۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین واکاوی کاستی‏های نظام امنیت داخلی آمریکا در پی بمب‌گذاری بوستون
کد خبر: ۴۲۰۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

واکاوی کاستی‏های نظام امنیت داخلی آمریکا در پی بمب‌گذاری بوستون

جامعه اطلاعاتی آمریکا و اتاق‏های فکر امنیتی این کشور، در پی درک کاستی‏های نظام امنیتی و ناکارآمدی و نفوذپذیری لایه‏های این نظام، به دنبال بررسی سازوکارهای رفع این کاستی‏ها برآمده‌اند.

واکاوی کاستی‏های نظام امنیت داخلی آمریکا در پی بمب‌گذاری بوستون
به گزارش صبح قزوين به نقل از فارس، پس از بمب‌گذاری در جریان مسابقات دو ماراتن بوستون، مقامات و نهادهای امنیت داخلی آمریکا تمامی توان خود را به کار گرفتند که عاملین این اقدام را شناسایی نمایند.
این اقدام برای آنها، از آن جهت شوک بزرگی بود که نشان داد با همه هزینه‏ها و سرمایه گذاری هنگفتی که صرف امور امنیت داخلی شده، هنوز این کشور ظرفیت‏های بالایی برای دست زدن به عملیات‏های از آن دست دارد.
هرچند نهادهای امنیتی آمریکا با پیشداوری و گذاشتن انگشت اتهام بر جامعه مسلمانان آمریکا یا مسلمانان خارج از آن کشور به نحوی تلاش کردند تا این خلأها، ضعف‏ها و کاستی‏های نظام امنیت داخلی آن کشور را از منظر افکار عمومی بپوشانند، اما اکنون که با دستگیری مظنونین اصلی غائله نسبتاً مختومه شده است، فرصتی برای مجامع امنیت داخلی آن کشور دست داده تا با عمق بخشی به درک خود از آسیب‏های موجود در داخل نظام امنیتی آن کشور، به جای فرافکنی، به مطالعه اشکال‏هایی بپردازند که به خود آنها و بسترهای خشونت و تنفر میان اقشار مختلف جامعه آمریکایی باز می‌گردد.
در این میان، موسسه بروکینگز در واشنگتن که از قدیمی ترین اتاق‏های فکر امنیتی و دفاعی آمریکا محسوب می‌شود، بدون تصریح به اهداف واقعی خود در زمینه واکاوی و موردپژوهی بمب‌گذاری بوستون، نشستی را با عنوان «سازماندهی و مدیریت تحلیل اطلاعات جاسوسی در روند مبارزه با تروریسم» ترتیب داده تا امروز در واشنگتن با حضور کارشناسان امنیتی برگزار شود.
در این نشست، بروس رایدل، مدیر پروژه اطلاعات جاسوسی موسسه بروکینگز با همکاری فیلیپ مود، نویسنده کتاب «شکار القاعده» که در سال جاری توسط انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده، نحوه فعالیت، جمع آوری اطلاعات، تحلیل و کاربست اطلاعات توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا را در روند مبارزه با تروریسم در داخل و خارج آمریکا مورد بررسی و بحث قرار خواهند داد.
مود، معاون سابق مرکز ضدتروریستی سازمان سیا، معاون بخش امنیت ملی مدیرکل اف.
بی.
آی و مشاور ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا است.
در این میان، برخی از اعضای موسسه مذکور در یادداشت‏ها و اظهارنظرهای خود در طول روزهای گذشته، سعی کرده بودند همگام با نهادهای امنیتی، به نوعی جهان اسلام یا مسلمانان آمریکا را در این رابطه دخیل نموده و پروژه قدیمی اسلام هراسی را تجدید حیات نمایند.
در هر حال، با مشخص شدن ملیت مظنونین اصلی، به نوعی بی‌گناهی مسلمانان آمریکا محرز شده اما موج روانی و هیجانی ناشی از اتهام زنی و دشمن شماری مسلمانان در ارکان و زوایای مختلف اجتماع آمریکا شدت گرفته به طوری که برخی مسلمانان تهدیدهای این موج هدایت شده توسط منابع ضداسلامی را احساس نموده اند.
با این حال، به نظر نمی‌رسد مسلمانان به این زودی از خطرات و تهدیدهای جریان‏های ناشی از این بمب‌گذاری در امان باشند و از جمله ممکن است در قالب بازبینی تدابیر امنیت داخلی این کشور نیز حقوق و آزادی‌های مسلمانان و همچنین مهاجرین بیش از پیش مورد محدودیت و تضییع قرار گیرد.
از آنجا که همواره ارکان تصمیم گیری سیاست خارجی این کشور تلاش کرده‌اند این حوادث را دستاویزی برای شکل گیری نوعی اجماع برای دست زدن به فعالیت های ساختارشکنانه و نظامی خود علیه دیگران قرار دهند، حتی سناریوهایی نیز به منظور سوق دادن اتهام به سمت دشمنان خارجی آمریکا از جمله کره شمالی به اجرا درآمد که با توفیق همراه نبود.
از این رو، بسترهای موجود که حکایت از موج دوم اسلام هراسی در آمریکا و جهان در پرتو فرایند مبارزه با تروریسم یا یادآوری یازده سپتامبر دارد، همچنانکه در شرف است به مبنایی برای دگرگونی‏های ساختاری در حوزه امنیت داخلی آمریکا منجر شود، ممکن است موجی جدید را علیه مسلمانان بیافریند.
به نظر می‌رسد بخشی از اهداف عملیاتی اتاق‏های فکر امنیتی آمریکا –که اغلب متاثر از برنامه ریزی، سفارش کار، مدیریت و منابع مالی صهیونیست‏ها هستند- در همین راستا تمرکز یافته است.
بر این اساس، آثار امنیتی و راهبردی بمب‌گذاری در بوستون، همچنان بر فضای سیاست امنیتی داخلی و خارجی آمریکا سایه‌افکنی خواهد داشت و پیشگیری از سناریوهای غرب مستلزم تدبیر در سطح جهانی به ویژه جهان اسلام خواهد بود.
یادداشت: دکتر نادر ساعد انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان