۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین چرا استاد اخراجی را که مرتکب فساد اخلاقی شده، دوباره به تدریس برمی‌گردانید؟
کد خبر: ۳۷۹۶۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حجت‌الاسلام صدیقی خطاب به مسئولین فرهنگی:

چرا استاد اخراجی را که مرتکب فساد اخلاقی شده، دوباره به تدریس برمی‌گردانید؟

امام جمعه موقت تهران با هشدار شدید نسبت به ترویج مسائل ضداخلاقی و دینی در دانشگاه‌ها، خطاب به مسئولین فرهنگی گفت: چرا استادی که مرتکب فساد اخلاقی شده و پیش از این از دانشگاه اخراج شده را دوباره به تدریس برمی‌گردانند؟ چرا برخی‌ها فساد را در دانشگاه‌ها ترویج می‌کنند و مسؤولان هم هیچ کاری نمی‌کنند؟

چرا استاد اخراجی را که مرتکب فساد اخلاقی شده، دوباره به تدریس برمی‌گردانید؟
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در مراسم بزرگداشت والده آیت‌الله قرهی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) که شب گذشته در حسینیه مکتب‌الصادق(ع) تهران برگزار شد، با اشاره به فلسفه خلقت بشر اظهار داشت: خداوند متعال بشر را برای رویش و کمال خلق کرده و مرگ پدیده‌ای است اجتناب‌ناپذیر و حتمی که از احدی ملاحظه و باکی ندارد.
وی به تعبیرات قرآن کریم درباره مرگ اشاره کرد و افزود: قرآن کریم خطاب به انسان می‌گوید هر کجا که می‌خواهید باشید، حتی در برج‌های محکم و آهنین، مرگ شما را درمی‌یابد؛ و در جای دیگر می‌فرماید، مرگی که از آن فرار می‌کنید، با شما ملاقات خواهد کرد و مرگ، مخلوق حضرت حق تعالی است.
صدیقی با طرح این پرسش که چرا خداوند مرگ و حیات را آفریده است، تصریح کرد: حکمت آفرینش مرگ و حیات آن است که خداوند کلاس امتحان و آزمایش برای انسان‌ها تشکیل داده و او را بیازماید.
یکی از منافع امتحان این است که انسان خود را برای آن آماده می‌کند.
اگر ما امتحان‌های خداوند را به اندازه امتحان یک مدرسه هم قبول داشته باشیم، سعی می‌کنیم تا در آن موفق شویم.
واقعاً تاکنون چند امتحان الهی را در دوران عمر خود قبول شدیم و چه تعدادی را مردود؟ وی در تشریح یکی دیگر از فلسفه‌های امتحان و آزمایش گفت: خداوند در قرآن خطاب به انسان می‌فرماید که کار و تلاش کن تا در امتحانات الهی سربلند شوی.
از سوی دیگر تا وقتی که انسان در معرض امتحان قرار نگیرد، بسیار ادعا دارد و همواره در حال شکایت و انتقاد است، اما با امتحان، ارزش و توان واقعی هر کس مشخص می‌شود.
امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که امتحان، رتبه‌ها و درجات را مشخص می‌کند، یادآور شد: خداوند همه را در معرض امتحان قرار می‌دهد (ان ربک لبالمرصاد) تا هم مردم بدانند چه جایگاهی دارند و هم در قیامت حجت بر آنها تمام شده و بهانه‌جویی نکنند.
خدا به ظاهر و اشک و حرف انسان نگاه نمی‌کند، بلکه باطن و نیت انسان مهم است.
وی با اشاره به این‌که صحنه‌های مسؤولیت، میدان آزمایش اشخاص است، از بی‌اخلاقی برخی افراد پس از رسیدن به مسؤولیت انتقاد کرد و گفت: برخی افراد قبل از مسؤولیت بسیار انتقاد می‌کنند، بعد از رسیدن به مسؤولیت نیز ابتدا مدتی به مسؤولان قبلی توهین کرده و همه تقصیرها و ناکامی‌های خود را به گردن آنها می‌اندازند و بعد هم وقتی کاری از پیش نبردند، می‌گویند که نگذاشتند و ما اختیار نداشتیم و امثال این بهانه ها؛ متأسفانه این یک رسم غلطی است که در کشور ما رواج یافته است.
صدیقی با هشدار شدید نسبت به بی‌تفاوتی در برابر ترویج مسائل ضداخلاقی و دینی در دانشگاه‌ها، خطاب به مسئولین فرهنگی کشور تصریح کرد: ببینید برخی‌ها چه بر سر دین، اخلاق و امنیت اخلاقی در دانشگاه‌ها می‌آورند؟ چرا استادی که مرتکب فساد اخلاقی شده و در دولت قبلی اخراج شده است را دوباره به تدریس برمی‌گردانند؟ چرا برخی‌ها فساد را در دانشگاه‌ها ترویج می‌کنند و مسؤولان هم هیچ کاری نمی‌کنند؟ وی با اشاره به مردودی بسیاری از گروه‌هایی که در ابتدای انقلاب ادعای سهم‌خواهی داشتند، خاطرنشان کرد: با وجود آن‌که انقلاب ما انقلابی اسلامی، فرهنگی و عاشورایی بود و رهبری آن را نیز یک عارف، فقیه، اندیشمند و اسلام شناس بر عهده داشت، اما جبهه ملی‌ها و نهضت آزادی، که از ابتدا دنبال آن بودند که شاه بماند اما قول دهد درست کار کند، بسیار مدعی حکومت و قدرت بودند؛ به همین دلیل امام(ره) از باب امتحان به آنها میدان داد، اما خیلی زود باطن خود را نشان دادند و اوایل جنگ از حمایت انقلاب کنار کشیدند.
استاد اخلاق حوزه سیره پیامبر گرامی اسلامی را نیز به همین سبک دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) در جنگ خیبر پرچم را به دست اولی و دومی داد تا قلعه را فتح کنند، اما بعد از چند روز ناکام برگشتند.
بعد از این امتحان حضرت فرمودند، فردا پرچم را به دست کسی خواهم داد که خدا و رسول(ص) را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست می‌دارند.
او کرّار و غیر فرّار است و خدا به دست او قلعه خیبر را قتح خواهد کرد؛ و به این ترتیب، امیرمومنان(ع) در عمل قلعه را فتح کرد و در این هنگام ندا آمد که «لا فتی الا علی(ع)، لا سیف الا ذوالفقار».
وی در ادامه به امتحانات الهی درباره حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرد و بیان داشت: خداوند می‌خواهد به ابراهیم(ع) مقام امامت بدهد، ولی امتحانش می‌کند تا برای دیگران هم درس باشد.
امامت بدون امتحان عملی نیست و لذا حضرت ابراهیم(ع) را به سه امتحان شکست بت‌ها، آواره‌کردن زن و فرزند در صحرای بی آب و علف و قربانی کردن اسماعیل(ع) مبتلا کرد.
البته امتحان قربانی کردن از حضرت ابراهیم(ع) شروع شد و تکمیل آن با حضرت سیدالشهدا(ع) بود.
صدیقی با بیان این‌که هاجر به خاطر صبر در برابر ناملایمات و سختی‌ها مقامی از خداوند گرفت که همه پیغمبران بعد از حضرت ابراهیم(ع) از نسل او و حضرت اسماعیل(ع) هستند، اظهار داشت: اما حضرت زهرا(س) ام الخلایق است و تمام عالم خلقت وابسته به بی‌بی دو عالم است، به گونه‌ای که امام زمان(عج) هم در برابر مادر بزرگوارشان خضوع می‌کند و بعد از ظهور هم اولین حرکتی که در حکومت خود انجام خواهند داد، دادگاهی در مدینه تشکیل داده و قاتلان مادرشان را محاکمه خواهند کرد.
منبع: خبرگزاری رسا انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان