۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین فضای رسانه‌ای قزوین برای فعالیت هنری مناسب نیست/ جهش کیفی و کمی جشنواره عمار در دوره پنجم خود قابل تقدیر است
کد خبر: ۳۹۸۰۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سازنده فیلم " کالای کشتار" در مصاحبه با صبح قزوین:

فضای رسانه‌ای قزوین برای فعالیت هنری مناسب نیست/ جهش کیفی و کمی جشنواره عمار در دوره پنجم خود قابل تقدیر است

امامقلی با بیان اینکه جهش کیفی و کمی جشنواره عمار در دوره پنجم خود قابل تقدیر است گفت: قزوین در عرصه رسانه به خصوص سینما و فیلم پیشتاز نبوده است و از سوی دیگر قشر انقلابی با توجه به انتظاری که از آنها وجود داشته است در این عرصه ورود پیدا نکرده اند.

فضای رسانه‌ای قزوین برای فعالیت هنری مناسب نیست/ جهش کیفی و کمی جشنواره عمار در دوره پنجم خود قابل تقدیر است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، جشنواره عمار در حال پشت سرگذاشتن پنجمین دوره خود می باشد و در این میان آنچه گل سرسبد این جشنواره بوده، حضور نیروهای جوان و مستعدی است که شاید تا به امروز این تفکر وجود داشت که ورود به عرصه هنر انقلابی کاری دشوار و غیر ممکن است.
اما این جشنواره توانست تحقق بخش اهداف و آرمانهایی باشد که روزی در بین اوراق تاریخ این انقلاب در حال خاک خوردن بودند.
محمدرضا امامقلی جوان مستعد قزوینی یکی از این نیروهای انقلابی پای کار است که از ابتدا با شروع این جشنواره در حوزه های مختلف آن حضور فعال داشته است.
IMG_0002 امامقلی در این دوره با حضور در بخش تولید توانست با همکاری گروه فیلم سفیر اثری فاخر به نام " کالای کشتار" را در پنج قسمت ارائه دهد که در افتتاحیه جشنواره عمار نیز مورد تقدیر قرار گرفت.
محمدرضا امامقلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص شروع پنجمین دوره جشنواره فیلم عمار اظهار کرد: پایه تاسیس این جشنواره بعد از فتنه سال ۸۸ شکل گرفت و در آن دوره با برخی رویدادها خلاء حضور افراد انقلابی و مذهبی در بُعد رسانه به خوبی احساس می شد.
وی در ادامه افزود: رویکرد ما این بوده که همیشه وقتی این احساس وجود داشته که در اقلیت هستیم برای انجام کارهای بزرگ پیشقدم شده ایم؛ اما استناد ما به اینکه در اکثریت هستیم در حوزه های انقلابی راکد مانده و از فعالیت بازایستاده ایم.
سازنده فیلم " کالای کشتار" تصریح کرد: بعد از فتنه سال ۸۸ مجموعه نیروهای با روحیه جهادی به حضور کم رنگ خود در فضای رسانه، فیلم و سینما و به طور کلی هنر پی بردند.
وی با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره عمار با حضور آقای جلیلی برای پر رنگ کردن حضور تفکرات انقلابی در عرصه هنر وارد صحنه شدند ابراز داشت: جشنواره عمار با هدف تقویت جریانی که جبهه فرهنگی انقلاب را تشکیل دهند، وارد عرصه شد و با جمع کردن افرادی که در این حوزه فعالیت دارند به متمرکز کردن نیروهای انقلابی پرداخت.
این فعال حوزه رسانه فعالیت دوره پنجم جشنواره عمار را نسبت به دوره های گذشته دارای یک جهش بزرگ دانست و گفت: در این پنج دوره یک حرکت رو به رشدی از لحاظ کیفی و کمی در آثار ارسال شده مشاهده می شود؛ در این دوره ۳ هزار اثر به دبیرخانه رسیده و به لحاظ کیفی بخش های داستانی، مستند، انیمیشین و نماهنگ در کارهای فاخر ملاحظه کرده ایم.
IMG_0037 وی اضافه کرد: اگر روی همین فیلم سازان شرکت کننده در جشنواره عمار سرمایه گذاری خوبی صورت گیرد نسل آینده سینما و هنر انقلاب یک نسل شکوفا و پربار خواهد شد.
امامقلی با انتقاد از اینکه احساس ما در زمینه پیشتاز عمل کردن در حوزه رسانه اشتباه بوده است اذعان داشت: ما گمان می کردیم از رویکرد رسانه ای بودن اسلام به خوبی استفاده کرده ایم؛ در صورتی که این تفکر شایسته نبود و این غول بزرگی که با عنوان امپراطور رسانه ای در جهان مشغول فرهنگ سازی است ما را متوجه اینکه در اقلیت قرار هستیم و تا رسیدن به قله پیشرفت فاصله زیادی داریم ، نکرده بود.
وی عنوان کرد: رسانه ابزار مهمی است که ما از آن به درستی استفاده نکرده ایم با اینکه دیر وارد این حوزه شدیم اما همین امروز نیز باید قدر این فرصت را دانسته و با بصیرت کار کنیم؛ همین جشنواره فیلم عمار راهکاری است که هر دوره اش با جشنواره های باسابقه در حال رقابت است و می توان با سرمایه گذاری نتایج قابل قبولی از آن گرفت.
این فعال فرهنگی فضای رسانه ای استان قزوین را برای فعالیت هنری مناسب ندانست و خاطرنشان کرد: از لحاظ انعکاس اخبار و تولید و تدوین اخبار قوی کار نمی شود، در بی بی سی چند هزار کلمه خبر تولید و منتشر می شود و در مقابل ما چه حجمی از تولید اخبار را به خود اختصاص داده ایم؟ وی افزود: استان قزوین در عرصه رسانه به خصوص سینما و فیلم پیشتاز نبوده است و از سوی دیگر قشر انقلابی با توجه به انتظاری که از آنها وجود داشته است در این عرصه ورود پیدا نکرده اند، البته نقایصی چون نبود حمایت از نیروهای انقلابی، نبود یَد واحد برای فرماندهی و رهبری این گروه و همچنین نبود متولی برای پشتیبانی، از علل ضعف عملکردی در استان است.
IMG_0010 عضو گروه فیلم سازی سفیر موازی کاری و جزیره ای عمل کردن را دو حلقه مفقوده در عرصه ایجاد ارتباطات هنری در استان دانست و گفت: متاسفانه این دو عامل در بین نیروهای هیئتی و هنرمندان مذهبی و انقلابی ما دیده می شود، زیرا همه ما در حال فعالیت در جزیره و غار تنهایی خود هستیم و این حرکتها به جای مناسبی ختم نشده و اگر به جایگاهی هم برسد تاثیرگذاری لازم را ندارد.
وی یادآور شد: متاسفانه شبکه فرهنگی انقلاب هنوز در استان شکل نگرفته است و مجموعه های فرهنگی به این نتیجه نرسیده اند که باید با یکدیگر هم افزایی داشته و با اتحاد در این زمینه ورود پیدا کنند تا با اتحاد زمینه پیشرفت هنر انقلابی فراهم شود.
سازنده فیلم " کالای کشتار" ادامه داد: در حوزه رسانه ارگانها و سازمانهای استان هر کدام خبرگزاری و پایگاه خبری مخصوص به خود را دارند و از دیدگاه خود به مقوله هنر پرداخته اند؛ اما متاسفانه نیروی آموزش دیده نداریم.
وی با بیان اینکه وجود نیروی متخصص که تعهد انقلابی را هم داراست از ضروریات جامعه هنر است اظهار کرد: ابتدا باید این نیروهای پراکنده را در یک نقطه جمع و متمرکز کنیم و به عنوان یک شبکه فرهنگی برای آنها برنامه ریزی داشته باشیم؛ تربیت این نیروی انقلابی و وجود یک رهبری واحد برای این شبکه فرهنگی از الزامات پیشرفت است.
این فعال حوزه رسانه با انتقاد از عملکرد فرهنگی سازمانهای دولتی اذعان داشت: تجربه گواه این مطلب است که در سازمانهای دولتی کارها موفق پیش نمی رود و آن گروهی که باید وارد میدان شده و کار تاثیرگذار انجام دهند مردم انقلابی این کشور هستند.
وی افزود: نیروهای انقلابی ما باید به این نتیجه برسند که با وارد شدن به صحنه هنر حرکت قوی انجام دهند، مطالبه گری از سازمانها بدون کار قوی خودمان فایده ندارد.
امامقلی با بیان اینکه در حال حاضر لیست مشخصی از نیروهای هنرمند در استان نداریم خاطرنشان کرد: ماحصل نیروهایی که در حوزه فیلم و سینما مشغول به کارند، خروجی انجمن سینمای جوان را تشکیل می دهند و آثار آنها باید به سمتی هدایت شود که مخاطب محور و آگاهی ده باشد.
وی در خصوص اکران فیلم های جشنواره عمار در سطح کشور تصریح کرد: خوزستان استان پهناور و از نظر امکانات شاید متوسط باشد اما تا به امروز ۲۷۰ منطقه در آن در حال اکران فیلم عمار هستند و در حال حاضر نیز ۲۸ استان کشور در حال قوی کار کردن می باشند؛ اما چرا استان قزوین با توجه به نزدیکی به مرکز جشنواره یعنی تهران، با تعامل گیری ضعیف خود تا به امروز قوی عمل نکرده است؟ نقش سازمان های فرهنگی در این راستا بسیار سازنده خواهد بود.
این فعال فرهنگی ابراز کرد: برای فعال کردن حوزه هنر انقلابی باید خود نیروهای انقلابی احساس دغدغه مندی کرده و وارد میدان شوند.
ادامه دارد.
.
.
انتهای پیام/۲۰۰۲  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان