۱۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۵ چهارشنبه

صبح قزوین سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان در میان بانوان قزوینی
کد خبر: ۳۶۹۶۷۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۲۴ ساعت: ۷:۲۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان خبر داد:

سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان در میان بانوان قزوینی

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین با بیان اینکه سرطان سینه اولین سرطان شایع در میان بانوان قزوینی است، گفت: متاسفانه میزان ابتلا به سرطان سینه رو به افزایش است بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز این بیماری از سوی بانوان با جدیت پیگیری شود.

سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان در میان بانوان قزوینی
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ بر اساس آمارها متاسفانه همه ساله تعداد زیادی از زنان جهان دچار سرطان سینه می‌شوند و این در حالی است که به گفته متخصصان، تشخیص به موقع این نوع سرطان منجر به درمان بیماری و داشتن عمری طبیعی برای فرد می‌شود. 

برای تحقق این امر لازم است تا بانوان با عوامل خطر و اقدامات پیشگیرانه همچنین علائم و نشانه‌های اصلی سرطان سینه آشنا شوند تا با انجام اقدامات به موقع از عوارض و تبعات تلخ آن در امان بمانند.
 
نسرین تنکابنی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ با اشاره به دلیل بروز سرطان سینه در بانوان اظهار کرد: سرطان در واقع رشد کنترل نشده سلول‌های غیرطبیعی در بدن است که افزایش تعداد این نوع سلول‌ها، منجر به ایجاد توده شده و چنانچه این توده به صورت بدخیم باشد از آن با عنوان سرطان نام برده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه بیماری سرطان به گونه‌ای است که می‌تواند سلولهای سرطانی را به سایر قسمت‌های بدن انتقال داده و گسترش پیدا کند و به دنبال آن پیشرفت بیماری و مرگ فرد را به دنبال داشته باشد.

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان‌ در میان زنان است

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین بیان کرد: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان‌ در زنان سراسر جهان است که بر اساس آمار و ارقام بدست آمده در استان قزوین هم اولین سرطان شایع در میان بانوان، سرطان پستان است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی به جامعه جهت پیشگیری از بروز بیماری سرطان سینه عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از سرطان‌های شایع در دنیا و در کشور ایران سرطان سینه است ماه اکتبر را با عنوان ماه آگاهی با این نوع سرطان نامگذاری کرده‌اند.

تنکابنی یادآور شد: بیشترین موارد ابتلا به سرطان سینه در سنین 45 تا 55 سالگی مشاهده می‌شود اما از نظر میزان بروز از هر 100 هزار نفر 34 نفر به این بیماری مبتلا هستند و در حال حاضر آمار افراد درگیر با سرطان سینه در کشور، کمتر از آمار کشورهای غربی است.

ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه

وی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه و نتایج مثبت آن در جلوگیری یا تشخیص زودهنگام سرطان سینه گفت: معمولا پیشگیری و کنترل بیماری در مورد سرطان‌هایی که می‌توان آنها را زود تشخیص داده و با شروع درمان به موقع، بیماری را متوقف کرد انجام می‌شود که سرطان سینه جزو این سرطان‌هاست.

این مسئول ادامه داد: خانم‌ها می‌توانند با معاینه ماهیانه خود و یا به اصطلاح انجام خودآزمایی و معاینه هر 6 ماه تا یکسال توسط ماما و پزشک، در صورت ابتلا به بیماری آن را سریع‌تر و به موقع تشخیص دهند.

وی در مورد علائم بیماری سرطان سینه بیان کرد: سرطان سینه دارای یک سری علائم است که در صورت مشاهده آن احتمال ابتلا به این بیماری در فرد افزایش پیدا می‌کند که از جمله مهم‌ترین علایم شایع آن احساس وجود توده یا تورم در سینه یا زیربغل است.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین ادامه داد: تغییر شکل به صورت عدم قرینگی سینه‌ها از دیگر علائم بیماری سرطان سینه است زیرا سینه انسان حالت قرینگی دارد البته یک تغییر کوچکی دارد اما معمولا در قرینه هم هستند.

وی توضیح داد: سفت شدن سینه، تغییرات پوستی روی سینه مثل پرتقالی شدن پوست یا ایجاد التهاب و قرمزی پوست، مشاهده زخمی روی سینه که زود خوب نشود و پوسته پوسته شدن پوست پستان، تغییراتی در نوک سینه مثل فرورفتگی به داخل یا بروز این مشکل در سایر قسمت‌های این عضو بدن از دیگر علائم سرطان سینه است.

میزان ابتلا به سرطان سینه رو به افزایش است

تنکابنی عنوان کرد: ترشح خود به خودی خونی از نوک سینه هم از دیگر علائمی است که افراد در صورت مشاهده هر کدام از موارد ذکر شده باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و معاینات تکمیلی را جهت تشخیص و شروع اقدامات درمانی انجام دهد.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه میزان ابتلا به سرطان سینه رو به افزایش است بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز این بیماری از سوی بانوان با جدیت صورت بگیرد.

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان