوده کرمانی اشاره می‌کند و می‌گوید: هر یک کیلو نشاسته، 4.
700 کیلوگرم آب می‌خواهد با این فرآیند تولید نشاسته هم نرم شده و هم دیرتر فاسد می‌شود.
یک کیلو نشاسته را با 400 گرم آب ولرم مخلوط کرده تا بصورت دوغ مانند در بیاید و سپس 150 گرم آب جوشیده داغ را با مخلوط آب و نشاسته مخلوط می‌کنیم تا مواد خوب با هم مخلوط شود، علت اینکه از آب جوشیده داغ استفاده می‌کنیم به این دلیل است که مواد دوغ(مخلوط آب و نشاسته) به هم نچسبند و بصورت گلوله گلوله در نیاید و همه مواد یک دست شود، سپس مواد مخلوطی را داخل آب جوشیده ریخته و شعله گاز را کم می‌کنیم و به مدت 15 دقیقه زمان می‌برد تا مایه از فرنی سفت‌تر شود، بعد نشاسته آماده شده که علائم خوب بودن جوش فالوده حباب حباب ریز داخل آن است.
بعد فالوده اولیه بدست می‌آید.
  وی ادامه می‌دهد: برای مرواریدی کردن، ابتدا یک عدد آبکش و یک عدد پاتیل احتیاج است.
آبکش را روی پاتیل پر از آب سرد و یخ قرار داده سپس نشاسته آماده را داخل آبکش ریخته و با فشار دادن آن نشاسته از منفذهای آبکش خارج شده و در داخل آب سرد ریخته می‌شود‌، برای مرواریدی شدن نشاسته‌ها باید حد فاصل آبکش و آب حدود 60 سانتی متر باشد.
      رزاقی در مورد شربت فالوده نیز می‌گوید‌: شکر را با یک پیمانه آب روی حرارت گذاشته و خوب هم می‌زنیم تا شکر حل شود، اجازه می‌دهیم شربت با حرارت ملایم بجوشد تا شهد آماده شود.
در آخر گلاب را ریخته و شربت را از روی حرارت برمی‌داریم.
فالوده حاضر شده و شما می‌توانید با شیره میل کنید و جهت تزئین از تخم قرفه استفاده کرده و مقداری هم گلاب به آن اضافه کنید.
      محمدی کارشناس تغذیه نیز در مورد خواص فالوده کرمانی به ایسنا می‌گوید‌: نشاسته که از اجزای عمده تشکیل‌دهنده فالوده است، از مهم‌ترین منابع انرژی بدن انسان و در گروه کربوهیدرات‌ها به شمار می‌رود و از جمله مواد غذایی است که در بدن تجزیه و به گلوکز(قند خون) تبدیل می‌شود.
      وی می‌افزاید‌: قند خون انرژی لازم را برای مغز و مرکز عصبی بدن انسان تامین می‌کند، همچنین در مواقع فعالیت‌های شدید فکری، مطالعات، یادگیری‌های تحصیلی و درسی یا در هنگام کاهش حجم مایعات بدن در زمان گرمازدگی و مسمومیت‌های منتج به اسهال یا در مواقع کاهش قندخون در زمان‌های روزه‌داری و گرسنگی طولانی مدت، تامین کننده انرژی و برطرف کننده خستگی است.
      فالوده کرمانی همچنان محبوب‌ترین دسر این دیار است که همچون مرهمی بر وجود تب کرده از گرما این دیار روح و جان را طراوتی بهاری می‌بخشد.
      گزارش از: فرزانه لشکری       انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان