۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین یارانه مطبوعات بر اساس تعداد خبرنگاران بیمه‌شده پرداخت می‌شود/ هیچ مسئولی نمی‌تواند به رسانه‌ها پاسخگو نباشد
کد خبر: ۴۱۳۶۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد:

یارانه مطبوعات بر اساس تعداد خبرنگاران بیمه‌شده پرداخت می‌شود/ هیچ مسئولی نمی‌تواند به رسانه‌ها پاسخگو نباشد

معاون مطبوعاتی ارشاد گفت: رسانه‌ها موظف به بیمه کردن خبرنگاران خود هستند و از این پس یارانه مطبوعات بر اساس تعداد خبرنگاران بیمه‌شده آنها پرداخت می‌شود، قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نیز ابلاغ شد و دیگر هیچ مسئولی نمی‌تواند به رسانه پاسخگو نباشد.

یارانه مطبوعات بر اساس تعداد خبرنگاران بیمه‌شده پرداخت می‌شود/ هیچ مسئولی نمی‌تواند به رسانه‌ها پاسخگو نباشد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، حسین انتظامی روز سه شنبه در نشستی با اصحاب رسانه استان یزد افزود: بیمه خبرنگاران نباید توسط دولت پرداخت شود زیرا اعتقاد داریم خبرنگار نباید وابسته به دولت باشد.

معاون مطبوعاتی ارشاد افزود: اصل فعالیت روزنامه نگاری استقلال حرفه‌ای است و دولت نباید خبرنگار را به خود وابسته کند؛ وقتی دولت حقوق و بیمه او را تقبل کند، خبرنگار به دولت وابستگی پیدا می‌کند.

معاون مطبوعاتی ارشاد با بیان اینکه طبق ماده ۴۶ قانون مطبوعات، سرپرستان رسانه‌ها موظف به بیمه کردن خبرنگاران خود هستند،گفت: بیمه خبرنگاران نباید توسط دولت پرداخت شود زیرا اعتقاد داریم خبرنگار نباید وابسته به دولت باشد.

انتظامی با بیان اینکه این امر با اصول کار روزنامه نگاری مغایرت دارد و اصالت خبرنگاران را تحت شعاع خود قرار می‌دهد و خبرنگاران را دولتی می‌کند بیمه کردن خبرنگاران توسط رسانه‌ها را موجب حفظ استقلال و تثبیت حرفه‌ای این قشر دانست و اضافه کرد: برای رابطان خبر خبرگزاری‌ها سهمیه ۱۰۰ نفری بیمه در نظر گرفته شده و مطبوعات نیز بر اساس فهرست بیمه‌ای که ارایه می‌کنند از کمک‌های این وزارتخانه برخوردار می‌شوند.

معاون وزیر ارشاد گفت: همچنین بخشی از یارانه‌هایی که در اختیار مجموعه های خبری قرار می‌گیرد به بیمه خبرنگاران اختصاص پیدا می‌کند.
وی افزود: ملاک حمایت ما از نشریه‌ها تعداد خبرنگاران بیمه شده است و از سال های آینده یارانه‌هایی که به مطبوعات داده خواهد شد بر همین اساس است.
انتظامی با تاکید بر امنیت شغلی و حرفه‌ای خبرنگاران افزود: امنیت حرفه‌ای بالاتر از امنیت شغلی است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از نشریات محلی از سیاست‌های جدی وزارتخانه است و این امر فقط شعار نیست بلکه اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه نقش و تاثیر رسانه‌های سراسری کاهش یافته اما رسانه‌های اجتماعی، تخصصی، بین المللی و محلی آمار مخاطبان آنها در حال افزایش است.
انتظامی با اشاره به اینکه مطبوعات محلی نقش تاثیرگذاری در جامعه دارند، اظهار داشت: دلبستگی مردم به رسانه‌های محلی یک واقعیت انکار ناپذیر است.

وی بیان داشت: یک رسانه موفق محلی، به مراتب کارایی بیشتری از یک رسانه متوسط سراسری دارد، از قضا ما روزنامه‌های مربوط به یک شهر را با تشویق بیشتر همراه می‌کنیم.
با این سیاست از ورود رسانه‌های سراسری به خیمه‌گاه رسانه‌های محلی جلوگیری می‌شود، البته نباید خلاف قانون عمل کنیم.

انتظامی ادامه داد: قانون مطبوعات می‌گوید که ویژه‌نامه‌های رسانه‌های سراسری باید به عنوان ضمیمه روزنامه سراسری توزیع شود و توزیع به صورت جدا خلاف است و باید جلوی آن گرفته شود.
این آئین‌نامه می‌گوید که ویژه‌نامه‌های مطبوعات سراسری نباید بیش از ۳۰ درصد آگهی داشته باشد، به این وسیله، این آگهی‌ها بیشتر جذب مطبوعات محلی می‌شوند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در بعضی از استان‌ها گزارش داشتیم که روزنامه در آن استان‌ها توزیع نمی‌شود اما ویژه‌نامه آن روزنامه در استان توزیع می‌شود که کاملاً ممنوع است البته اینکه مخارج دفا‌تر سرپرستی چگونه تامین شود، بحث دیگری است ولی در این زمینه باید قانون به صورت کامل رعایت شود.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شرایط روزنامه های کشور باید به سمت استاندارد برود به اهمیت شفاف سازی دستگاه‌ها نسبت به فعالیت‌ها و عملکرد خود اشاره و اضافه کرد: شفاف سازی سبب می‌شود پاسخگویی بهتر شود.
همچنین این امر بهترین راه مبارزه با فساد دولتی و اقتصادی است.
وی گفت: در استان یزد ۱۱۰ نشریه شامل روزنامه، هفته نامه، دو هفته نامه و فصل نامه مجوز انتشار دارند که ۷۰ مورد آنها فعال هستند.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد دولت حمایت از نشریات محلی و تقویت آنها برای تحقق اهداف و وظایف محوله است.

انتظامی در ادامه سفر یکروزه به یزد، در مراسم اختتامیه سومین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات استان یزد افزود: الگوی مصرف رسانه‌ای در ایران و سایر کشورها با تغییراتی مواجه شده است.

وی ادامه داد: در این روند نفوذ رسانه‌های ملی کاهش می‌یابد و یکی از رسانه‌هایی که جایگزین می‌شود شبکه های اجتماعی، تخصصی، بین المللی و به خصوص نشریات محلی هستند.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این وضعیت فرصتی است تا رسانه‌های محلی و حتی سایت‌ها بتوانند بیش از گذشته موثر و کارکرد خود را افزایش دهند.

انتظامی در ادامه به برگزاری جشنواره منطقه‌ای مطبوعات استان یزد اشاره و تصریح کرد: از برنامه‌های دولت در این حوزه واگذاری امور برگزاری اینگونه جشنواره‌ها بوسیله خود متولیان امر است.

وی افزود: دولت اعتقاد راسخ دارد که فعالیت‌های مختلف در این حوزه باید توسط صنوف و فعالان مرتبط با آن برگزار شود که بدون شک این امر به نفع جامعه و خانواده بزرگ مطبوعات است.
وی در ادامه به اهمیت اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در جامعه توسط همگان اشاره و بر تحقق عملیاتی آن تاکید کرد.

انتظامی گفت: با اجرای این قانون دیگر مسئولی نمی‌تواند در قبال سوالات مردم و جامعه پاسخگو نباشد و در مقابل بعد نظارتی و نقش آفرینی اصحاب رسانه بیشتر تقویت می‌شود.
وی افزود: اگر زمینه نظارت عمومی توسط نشریات و رسانه‌ها در چارچوب قوانین فراهم شود قطعا دیگر شاهد برخی موارد فساد نخواهیم بود و این دارای اهمیت است.
در پایان این جشنواره که استاندار یزد، مدیر کل ارشاد استان و جمعی از اصحاب رسانه نیز حضور داشتند با لوح، تندیس و هدایایی از برگزیدگان تقدیر شد.

      منبع: روابط عمومی مطبوعات ارشاد انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان