۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ورودی محکومان مالی به زندان‌ها با شیب تند رو به افزایش است
کد خبر: ۴۱۵۰۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل ستاد دیه کشور:

ورودی محکومان مالی به زندان‌ها با شیب تند رو به افزایش است

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: هرچند تعداد مددجویان تصادفات رانندگی رو به کاهش است، اما ورودی محکومان مالی به زندان‌ها با شیب تندی رو به افزایش قرار دارد.

 ورودی محکومان مالی به زندان‌ها با شیب تند رو به افزایش است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، سید اسدالله جولایی با بیان اینکه این نهاد مردمی از ابتدای تأسیس خود تاکنون توفیق آزادی بیش از ۸۵ هزار نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری را داشته، خاطرنشان کرد: این افراد که اغلب سرپرست خانواده هستند به دنبال وقوع حادثه‌ای اتفاقی و بطور ناخواسته راهی زندان شده و در ادامه به دلیل عجز در پرداخت ‌بدهی یا دیه خود برای مدتی در زندان ماندگار شده‏اند.
وی در خصوص آمار زندانیان جرایم غیرعمد ورودی به زندان‌ها نیز اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در حال حاضر روند ورودی مددجویان تصادفات رانندگی با شیب ملایم رو به کاهش بوده و در مقابل متأسفانه روند ورودی مددجویان مالی غیرعمد و غیرکلاهبرداری با شیب تندی رو به افزایش است.
مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: با وجود کاهش قابل ملاحظه تعداد زندانیان حوادث رانندگی هم اکنون در رابطه با جرائم شبه عمدی و یا حوادث کارگاهی همچون موضوعات مربوط به سقوط بالابر غیر استاندارد، ریزش آوار ساختمانی ، ریزش چاه، گاز گرفتگی و شلیک گلوله در پادگانهای نظامی یا مراسم سنتی و .
.
.
در ستادهای شعب دیه استانی پروندههای تشکیل شده است که متاسفانه باید گفت در این زمینه با رشد فاحشی روبرو هستیم.
جولایی با اشاره به افرادی که در اثر وقوع یک حادثه رانندگی بدون هیچ گونه سوءنیت راهی زندان می‌شوند، گفت: به دلیل افزایش تولید خودرو و به تبع، تردد خودروهای بیشتر در مسیرهای غیراستاندارد و عمدتاً باریک و کم نور جاده‌های روستایی آمار تلفات و مصدومان رانندگی در این مسیرها با رشد چشمگیری همراه بوده است که توجه بیشتر به این موضوع بایستی از جمله اولویت‌های ما در سال آینده باشد.
وی همچنین بیشترین زندانیان جرایم غیرعمد زندانهای کشور را محکومان مالی (غیرکلاهبرداری) اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه بسیاری افراد از جمله جوانان و زنان سرپرست خانواده بدون تعمد و بدون نیّت کلاهبردانه به راحتی و صرفا بر مبنای یک حساب بانکی موفق به دریافت دسته چک می‌شوند،در این خصوص لازم به نظر می‌رسد بانک‌ها ضمن اعمال مقررات خاص با توجه به میزان موجودی و گردش مالی سپرده گذاران به صورت اعتباری به متقاضیان دسته چک ارائه دهند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر از هزینه تولد یک کودک تا هزینه تحصیل یک دانش‌آموز گرفته تا هزینه ازدواج یک زوج و هزینه مراسم کفن و دفن و .
.
.
.
.
با دریافت وام‌های بانکی انجام می‌گیرد، که برای بقای حیات در این شرایط اقتصادی که بعضا بر اثر بی احتیاطی عامل روانه شدن بسیاری از ضامنان به زندانها شده است، توجه بیشتری از سوی هوطنان عزیز لازم به نظر است.
جولایی همچنین بزرگترین افتخار مجموعه ستاد دیه را مردمی بودن آن دانست و تصریح کرد: در این ستاد سعی شده با صرفه‌جویی در ابزار مکانی و کاری، نیروی انسانی و هزینه‌ها این رسالت بزرگ خدمت‌رسانی به هموطنان انقلابی و مومن انجام پذیرد .
مدیرعامل ستاد دیه کشور در خصوص اقدامات ویژه این نهاد مردمی در روزهای منتهی به سال جدید هم یادآورشد: امسال هم در صدد هستیم در روزهای باقیمانده از سال در طرح ویژه‌ای با اولویت بخشی به وضعیت سرپرست‌ خانواده‌ها، نسوان، افراد بالای ۶۰ سال و مبتلایان به بیماری‌های‌خاص را با همت مردمی از زندانها آزاد کرده و به آغوش خانواده‌هایشان بازگردانیم.
وی در ادامه سخنانش در مورد طرح « هر مسجد ، آزادی یک زندانی» که سال گذشته با استقبال خوب مردم تهران برگزار شد، گفت: این طرح فرهنگی و عمومی در سال جاری و در روزهای آخر سال برای بار دوم با حضور در مسجد سادات اخوی (واقع در خیابان ایران) آغاز شد که امیدواریم در ادامه با همت نیکوکاران در تعداد و کیفیت برگزاری این مراسم معنوی نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته باشیم.
جولایی با اشاره به اینکه کمک‌های مردمی در این ستاد مردمی فقط نقدی نیستند، هم بیان کرد: با تأسی از سیره نبوی و سنت علوی امروز در وهله اول خیران این ستاد خود اولیای‌ دم و شکات پرونده‌ها هستند که در تسریع یک آزادی، بیشترین کمک را به این فرآیند دارند.
مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: تجربه نشان داده نیکوکارانی که وقت گذاشته و با وجود گرفتاری‌های شخصی در اخذ گذشت رضایتمندانه و بیشتر در آشتی دادن یک زوج در آستانه طلاق تلاش می‌کند، اقدام آنها جدای از ارزش مادی، منشا خیرات دیگری هم می‌شود که تحقق آنها صرفا با اعطای یک مال یا یک وجه مشخص هرگز ممکن نخواهد بود.
وی با اشاره به فرمایش امام حسین علیه‌السلام در خصوص اینکه «حوائج مردم به شما از جمله نعمت‌های خداوندی است» هم بیان کرد: با اتکا به همین پشتوانه مردمی در ماه رمضان سال جاری ضمن برگزاری بیش از ۱۷۰ جشن گلریزان و جمع‌آوری مبلغ ۳۵ میلیارد تومان ۵۱۲ مددجوی واجدشرایط آزاد شده‌اند.
جولایی با بیان اینکه نیکوکاران غیر از مراجعه حضوری به ستادهای دیه سراسر کشور می توانند از طریق خودپردازها و یا شعب بانک‌های عامل یاری‌گر این ستاد در آزادی زندانیان غیرعمد باشند، هم یادآورشد: با فراهم شدن شرایط پرداخت آنلاین، هموطنان می‌توانند در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه ممکن با مراجعه به سایت ستاد دیه کشور نسبت به آزادی زندانیان تحت حمایت این ستاد اقدام کنند.
مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اجرا شدن طرح ویژه این نهاد درسی‌و‌ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: طبق ابلاغ این طرح به شعب ستاد دیه سراسر کشور، در دهه مبارک فجر زمینه آزادی ۷۵۲ نفر از زندانیان غیرعمد فراهم شد.
منبع: ستاد دیه کشور انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان