۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اگر مدیران مصمم باشند، می‌توان تحول عظیم در مبارزه با فساد را مشاهده کرد
کد خبر: ۳۸۸۴۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

آملی لاریجانی در جلسه روسای کل دادگستری‌های کشور

اگر مدیران مصمم باشند، می‌توان تحول عظیم در مبارزه با فساد را مشاهده کرد

رئیس قوه قضاییه گفت: نسبت به مفاسد اقتصادی خلأ قانونی نداریم و در خصوص ساختار نیز مشکلاتی نداریم؛اگر مدیران مصمم باشند تحول عظیم را شاهد خواهیم بود و این عزم را باید با فکر کردن تشدید کنیم.

اگر مدیران مصمم باشند، می‌توان تحول عظیم در مبارزه با فساد را مشاهده کرد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دستگاه قضا باید مورد اعتماد مردم باشد، گفت: نگاه به این دستگاه و بازخورد کار آن بسیار مهم بوده و از صدر تا ذیل مسئولان باید در رفتار خود توجه لازم داشته باشند؛ برخی دادستان‌ها و قضات صحبت‌هایی می‌کنند و رایی صادر می‌کنند که وهن است اما باید به بُعد آن توجه کرد و همچنین در خصوص نگاه مردم و تاثیر آن توجه کنیم؛ یک شاخه تحول برمی‌گردد به نحوه تصویر کشیدن این دستگاه و عکس‌العمل نسبت به آن، به طور مثال در قوه قضائیه شخص حقوقی باید استقلال داشته باشد که ما مصداق‌های زیادی در این راستا می‌بینیم و بر این امر مصر هستیم و مسئولان عالی این امر را مورد توجه قرار دادند.
وی با بیان اینکه قوه قضائیه هم استقلال و هم شخصیت آن باید مستقل باشد و بی‌جهت تحت تاثیر قوای دیگر قرار نگیرد و استقلال قضات بسیار مهم است، گفت: برخی افراد معترض به برخی برخوردها نسبت به قضات هستند و مطرح می‌کنند که تکریم آنها صورت نمی‌گیرد که باید بگویم خوشبختانه با تشکیل معاونت منابع انسانی و تحولات در این خصوص نسبت به تکریم قضات اصرار شده است و اصرار داریم.
آملی لاریجانی ادامه داد: در خصوص قصاص یک زن اخیرا به یک بمب رسانه‌ای تبدیل شد و کل دنیا و رسانه‌های غربی به آن پرداختند که ما باید در خصوص فشارهای رسانه‌ها مقاومت کنیم.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر تلاش شد که به استقلال قوه قضائیه دست‌اندازی نشود ولی اخیرا با ارائه لایحه و طرحی قصد داشتند استقلال قضات را خدشه‌دار کنند گفت: حساسیت به استقلال قضایی باید وجود داشته باشد تا به جایگاه خود برسیم و منویات رهبری اجرایی شود؛ گاهی قضات غفلت می‌کنند که قوه قضائیه متشکل از نظام اسلامی است بنابراین تحول در فهم در خصوص نظام و اهداف آن نیز بسیار مهم است.
رئیس قوه قضائیه در خصوص جریان فتنه نیز گفت: در جریان فتنه گاهی اشخاص از سر عدم توجه تعللاتی داشتند و نظام قضایی را از نظام سیاسی جدا دانستند که باید گفت نظام قضایی در چارچوب نظام سیاسی است و بخشی از حاکمیت محسوب می‌شود و نمی‌شود که دستگاه قضا که از ساختار سیاسی در قانون اساسی (ولایت فقیه) جدا باشد؛ بی‌توجهی به این موضوع خطرات و آثار خود را دارد.
وی با بیان اینکه مبنای نظام اسلامی بر فقرزدایی است و همچنین موضوع مساوات بین آحاد جامعه مدنظر است کمااینکه دولت باید این را نصر عین خود قرار دهد قوه قضائیه به عنوان بخشی از نظام باید این موضوع را مدنظر قرار دهد، گفت: باید به شکلی عمل کنیم که فقیر و ناتوان به دستگاه قضا امیدوار باشند؛ خدای نکرده نباید نسبت به یک ثروت به شکل دیگری نگاه کرده و به فقیر و بی‌نام و نشان بی‌اعتنایی کنیم در واقع باید ارزش‌های نظام را متجلی کنیم.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تحول در انسان و نگاه به این امر بسیار مهم است و باید دید تلقی از این موضوع چه چیزی است، گفت: تحول در نگاه در اخلاق و منش نیز تاثیرگذار است و در رئیس دستگاه قضا و قضات نیز این موضوع بی‌تاثیر نخواهد بود؛ نگاه انسان به خود موثر است و در کیفیت سلوک انسانی، حرفه‌ای و اجتماعی مهم واقع می‌شود در واقع انسانی که خود را خوب بشناسد متواضع بوده و کبر آن را نمی‌گیرد چرا که می‌داند همه چیز امانت است.
آملی لاریجانی در خصوص بحث حقوق بشر اظهار داشت:چگونه افراد بدون اینکه شناختی در خصوص انسان داشته باشند در خصوص حقوق بشر صحبت می‌کنند؛ حقوق بشر برای انسان کرامت قائل است چگونه این کشورها حقوق بشر انسان را مطرح می‌کنند وقتی نمی‌دانند انسان را چه می‌دانیم؛ ما که پیرو ادیان الهی هستیم از ۱۴۰۰ سال پیش انسان را کریم و با کرامت می‌شناختیم.
در حقیقت نگاه دینی به انسان برخواسته از مبانی و کرامت در خصوص آنهاست و انسان را در مسیر بی‌نهایت می‌داند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کرامت انسانی کجاست وقتی کشورهای غربی که مدعی حقوق بشر هستند، جنایاتی انجام می‌دهند و ما بیشترین جنایات را در آمریکا شاهد هستیم.
در واقع غربی‌ها مدعی حقوق بشر بوده به این شکل که فقط حقوق بشر را برای سفیدها می‌دانند؛ حقوق بشر یک علم برپا کرده و علیه جمهوری اسلامی سینه می‌زند و ما را متهم به عدم اجرای مباحث حقوق‌بشری می‌داند.
در واقع آمریکا که خود مدعی است اطلاعیه به تمام کشورها از جمله ایران صادر کرده و وقتی که نحوه کارش را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که حقوق بشر را رعایت نمی‌کند به طور مثال فردی دست خود را بالا برده و تسلیم می‌شود ولی توسط پلیسان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و حتی اجازه بستری در بیمارستان را به او نمی‌دهند.
این چه حقوق بشری است اگر این کار در کشور ما بود چه علم‌شنگه‌ای به پا می‌کردند.
مردم تبعیض عظیم در خصوص حقوق بشر را می‌فهمند که کشورهای غربی و مدعی حقوق بشر با لاپوشانی این را در خفا قرار دادند.
آملی لاریجانی در خصوص تحول ساختار نیز گفت: تحول در ساختار لازم است و اگر قوه قضائیه بخواهد به اهداف خود برسد باید ساختارها نو شود و همچنین در خصوص تحول در اجرا و مدیریت اقداماتی صورت گیرد که این ملموس‌ترین سطح تحول است.
در واقع باید روش‌های مدیریتی مورد تحول قرار گیرد و عزم و اراده نیز مدنظر باشد.
وی با بیان اینکه همه تحولات و جابه‌جایی‌های مدیران طبیعی است، گفت: هنوز عزم و اراده قوی مسئولان می‌تواند با وجود قوانین فعلی اجرا شود؛ ما نسبت به مفاسد اقتصادی خلأ قانونی نداریم و در خصوص ساختار نیز مشکلاتی نداریم چرا که سازمان بازرسی، حفاظت و اطلاعات دیوان عدالت و دیوان عالی را داریم، نمی‌گویم تمام امکانات وجود دارد ولی می‌توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم ولی چرا هنوز کمبود داریم؛ اگر مدیران مصمم باشند تحول عظیم را شاهد خواهیم بود و این عزم را باید با فکر کردن تشدید کنیم.
رئیس قوه قضائیه با اشاراه به اینکه در ساحت اجتماعی برخورد با جرایم خشن واقعا برای کشور امنیت می‌آورد، گفت: عزم مدیران و قضات در خصوص برخورد با جرایم بسیار موثر است چرا که باعث آرامش در جامعه می‌شود که روسای کل دادگستری نقش فزاینده در ایجاد آرامش روحی و اجتماعی برای مردم دارند که نباید از آن غفلت کنیم.
وی با اشاره به اینکه برخورد با اشرار و جرایم خشن و همچنین سارقان و قاچاقچیان مواد مخدر باید جدی بوده چرا که این موضوع آثار ایمنی خواهد داشت؛ تحول در عزم بسیار مهم است که ما در مدیران سابق این عزم را نمی‌دیدیم چرا که فساد در کنار گوش آنها صورت می‌گرفت ولی عکس‌العملی نداشتند.
در دوره فعلی مدیران و مسئولان خوبی داریم؛ تحول در قوانین سر جای خود، اما موضوع عزم و اراده نیز بسیار مهم است و باید بگویم ما در مقام برخورد دست‌مان خالی نیست.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه فضای درون قوه قضائیه باید عاری از تخلف باشد، افزود: در مقام ارزیابی بنده وضعیت دستگاه قضا را با وجود کمبودها امیدوارکننده می‌دانم و با این روند و کمک فکر می‌کنم آینده روشنی برای دستگاه قضا شاهد باشیم؛ امیدواریم با جذب قضات و فناوری جدید و عزم مدیران بر اصلاح دستگاه قضا و اجرای قوانین اقداماتی را شاهد باشیم و امیدواریم با کمک حق‌تعالی تحول همه‌جانبه را در دستگاه قضا داشته باشیم.
منبع: تسنیم انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان