۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اسرار مهم خانه داری و لوازم خانگی/خلاقانه ترین ایده های خانه داری برای زنان با سلیقه
کد خبر: ۳۹۹۵۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یک سبد زندگی؛

اسرار مهم خانه داری و لوازم خانگی/خلاقانه ترین ایده های خانه داری برای زنان با سلیقه

یک کدبانو باید علاوه بر تمیز نگه‌داشتن خانه و نظافت بصری آن، مراقب خوش‌بو بودن خانه نیز باشد و نگذارد اتاق‌های خانه بوی نامطبوع بگیرند. روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توان با کمک آنها از وسایل اطراف خود به بهترین شکل استفاه نمود.

اسرار مهم خانه داری و لوازم خانگی/خلاقانه ترین ایده های خانه داری برای  زنان با سلیقه
صبح قزوین؛ یک کدبانو باید علاوه بر تمیز نگه‌داشتن خانه و نظافت بصری آن، مراقب خوش‌بو بودن خانه نیز باشد و نگذارد اتاق‌های خانه بوی نامطبوع بگیرند.
روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توان با کمک آنها از وسایل اطراف خود به بهترین شکل استفاه نمود.
تنظیم دمای فر برای تنظیم حرارت فر بهتره یک لایه آجر نسوز کف فر بچینید این به یکنواخت شدن حرارت و دمای فر شما کمک میکنه و پخت شیرینی و غذا بهتر میشه تمیز کردن و برق انداختن ظرف‌ها برای از بین بردن چربی از ظرف‌های بلوری ، چینی ، فلزی و … چند قاشق غذاخوری سرکه ، داخل آبی که ظرف‌ها را در آن می‌شویید ، بریزید فوری چربی‌ها پاک می‌شوند .
ماهی‌تابه سوخته برای پاک کردن ماهی‌تابه یا قابلمه‌هایی که سوخته و ته گرفته‌اند کمی جوش شیرین روی آنها بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا خیس شود ، بگذارید چند ساعت بماند .
بعد قسمت سوخته را راحت بشویید .
تمیرکردن کارد برای از بین‌بردن لکه‌های روی کارد آشپزخانه یا برطرف کردن زنگ‌زدگی روی آن می‌توانید از چوب پنبه استفاده کنید .
چوب پنبه را کمی خیس کنید به آرامی آن را به یک ماده پاک‌کننده مانند تاید آغشته کنید ، سپس با حرکت جلو و عقب آن را روی تیغه کارد بکشید ، به راحتی تمیز می‌شود .
  ۷۳-۱۰۲۳۶   ظرف‌های آلومینیومی روی ظرف‌های آلومینیومی نمک بمالید ، خواهید دید که به طور کامل نو می‌شوند .
ظرف‌های مسی برای پاک کردن ظرف‌های مسی ، آنها را با برشی از لیمو که در نمک گذاشته‌اید ، بسایید .
ظرف‌های نقره برای براق کردن ظرف های نقره از روغن زیتون استفاده کنید .
برای این کار آنها را با روغن زیتون به آرامی مالش دهید ، کاملاً نو و درخشنده می‌شوند .
 رسوب آهک برای‌از بین بردن رسوب آهک از کتری ، وقتی کتری داغ است ، یک مرتبه مقداری آب یخ درون آن بریزید جرم جدا می‌شود.
برای از بین بردن پوشش نازکی از آهک در داخل کتری ، از محلول آب و سرکه استفاده کنید .
محلول آب و سرکه را درون کتری بریزید ، ۱۰ دقیقه بجوشانید .
سپس آن را شسته و آب بکشید .
 شست و شوی طلا و جواهر طلا و جواهر پس‌ از استفاده‌ به ‌مدت‌ طولانی، در اثر مجاورت‌ با بدن‌ کثیف‌ می ‌شوند و رنگ‌ و جلای‌ اولیه‌ را از دست‌ می‌ دهند.
اگر به‌ دنبال‌ راهکاری‌ برای‌ تمیز شدن‌ طلا و جواهر و زینت ‌آلات‌ خود هستید، این مطلب را با دقت‌ بخوانید.
  download   تمیزکردن‌ جواهرات‌ بدل‌ برای‌ تمیز کردن‌ جواهرات‌ به‌ اصطلاح‌ اتمی، از جوش‌ شیرین‌ استفاده‌ کنید.
به‌ این‌ صورت‌ که‌ مقداری‌ جوش‌ شیرین‌ روی‌ سطح‌ نمناک‌ برس‌ مسواک‌ بریزید و آن‌ را به‌ آرامی‌ روی‌ این‌ جواهرات‌ بمالید تا براق‌ شوند.
 نگهداری‌ از طلا و جواهر برای‌ نگهداری‌ صحیح‌ از طلا و جواهر آنها را در جعبه‌ های‌ خود قرار دهید.
همچنین‌ می‌ توانید دفترچه ‌ای‌ پارچه ‌ای‌ درست‌ کنید و طلاها را با سنجاق ‌قفلی‌ در آن‌ وصل‌ کنید؛ به‌ گونه ‌ای‌ که‌ سطح‌ آنها به‌ هم‌ ساییده‌ نشود، زیرا در اثر سایش‌ از وزن‌ آنها کاسته‌ می‌ شود.
دفترچه‌ را در مکانی‌ امن‌ قرار دهید.
 براق‌ کردن‌ طلا و جواهر برای‌ براق‌ کردن‌ طلا و جواهر دو روش‌ پیشنهاد می‌ شود: الف) مقداری‌ خاک‌اره‌ نرم‌ یا خاکستر چوب‌ تهیه‌ کنید و زیورآلات‌ را درون‌ آن‌ فرو ببرید.
سپس‌ به ‌وسیله‌ خاک ‌اره‌ یا خاکستر چوب، سطح‌ آنها را مالش‌ دهید.
پس‌ از پاک ‌کردن‌ طلا و جواهر از خرده‌های‌ چوب‌ یا خاکستر، شفافیت‌ و برق‌ چشمگیری‌ را مشاهده‌ خواهید کرد.
ب) با مالش‌ دادن‌ قطعه‌ ای‌ چرم‌ یا پارچه‌ نخی‌ بر سطح‌ طلا، برق‌ و جلای‌ خاصی‌ به‌ وجود می‌آید.
بازکردن‌ گره‌ زنجیر اگر زنجیر گردنبندتان‌ گره‌ خورد، آن‌ را روی‌ سطحی‌ صاف‌ و صیقلی‌ بگذارید و مقداری‌ روغن‌ بچه‌ در محل‌ گره‌ بریزید.
سپس‌ با یک‌ سوزن‌ کلفت‌ به‌ آرامی‌ گره‌ را باز کنید.
لکه گیری جواهرات جواهرات مرجانی : جواهرات مرجانی را با آب و صابون یا آب و نمک خوب بشویید و بعد از شست و شو خشک کنید.
جواهرات سنگی : جواهرات سنگی را با یک پارچه ء نرم تمیز کنید و با یک ماهوت(برس) نرم آن را برق بیندازید.
طلاجات : وسیله را در محلول بی کربنات سدیم و آب قرار دهید و بعد آبکشی کنید.
سپس آن رن با پارچه ای نرم و سشوار (درجه ء باد سرد )خوب خشک کنید.
  ۱۴۱۳۰۳۲۰۱۱   رفع ترک چینی با شیر شیر ترک خوردگی فنجان های چینی را از بین می برد .
بهترین و آسانترین راه را برای بر طرف ساختن آثار ترکیدگی در فنجان های چینی آنست که فنجان را درون شیر قرار داده و به آرامی مدت نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه ، بسته به میزان ترک خوردگی بجوشانید.
اگر ترک فنجان زیاد نباشد ، پروتئین موجود در شیر ، کاملا درز آن را خواهد پوشاند و چینی شما جوش خواهد خورد .
از بین بردن لکه خودکار شیر لکه های ناشی از جوهر خودکار را پاک می کند.
برای این منظور پنبه ای را به شیر آغشته کرده روی منطقه لکه بریزید تا آنکه لکه از بین برود.
  لکه جوهر خودکار یا ماژیک بسیاری از خانم های بچه دار با مشکل لکه گیری جوهر خودکار یا ماژیک بر روی لباس بچه ها مواجه اند به همین خاطر من روشی را برای پیروزی بانوان خانه دار ایرانی به این لکه ها پیشنهاد می کنم: لکه را روی یک لایه کاغذ خشک کن قرار دهید و با پارچه ء نخی آغشته به الکل - بنزین یا تریلین روی آن بکشید و این عمل را چندین بار تکرار کنید.
برای پارچه های قابل شستشو از آب گرم ۴۰ درجه استفاده کنید.
و برای لکه گیری پارچه ء ابریشم از طریق محلولی از آب و چند قطره آبلیمو استفاده کنید.
 استفاده بهینه از سبزی خشک چناچه قصد استفادهه از سبزی خشک در غذاها را دارید ، توصیه می کنیم حدود سه –چهار ساعت قبل سبزیها را درون آب سرد خیس کنید تا بتدریج نرم شده وبه صورت سبزی تازه در آیند .
.
جلوگیری ازسیاه شدن کتری وقابلمه چنانچه در پیک نیک قصد کردید در فابلمه ، ماهیتابه یا کتری خود ، روی زغالهای صحرایی غذا درست کنید اما نگران سیاه شدن بیرون ظرف خود هستید ، توصیه می کنیم به پشت ظروف خود کمی خمیر ریش تراشی بمالید .
با این تدبیر سیاهی ناشی از دود زغال واجاق به راحتی پاک خواهد شد ، بدون آنکه خراشی به ظروف شما وارد شود .
 درخشندگی لیوانهاو فنجانها برای شستن لیوانها وفنجانهای شیشه ای خود که براثر خودرن چایی ، کدر وبد منظره شده اند می توانید هفته ای یکبار همه لیوان ها را در محلول سرکه ونمک خیسانده ، بعد شسته وآبکشی نمایید تا درخشندگی روز اول خود را پیدا کنند .
 خوشبو شدن فضا ومحیط خانه در یک نعلبکی کمی ادکلن خوشبو ریخته ویک حبه قند چهار گوش در آن بیندازید ، طوری که ادکلن را خوب جذب کرده وقند خیس شود ، سپس قند را آتش بزنید ووقتی ادکلن تمام شد قند را خاموش کنید .
با این تدبیر فضای خانه بسیار معطر خواهد شد .
  Khane-Dari    خراب شدن میوه دریخچال لابد برای شما هم پیش آمده که وقتی میوه ها را در قسمت جا میوه ای پایین یخچال قرار می دهید بعد از چند روز کم کم شروع به کپک زدن کرده وخراب می شوند .
علت آن هم آبی است که بتدریج در جا میوه ای جمع می شود ونیز رطوبت دائمی یخچال .
چنانچه یک قطعه اسفنج –چه طبیعی وچه مصنوعی –را در جامیوه ای قرار دهید رطوبت وآبها را جذب کرده ومانع کپک زدگی میشود .
 زودجوش آمدن سماور برای زود جوش آمدن آب سماور،ابتدا آن را تا نیمه از آب پر کنیدو پس از گرم شدن،بقیه آب را به آن اضافه کنید.
 نگهداری موادغذائی اگر مواد غذایی به طور صحیح بسته بندی شوند و به سرعت در دمای فریزر سرد شوند، کیفیت خود را بیشتر حفظ کرده و مدت ماندگاری شان افزایش می یابد ولی پس از گذشت زمان استاندارد، اگر چه مواد غذایی به ظاهر سالم هستند، اما هیچ گونه ارزش تغذیه ای نداشته و به تفاله تبد یل میشود زنگ زدن سیم ظرفشوئی برای جلوگیری از زنگ زدن سیم ظرفشویی آن است که سیم را پس از شستن با آب، روی قطعه ای کاغذ آلومینیومی (فویل) قرار دهید سپس روی چراغ گاز بگذارید تا حرارت شعله پیلوت آرام آرام آب آن را بگیرد و خشک کند.
شمع روی کاغذدیواری اگر شمع بر روی کاغذ دیواری چکید و کاغذ دیواری غیرقابل شستشو است ، اول شمع را با کارد از روی دیوار جدا کنید .
سپس با یک مداد پاک کن آن را خوب تمیز کنید.
بوی عطردرخانه یک راه سریع برای عطرآگین‌کردن محیط خانه، استفاده از گرماست.
شما می‌توانید یک یا ۲قطره از اسپری یا عطر مورد علاقه‌تان را روی حباب لامپ چراغ اتاق درحالی که خاموش است اسپری کنید.
سپس چراغ را روشن کنید.
گرمای چراغ بوی عطر را در محیط اتاق پراکنده می‌کند.
سرخ کردن سبزی ومواد اگر می‌خواهید شروع به سرخ‌کردن سبزی یا موادی بکنید که مطمئن هستید هم خودتان و هم دیگر اهالی خانواده از بوی حاصل از آن ناراحت می‌شوند، پیش از شروع کار، ابتدا هواکش‌های داخل آشپزخانه را روشن کرده سپس مقداری سرکه سفید را در کاسه‌ای بریزید پختن تخم مرغ برای پختن تخم مرغ به صورت آب پز یا عسلی ، یک قاشق غذا خوری نمک در آب سرد بریزید و بعد تخم مرغ ها را در آن قرار دهید تا از ترک برداشتن تخم مرغ حین پخت جلوگیری کند.
تمیزی سفره غذا اگر می‌خواهید سفره غذا، همیشه تمیز باشد و بوی غذا و چربی ندهد، هر بار پس از استفاده با آب و کمی سرکه بوسیله یک قطعه ابر، سفره را پاک کرده و خشک کنید.
  hous282   نوسازی طلا و نقره اگر انگشتر نقره شما به هر دلیلی مثلا مجاورت با مایع سفید کننده(وایتکس) سیاه شد ناراحت نباشید، آن را مدتی داخل آب نمک غلیظ بیندازید سپس چند دقیقه ای آن را روی فرش که پرزدار است محکم بکشید می بینید که مثل اول سفید می شود.
 با گل ها به آرامی رفتار کن! گرده افشانی گل سوسن می تواند سبب ایجاد لکه برروی لباس و مبلمان شود، به همین دلیل پیش از اینکه آن را با گل های دیگر در داخل گلدان قرار دهید، سعی کنید نرینگی آن را با دستمال به آرامی پا ک کنید.
این کار را باید هرچند روز یک بار انجام دهید.
تمیزکردن وسائل آشپزخانه سینک های ظرفشویی، تخته گوشت، چاقو و .
.
.
به علت در تماس بودن با مواد غذایی خام و یا خیس بودن به مدت طولانی بیشتر در معرض آلودگی هستند.
تمیز کردن آنها هر از چند گاهی ضروریست.
روش نگهداری گل نرگس گل نرگس: این گل در آب کم عمق می تواند عمر بسیار درازی داشته باشد; به ویژه اگر ساقه های آن را بطور مکرر کوتاه کرده و آب را عوض کنید و غذای مکمل به آن اضافه نمایید.
هر دو تا سه روز یکبار تنها در نیمی از گلدان آب بریزید.
می توانید پوسته محافظ را به حال خود ب درخشندگی فرش برای درخشندگی فرش مقداری نشاسته ذرت روی آن بپاشید و بعد از یک ساعت با جاروبرقی جارو کنید.
برای آنانکه به گل ها علاقه مندند آب داخل ظرف، گلدان و یا محفظه ای که گیاهان را در آن قرار داده اید، بصورت روزانه عوض کرده و داخل ظرف آب تازه بریزید.
اگر حتی داخل ظرف فوم و یا اسفنج مخصوص هم وجود داشته باشد، شما باید تا بالای اسفنج و یا فوم آب بریزید پیمانه کردن کره یا روغن جامد: قاشق یا پیمانه مورد نظر را چند لحظه در آب داغ فرو ببرید، بعد در قالب کره یا ظرف روغن جامد بزنید و مقدار مورد نیاز خود را به راحتی بردارید.
 از برکت سفره تان نگهداری کنید قبل از سرد شدن کامل نان ها ، آنها را دسته نکنید.
نان سرد شده را نیز در پلاستیک دربسته بگذارید.
- حرارت نان باعث کپک زدگی زودرس آن می گردد.
از دسته کردن نان داغ جدا بپرهیزید.
 نگهداری گلدانها موقع سفر در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید.
سپس گلدان ها را بر روی آجرها بچینید.
  hhs724   سایبان باغچه این گل از تیره کاسنى مى‏باشد.
بذر این گل را مى‏توان در فصل بهار و در ماه‏هاى اردیبهشت یا اوایل خرداد کاشت.
دوام جوراب قبل از آنکه جوراب بلند یا جوراب شلواری جدیدی به پا کنید ابتدا آنرا منجمد کنید با این کار دوام جوراب بیشتر خواهد شد.
واکس زدن کفش برای ایجاد درخشندگی و برق بیشتر در کفشهای چرمی قبل از واکس زدن کفش را کاملا با وازلین چرب کنید و سپس واکس بزنید.
پلوپزراداخل آب نکنید هیچگاه پلوپز را داخل آب نکنید زیرا به به قسمتهای الکتریکی آن مانند کلید،گرمکن و عایق گرمکن آسیب می رسد.
 نگهداری سیب برای جلوگیری از فاسد شدن سیبها پنبه ای را به محلول گلیسیرین آغشته کنید و روی سیبها بمالید نه تنها میوه ها را براق می کند، نگهداری سبزیجات برای آنکه سبزیجات شما از جمله کاهو زرد و پلاسیده نشود.
کف جایگاه مخصوص نگهداری سبزیجات را در یخچال با حوله کاغذی یا دستمال سفر بپوشانید.
اثرمدادروی دیوار خمیر دندان برای پاک کردن اثر مداد از روی دیوار موثر است.
خمیر دندان را با پارچه روی آن بمالید کاملا پاک می شود.
 شیرپاستوریزه اگر شیر پاستوریزه بیش از ۴۸ ساعت در یخچال باقی بماند و علائم فساد در آن ظاهر نشود ، می‌توانید از آن برای تهیه غذا یا مصرف روزانه استفاده کنید ،‌به شرطی که قبل از مصرف شیر را برای مدت حداقل ۱۰ دقیقه بجوشانید .
لکه بری باشیوه آسان برای از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش یا لباس، مقداری ماست روی محل لکه ریخته و با قاشق ماست را جمع کنید.
چند مرتبه این کار را تکرار کنید، لکه کاملاً از بین می رود.
شستن ظروف ایا می دانید که امونیاک معجزه می کند هرگاه هنگام شستن ظروف ، چند قطره آمونیاک درون آن بریزید هرچربی ازظروف بلوری ، چینی، فلزی وغیره پاک می شود ودرضمن آمونیاک به پوست دست نیز درمقایسه با مواد پاک کننده وشیمیایی قوی ، آسیبی نمی رساند.
نان و ضایعات در ایجاد ضایعات نان، مردم ۲۰ درصد، نانوایان ۳۰ درصد و آرد مصرفی ۵۰ درصد تأثیر گذارند.
خرید نان مازاد بر نیاز روزانه، یکی از علل افزایش ضایعات نان است.
از خرید نان اضافی خودداری کنید؛ پخت برنج برای خانم های کارمند: خانم هایی که بیرون ازخانه کار می کنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند، یا این که دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند،می توانند از این روش کمک بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنید، البته کمی آن را خشک بردارید، سپس ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزید و قابلمه را داخل یخچال قرار دهید، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهید و آن را دم کنید حالاتا سالاد را آماده کنید، برنج هم دم کشیده است.
    پخت برنج   کفش های تمیز و مرتب کفش‌های چرمی را هیچ‌گاه در آفتاب یا کنار بخاری و یا شومیه خشک نکنید؛ بلکه داخل آن را با روزنامه خشک پرکنید تا رطوبت داخل آن گرفته شود و بعد از خشک شدن، روی آن را پولیش یا واکس بزنید.
 اثرلکّه تخم مرغ برای پاک کردن لکّه تازه تخم‌مرغ، محل لکّه را با آب سرد بشویید و برای اثر لکّه تخم‌مرغ بر روی پارچه، با آب ولرم و صابون محل لکّه را شست‌ وشو دهید و سپس با الکل و محلول رقیق آمونیاک، اثر لکّه را بر طرف کنید.
انتخاب پارچه لباس پارچه را متناسب با لباس مورد نظر انتخاب کنید.
تکه‌ای از پارچه‌ را در دستانتان مشت کنید تا مطمئن شوید پارچه خیلی زود چروک نمی‌شود، اگر پارچه در دستان شما خیلی زود چروک شد از خرید این پارچه منصرف شوید.
تمیزکردن سینک ها جوش‌شیرین برای تمیز کردن سینک‌های استیل عالی عمل می‌کند.
این ماده را به عنوان پودر تمیزکننده به کار گیرید.
نظافت وسایل برقی اتو‌های بخار به مرور زمان جرم می‌گیرند و گاهی هم منفذهای خروج بخار بسته می‌شوند.
کمی سرکه سفید در محفظه آب آن بریزید و بعد از ۲۴ ساعت اتو را روشن کنید و اجازه دهید بخار کند تا آب و گچ آن خارج شود.
تمیزکردن فرگاز برای تمیز کردن فرگاز می‌توانید در منزل یک پاک کننده ی ارزان بسازید.
یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش و یک و نیم قاشق چایخوری مایع سفید کننده را در یک لیوان آب گرم حل کنید.
 لکه های فرش پیش از تمیز کردن فرش، حتماً خوب جارو بزنید تا گرد وغبار آن گرفته شود.
با مقداری ماست لکه‌هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید.
برای این منظور ماست را روی سطح لکّه بریزید و با یک قاشق جمع کنید.
سپس با دستمال تمیز خوب خشک کنید.
تمیز کردن چرخ خیاطی اگر می‌خواهید چرخ خیاطی شما عمر بهتری داشته باشد، همیشه آن را تمیز کنید.
اطراف آن را بافشار ضعیف جاروبرقی تمیز کنید و برای داخل آن از یک قلم مو کمک بگیرید.
 خط اتو انداختن اگر می‌خواهید شلوار خود رابا اتو خط بیندازید که چشم همه را متحیر کنید، با اسفنج آغشته به آب و سرکه سفید محل مورد نظر را مرطوب کنید، سپس اتو بزنید.
روان شدن زیپ اگر زیپ لباس شما سخت حرکت می‌کند، قطره‌ای روغن خیاطی یا کمی صابون به آن بمالید.
 تیز کردن سوزن خیاطی اگر سوزن چرخ خیاطی شما کند شده است.
یک ورقه سمباده را زیر دستگاه قرار دهید و یک ردیف روی آن بروید تا سوزن تیز شود.
دوخت دکمه توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید دکمه ی شما راحت کنده نشود، از نخ دندان برای دوخت آن استفاده کنید.
 تیز کردن قیچی هیچ چیزبدتر از داشتن یک قیچی کند موقع برش پارچه نیست.
قیچی بعد از استفاده ی زیاد، رو به کندی می‌رود.
برای تیز شدن قیچ‌های کند و قدیمی این راهکار را امتحان کنید.
با قیچی چند ورق آلومینیومی یا کاغذ سمباده را ببرید.
این کار باعث تیز شدن تیغه‌های قیچی خواهد شد.
تازه کننده ی هوا چرا پول خود را برای خرید اسپری‌های تازه‌کننده و بوگیر هوا خرج کنید؟ بیایید خودتان در منزل آن را تهیه کنید.
چهار پیمانه آب را با چهار قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کرده و در یک اسپری آب بریزید و در هوا اسپری کنید.
این محلول بوی هوا را از بین می‌برد.
مخلوط یک قاشق چایخوری جوش‌شیرین، یک قاشق غذاخوری سرکه و دو پیمانه آب هم برای از بین بردن بو و تازه کردن هوای اتاق توصیه می‌شود.
  f9151f326a05f4eca15984fd24b05c20   روکش کردن کوسن‌ها کشیدن مجدد رویه ی کوسن‌ها پس از شست و شو یا تعویض کاری است که گاهی خانم‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و اگر آقایان به کمک نیایند، وقت زیادی را از خانم‌ها خواهد گرفت.
برای سهولت این کار توصیه می‌کنیم، ابتدا کوسن خود را با پارچه‌های پلاستیکی و پلی استر رویه کنید تا زمانی که روکش‌های تنگ و چسبان کوسن را روی آن می‌کشید این کار، راحت و سریع انجام شود.
روکش کردن کوسن‌ها کشیدن مجدد رویه ی کوسن‌ها پس از شست و شو یا تعویض کاری است که گاهی خانم‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و اگر آقایان به کمک نیایند، وقت زیادی را از خانم‌ها خواهد گرفت.
برای سهولت این کار توصیه می‌کنیم، ابتدا کوسن خود را با پارچه‌های پلاستیکی و پلی استر رویه کنید تا زمانی که روکش‌های تنگ و چسبان کوسن را روی آن می‌کشید این کار، راحت و سریع انجام شود.
تمیزکردن گلهای مصنوعی برای تمیز کردن گل‌های مصنوعی ظرف پاکتی را از نمک آشپرخانه پر کنید و گل را داخل نمک فرو کنید.
پاکت را خوب تکان دهید.
گل‌های شما تمیز خواهد شد.
لکه ی شمع بر روی کفپوش پارکت پارافین ریخته شده را با تکه‌ای یخ سفت کرده و سپس با نوک جسمی تیز پارافین جامد شده را بردارید.
مراقب باشید بر روی کف‌پوش، خطی ایجاد نشود سپس کمی پولیش مخصوص کف‌پوش را بر روی آن ناحیه از سطح کف‌پوش مالیده و پس از آن با پارچه‌ای نرم، آثار باقی مانده را تمیز کنید.
 شیوه صحیح کوبیدن میخ هنگام چکش زدن بر روی میخ، از انگشتان خود محافظت کنید.
میخ را در قطعه ی کاغذ سخت سمباده یا مقوا فرو کرده و از این کاغذ برای نگه داشتن میخ در محل مورد نظر استفاده کنید.
قبل از آنکه میخ کاملاً در سر جایش محکم شود، کاغذ را پاره کنید.
پاکسازی تخته آشپزخانه جهت پاکسازی تخته آشپزخانه که معمولاً در اثر خرد کردن سبزی های مختلف رنگ می گیرد، کافی است تخته های چوبی را با مقدار سرکه شست و شو دهید.
    ۲۱ef769618224f743bb69a9b9ecf4fda   از بین بردن بوی غذا در خانه : اگر خانه شما ازبوی غذا پر شده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند یا دود خاکشیر استفاده کنید.
با دود کردن دارچین هم می توانید بوی غذا را کاملاً از بین ببرید.
علاوه بر آن، دود اسفند باعث ضدعفونی شدن محیط هم می شود.
ازبین بردن آهک آب کافی است چند دانه گوش ماهی در کتری یا سمار قرار دهید تا آهک موجود در آب را جذب کند.
جلوگیری از سیاه شدن ظروف آلومینیومی‌ : هنگام پختن حبوبات داخل قابلمه، چند قطره سرکه یا آبلیمو به آن اضافه کنید ، با این کار هم ظرف شما سفید می ماند و هم طعم حبوبات بهتر می شود.
خوشبو کردن فضا و محیط خانه برای خوشبو شدن فضا و محیط خانه می توانید در یک نعلبکی کمی ادوکلن خوشبو بریزید و یک حبه قند چهار گوش در آن بیندازید، طوری که ادوکلن را خوب جذب کند و قند خیس شود، سپس قند را آتش بزنید و وقتی ادوکلن تمام شد قند را خاموش کنید با این تدبیر فضای خانه بسیار معطر خواهد شد.
 تمیز کردن ظروف سوخته برای برطرف کردن آثار سوختگی ظروف می توان مقدار زیادی جوش شیرین در آن ریخت و با کمی آب آن را مرطوب کرد تا تمیز شود.
برای زدودن لکه های چسبنده از ظروف نچسب هم می توانید از ٢ قاشق غذاخوری جوش شیرین و نصف فنجان سرکه و یک فنجان آب استفاده کنید.
از بین بردن بوی داخل ماشین بعضی اوقات با وجود این که پنجره های ماشین را باز می گذارید اما باز هم وقتی سوار ماشین می شوید بوی نامطبوعی به مشام می رسد.
برای حل این مشکل مقداری جوش شیرین روی صندلی های ماشین بپاشید و بعد از ١۵ دقیقه با جاروبرقی صندلی ها را تمیز کنید یا یک ظرف سرکه یا آمونیاک را یک شب تا صبح، داخل ماشین بگذارید تا بوهای نامطلوب جذب سرکه و یا آمونیاک شود.
 نرم شدن دست ها در حین شستن ظروف وقتی از مایع ظرفشویی استفاده می کنید دست های شما خشک و زبر می شود.
برای حل این مشکل، مقداری جوش شیرین به مایع ظرفشویی اضافه کنید تا پس از شستن پوست، دستان شما آسیب نبیند.
 خوشبو کردن حمام برای خوشبو شدن حمام کمی عطر یا روغن معطر روی حباب روشنایی داخل حمام بمالید زمانی که چراغ را روشن می کنید، گرمای ناشی از لامپ، عطر را در هوا پراکنده می کند و برای از بین بردن بوی فاضلاب یک چهارم تا یک دوم پیمانه جوش شیرین را در فاضلاب بریزید و یک دوم پیمانه سرکه سفید هم به آن بیفزایید و سپس در فاضلاب را بپوشانید .
گرد آوری و تنظیم آریا   mo14786   رفع شوری غذای شور: در صورت شورشدن غذا می توان از ٣ راه حل به تناسب نوع غذا استفاده کرد.
"کمی شکر به غذا اضافه کنید.
" یک قطعه سیب زمینی در ظرف غذا قرار دهید تا هم زمان با پخت غذا باعث جذب نمک اضافه شود.
"مقداری از همان غذا را بدون افزودن نمک آماده و با غذای شور مخلوط کنید.
در صورت اضافه آمدن غذا می توان آن را تا موقع مصرف در فریزر نگه داری کرد.
رفع شیرینی غذای شیرین: در صورت شیرین شدن غذا، به آن کمی نمک اضافه کنید و در صورتی که غذای شما شامل سبزی یا انواع خورشت بود می توانید یک قاشق چای خوری سرکه نیز به آن بیفزایید.
نگه داری سبزی ها: سبزی هایی که در حال پژمرده شدن هستند را از سایر سبزی ها جدا کنید و کمی آب روی آن ها بپاشید سپس آن ها را درون یک حوله تمیز بپیچید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.
یا این که برای یک  لحظه درون آب ولرم و سپس آب یخ حاوی مقدار کمی سرکه سیب قرار دهید.
  hous282   خرد کردن پیاز: برای جلوگیری از سوزش چشم هنگام ریزکردن پیاز، پیاز پوست کنده را درون پلاستیک فریزر قرار دهید و در صورت نیاز بعد از گذشت مدت زمانی از آن استفاده کنید.
بوی نامطلوب کلم برگ و پیاز: برای از بین بردن بوی نامطلوب کلم برگ یا پیاز هنگام پخت، قطعه ای لیمو درون ظرف قرار دهید.
 تیره شدن قارچ: برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ هنگام پخت، کمی آب لیمو به آن اضافه کنید.
رفع بوی نامطبوع وسایل آشپزخانه برای از بین بردن بوی بد، ظروف در دار و جعبه های پلاستیک روزنامه مچاله شده را در داخل ظرف قرار دهید و در را محکم ببندید و بگذارید تمام شب را به همان حال بماند.
برای رفع بوی نامطبوع سنگ کنار ظرف شویی از مقداری پوست لیمو ترش یا پرتقال استفاده کنید.
لکه روغن برای تمیز کردن لباس هایی که روغنی شده از نوشابه استفاده کنید.
مخصوصا لباسی را که با روغن ماشین آلوده شده است را در نوشابه خیس کنید.
لکه واکس کفش اگر بر اثر بی احتیاطی مقداری واکس روی فرش یا لباستان مالیده شد، می توانید ابتدا پنبه ای را خیس کنید و روی آن بکشید.
سپس روی پنبه مقداری مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لکه بکشید.
بعد از این کار پنبه را آغشته به آب خالص کنید و دوباره روی لکه بکشید تا لکه به طور کامل از بین برود.
اگر با این کار لکه از بین نرفت، مقداری الکل بر روی دستمال بریزید و بر روی لکه بکشید، تا تمیز شود.
اگر لباس قابل شست و شو باشد، بعد از زدودن لکه، لباس را با پودر لباسشویی و آب نیم گرم بشویید.
  khanedari   رسوب زدایی کتری و سماور برای از بین بردن رسوب آهکی درون کتری و سماور می توانید: ١ - کتری را داغ کنید و ناگهان مقداری آب یخ درون آن بریزید البته توجه داشته باشید که برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود که لحیم آن بریزد.
٢ - می توانید مقداری سرکه درون کتری بریزید و مدت ١٠ دقیقه بجوشانید و سپس آن را بشویید و خشک کنید.
٣ - گوش ماهی یا فلس صدف را در کتری بیندازید تا آهک موجود در آب را جذب کند.
قلوه سنگ نیز مفید است.
۴ - در ظرف مورد نظر مقداری (متناسب با نوع ظرف) ٢ یا ٣ سیب زمینی رنده کنید و مدت نیم ساعت با آب درون آن، بجوشانید و بعد یک تکه زاج سفید کوبیده به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید تا مشکل رفع شود ۵ - می توانید برای جرم گیری آن مقداری جوش شیرین (آب همراه جوش شیرین) را درون ظرف و روی شعله بگذارید و بعد اگر هنوز به طور کامل پاک نشده بود همین کار را تکرار کنید.
۶ - برای این منظور مقداری آب درون کتری بریزید آن را در مدت نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید.
پس از گذشت مدت مذکور آن را درآورید و پس از خارج شدن یخ از آن، کتری رسوب زدایی می شود.
(به شرطی که میزان رسوب ها زیاد حجیم نباشد).
راه های افزایش دوام و ماندگاری مواد غذایی ١ - برای این که کیک شما خشک نشود، یک نصفه سیب را درون ظرف کیک بگذارید.
٢ - کاهو و کرفس را درون یک روزنامه بپیچید و برگ های بیرونی را تا هنگام مصرف جدا نکنید.
این کار باعث تازه ماندن آنان می شود ٣ - برای ممانعت از سبز و یا نرم شدن پیاز، آن را در ورق آلومینیومی بپیچید.
۴ - برای جلوگیری از خشک شدن پنیر، آن را در پارچه ای مرطوب و همراه با سرکه قرار دهید.
۵ - مخلوط کردن شیر گرم با شیر سردی که در یخچال نگه داری شده، احتمال ترش شدن آن را زیاد می کند.
۶ - پودر کاکائو باید در ظرف شیشه ای و در جای خنک نگهداری شود.
٧ - قرار دادن لیموترش در شیشه آب دار و دربسته باعث آب دار شدن آن می شود.
٨ - توت فرنگی را درون آبکش و در یخچال قرار دهید و تنها قبل از مصرف آن را بشویید.
٩ - برای جلوگیری از چسبناک شدن بستنی، یک لایه کاغذ روغنی را مستقیما روی بستنی قرار دهید و سپس آن را پلمب کنید.
١٠ - برای جلوگیری از سبز شدن سبزی هایی مانند هویج، شلغم و چغندر، قبل از این که آن ها را در یخچال بگذارید، انتهای آن ها را قطع کنید.
  hou602   نکات خانه داری وقتی غذایی را با کره سرخ می کنید،یک قاشق مرباخوری روغن به آن بیفزایید.
از سوختن آن جلوگیری خواهد کرد! برای آنکه گل کلم شما سفید و درخشان شود،در حین پختن مقدار کمی شیر با آن اضافه کنید.
برای از بین بردن بوی نامطبوع یخچال،می توانید از جوش شیرین استفاده کنید.
مقداری جوش شیرین را در ظرفی ریخته و بگذارید درون یخچال بماند.
قبل از بریدن پنیر،همیشه کارد را گرم کنید.
ملاحظه خواهید کرد که پنیر به آسانی و درست مانند کره بریده خواهد شد.
پارچه ای را درون سرکه فرو برده روی لکه چسب بگذارید،بطوریکه کاملا آن را اشباع کند،بزودی چسب سفتی خود را از دست داده جدا خواهد شد.
برای از بین بردن لکه میوه،پارچه لک شده را درون طرف گودی قرار دهید و با یک کتری،آب جوش را از ارتفاع بالا مستقما بر روی لکه بریزید.
موم و نمک،آثار زنگ زدگی را از روی اشیا آهنی می زداید.
برای تراشیدن قسمتهای سوخته بسکویت یا شیرینی خشک ، بجای چاقو بهتر است از یک رنده استفاده کنید .
 تجربه های یک خانه دار برای تمیز کردن گل های خشک و مصنوعی، می توانید از سشوار با درجه کم استفاده کنید.
- برای ضدعفونی کردن سینک (ظرفشویی) آشپزخانه، از محل های شیمیایی استفاده نکنید، به جای آنها از محلول نمک استفاده کنید.
- برای مراقبت از وسایل و لوازم و البسه چرمی، کافی است آنها را با آب گرم و صابون بشویید و سپس آبکشی کنید و اجازه دهید چرم ، خشک شود تا روغن طبیعی خود را باز یابد.
- برای تمیز کردن غذا از قابلمه، آن پر از سرکه کرده و بعد از نیم ساعت، قابلمه را با آب و مایع ظرفشویی به راحتی بشویید.
- برای تمیز کردن رنده، مقداری نام خشک روی آن بمالید.
- جهت از بین بردن بوی پیاز، می توانید دستان خود را قبل و بعد از پوست کندن پیاز، به کمی سرکه آغشته کنید.
- جهت از بین بردن بوی نامطبوع غذا از روی ظروف کافی است ظرف را در آب محتوی کمی سرکه، مدتی خیس کنید و سپس بشویید.
نکاتی برای مراقبت از جواهر آلات - هنگام حمام گرفتن و یا شتستشوی دست هـا، جـواهر آلات خـود را در بیاورید چون صابون سبب ایجاد لایه نازک روی جواهر آلات میگردد.
۲- با جواهر آلات آشپزی نکـنیـد زیـرا گـرمای شـدید و روغــن موجب صدمه زدن به نگین جواهرآلات میگردد.
۳- همواره پس از آرایش و یا عطر زدن جواهر آلات خود را به تن کنید.
۴- فلزات قیمتی را تنها با یک پارچه ویژه پرداخت و یا پارچه نمدی پاک کنـیـد زیـرا حوله و یـا پارچه به خاطر آن کـه گـرد و غبـار را در خــود دارنـد باعث خراش برداشتن جواهر آلات میگردند.
۵- جواهر آلات را از ضربه، مواد شیمیایی، نور خورشید و گرمای شدید محافظت کنید.
۶- در استخر و یا شستشوی ظروف و یا لباسها جواهر آلات خود را در بیاوریـد زیـرا کـلـر سبب تغییر رنگ و یا شل شدن نگین ها میگردد.
۷- جواهر آلات را بمنظور جلوگیری از خراشیده شدن بطور مجزا نگهداری کنید.
۸- نگهداری نقره در یک کیسه در بسته کدر شدن آن را بتعویق می انــدازد.
اما هیچگاه مروارید را درون کیسه پلاستیکی قرار ندهید.
۹- بهترین روش تمیز کردن جواهر آلات استفاده از آب و صابون اندک بهمراه یـک مـسـواک نرم میباشد.
  honey-21    عسل خالص را چگونه تشخیص دهیم عرضه عسل های تقلبی و ناخالص در بازار امکان یافتن عسل خالص را با مشکل روبه رو کرده است؛ مصرف کنندگان عسل ١٠٠درصد خالص را ترجیح می دهند اما تشخیص عسل مرغوب و خالص کار دشواری است.
در مطلبی از هلث نیوز، چند نکته برای حل این مشکل آورده شده است: - کنترل برچسب محصول - جالب است بدانید که هنگام خرید، بیشتر مردم به برچسب محصول توجه نمی کنند.
برچسب محصول از اهمیت زیادی برخوردار است، مصرف کننده می تواند در صورت نداشتن افزودنی، عسل را خریداری کند.
- با استفاده از چند آزمایش آسان می توان از خالص یا ناخالص بودن عسل مطمئن شد: - آزمایش با آب: مقداری مقداری عسل را درون لیوان آب بریزید؛ عسل ناخالص در آب حل می شود ولی عسل خالص به هم می چسبد و مانند یک تکه جامد ته لیوان نشست می کند.
- آزمایش با الکل صنعتی: از عسل و الکل صنعتی را مخلوط کنید.
عسل خالص ته لیوان نشست می کند، درحالی که عسل ناخالص در الکل حل می شود و یک محلول شیری رنگ به دست می آید.
- آزمایش با آتش- یک تکه پنبه را به عسل آغشته و آن را روشن کنید عسل خالص می سوزد اما عسل ناخالص به علت داشتن آب نمی سوزد.
در صورت آغشته بودن مقدار کمی ناخالصی، پنبه با صدا می سوزد.
برای این که اطمینان بیشتری حاصل کنید دوباره پنبه ای را با عسل بیشتری آغشته و آزمایش را تکرار کنید.
- آزمایش با کاغذ خشک کن (یا رطوبت گیر) چند قطره عسل را روی کاغذ خشک کن بریزید، جذب شدن عسل به کاغذ نشانه ناخالصی آن است.
- آزمایش با پارچه مقداری عسل روی پارچه سفید بریزید و بعد از مدتی پارچه را شست و شو دهید.
اگر لکه ای روی پارچه ماند نشانه ناخالصی محصول است.
  ۷۳-۸۵۱۲    نه نکته خانه داری ١ - برای نرم کردن پنیر سفت، آن را در یک ظرف دوغ قرار دهید.
٢ - پاشیدن شکر بر روی دیس، رطوبت اضافی را جذب می کند و مانع چسبیدن کیک به دیس می شود.
٣ - اگر لوله ظرفشویی شما گرفته مقداری جوش شیرین و نصف فنجان سرکه در سوراخ ظرفشویی بریزید و سوراخ آن را محکم ببندید.
بعد از چند دقیقه روی آن آب سرد بریزید.
۴ - برای پاک کردن شمع از روی سطوح، از پنبه ای که به الکل آغشته کرده اید، استفاده کنید.
۵ - وقتی غذایی را با کره سرخ می کنید یک قاشق مرباخوری روغن به آن بیفزایید تا از سوختن آن جلوگیری شود.
۶ - برای پاک کردن ظروف مسی، آنها را با برشی از لیمو که قبلا در نمک خوابانده شده باشد، بسایید.
٧ - هنگام پختن نخود و لوبیا و سایر حبوب، هیچ گاه به آن نمک نزنید زیرا پخت آن طول می کشد.
٨ - گوشت اگر خیس و آب دار است، ابتدا آب آن را بگیرید تا روی آتش سفت نشود.
٩ - برای پاک کردن چربی روی گاز، یخچال و نظایر آن، پارچه ای را در سرکه خیس کنید و روی آن بکشید.
  Khane-Dari1   نکات دیگرخانه داری برای پاک کردن شمع ها،از پنبه ای که به الکل آغشته اید استفاده کنید برای آنکه یخ شما سردی بیشتری پس دهد،داخل آن مقداری نمک بریزید.
پارچه ای را درون سرکه فرو برده روی لکه چسب بگذارید،بطوریکه کاملا آن را اشباع کند،بزودی چسب سفتی خود را از دست داده جدا خواهد شد.
قبل از بریدن پنیر،همیشه کارد را گرم کنید.
ملاحظه خواهید کرد که پنیر به آسانی و درست مانند کره بریده خواهد شد.
اگر لوله ظرفشوئی شما گرفته یک مشت جوش شیرین در سوراخ ظرفشوئی بریزید به اضافه نصف فنجان سرکه سفید در سوراخ را محکم ببندید.
بعد از چند دقیقه آب سرد روی آن بریزید برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع آشپزخانه در فضای ساختمان،هنگام پختن سبزیجات تند،چند تکه نان در آب آن بیندازید.
با هزینه کمتر، منزل تمیزتری داشته باشیم مترجم: علیرضا- شما می توانید برای تمیز کردن جرم و لکه های حمام و سرویس بهداشتی، از ٣ نوع تمیزکننده طبیعی که به نقل از سایت ehow تهیه آن ها هزینه کمتری هم نسبت به موارد مشابه دارد استفاده کنید.
١ - سرکه سفید: برای از بین بردن لکه های چرب شما می توانید از سرکه سفید استفاده کنید.
٢ - جوش شیرین: پاک کننده ای ضدخراش است که جرم ها را از روی سطوح چینی از بین می برد.
٣ - آب اکسیژنه: که بر خلاف سفیدکننده های حاوی گاز کلر و ترکیبات آن به محیط زیست ضرر نمی رساند و به سرعت در محیط تجزیه می شود.
این ماده باکتری ها، قارچ ها و کپک ها را نیز از بین می برد.
نحوه تمیز کردن: یک پیمانه سرکه را با ۵ پیمانه آب مخلوط کنید و روی سطوح چینی یا کاشی بپاشید و بگذارید برای مدتی روی آن بماند.
سپس با استفاده از پارچه یا اسفنج، محل مورد نظر را پاک کنید و با آب شست وشو دهید.
" برای تمیز کردن روزانه سنگ روی اپن می توانید، یک پیمانه سرکه را با یک پیمانه آب مخلوط و با پارچه ای نخی آن را تمیز کنید و پس از اتمام کار، پارچه را با آب جوش شست وشو و در نور مستقیم خورشید قرار دهید تا پارچه ضدعفونی شود.
" جوش شیرین را روی پارچه و محل مورد نظر قرار دهید و بعد از مدتی تمیز و در صورت نیاز، این عمل را چند بار تکرار کنید.
" یک پیمانه آب اکسیژنه را با ١٠ پیمانه آب مخلوط کنید و روی محل مورد نظر قرار دهید و پس از ١٠ دقیقه سطح را تمیز کنید.
از آنجایی که هیچ کس استنشاق بوی مواد شیمیایی را در آشپزخانه دوست ندارد، استفاده از پاک کننده های طبیعی که سالم تر و بهداشتی تر است، مناسب تر است.
" برای از بین بردن لکه های پاک نشدنی، با مخلوط کردن ٣ پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب، خمیر درست کنید.
خمیر را روی لکه های پاک نشدنی، قهوه، موادغذایی خشک شده و مایعات که چسبناک هستند قرار دهید و بگذارید به مدت ٢ ساعت باقی بماند و سپس با یک پارچه مرطوب آن را تمیز کنید.
  ۱۴۲۶۰۵    لکه های روی دیوار برای تمیز کردن دیوارهایی که رنگ روغنی دارند، از این محلول استفاده کنید: یک سطل آب گرم، یک دوم پیمانه بوراکس (BORAX)، یک دوم قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک؛ حین استفاده از محلول حتما دستکش بپوشید.
(بوراکس را می توانید از مغازه های موادشیمیایی بهداشتی تهیه کنید.
) مخلوط یک پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه جوش شیرین و یک دوم پیمانه سرکه در یک سطل آب داغ نیز فرمول دیگری برای تمیز کردن سطح دیوارهای رنگ روغنی و یا کاشی و سرامیک است.
لکه های مداد رنگی بچه ها روی دیوار را به وسیله یک مسواک کهنه و کمی خمیر دندان پاک کنید.
لکه های مداد آرایشی یا مداد شمعی را با پنبه آغشته به روغن بچه پاک کنید.
شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک را می توان با مالش دادن یک تکه لیموترش یا دستمال آغشته به سرکه روی سطح مورد نظر از بین برد.
واکس اتومبیل تمیز کننده خوبی برای کاشی است.
آن را به کار گیرید و پیش از خشک شدن با دستمال نرم مالش دهید.
برای پاک کردن لکه از روی آجر، سطح مورد نظر را با آجر مشابه دیگر بسایید و یا از تکه ای سمباده نرم کمک بگیرید.
راهکارهایی در صرفه‌جویی در مصرف برق صورت‌حساب ماهیانه ی برق شاید به ظاهر مبلغ اندکی باشد؛ اما سالیانه هزینه ی قابل توجهی را به اقتصاد خانواده تحمیل می‌کند.
از سوی دیگر، باید به خاطر داشت که برق به عنوان یکی از منابع انرژی پر ارزش، به ‌آسانی به دست نمی‌آید.
پس اولین گام در صرفه‌جویی برق، خاموش کردن چراغ‌های اضافی است.
به‌خصوص در ساعات پایانی شب و نزدیک شدن به زمان استراحت، استفاده از لامپ‌ها با بازده بالاتر مانند لامپ‌های فلورسنت که نور سفید تولید می‌کنند، علاوه بر ایجاد نور بیشتر، انرژی الکتریکی کمتری را به گرما تبدیل خواهد کرد.
به طور متناوب، وسایل برقی را بررسی کنید و در صورت نیاز، آنها را در اسرع وقت تعمیر کنید.
استفاده ی بهینه از لوازم برقی، راه حل مناسب دیگری است.
به عنوان مثال، از باز و بسته کردن مکرر در یخچال و فریزر اجتناب کنید و در صورت امکان، مواد غذایی مورد نیاز را در یک نوبت در داخل یخچال قرار داده یا از آن خارج نمایید.
فاصله ی مناسب میان وسایل سرمازا و گرمازا را حفظ کنید.
به عنوان نمونه، از قراردادن یخچال و اجاق گاز در کنار یکدیگر خودداری کنید.
در فصول سرد سال، با استفاده از درزگیرها و پرده از میزان تلفات حرارتی بکاهید و در هر زمان از پوشش مناسب آن آب و هوا استفاده کنید.
می‌توان به جای گرم کردن بیش از حدّ خانه از پوشش گرم بهره گرفت.
با تنظیم هوشمندانه ی برنامه ی روزانه، در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.
از تابش طبیعی نور خورشید برای گرم کردن خانه و نیز ایجاد روشنایی استفاده کنید.
آفتاب مانند یک اتوی برقی شما را در خشک کردن لباس‌های خیس یاری خواهد کرد.
  خلاقانه-ترین-ایده-های-خانه-داری-برای-خانم-های-باسلیقه-تصاویر-۳    روش هاى صحیح شست و شوى لباس در بسیارى از مواقع لباس ها، پرده ها، رومیزى و سایر وسایل پارچه اى با از اولین شست و شو خراب و غیرقابل استفاده مى شوند.
ما اغلب این امر را ناشى از جنس نامرغوب پارچه مى دانیم حال آنکه در خیلى از موارد این مشکل بر اثر بى توجهى ما به نحوه شست و شو و دستورالعمل مراقبت از آن لباس یا پارچه خاص است، چنانکه مثلاً بى دقتى در انتخاب لباس هایى که با هم و در یک زمان در ماشین لباسشویى مى اندازیم مى تواند منجر به رنگ گرفتن لباس ها از یکدیگر و در نتیجه غیرقابل استفاده شدن آنها مى شود؛ و یا عدم توجه به درجه حرارت مناسب آب براى شست و شوى هر یک از لباس ها مى تواند موجب آب رفتن، یا شـُل شدن بافت لباس شود و آن را خراب کند.
به همین دلیل علایمى بین المللى جهت انتقال اطلاعات لازم براى مراقبت و شست و شوی لباس ها تعیین شده که اغلب در قسمت داخلى لباس بر روى یک قطعه پارچه کوچک چاپ شده و در یکى از درزهاى آن دوخته مى شود.
در روى دیگر این قطعه پارچه کوچک اغلب مواد و الیاف تشکیل دهنده پارچه لباس و درصد هریک از این مواد را قید مى کنند.
با استفاده از جنس الیاف لباس نیز مى توانید روش صحیح شست وشوى لباس را انتخاب کنید.
علایم بین المللى دستورالعمل مراقبت از لباس ها و پارچه ها اغلب به نوع شست و شو، اعم از شست وشوى دستى یا ماشین، درجه حرارت آب شست وشو، امکان یا عدم امکان استفاده از رنگ ها، نحوه خشک کردن پارچه، روش و درجه حرارت براى اتوکشى آن دلالت دارند.
شما هم اگر مایلید لباس هایتان از عمر طولانى برخوردار شوند بهتر است پیش از شروع شست وشوى البسه، به دستورالعمل های شستشوی هر لباس توجه کنید.
علامت مربوط به شست و شو به شکل یک تشت آب است که درجه حرارت آب به سانتى گراد بر روى آن نوشته شده است، چنانچه به جاى عدد مربوط به درجه حرارت آب، نقش یک دست بر روى آن باشد نشان دهنده لزوم شست وشوى دستى- وطبیعتاً استفاده از آب ولرم- است.
نقش دایره اى درون یک مربع، علامت مربوط به استفاده از خشک کن است.
چنانچه این نقش با ضربدرى بر روى آن دیده شود، به این معنى است که استفاده از خشک کن براى این لباس خاص مناسب نیست.
  download     علامت مثلث نشانه استفاده از سفید کننده ها است و چنانچه ضربدرى بر روى آن باشد نباید از سفید کننده براى پارچه یا لباس مورد نظر استفاده کرد.
امکان استفاده از اتو نیز علامتى به شکل اتو دارد که میزان حرارت آن از ملایم تا متوسط و داغ به وسیله ۱ تا ۳ نقطه بر روى تصویر اتو نشان داده مى شود.
همچنین امکان استفاده از خشک شویى با دایره اى که حرف P انگلیسى بر روى آن نقش بسته مشخص مى شود.
این علایم بین المللى بر روى لباس ها و محصولات پارچه اى اغلب کشورها مورد استفاده قرار مى گیرد، ضمن آنکه برخى از این دستورالعمل ها با پیام هاى کوتاه درج شده نیز همراه هستند که گاه به یک زبان، و در مورد محصولات شرکت هاى معتبر، به چند زبان ارائه شده اند.
رعایت نکات زیر نیز مى تواند هنگام شست وشوى لباس ها مفید باشد: - همواره قبل از ریختن لباس ها در ماشین لباسشویى، جیب هاى لباس را به دقت وارسى کنید چون ممکن است محتویات جیب شامل کارت، چک یا اوراق با ارزش از این قبیل باشد.
حتى یک دستمال کاغذى در جیب لباس مى تواند مشکلات فراوانى را براى شما به بار آورد.
دستمال کاغذى در آب از هم باز می شود و به صورت پرز به تمام لباس ها مى چسبد.
- در جداسازى لباس هاى سفید و رنگى از یکدیگر دقت کنید.
- هنگام تنظیم درجه ماشین لباسشویى با توجه به جنس و نوع لباس ها درجه مناسب را انتخاب نمایید.
- هنگام شست وشوى لباس ها آنها را خوب آبکشى کنید زیرا باقى ماندن مواد شوینده در الیاف لباس مى تواند موجب بروز انواع حساسیت هاى پوستى به ویژه در کودکان شود.
- زیپ لباس هاى زیپ دار را قبل از انداختن آنها در ماشین لباسشویى ببندید تا موجب نخ کش شدن لباس هاى دیگر نشوند و با دوختن و محکم کردن دکمه هاى شل شده مانع از گم شدن آنها شوید.
- لباس های ظریف سنگدوزی یا منجوق دوزی و .
.
.
را که احتمال دارد در ماشین لباس شویی بر اثر برخورد با سایر البسه خراب شوند یا به سایر لباس ها صدمه بزنند، در کیسه توری بیاندازید (این کیسه ها به صورت آماده در بازار موجود است).
  ۲wsd-2 نکاتى براى شست وشوى صحیح انواع پارچه استات: پارچه هایى از جنس استات را تنها از طریق خشک شویى تمیز کنید مگر آنکه در راهنماى شست وشوى آن قید شده باشد «قابل شست وشو با دست».
در این صورت ممکن است لباس را با یک شوینده ملایم و آب نیم گرم بشویید و به دور از حرارت مستقیم خشک نمایید.
آکریلیک: لباس هاى آکریلیک را پیش از شست وشو به پشت برگردانید.
این لباس ها را هم مى توانید با دست و هم با ماشین لباسشویى با درجات کم بشویید.
نخ یا کتان: لباس هاى نخى یا کتانى اغلب الیافى محکم دارند و مى توانند درجات بالاتر دماى آب را تحمل کنند.
آنها را پس از شست و شو در ماشین لباسشویى هنگامى که هنوز کمى مرطوب هستند اتو کنید و از اتوى بخار یا اسپرى آب هنگام اتوکشى استفاده کنید تا نتیجه بهترى بگیرید.
لباس هاى نخى سفید را مى توان با استفاده از سفید کننده ها لکه گیرى کرد.
اما توجه داشته باشید که پس از لکه گیرى لباس را خوب آبکشى کنید تا مایع سفید کننده به صورت لکه هاى زرد رنگ روى لباس باقى نماند.
لینن: لباس هاى لینن را مى توان با دست یا با ماشین لباسشویى شست و یا از طریق خشک شویى تمیز کرد.
این لباس ها را نیز هنگامى که مرطوب هستند با اتوى داغ اتوکشى کنید.
لباس هایى از جنس لینن را مى توانید در صورتى که رنگ خودشان سفید باشد با سفید کننده لکه گیرى کنید یا براى مدت کوتاهى در مایع سفید کننده خیسانده و سپس خوب آبکشى نمایید.
پارچه هاى کِشى یا استرچ: لباس هاى کشى را با دست بشویید و از آب گرم و شوینده اى ملایم استفاده کنید یا آنها را در لباسشویى با درجه مخصوص الیاف مصنوعى بشویید.
براى این لباس ها هرگز از سفید کننده استفاده نکنید زیرا الیاف آنها را از بین مى برند.
ضمناً لباس هاى سفید کِشى را با لباس هاى رنگى در ماشین لباسشویى نشویید چون به سرعت رنگ مى گیرند.
اغلب لباس هاى کِشى را مى توان با درجه حرارت هاى پایین اتو کرد.
  Washing Machine-4   نایلون و پُلى استر: لباس هاى نایلونى را بهتر است با دست بشویید زیرا الیاف ظریفى دارند.
در صورتى که از ماشین لباسشویى براى این لباس ها استفاده مى کنید درجه شست وشو را روى درجه مخصوص الیاف مصنوعى قرار دهید.
ابریشم: از آنجا که اغلب ابریشم هاى رنگ شده، رنگ پس مى دهند بهتر است این لباس ها را خشک شویى کنید.
در غیر این صورت پارچه هاى ابریشمى را با دست و با آب گرم و صابون به آرامى بشویید و آبکشى کنید.
آب اضافى پارچه را با اندکى فشردن آن بگیرید و در حالى که هنوز مرطوب است آن را با درجه مخصوص ابریشم اتو کنید.
لباس هاى پشمى: لباس هاى پشمى را هرگز با آب گرم نشویید چون الیاف پشم کاملاً جمع می شود و به اصطلاح آب مى رود.
این لباس ها را با دست در آب سرد بشویید یا به روش خشک شویى تمیز کنید.
 روش های خشک کردن لباس پس از شست وشو نوبت به خشک کردن لباس ها مى رسد که خود داراى نکاتى است که اطلاع از آنها نیز مى تواند موجب طولانى تر شدن عمر لباس ها شود و همچنین در حفظ شکل و فرم ظاهرى لباس و آسان شدن اتوکارى تأثیر به سزایى دارد.
اغلب از دو روش براى خشک کردن لباس ها استفاده مى شود.
یکی استفاده از درجه خشک کن که بعضى از ماشین هاى لباسشویى به آن مجهز هستند و در حقیقت آخرین مرحله شست و شوى لباس است.
در برخى از ماشین هاى لباسشویى این درجه به تنهایى و بدون شست وشو نیز کار مى کند که براى خشک کردن لباس هایى که با دست شسته شده اند نیز مفید است.
روش دوم که متداول تر است خشک کردن لباس ها از طریق آویزان کردن آنها روى یک بند رخت در آفتاب و یا مجاورت هوا است.
این بند رخت ممکن است در فضاى بالکن یا حیاط قرار داده شود و در صورت نبود چنین امکانى، مى توان از بند رخت هاى کشویى که به دیوار حمام نصب مى شوند یا نوع دیگرى از آنها که به رادیاتور شوفاژ متصل مى شود استفاده کرد.
  c_p24   روش آویختن انواع لباس از قبیل بلوز، دامن، شلوار و غیره نیز در حفظ فرم لباس مؤثر است.
به عنوان مثال براى آویختن یک دامن پیلى دار بهتر است براى حفظ فرم پیلى ها، آنها را قبل از آویختن دامن روى بند یا گیره لباس در جاى خود ثابت کنید تا به همان صورت خشک شوند.
لباس هاى پشمى را براى جلوگیرى از کشیده شدن و بلند شدن آستین ها از بند آویزان نکنید بلکه به صورت تخت(مسطح) روى سطح رخت آویز قرار دهید.
در مورد لباس های تریکوی نخی هم بهتر است قبل از آویختن روی بند، لباس را شکل دهید تا پس از خشک شدن حالت عادی خود را داشته باشد.
قبل از اتو کشی، خوانده شود برای اتوکشی نیز مانند هر کار دیگری قوانین و نکاتی وجود دارند که با رعایت آنها، کار سریع‌تر و باکیفیت بهتری انجام می‌گیرد.
بنابراین پیش از انجام کار اتوکشی، ابتدا باید به علائم بین‌المللی‌ای که معمولا روی برچسب متصل به لباس‌ها و لوازم پارچه‌ای – با دوخت استاندارد – وجود دارد، توجه کنید.
این علائم رابطه مستقیمی با جنس پارچه لباس دارند.
درواقع روی این برچسب‌ها مشخص می‌شود این لباس اتوشدنی است یا خیر و درصورتی که اتوکشیدن آن امکان‌پذیر باشد، این کار باید در چه دمایی انجام شود.
میزی برای اتو: اگر می‌خواهید هنگام اتوکشیدن دچار پشت‌درد و کمردرد نشوید، میز اتویی تهیه کنید که ارتفاع آن قابل تنظیم باشد.
به این ترتیب شما می‌توانید باتوجه به قدتان، میز را در ارتفاع مناسب قرار دهید؛ به صورتی که برای اتوکشی نیاز به دولاشدن و خمیدگی پشت وجود نداشته باشد.
باتوجه به اینکه روکش پارچه‌ای میز اتو در اثر اتوکشیدن‌های متوالی لباس‌ها تغییررنگ داده و معمولا لکه‌دار می‌شود، برای حفظ ظاهر پارچه آن، روکشی درست به اندازه سطح میز بدوزید یا از روکش‌های آماده‌ای که باتوجه به ابعاد سطح میز اتو به فروش می‌رسند، ‌استفاده کنید.
با روکش‌کردن سطح میز اتو، شما می‌توانید به راحتی آن را بیرون آورده و بشویید.
یک پیشنهاد: برای اینکه گرمای حاصل از اتو هنگام اتوکشی دوبرابر شده و لباس به سرعت صاف و اتوکشیده شود، سطح میز اتو را پیش از قراردادن روکش متحرک، با لایه‌ای از فویل آلومینیوم بپوشانید.
این کار را به صورتی انجام دهید که لایه فویل آلومینیوم بدون هیچ‌گونه چین و تاخوردگی‌ای روی میز صاف قرار گیرد و بعد روکش را روی لایه آلومینیومی بکشید.
به این ترتیب زحمت شما برای اتوکشی به نصف رسیده و سرعت‌عمل دوبرابر می‌شود.
درواقع پارچه از هر دو طرف زیر و رو – حرارت می‌بیند.
توجه: پیشنهاد فوق برای پارچه‌های ظریف و نازک مانند ابریشم و به‌طور کلی پارچه‌هایی که برای اتوکشی آنها حرارت زیادی لازم نیست، مناسب نبوده و این کار را فقط برای پارچه‌های ضخیم‌تر انجام دهید.
نکته: باتوجه به اینکه سطح چوبی میز اتو با چند لایه ابر پوشانده شده و ابر نیز در اثر حرارت کم‌کم فشرده شده و از بین می‌رود، هنگام نازک‌شدن ابر روی میز اتو، اقدام به تعویض میز کنید زیرا قطر ابر روی میز، در نتیجه اتوکشی تاثیر می‌گذارد؛ به‌طوری که هرچه سطح زیر صاف‌تر و نرم‌تر باشد، لباس روی آن بهتر اتو می‌شود.
نگهداری از اتوهای بخار: پس از پایان استفاده از اتوی بخار، نه تنها آب داخل مخزن را خالی کنید بلکه اگر دستگاه شما دگمه‌ای مخصوص خارج‌کردن بخار نیز دارد، آن را آن‌قدر فشار دهید تا باقیمانده آب داخل مسیر نیز بخار شده و راه‌های خروج بخار به‌طور کامل باز شوند.
البته ممکن است هنگام انجام این کار، مقداری رسوبات آب به صورت خرده‌گچ از اتو خارج شده و روی لباس شما بریزد؛ نگران نباشید فقط لباس را بتکانید؛ این ذرات، لکه‌ای ایجاد نمی‌کنند.
برقی از اتو روی پارچه: اغلب پارچه‌های تیره هنگام اتوکشی به اصطلاح برق افتاده و ظاهری نامناسب پیدا می‌کنند.
برای جلوگیری از بروز این مشکل، کافی است تکه پارچه‌ای به رنگ روشن را روی لباس تیره انداخته و از تماس مستقیم اتو با پارچه تیره جلوگیری کنید.
این راهکار درمورد پارچه‌های ظریف مانند ابریشم نیز پیشنهاد می‌شود.
فقط به یاد داشته باشید برای سهولت کار اتوکشی بهتر است پارچه را نمدار کنید.
البته پاشیدن آب روی تکه پارچه نیز سرعت اتوکشی را بالا می‌برد.
عوامل خش‌زا در اتوکشی: برای اتوکشیدن لباس‌های دگمه‌دار و زیپ‌دار - به‌خصوص انواع فلزی آنها – مراقب باشید که اتو را به‌طور مستقیم روی سطح زیپ یا دگمه حرکت ندهید زیرا ممکن است باعث خط‌افتادن کف اتو شود.
برای این منظور پارچه نخی‌ای روی آن قسمت‌ها پهن کرده و روی پارچه را اتو کنید.
صرفه‌جویی در زمان: برای صرفه‌جویی در زمان به هنگام اتوکشی، اگر به همراه لباس‌ها مقداری ملحفه یا رومیزی بزرگ نیز دارید، آنها را به صورت دولا یا حتی چندلا روی میز اتو پهن کرده و روی آنها شروع به اتوکشی لباس‌های دیگر کنید.
با این کار همزمان با اتوکشیدن لباس‌ها – به‌خصوص تی‌شرت‌ها و لباس‌های بچه‌ها – قسمت اعظمی از ملحفه یا رومیزی نیز اتو می‌شود.
به این ترتیب لازم است تنها زمان کوتاهی را برای تکمیل قسمت‌های باقیمانده چروک صرف کنید.
اتوکشی در ابعاد وسیع: اگر زحمت اتوکشیدن پرده‌های بزرگ و یک‌تکه خانه را خودتان تقبل کرده‌‌اید ولی با اتوکردن یک قسمت، قسمت دیگر دوباره چروک می‌شود، از صندلی کمک بگیرید؛ به این ترتیب که یک یا دو عدد صندلی چوبی در قسمت پشت میز اتو قرار داده و بخش اتوکشیده شده پارچه را روی تکیه‌گاه صندلی آویزان کنید.
  ۵۱۸ea837ce918179b35206b9385dfbe8   نکته: باتوجه به اینکه بعضی صندلی‌ها – به‌خصوص انواع خراطی‌شده – تکیه‌گاهی صاف ندارند، ممکن است با پهن‌کردن پارچه ظریفی مانند پرده روی سطح خراطی‌شده پشت صندلی، دوباره چروک‌هایی ایجاد شود؛ بنابراین بهتر است ابتدا قسمت چوبی مبل یا صندلی را با یک تکه حوله بزرگ ضخیم بپوشانید.
یک دسته لباس آماده برای اتو: اگر دسته‌ای از لباس‌های نخی را برای اتوکشی آماده کرده‌اید، ابتدا آنها را با اسپری آبپاش خوب نمدار کرده، سپس اتو کنید.
به این ترتیب چروک‌ لباس‌ها راحت‌تر صاف خواهد شد.
نظافت در اتو: برای تمیزکردن محفظه آب داخل اتوی بخار، محلولی از سرکه سفید و آب را به نسبت مساوی تهیه کرده و درون محفظه آب پر کنید.
حالا به مدت ۳ دقیقه صبر کنید، سپس محلول سرکه‌ای را بیرون ریخته و داخل آن را آبکشی کنید.
این روزها کف اغلب اتوها معمولا یا از جنس استیل است یا اینکه توسط روکش تفلون یا جنسی مانند آن پوشیده شده است که درصورت اول کافی است مقداری خمیردندان را روی یک تکه پنبه قرار داده و به سطح کف اتو بمالید؛ بعد مدتی صبر کنید تا لایه خمیردندان خشک شود، سپس توسط پنبه نمدار تمیزی لایه را به طور کامل پاک کنید.
اگر اتوی شما از نوع بخاردار است، هنگام خمیردندان مراقب باشید مواد وارد سوراخ‌های مخصوص خروج بخار نشود.
در ضمن اگر روی کف اتو لکه‌ای سوختگی باقی مانده، تکه‌ای سیم ظرفشویی را برداشته و به آرامی روی لکه بمالید.
البته این کار فقط درمورد اتوهای استیل امکان‌پذیر است؛ در غیر این صورت، تکه پارچه‌ای را به محلول آب گرم و مواد شوینده یا الکل صنعتی آغشته کرده و کف اتو بکشید.
البته محلول گرم سرکه و نمک نیز برای این منظور مفید است.
 دانستنى هاى اتوکشى لباس لباس هاى اتو شده و ملحفه هاى صاف و اتو کشیده، هم تمیزتر و زیباتر به نظر مى رسند و هم هنگام استفاده احساسى از رضایت و خشنودى را براى شما به ارمغان مى آورند.
اما اتو کشیدن لباس ها نه تنها کار چندان ساده اى نیست بلکه اگر با رعایت روش صحیح آن انجام نشود مشکل تر می شود و نتیجه آن نیز رضایت بخش نخواهد بود.
چه بسا بى توجهى در هنگام اتوکارى به سوختن، خراب شدن و در نهایت از بین رفتن و بى استفاده شدن لباس هاى گاه گرانقیمت نیز منجر شود.
اتوکشى به دو روش انجام مى شود : با استفاده از اتو پرسى و یا به وسیله اتوهاى دستى.
براى صاف کردن ملحفه ها، پارچه هاى نخى، پلى استر و ابریشم، اتوى دستى مناسب تر است این دو نوع اتو در حقیقت به دو شیوه متفاوت لباس ها را صاف مى کنند؛ اولى با پرس کردن و فشردن پارچه آن را صاف مى کند و اتوى دستى با کشیده شدن بر روى سطح پارچه چروک هاى آن را باز مى کند.
هر یک از این دو روش براى انواع خاصى از پارچه و لباس مناسب تر هستند و برخلاف تصور ما همیشه و براى همه لباس ها یکسان و قابل جایگزینى با یکدیگر نیستند.
گرچه ما اغلب در منزل از اتوهاى دستى براى اتو کردن تقریباً تمام لباس ها و انواع پارچه هاى مختلف استفاده مى کنیم.
پارچه هاى ظریف مانند ژرسه، پارچه های پشمى و همچنین لباس هاى پیلى دار باید به وسیله اتوى پرسى اتوکشى شوند.
اما براى صاف کردن ملحفه ها، پارچه هاى نخى، پلى استر و ابریشم، اتوى دستى مناسب تر است.
جدا از نوع اتویى که مورد استفاده قرار مى دهید براى رسیدن به نتیجه مطلوب و پیشگیرى از آسیب دیدن لباس ها همیشه به خاطر داشته باشید قبل از شروع اتوکشى به اطلاعات درج شده در قسمت داخلى لباس ها که شما را از قابلیت پارچه براى اتوکشى و میزان درجه مناسب آن آگاه مى کند توجه کنید و چنانچه استفاده از اتو براى پارچه لباس مجاز باشد درجه اتو را روى میزان ذکر شده تنظیم کنید.
پس از تنظیم درجه اتو، به تناسب جنس پارچه لباس رعایت برخى اصول دیگر نیز مى تواند در حفظ وضعیت لباس به بهترین شکل و براى مدتى طولانى تر مفید باشد؛ مثلاً هنگام اتو کردن پارچه هاى تهیه شده از الیاف مصنوعى به ویژه اگر رنگى تیره دارند براى جلوگیرى از برق افتادن پارچه، آن را از پشت اتو کنید یا یک قطعه پارچه تمیز نخى را روى آن بیاندازید و سپس اتو بکشید.
    download (1)   براى اینکه نقش درزها و جاى دوخت زیپ روى پارچه به صورت براق باقى نماند هنگام اتو کشیدن این قسمت ها نیز از یک قطعه پارچه استفاده کنید و اتو را مستقیماً روى لباس نگذارید.
اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده، پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بکشید تا بخار حاصله، برق افتادگى را از میان ببرد.
لباس هایى که از پارچه هاى درشت بافت دوخته شده را نیز همیشه از پشت اتو بزنید.
براى اتو کشیدن ملحفه ها و قطعات پارچه اى بزرگ ابتدا آنها را تا بزنید و به صورت یک قطعه کوچک تر چندلا در آورید سپس با باز کردن هر تا یک بخش از آن را اتو کنید (مانند ورق زدن یک کتاب).
هنگام اتو زدن پرده ها، یک صندلى در پشت میز اتو قرار دهید و قسمت هایى از پرده را که اتو زده اید روى صندلى بگذارید تا به این ترتیب از افتادن پرده روى زمین و چروک شدن دوباره آن و همچنین سنگینى و کشیده شدن باقیمانده پارچه پرده جلوگیرى شود.
براى اتو کردن لباس هاى ابریشمى ابتدا آنها را کمى با آب مرطوب کنید و سپس از پشت در حالى که یک قطعه پارچه نخى روى آن قرار داده اید اتو بزنید.
هنگام اتو کردن پارچه هاى تهیه شده از الیاف مصنوعى به ویژه اگر رنگى تیره دارند براى جلوگیرى از برق افتادن پارچه آن را از پشت اتو کنید یا یک قطعه پارچه تمیز نخى را روى آن بیاندازید و سپس اتو بکشید.
براى اینکه نقش درزها و جاى دوخت زیپ روى پارچه به صورت براق باقى نماند هنگام اتو کشیدن این قسمت ها نیز از یک قطعه پارچه استفاده کنید و اتو را مستقیماً روى لباس نگذارید.
اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده، پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بکشید تا بخار حاصله، برق افتادگى براى اتو کردن لباس هاى پیلى دار مانند دامن پیلى دار، ابتدا بخش پیلى دار لباس را به قسمت هاى حدود ۱۵ سانتى متر تقسیم کنید و پیلى هاى لباس را در هر ۱۵ سانت مرتب کنید و با اتو پرس یا با فشردن اتو دستى روى آن اتو کنید تا سرد شود و سپس ۱۵ سانتى متر دیگر از آن را به همین ترتیب اتو بزنید.
  ۲۰۱۳۰۹۲۱۱۴۴۶۱۹_۲۰۱۳۰۹۲۱۱۱۱۲۱۴_۲۰۱۳۰۹۱۸۱۴۳۶۰۸_۱۰۰۸۸۱۰۲۴۷۰۳   هنگام اتو کشیدن دکمه هاى پلاستیکى را با قرار دادن یک قاشق مرباخورى روى آنها بپوشانید تا با برخورد اتوى داغ صدمه نبینند.
اگر چیزى مانند پارچه نایلونى بر اثر غفلت به زیر اتو چسبید، تا اتو داغ است آن را با یک حوله مرطوب شده با محلول آب و جوش شیرین تمیز کنید و سپس یک دستمال نخى خشک روى آن بکشید.
در آخر لازم است بدانید اگر در سفر هستید و اتو به همراه ندارید مى توانید چروک هاى لباستان را با آویختن آن از یک جالباسى در حمام بخار گرفته، باز و صاف کنید.
اگر قصد استحمام ندارید و در فضاى حمام بخار آب کافى براى این منظور وجود ندارد مى توانید با دست به لباستان آب بپاشید و آن را مرطوب کنید تا چروک ها باز شوند سپس با گرفتن هواى داغ سشوار از فاصله مناسب با لباس، آن را خشک و براى پوشیدن آماده کنید.
ابتکارهایی برای آشپزخانه آشپزخانه به مثابه قلب خانه است و خانم های خانه دار اکثر اوقات روزشان را در این مکان سپری می کنند.
پس علاوه بر این که آشپزخانه باید جای کافی برای قرار دادن وسایل مختلف داشته باشد و از حداکثر فضای آن برای چینش وسایل استفاده شود، باید مکانی امن برای آشپزی و حتی برای بچه ها باشد.
با این راه حل ها، با استفاده بهینه از فضای آشپزخانه، دیگر نگران کمبود جا نباشید.
۱- قفسه مخصوص سبزیجات در کابینت: در یک کابینت ساده که به شکل یک چهارچوب است با تعبیه قفسه های ساده پلاستیکی، مکانی برای قرار دادن سیب زمینی، پیاز و سبزیجاتی دیگر می سازید که در فضای آزاد نگهداری می شوند.
برای استفاده آسان تر، این قفسه ها به صورت کشویی ساخته شده اند.
۲- استفاده از قفسه کوچک برای جای دادن قابلمه های بزرگ: با تعبیه قفسه ای به شکل یک نیم دایره، به آسانی با باز و بسته کردن در کابینت قفسه ها به همراه در به قسمت بیرون منتقل می شوند.
۳- جای مخصوص مواد شوینده در کابینت ظرفشویی: قسمت پایین کابینت ظرفشویی، جای مناسبی برای قرار دادن مواد شوینده و .
.
.
است، برای حفظ بیشتر این مواد، با تعبیه قفسه فلزی در قسمت داخلی در کابینت، می توان از بقیه فضای داخل کابینت برای مصارف دیگر استفاده کرد.
۴- کمدچه به شکل ویترین: در کابینت های جدید، به جای تعبیه ویترین هایی با درهای شیشه ای، از کمدچه های ساده ای با درهایی از جنس پلاستیک مات، استفاده می شود.
در تصاویر، دو مدل از این کمدچه های تزئینی را مشاهده می کنید.
درهای یکی، به شکل کرکره در قسمت بالا جمع می شوند و دیگری یک کمدچه ساده که قفسه های آن فلزی و به صورت ریلی تعبیه شده است که به آسانی جابه جا می شود ۵- قفسه های ساده به شکل کیسه: در این مدل ابتکار بسیار جالبی صورت گرفته است.
برای نگهداری خوراکی هایی مثل پفک، شکلات و .
.
.
که در بسته بندی نگهداری می شوند، طبقات مخصوصی ساخته شده که بسیار ساده هستند و به آسانی قابل استفاده می باشند.
در این مدل دو عدد چهارچوب فلزی به شکل کشو تعبیه شده که سبدی حصیری داخل آن قرار گرفته و از فضای داخل سبد برای نگهداری این خوراکی ها استفاده می شود.
۶- کشویی بزرگ برای یک سرویس قاشق و چنگال کامل: این کشوی کم حجم و باریک، با فضایی کاملاً تقسیم بندی شده قابلیت این را دارد که یک سرویس قاشق و چنگال داخل آن جای گیرد.
بدین ترتیب در یک فضای تقسیم بندی شده، هر چیز در جای مناسب خود نگهداری می شود.
۷- قفسه ای به شکل دایره برای قابلمه ها: قابلمه از جمله ظروف حجیمی است که فضای زیادی اشغال می کند و معمولاً برای اشغال جای کمتر، چند عدد از آنها را داخل یکدیگر قرار داده و در کابینت قرار می دهیم و در هنگم استفاده نیز با مشکلاتی مواجه می شویم اما در این مدل ساده قفسه ای به شکل دایره تعبیه شده است و به وسیله یک محور در قسمت میانی به آسانی می چرخد و ظرف مورد نظرتان را به راحتی پیدا خواهید کرد که البته بهتر است برای دسترسی بیشتر به ظروف، این مدل در محلی نزدیک به اجاق گاز قرار گیرد.
    Khane-Dari1   چند توصیه برای روش تمیز کردن منزل سعی کنید از کمک سایر افراد منزل هم برای تمیز کردن استفاده کنید.
به این توصیه ها دقت کنید به احتمال زیاد در تمیز کردن منزل از آنها استفاده خواهید کرد : - همواره از قسمت بالای منزل یا اطاق شروع به تمیز کردن بکنید.
(منظور از بالا دورترین نقطه نسبت به درب ورودی اطاق یا منزل می باشد) - هرگز تمیز کردن را نیمه کاره رها نکنید و تا پایین اطاق آنرا ادامه دهید.
- تمام لوازمی را که برای تمیز کردن نیاز دارید همراه خود به اطاق مورد نظر ببرید تا لازم نباشد برای برداشتن لوازم، مدام اطاق را ترک کنید.
- برای بهتر تمیز کردن ناچار هستنید تلفن را از پریز بکشید و حتما" تلویزیون را خاموش کنید.
روشن کردن ضبط صوت برای گوش دادن به موسیقی می تواند فعالیت منزل شما را به تفریح تبدیل کند پس در صورت امکان حتما" اینکار را بکنید.
- دقت کنید که اطاقی که گرد و خاک دارد اما مرتب و منظم می باشد به مراتب بهتر از یک اطاق تمیز اما نا مرتب است پس حتما" اطاق را مرتب هم بکنید.
پس تمیز کنید و سپس مرتب و همینطور به پایین اطاق نزدیک شوید.
- یک اطاق هنگامی تمیزتر بنظر می رسد که هوای پاکی داشته باشد، قوطی های نوشابه یا بسته های غذاهای آماده نیمه و سایر ملزوماتی که ممکن است تولید بوی نامطبوع کند را از اطاق جمع کنید و با باز کردن پنجره ها بگذارید هوای تمیز وارد اطاق شما شود.
- همواره همراه خود یک یا دو سطل یا کیسه بزرگ برای جمع آوری آشغال و یا لوازمی که بنظر اضافه یا مزاحم در اطاق می آیند به همراه داشته باشد.
- اگر به غیر از خود شما .
.
.
دیگری هم در منزل زندگی می کند از آنها بخواهید با شما همکاری کنند.
هر فرد را مسئول تمیز کردن اطاق خود نمایید و سعی نکنید همه کارها را خودتان انجام دهید.
- اگر فرصت کافی ندارید حتما" قبل از شروع بکار کارهارا اولیت بندی کنید.
نگارنده: سیدکمال الدین هاشمیان انتهای پیام/۳۰۰۷  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان