۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین ایوبی بر ضرورت اراده ملی در ساخت فیلم دفاع مقدس تاکید کرد/پرستویی: کسانی که تیتر زدند آژانس گیشه ای امروز داعیه سینمای دفاع مقدس دارند
کد خبر: ۴۱۴۸۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

ایوبی بر ضرورت اراده ملی در ساخت فیلم دفاع مقدس تاکید کرد/پرستویی: کسانی که تیتر زدند آژانس گیشه ای امروز داعیه سینمای دفاع مقدس دارند

رییس سازمان سینمایی گفت: ساخت فیلم سینمایی جنگی دفاع مقدسی نیازمند اراده ملی است و بودجه سازمان سینمایی برای ساخت چنین آثاری اندک است.

ایوبی بر ضرورت اراده ملی در ساخت فیلم دفاع مقدس تاکید کرد/پرستویی: کسانی که تیتر زدند آژانس گیشه ای امروز داعیه سینمای دفاع مقدس دارند
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین، حجت الله ایوبی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که شامگاه یکشنبه از شبکه دوم سیما پخش شد افزود: با سینما می توان شور و احساس دوران دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کرد.
دفاع مقدس یک ظرفیت و گنجینه است و از آن به اندازه کافی نتوانستیم استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ساخت فیلم های دفاع مقدس و دینی سخت و پر هزینه است و دردسرهای زیاد دارد توضیح داد: در بخش هزینه، کل بودجه سازمان سینمایی برای ساخت فیلم در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان بود و برای ساخت یک فیلم جنگی دفاع مقدس حداقل ۱۰ میلیارد تومان نیاز است.
رییس سازمان سینمایی با بیان این که ساخت فیلم جنگی پر هزینه است، اظهار کرد: هزینه فیلمسازی در کشورهای اروپایی بین ۵ تا ۷ میلیون دلار است .
ایوبی با بیان این که بودجه سازمان سینمایی پاسخگوی ساخت یک فیلم جنگی نیست ،یادآور شد: فیلمسازان با استفاده از هوش و ذکاوت، فیلم دفاع مقدس می سازند و حدود ۱۴ دفاع مقدس ساخته شده و با توجه به بودجه موجود در این بخش رضایت داریم.
وی گفت: مسئله دفاع مقدس برای مردم و دنیا جذاب و مهم است و حرف های ناگفته بسیاری در این بخش داریم؛ در عرصه دفاع مقدس روابط انسانی عجیب و غریب می تواند به فیلم تبدیل شود .
رییس سازمان سینمایی با اشاره به فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ اظهار کرد: فیلم شیار ۱۴۳ بسیار کم خرج ساخته شده و مردم نیز از ان استقبال کردند.
ایوبی ادامه داد: سوژه و قصه بسیار مهم است و در عرصه دفاع مقدس و سینمای دینی باید فیلم های استانداردی بسازیم.
وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری بارها فرمودند اگر فیلم دینی و دفاع مقدس می سازید آثار خوبی تولید کنید و معتقدم باید برای تحقق این امر اراده ملی داشته باشیم.
رییس سازمان سینمایی توضیح داد: یکی از مشکلات بزرگ دفاع مقدس این است که عده ای تصور می کنند در این زمینه فقط باید فیلم های سفارشی به تولید برسد.
ایوبی تصریح کرد: عده ای تلاش کردند که سینمای دفاع مقدس را از کل سینمای ایران جدا کنند و بگویند چند نفر و گروهی باید فیلم دفاع مقدس بسازند؛ باید اجازه دهیم افراد مختلف با نیروهای مختلف و سلیقه های متفاوت، از جنبه های مختلف درباره دفاع مقدس فیلم بسازند.
وی گفت: اگر کسی وارد عرصه دفاع مقدس و دینی شد با باریک بینی و سخت گیری، عرصه را برای این فیلمسازان تنگ نکنیم.
ایوبی ادامه داد: همچنان در دنیا درباره جنگ جهانی فیلم ساخته می شود؛ امروز بیش از یک سوم بودجه ساخت چنین آثاری در اروپا را تلویزیون، بخشی را دولت و قسمتی را نیز بخش خصوصی تقبل می کند.
در خیلی از کشورها نیز شهرداری ها و نهادهای مختلف این سرمایه گذاری را انجام می دهند.
*لزوم ساخت فیلم بر اساس بابانظرها پرویز پرستویی نیز در ادامه این برنامه افزود: در سال ۷۴ وقتی فیلم لیلی با من است را کار می کردیم به ما گفتند به اصطلاح تکه بزرگمان گوشمان خواهد شد اما دیدیم بچه های جبهه از ساخت این اثر سینمایی استقبال کردند و ساخت این فیلم بازتاب خوبی داشت.
وی یادآور شد: وقتی آژانس شیشه ای ساخته شد کسانی که امروز خود را سردمدار ساخت آثار دفاع مقدس می دانند شبانه اتومبیل های ما را بردند و تیتر زدند: آژانس گیشه ای و امروز همین افراد داعیه سینمای دفاع مقدس دارند .
بازیگر فیلم روبان قرمز اظهار کرد: در دوران گذشته بارها عنوان کردم منابع غنی در عرصه دفاع مقدس داریم و ساخت فیلم هایی درباره شخصیت هایی همچون بابانظر، می تواند فراتر از سرباز رایان ها باشد.
بابانظر عنوان کتابی است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
این کتاب حاصل مصاحبه های شفاهی با سردار شهید محمدحسن نظرنژاد است که طی آن خاطرات راوی پیرامون انقلاب و جنگ تحمیلی بیان می شود.
محمدحسن نظرنژاد ملقب به بابانظر دوران طولانی را در جبهه گذراند و جراحت ها و آسیب های جدی دید.
پرستویی تصریح کرد: ما می دانیم که همه آدم های حاضر در ۸ سال دفاع مقدس فاضل و عارف نبودند و مردم کوچه و بازار به جبهه ها رفته و شهید و مفقود الاثر شدند.
اما متاسفانه در این دنیای آشوب تجارت سینما، یک آلودگی در این عرصه به وجود آمد و از حربه هایی استفاده کردیم تا فیلمی را پرفروش کرده و کار را به لودگی کشیدیم.
وی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس امروز به فرهنگ تبدیل شده و ما از این مهم غافل هستیم.
اگر در خاطره نویسی عزیزان بازمانده نگاه کنیم سوژه های فراوانی دیده می شود.
*سوژه های جهانی نادر طالب زاده نیز در این برنامه افزود: از ابتدای جنگ در انتظار ساخت فیلم دفاع مقدسی بودیم و با ساخت فیلم های بعد از جنگ که رویکرد تبلیغی کمتری داشتند، این ژانر تقویت شد.
وی اظهار کرد: در همه ادوار مسوولان سینمایی در این بخش کار کردند و بودجه بخش مهمی در تولید چنین آثاری است.
این منتقد و کارشناس امور سینمایی یادآور شد: سوژه هایی است که مظلومیت ایران را در جنگ در عرصه بین الملل به تصویر می کشد کمتر به فیلم تبدیل شده است؛ درباره جنگ ۳۳ روزه و بخش هایی از دوران دفاع مقدس آثاری ساختیم اما نتوانستیم در عرصه بین الملل این فیلم ها را عرضه و روشنگری کنیم چراکه سوژه های درستی انتخاب نمی کنیم.
طالب زاده توضیح داد: چه کسی می داند چه سلاح های آمریکایی علیه ما در جنگ استفاده شد؟ جنگ شیمیایی علیه کشورمان از سوی صدام با اطلاعات ماهواره ای آمریکا بود و این سوژه ها را باید در ساخت فیلم در نظر بگیریم.
وی گفت: در دوره ای هستیم که باید با ساخت فیلم دفاع مقدس، تصویر درستی از کشورمان به غرب نشان دهیم.
باید بدانیم چه کسی هستیم و حتا در این زمینه، آثاری به صورت مشترک با گروهی غربی تولید کنیم.
منبع: ایرنا انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان