۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۱۰ ماه گروگانگیری گروهبان ایرانی/ آخرین وضعیت دانایی فر
کد خبر: ۳۸۶۰۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

۱۰ ماه گروگانگیری گروهبان ایرانی/ آخرین وضعیت دانایی فر

وزیر کشور، استاندار سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه از گروگانگیری جمشید دانایی فر، آخرین وضعیت این پرونده را اعلام کردند.

۱۰ ماه گروگانگیری گروهبان ایرانی/ آخرین وضعیت دانایی فر
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، شامگاه ۱۷ بهمن ۹۲ در منطقه "جکیگور" در شرق کشور، در مرز مشترک با پاکستان ۵ مرزبان ایرانی ربوده شدند و ۱۸ بهمن ماه همان سال خبر ربوده شدن مرزبانان رسما اعلام شد.
هنوز ۲۴ ساعت از این خبر نگذشته بود که در ۱۹ بهمن ماه ۹۲ گروهک تروریستی با انتشار تصاویر ۵ مرزبان در صفحه توئیتر مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.
این گروهک بعد از ۱۰ روز از انتشار تصاویر مرزبانان اقدام به انتشار فیلم لحظه گروگان گیری هم کرد اما برخی این فیلم را ساختگی و گروهی هم واقعی عنوان کردند.
اما نکته قابل تامل این بود که واقعا قصد و نیت آنها از گروگانگیری سربازان ایرانی چه بوده است تا اینکه جیش العدل اعلام کرد که در مقابل ۵ سرباز ایرانی خواهان آزادسازی زندانیانشان در ایران هستند.
این گروهک روی توییتر خود نوشت: «بیایید معاوضه کنیم! اگر این سربازان برای حکومت ایران مهم هستند به خواسته جیش‌العدل تن بدهید! ما قبلا اعلام کردیم که برای سربازی به بلوچستان نیایید! حالا که می آیید جوابگو باشید.
» آزادی مرزبانان ایرانی ۱۵ فروردین ماه تلاش مسئولان امنیتی، نیروی انتظامی، وزارت امور خارجه و مرزبانی برای آزادی گروگان ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۵ فروردین ۹۳ "العربیه" خبر آزادی ۴ مرزبان ایرانی را منتشر کرد و پس از ۴۸ ساعت یعنی در ۱۷ فروردین، مرزبانان وارد خاک کشور شدند.
دانایی فر شهید شده است اما در این میان، خانواده یکی از مرزبانان همچنان انتظار دیدن فرزند خود را داشت چرا که در میان آزاد شده ها نبود.
با این حال اول شهریور ماه سال جاری علی اصغر میرشکار معاون استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مرزبانی که در میان آزادشدگان نبوده به نام جمشید دانایی فر، شهید شده است.
هنوز سندی دست ما نرسیده است بعد از انتشار خبر شهادت این گروهبان حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اعلام کرد: از زمان انتشار اخباری مبنی بر شهادت جمشید دانایی فر همچنان پیگیر این موضوع هستیم تا چنانچه سند و مدرکی مبنی بر تایید قطعی شهادت وی به دست آوریم اعلام خواهیم کرد.
قبلا گفته بودیم دانایی فر شهید شده است این گفته ها در حالی بود که حجت السلام ابراهیم حمیدی رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد: قبلا گفته بودم که وی شهید شده البته من هم خبر تکمیلی در این خصوص ندارم و باید پیکر شهید پیدا شود.
انتشار جعلی تصویر دانایی فر بعد از شهادت البته پس از اعلام خبر شهادت دانایی فر العربیه که اخبار گروهک تروریستی جیش العدل را پوشش می دهد عکسی را منتشر کرد و اعلام کرد که این تصویر متعلق به شهید دانایی فر است.
اما این تصویر ارتباطی با مرزبان ایرانی نداشت و مربوط به کشته شدن یک سرباز عراقی بود.
به دلایل امنیتی صحبت نمی کنم این روایت ها در حالی ادامه داشت که سخنگوی گروهک جیش العدل در مورد سرنوشت دانایی فر گفت: موضوع گروهبان جمشید دانایی فر در شورای مرکزی جیش العدل مطرح است و به دلایل امنیتی نمی توانم به آن پاسخ بگویم.
در حال پیگیری هستیم حالا پس از گذشت ۳۱۳ روز از گروگانگیری گروه جیش العدل همچنان وضعیت جمشید دانایی فر نامعلوم است و هیچ عکس و فیلم جدیدی از این گروهبان ایرانی از سوی گروگانگیرها منتشر نشده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت نامشخص این پرونده می گوید: همچنان در حال پیگیری هستیم.
خبر جدیدی ندارم خبرنگار طی تماس تلفنی با علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در مورد آخرین وضعیت این پرونده و پیگیری های رخ داده سوال کرد که وی پاسخ داد: خبر جدیدی در این خصوص ندارم و تنها باید بگویم که در حال پیگیری هستیم.
پرونده جمشید دانایی فر در کمیسیون امنیت ملی مجلس باز است محمد آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پرونده جمشید دانایی فر همچنان در این کمسیون باز است.
البته تفاهم نامه ای هم با ارتش پاکستان منعقد شده تا اگر گروه های تروریستی علیه ایران اقدام کردند بتوانیم نیروهای ضربتی را برای سرکوبی آنها وارد خاک پاکستان کنیم.
در این خصوص هم در حال پیگیری هستیم.
آنچه از گفتگوها و پیگیری ها بر می آید هنوز برای وزارت کشور، مجلس و نیروهای امنیتی شهادت جمشید دانایی فر تائید نشده است.
امیدواریم هرچه زودتر این گروهبان و سرباز فداکار وطن به آغوش خانواده بازگردد.
  منبع: مهر انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان