۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نمادهای باستانی نوروز در اثار تاریخی تخت جمشید فارس
کد خبر: ۴۱۸۵۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نمادهای باستانی نوروز در اثار تاریخی تخت جمشید فارس

آثار تاریخی تخت جمشید در استان فارس نوروز ۹۳ به عنوان پربازدیدترین نقطه گردشگری استان معرفی شد، آثاری که نمادهایی از نوروز و سال نو را در نقش و نگارهای باستانی خود از دوران کهن به یادگار دارد.

نمادهای باستانی نوروز در اثار تاریخی تخت جمشید فارس
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین، حمله شیر به گاو در پلکان کاخ آپادانا را عده ای نماد نوروز می دانند، زمانی که شیر نماد بهار و گاو نماد زمستان تلقی شود.
تخت جمشید در ۵۵ کیلومتری شمال شیراز در محدوده شهرستان مرودشت و آرامگاه های حافظ و سعدی و حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) و سلاله های پاک خاندان امامت که شیراز را به عنوان 'سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی' زینت داده اند از نقاط مورد توجه گردشگران در سفر به استان فارس است.
آنگونه که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در روزهای آغازین اسفند ماه امسال وعده داده است، ستادهای تسهیلات نوروزی در تعطیلات پیش رو می کوشند تا سفری متفاوت را برای میهمانان نوروزی مهیا کنند.
بنا بر اعلام مصیب امیری، استان فارس در ده ماه نخست سال ۹۳ رشدی افزون بر ۱۳۳ درصد را در آمار اقامت گردشگران خارجی شاهد بوده است و از این رو، خود را در تعطیلات نوروز برای سفر هموطنان مهیا می کند تا با خاطرات خوش و ماندگار، سرزمین پارس را به سمت و سوی دیار خود ترک کنند.
علاوه بر تسهیلات اقامتی که در هتل ها و مراکز اقامتی استان فارس در اختیار مهمانان نوروزی قرار می گیرد، ۱۰ پارک شهر شیراز نیز روزهای آغازین سال ۹۴ ماموریت خدمات رسانی به گروهی دیگر از مسافران را برعهده دارند.
بنا بر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش استان، ۱۸ هزار و ۳۰۰ کلاس در قالب هزار و ۹۶۰ مدرسه و همچنین ۶۵ سالن ورزشی و خانه های معلم برای اسکان میهمانان نوروزی اختصاص یافته است.
حمیدرضا آذری در حالی از آمادگی مجموعه آموزش وپرورش فارس برای میزبانی مسافران نوروزی سخن گفت که بنا بر اعلام وی در فروردین ماه امسال، این استان در تعطیلات نوروز ۹۳ برای سومین سال پیاپی با اسکان بیش از یک میلیون و ۹۶۲ هزار نفر روز رتبه برتر کشور را در اسکان میهمانان نوروزی کسب کرد.
از دیگر سو، محسن مقدمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته است: در ایام نوروز، تمام درمانگاه ها در طول شبانه روز در شیراز به ارائه خدمت می پردازند.
اعلام آمادگی متولی بهداشت و درمان استان در کنار حضور شبانه روزی سازمان های امدادی نوید می دهد که در صورت هموطنان در سفر به شیراز در بعد سلامت و درمان دغدغه خاطری نداشته باشند.
جوانان امدادگر فارس نیز که پیش از این در کمپ هایی در ورودی شهرها به میهمانان نوروزی خدماتی در حوزه اطلاع رسانی مسیر و امداد ارایه می کردند، قرار است در نوروز ۹۴ در فاصله دور از شهرها به یاری مسافران نوروزی بیایند.
این خبر را معاون امداد و نجات هلال احمر فارس اعلام کرده و گفته است: در هر یک از ۲۹ کمپی که نوروز ۹۴ علاوه بر کمپ های دایم برپا می شود، جوانان امدادگر خدماتی مانند گرفتن فشار خون را ارایه می کنند تا در صورت نیاز مسافر به درمان خاص، وی در نخستین فرصت ممکن به درمانگاه برساند.
** سیری در سرزمین کهن پارس استان فارس با پیشینه ای غنی در تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی امسال نیز فرصتی مطلوب را فراروی میهمانان و مسافران نوروزی قرار داده و این میهمانان با خاطره های ماندگار بازدید از جاذبه ها و یادمانهای های فرهنگی به استان فارس سفر می کنند.
وجود آثار دوره های تاریخی قبل از اسلام از جمله دوره های هخامنشی و ساسانی در استان فارس و همچنین آثار دوره های تاریخی بعد از اسلام به ویژه آثار تاریخی دوره زندیه و قاجاریه، گزینه های زیادی را به عنوان ایستگاه گردشگری فراروی مسافران قرار داده است.
همچنین وجود بقاع متبرکه و مرقد امامزادگان شریف در شیراز از جمله آستان قدسی حضرت احمدابن موسی شاهچراغ (ع )، مرقدحضرت سیدعلاء الدین حسین (ع )، مرقد حضرت سید میرمحمد(ع )، مرقدحضرت علی ابن حمزه (ع )، امامزاده اسماعیل (ع ) و دیگر مرقدهای امامزادگان زمینه زیارت میهمانان نوروزی را در استان فارس و شیراز فراهم کرده است تا سفر در نخستین روزهای سال علاوه بر انبساط خاطر و روح، عطر معنویت نیز به خود بگیرد.
** آرامگاه شاعران پارسی گوی وجود آرامگاه شاعران پارسی گو، غزل سرای نامی حافظ لسان الغیب شیرازی و استاد سخن سعدی شیرازی درشیراز نیز هرسال میلیون ها نفر از میهمانان و مسافران نوروزی رابه سوی خود فرامی خواند.
آرامگاه حافظ شیرازی که از آن با عنوان بنای حافظیه یاد می کنند، پس از گذشت هفت قرن از درگذشت این شاعر بلندآوازه همچنان از سراسر جهان بازدیدکنندگان بسیاری دارد.
این بنای تاریخی در میان نارنجستانهایی که این روز ها عطر دل انگیز آن مشام را می نوازد قرار دارد و حدود یک هزار مترمربع مساحت دارد.
خیل گسترده بازدیدکنندگان این آرامگاه در سال های گذشته که منجر به شکل گیری صف های طولانی گردشگران در ورودی این مکان گردشگری می شد، مسوولان امر را به اندیشه واداشت تا این که در تعطیلات نوروز ۹۴ بازدید از این نقطه گردشگری را شبانه روزی اعلام کنند.
آرامگاه سخن سرای نامی شیخ اجل سعدی شیرازی درشیراز نیز جایگاه ویژه ای درمیان یادمان های فرهنگی ودیدنی فارس دارد و هر سال در تعطیلات نوروزی میزبان صدها هزار نفر از میهمانان ومسافران است .
این بنای تاریخی نیز در میان انبوهی از گل های زیبا و درختان سرو ناز شیرازی و کاج احاطه شده است.
** رد پای تاریخ ازجمله دیگر آثار باستانی و گردشگری کهن در استان فارس، مجموعه های تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد در شهرستان های مرودشت و پاسارگاد است که به ترتیب در فاصله های ۵۵ و‎ ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارند.
مجموعه تاریخی وکهن تخت جمشید که در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده، مجموعه ای ازکاخ های دوره هخامنشی است که بقایای سنگی آن اعجاب در آفرینش این اثر تاریخی را به نمایش می گذارد.
کاخ تچر، کاخ صدستون، تالار شورا، دروازه ملل و پلکان سنگی تخت جمشید که میهمانان را به سمت این بنای کهن رهنمون می کند، نمونه ای از تاریخ و تمدن ایرانی و یادآور غرور ملی و پیشینه پر افتخار ایرانیان است.
مجموعه تاریخی پاسارگاد و آرامگاه کورش نیز در شهرستان پاسارگاد در فهرست آثار تاریخی جهانی به ثبت رسیده و چشم نوازگردشگران و مسافران است .
این کاخ شامل تالاری بزرگ با هشت ستون سنگی، چهارایوان در چهار سمت و اتاق هایی دردو گوشه بوده است .
در قسمت شرقی کاخ بارکوروش، کاخ عبادتگاه پاسارگاد قرار دارد که مشتمل بر تالاربزرگ هشت ستونی بوده که بر هر یک از جوانب شمال، شرق و غرب آن درگاهی قرار داشته است.
نقش های تاریخی رجب و رستم نیز در کنار مجموعه تاریخی پاسارگاد، مجموعه ای کهن از تاریخ و تمدن پارسی را به نمایش گذاشته است.
در شمال تخت جمشید، نقش هایی از اردشیربابکان و شاپوراول درپس رفتگی کوهستان حجاری شده که به نقش رجب معروف است و این نقش دارای سه تصویر برجسته از اردشیربابکان، شاپوراول، علامت خاندان او و شخصیت های بزرگ دوره اردشیر است.
در امتداد نقش رجب و در انتهای کوهستان حاجی آباد، آثار تاریخی مهمی از دوره های عیلامی، هخامنشی وساسانی وجود دارد که نقش برجسته های مربوط به دوره ساسانی درپایین کوه، آرامگاه های شاهان هخامنشی بربالای کوه و بنای سنگی چهارگوش (کتیبه زردشت ) درسمت راست آن از جمله این آثاراست.
کاخ اردشیر بابکان نیزبنایی بزرگ و سنگی است که دارای سه گنبد، ایوان ها، دهلیزها واتاق های متعدد بوده که همچنان بخش هایی ازآن پابرجاست.
این کاخ که در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.
عمارت باغ ایلخانی از بناهای است که توسط محمدقلی خان ایلخان قشقایی احداث شده و در محله میدان شاه نزدیک بقعه بی بی دختران شهر شیراز واقع شده است.
این باغ یکی از فضاهای سبز دوره قاجاریه است که ساختمان کهنسال و عمارت قدیمی و دیدنی دارد.
عمارت کلاه فرنگی در باغ نظر شیراز نیز با انبوه درختان سربه فلک کشیده سرو و نارنج در سال های پیش از سلطنت کریم خان زند احداث شده است و چشم نواز میهمانان ومسافران است در میان این باغ عمارت هشت ضلعی بسیار زیبایی وجود دارد که به کلاه فرنگی شهرت یافته و به دستورکریم خان بنا شده است.
کاخ آینه کاخ دختر نیز در اعماق دره ای ژرف و در نزدیکی روستای رستاق از توابع شهر داراب فارس واقع شده و از سه طرف در محاصره کوه است و مناظر شگرفی را به نمایش گذاشته است.
آتشکده ها و پرستشگاه ها نیز بخش هایی از میراث فرهنگی استان فارس است که پذیرای میهمانان و مسافران است.
آتشکده هخامنشی حاجی آباد از جمله آتشکده های فارس است که در کمترین فاصله از محوطه نقش رستم، در دو سوی کوه حاجی قرار دارد و شامل دو برج سنگی کوچک متعلق به دوران هخامنشیان است.
بر بالای این دو برج، گودال هایی موجود هستند که محل آتش بوده و در نقاط بالاتر کوهستان نیز گودال های دیگر آتش در ارتفاعات مختلف باقی مانده است.
در پایین صخره کوهستان حفره های عهد ساسانی به جا مانده اند که استخوان های مردگان را در آنها می گذاشتند.
آتشکده فیروزآباد از دیگر آتشکده های موجود در این استان است که نمای آن از سنگ های بزرگ خوش تراش ساخته شده و روی صفحه ای قرارداشت که بر بالای آن یک سکوی چهار طاقی احداث شده بود.
آتشکده بزرگ جره یکی از پنج آتشکده ای بود که مهرنرسی در نقاطی مابین کازرون تا فراشبند بنا کرده بود و درازای هر پهلوی این آتشکده بیش از‎۱۴ متراست وقدمت آن به دوره ساسانیان می رسد.
آتشکده پاسارگاد مرودشت در فاصله یکهزار و‎ ۵۰۰متری کاخ اختصاصی کوروش ، در قسمت شرقی دشت مرغاب ،قراردارد و شامل دوتخته سنگ بزرگ سفید درمجاورت تپه کوتاه خاکی به فاصله ‎ ۹متراژ یکدیگر است .
آتشکده آذرخش و آتشکده آذرجو در داراب ،آتشکده کنارسیاه و ویرانه های آتشکده فیروزآباد ، آتشکده قدمگاه درجهرم ، حفره های آتشدان (پوره های آب بخشان ) در کوهستان نقش رستم ، آتشکده کاریان ، آتشکده صمیکان در شیراز و آتشکده فراشبند در فیروزآباد، از دیگر آتشکده های موجود در استان فارس است .
در شمال غربی منطقه فهلیان ممسنی و درجنوب روستای سه تلون در‎۲۰ کیلومتری شمال غربی نورآباد، برفرازکوه کورنگون آثارحجاری شده معروف به نقاره خانه جلب توجه می کند که قدمت این آثار به قرن سوم پیش ازمیلاد می رسد.
نقش شاپورنیز در تنگ چوگان نزدیک کازرون ،از بقایای شهری آباد بر جای مانده است و در آن ،روی دیواره کوه در دوطرف رودخانه ، نقش هایی حجاری شده است .
علاوه بر این آثار تاریخی و کهن غارشاپور و شهر تاریخی بیشابور در شهرستان کازرون نیز مناظری بدیع از آثار تاریخی و میراث فرهنگی دارد که گردشگران رابه سوی خود فرامی خواند.
** قلعه ها و ارگ ها قلعه ها و ارگ های فارس نیزدیدنی و شگرف است و بازدیدکنندگان زیادی در ایام نوروز از آنها دیدن می کنند.
قلعه دختر فیروزآباد بر فراز کوهستانی مشرف به رودخانه تنگ وجلگه فیروزآباد قرار دارد و ازسده سوم میلادی باقی مانده است.
نقشه و وضعیت ساختمانی آن از جمله جاذبه های جهانگردی فارس است و بازدیدکنندگان ر ا به قلعه بالای کوهستان می رساند.
قلعه استخر مرودشت بر بالای کوه استخر در انتهای شمال غربی جلگه مرودشت قرار گرفته است واز آثار دوران عضدالدوله دیلمی است .
در این قلعه، استخری بزرگ احداث شده بود و اکنون نیز درخت سروچند صدساله ای در کنار بقایای استخردرمیان ویرانه های ابنیه سنگی قلعه سربه فلک کشیده است .
ارگ کریمخانی شیراز نیز که درواقع اندرونی و قصرسلطنتی سلسله زندیه بوده ، به شکل قلعه آجری با دیواره های بلندساخته شده که درهرچهارگوشه آن برجی بزرگ برپاست.
** نگاهی به مساجد استان مساجد استان فارس نیز مجموعه ای دیدنی و تاریخی است که هرکدام از آنها نشانگر زیبایی روح پرستشگر و عرفانی اهالی فارس است.
مسجد وکیل شیراز که به نام مسجد سلطانی وکیل نیز معروف است ، از آثار پر ارزش دوره زندیه به شمارمی رود که ساخت آن درسال ‎ ۱۱۵۲هجری - خورشیدی به پایان رسیده وصحن مسجد با مساحتی معادل سه هزار و‎ ۶۰۰مترمربع باتخته سنگ های بزرگ فرش شده است .
شبستان آن ، دو هزارو‎۷۰۰ مترمربع وسعت دارد وستون های سنگی بلند و یکپارچه و‎ ۴۸گانه آن باسقف ضربی و منبر یکپارچه مرمرین ،از شاهکارهای دوره زندیه به شمارمی رود.
مسجدنصیرالملک در انتهای خیابان لطفعلی خان زند شیراز قرارگرفته و به لحاظ معماری و بویژه کاشی کاری ومقرنس کاری بی نظیر و منحصربه فرداست .
صدها هزار نفر میهمان و گردشگر و مسافر نوروزی که در تعطیلات نوروزی به شیراز و استان فارس سفر می کنند بازدید از تعدادی از این بناهای تاریخی و یادمان های فرهنگی را در برنامه کاری خود دارند .
** بازارهای تاریخی بازارهای قدیمی فارس نیز که در شهرهای مختلف این استان قرار دارد، بخشی از دیدنی های نوروز را برای مسافران و گردشگران به نمایش می گذارد.
بازار قیصریه در شهرقدیم لار، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده و در شمار آثار و میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
بازار وکیل شیراز در محله درب شاهزاده جنب مسجد جامع وکیل، واقع شده ومشتمل بر یک رشته حجره های شمالی - جنوبی ویک رشته حجره های شرقی -غربی است که در وسط بازار توسط چهارسویی بزرگ بر یکدیگر عمود شده و دارای پنج در بزرگ است.
زیبایی و معماری خیره کننده، عرض زیاد، وسعت و طاق های ضربی مرتفع آن که به منظور تهویه هوا ساخته شده ، از ویژگی های این بازاراست و دریچه هایی که درزیرسقف آنها ساخته شده، هوا و نور کافی بازار را تامین می کند.
بازار نو شیراز از دیگر بازارهای قدیمی استان فارس است که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است.
این روزها و با رویش سبزه زارها در دامن کوه و دشت های فارس، این دیار به پیشواز بهار رفته است و دامان خود را به روی دوستداران سفر، گردش و بهره مندی از مواهب الهی گشوده است.
در این میان کم نیستند شمار کسانی که می گویند: نوروز امسال هم شیراز می رویم، چه این که شهر شعر و ادب مقصد سفر باشد و چه ایستگاهی برای سفر طولانی تر به مناطقی همچون سواحل شمال خلیج فارس.
منبع: ایرنا انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان