۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۴ شد
کد خبر: ۳۶۹۷۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

به انتخاب آکادمی سوئد

پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۴ شد

آکادمی سوئد پاتریک مودیانو، نویسنده فرانسوی را برنده امسال جایزه ادبی نوبل اعلام کرد. از او رمان‌های «خیابان بوتیک‌های خاموش»، «جواهر کوچولو»، «تصادف شبانه» و چند داستان دیگر به فارسی ترجمه شده است.

پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۴ شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی صبح قزوین، پاتریک مودیانو نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس قرن بیستم میلادی اهل فرانسه و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۴ است.
این نویسنده ۶۹ ساله یکی از چهره‌های مهم ادبی فرانسه محسوب می‌شود.
مودیانو از نویسندگان پرکار به شمار می‌رود و برخی از کارهای او به فیلم نیز برگشته است.
جایزه بزرگ آکادمی فرانسه برای ادبیات در سال ۱۹۷۲ نصیب وی شد.
در سال ۱۹۷۸ جایزه معتبر فرانسوی گنکور را برای رمان «خیابان مغازه‌های تاریک» دریافت کرد.
در سال‌های اخیر رمان‌های «میدان اتوال»، «در کافه جوانی گمشده» و «افق» از این نویسنده منتشر شده است.
پاتریک مودیانو در ایران نیز کمابیش شناخته شده است.
از او رمان‌های «خیابان بوتیک‌های خاموش»، «جواهر کوچولو»، «تصادف شبانه» و چند داستان دیگر به فارسی ترجمه شده است.
در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه دل دوکای انستیتوی فرانسه را برای یک عمر تلاش حرفه‌ای خود شد.
همچنین موندیانو در سال ۲۰۱۲ نیز موفق به کسب جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپا شد.
موندیانو در روز پنج شنبه ۹ اکتبر ۲۰۱۴ راس ساعت ۱۳ به وقت محلی از سوی آکادمی نوبل به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات اعلام شد.
آکادمی سوئد پاتریک مودیانو، نویسنده فرانسوی را برنده امسال جایزه ادبی نوبل اعلام کرد.
مودیانو که در سال ۱۹۴۵ به دنیا آمده از چهره‌های نوجوی ادبیات مدرن فرانسه شناخته می شود.
nobelprize-0205mm1 آکادمی نوبل مودیانو را "پروست زمانه" توصیف کرده است.
در سالهای اخیر رمان‌های "میدان اتوال"، "در کافه جوانی گمشده" و "افق" از این نویسنده منتشر شده است.
مهمترین درونمایه آثار مودیانو مساله هویت و حافظه است یا در واقع ضعف و نبود حافظه.
پرسوناژهای مودیانو تمام یا بخشی از حافظه خود را از دست داده‌اند، درست مثل پازل درست کردن در جستجوی این هستند که قطعه قطعه هویت و حافظه خود را بازبیابند.
مساله مهم دیگر در آثار مودیانو دوران اشغال فرانسه در جنگ جهانی دوم به دست نازی‌ها است.
هرچند که او بعد از جنگ به دنیا آمده است اما علاقه‌ای که به دوران اشغال داشته و مطالعاتش در این باره آن را به یکی از محورهای کارش تبدیل کرده است.
جایزه نوبل در رشته ادبیات از سال ۱۹۰۱ تا کنون ۱۰۶ بار روی هم به ۱۱۰ نویسنده تقدیم شده است.
جایزه، به خاطر جنگ در اروپا، هفت بار پخش نشد.
جایزه نوبل علاوه بر اهمیت و اعتبار ادبی، گرانبهاترین جایزه جهان است و مبلغ هشت میلیون کرون سوئد، برابر ۸۷۰ هزار یورو یا حدود یک و نیم میلیون دلار ارزش دارد.
پایه گذار این جایزه فردی از سوئد به نام آلفرد نوبل (۱۸۳۳ – ۱۸۹۶) مخترع دینامیت است.
او که از پیامدهای خطرناک اختراع خود در رنج بود، برای جبران خطرات آن، وصیت کرد که هر سال از دارایی او مبلغی به عنوان جایزه به پنج رشته اعطا شود: فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات و صلح.
برندگان جوایز معمولا از ششم اکتبر و در رشته‌های گوناگون اعلام می‌شوند و همگی در دهم دسامبر، روز درگذشت آلفرد نوبل، در استکهلم توسط کارل شانزدهم، "پادشاه سوئد" به برندگان اعطا می‌شوند.
جوان‌ترین برنده نوبل ادبی تا امروز ردیارد کیپلینگ، نویسنده انگلیسی بوده است که به خاطر "گزارش از جنگل" در سال ۱۹۰۷ در ۴۲ سالگی جایزه را دریافت کرد و پیرترین آنها دوریس لسینگ که در سال ۲۰۰۷ در ۸۸ سالگی جایزه را گرفت.
نوبل به نویسنده‌ای تعلق می‌گیرد که به خلاقیتی ویژه در جهان ادبیات دست زده باشد یا در سال قبل برجسته‌ترین کار ادبی را عرضه کرده باشد.
برای نمونه در تقدیم نوبل به گابریل گارسیا مارکز، که جایزه نوبل سال ۱۹۸۲ را دریافت کرد، به دلیل ایجاد خلق سبک "رئالیسم جادویی" به شکلی ویژه مسائل جهان واقعی را با دنیای خیال در آمیخته است.
0e85800672c14d2aa0a46459e686c955 در طول تاریخ نوبل، دو نویسنده جایزه را رد کردند: بوریس پاسترناک، نویسنده و شاعر روس که در سال ۱۹۵۸ به خاطر "دکتر ژیواگو" برنده شد، اما به خاطر فشارهای سیاسی ناگزیر به رد آن شد و ژان پل سارتر، برنده جایزه سال ۱۹۶۴ که گفت: "همیشه با حمایت نویسندگان از سوی نهادهای رسمی مخالف است".
داریو فو که در سال ۱۹۹۷ جایزه را برنده شد.
این هنرمند ایتالیایی بیشتر به عنوان هنرپیشه و کارگردان تئاتر شهرت دارد.
همچنین گفته می‌شود که اکنون سالهاست نام باب دایلن نیز در لیست نامزدهای نوبل است، درحالیکه او بیشتر به عنوان خواننده و ترانه‌سرا شناخته می‌شود.
وینستون چرچیل، نخست وزیر اسبق بریتانیا، تنها سیاستمداری بود که در سال ۱۹۵۳ جایزه ادبی نوبل را برنده شد.
نوبل را نویسندگان هم برای مجموعه کارها دریافت می‌کنند و هم برای یک کار ادبی، مثلا توماس مان، نویسنده بزرگ آلمان، در سال ۱۹۲۹ برای رمان "بودن بروکس" جایزه را دریافت کرد؛ یا آلبر کامو که در سال ۱۹۵۷ برای «خلاقیت ادبی که بر مسائل وجدان بشری دوران ما نوری تازه افکنده است».
نویسندگان زن تا کنون ۱۳ بار نوبل برنده شده‌اند که آخرین آنها آلیس مونرو، نویسنده کانادایی و "بانوی داستان کوتاه" بود که سال گذشته جایزه را دریافت کرد.
برندگان نوبل همواره مخالفانی داشته‌اند، اما گاه این مخالفت بسیار شدید تا حد اعتراض بوده است: مانند مورد الفریده یلینک، خانم نویسنده اتریشی که در سال ۲۰۰۴ برنده نوبل ادبی شد و بسیاری از منتقدان شایستگی و ارزش ادبی کارهای او را زیر سؤال بردند.
یا مو یان، نویسنده چینی که در سال ۲۰۱۲ برنده نوبل شد و گروهی، از جمله برخی از هموطنان او، این نویسنده را به همکاری با دستگاه سانسور در جمهوری خلق متهم کردند.
بیشتر برندگان نوبل تا امروز از کشورهای اروپای غربی بوده‌اند، در برابر سهم کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین بسیار پایین بوده است.
انتهای پیام/8002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان