۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شیوع صرع در کشور ۲۰ برابر MS است/ ۷۰۰ هزار مبتلا به صرع در ایران
کد خبر: ۴۰۱۵۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع:

شیوع صرع در کشور ۲۰ برابر MS است/ ۷۰۰ هزار مبتلا به صرع در ایران

رئیس یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع گفت: شیوع صرع در ایران ۲۰ برابر MS است. ۳۶ هزار بیمار مبتلا به ام.اس داریم اما تعداد مبتلایان به صرع ۷۰۰ هزار نفر است.

شیوع صرع در کشور ۲۰ برابر MS است/ ۷۰۰ هزار مبتلا به صرع در ایران
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، حسین پاکدامن درآستانه برگزاری یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع اظهار داشت: به صرع کمتر از سایر بیماریها توجه می‌شود در حالی که ارزش بیشتری دارد.
ما برای هر بیماری ارزش قائل می‌شویم، وظیفه ما به عنوان پزشک و مسئول آموزش این است که حداقل سرویس‌هایی که لازم است به بیماری که از صرع رنج می‌برد بدهیم.
وی افزود: این مستلزم هماهنگی با تازه‌های تشخیصی، درمانی و کارهای تحقیقاتی مرتبط با تشخیص و درمان است.
پاکدامن ادامه داد: شیوع صرع موجب اهمیت ویژه آن شده است.
۲۳ سال پیش تحقیقی انجام دادیم که طبق آن مشخص شد که ۰٫۸۵ جمعیت ایران مبتلا به صرع هستند.
با در نظر گرفتن این آمار باید گفت ۷۰۰ هزار بیمار مبتلا به صرع در کشور داریم که نسبت به سایر بیماری‌ها مانند ام.
اس که معضل بزرگ جامعه متخصصان مغز و اعصاب است شایع‌تر تلقی می‌شود.
در واقع صرع ۲۰ برابر ام.
اس است.
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: ۳۶ هزار بیمار مبتلا به ام.
اس داریم اما تعداد مبتلایان به صرع ۷۰۰ هزار نفر است.
وی افزود: بعد دیگر این است که اگر بیماران مغز و اعصاب را در نظر بگیریم بیشترین کمک درمانی این است که سهل‌انگاری در این سرویس موجب می‌شود تا مرتکب گناه بزرگی شویم زیرا اگر حملات صرع در فرد مبتلا رخ دهد او را با مخاطرات زیادی مبتلا می‌کند که نه تنها فردی بلکه اجتماعی است؛ برای مثال اگر فرد مبتلا به صرع دچار حمله شود ممکن است مشکلات زیادی برای خود و خانواده‌اش ایجاد کند.
مادری را در نظر بگیرید که فرزند خود را بغل کرده و دچار حمله شده است.
بعد اجتماعی این بیماری نیز در فعالیتی مانند رانندگی خود را نشان می‌دهد.
رئیس یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد بیماران مبتلا به صرع یعنی بیش از دو سوم را می‌توان تحت کنترل قرار داد و ۳۰ درصد باقیمانده با روش‌های جدید درمان‌های دارویی و تحریک عصب واگ قابل کنترل هستند.
وی افزود: در خاورمیانه تنها مرکزی هستیم که به انجام این عمل پرداخته است.
پاکدامن ادامه داد: صرع علامت یک بیماری است و وظیفه پزشک متخصص مغز و اعصاب این است که اقدامات تشخیصی و درمانی برای مبتلایان انجام دهد.
بعد از متخصص مغز و اعصاب هر پزشکی باید خود را در تشخیص و درمان این بیماری مسئول بداند زیرا ممکن است فرد با افت قند خون مواجه شود بنابراین لزوم هماهنگی پزشکان متخصص برای تشخیص و درمان صرع ضروری به نظر می‌رسد.
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: ۵ درصد مردم در طول زندگی ممکن است یک حمله تشنجی را تجربه کنند اما وقتی صحبت از صرع می‌شود منظور تکرار تشنج است.
وی افزود: صرع یک تشخیص بالینی است و پزشک باید اطلاعات بالینی کافی برای تشخیص صحیح بیماری داشته باشد.
این نورولوژیست تصریح کرد: الکتروآنسفالوگرافی تنها دستگاه برای تشخیص صرع است هر چند که این دستگاه نیز کاملاً دقیق نیست و در بهترین مراکز دنیا نیز گاهی مراجعان به اشتباه تحت درمان دارویی صرع قرار می‌گیرند و با عوارض زیادی مواجه می‌شوند هر چند که عکس این موضوع نیز صادق است.
وی ادامه داد: این اشتباه در کشور ما نیز زیاد است و یکی از اهداف این کنگره‌ها آموزش به همکاران برای جلوگیری از تشخیص نادرست است بنابراین اطلاعات کافی در مورد این بیماری اهمیت فراوان دارد.
رئیس یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع گفت: ارتقاء کیفیت زندگی بیمار مبتلا به صرع یکی از مسئولیت‌های پزشک است.
مردم باید بدانند هر فردی که سرش گیج می‌رود و بیهوش می‌شود مبتلا به صرع نیست و در کنار اطلاع‌رسانی نباید وحشت عمومی ایجاد کرد.
این متخصص مغز و اعصاب با تأکید بر خودمراقبتی افراد مبتلا به صرع گفت: فرد مبتلا به صرع نباید گرسنگی و بی‌خوابی بکشد اما نکته مهم این است که دارو را به موقع و درست مصرف کند.
متأسفانه این نگرش در برخی پزشکان نیز وجود دارد که تنها یک نوبت دارویی برای بیمار تجویز می‌کنند در حالی که با اتمام عمر دارو اثر آن در خون از بین می‌رود.
وی تأکید کرد: مصرف الکل و مواد مخدر نقش موثری در تسریع حملات صرعی دارد.
منبع: خبرگزاری دانشجو انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان