۲۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ سه‌شنبه

صبح قزوین لزوم استفاده از دانش روز در حوزه حکمرانی آب
کد خبر: ۳۶۹۴۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۳ ساعت: ۷:۶ ↗ لینک کوتاه

معاون عمرانی استاندار قزوین تاکید کرد:

لزوم استفاده از دانش روز در حوزه حکمرانی آب

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: طی چند سال اخیر اقدامات موثری در حوزه حکمرانی آب صورت گرفته و لازم است که این فعالیت‌ها به صورت پیوسته و با دانش به‌روزتری صورت گیرد.

لزوم استفاده از دانش روز در حوزه حکمرانی آب
مهدی رجحانی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ آب و خاک و باد و آتش را چهار مولفه بسیار مهم و اثرگذار در دنیا دانست و اظهار کرد: همان‌طور که در حوزه ادبیات از دیرباز این چهار مولفه بسیار مهم تلقی شدند در حوزه حکمرانی نیز بسیار تأثیرگذار به شمار می‌روند.
 
وی افزود: حوزه آتش و باد به عنوان حوزه انرژی و حوزه خاک و زمین و آب نیز در جای خود به عنوان چهار حوزه مهم و قدرت‌ساز حکمرانی هستند که لازمه تشکیل تمدن‌ها نیز محسوب می‌شوند؛ پس اگر در حکمرانی به این عوامل پرداخته نشود دچار مشکل خواهیم شد.
 
معاون عمرانی استاندار قزوین با اشاره به وضعیت کشور در این سه حوزه تمدن‌ساز و حکمرانی بیان کرد: متأسفانه در حوزه انرژی، حکمرانی کشور به شدت اسف‌بار است و تقریباً می‌توان گفت که حکمرانی وجود ندارد؛ در حوزه مصرف نیز وضعیت به شدت نگران‌کننده‌ای داریم.
 
رجحانی ادامه داد: شاید در دنیا کشوری را پیدا نکنیم که دو نوع انرژی را به اقصی نقاط کشور برده باشد که این موضوع در استان مطرح شد که اگر هزینه‌ای که صرف لوله‌های گازی در کشور شده را صرف ساختن نیروگاه می‌کردیم و یک شبکه پخش انرژی را بهینه می‌کردیم شاید وضعیت مناسب‌تری داشتیم.
 
وی اذعان کرد: ما مکلف هستیم به عنوان مجری حکمرانی کشور، انرژی را به دست مردم برسانیم اما نه با دو نوع انرژی، دو سیستم انرژی و دو سیستم نگهداری چراکه هر کدام از این‌ها بسیار هزینه‌بر خواهند بود.
 
معاون عمرانی استاندار قزوین با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب و بهره‌وری اشتباه در حوزه انرژی گفت: خوشبختانه رئیس جمهور و دولت جدید به این بخش ورود کرده و امیدواریم که این ورود جدی شود و بتوانند گام‌هایی را در این راستا بردارند؛ گرچه در دولت نهم و دهم اقداماتی به صورت ناتمام انجام شد اما امیدواریم که در دولت چهاردهم شکل گیرد.
 
رجحانی تصریح کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر تصمیمات مهمی در حوزه حکمرانی اخذ شده که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در حوزه حکمرانی خاک، زمین و موضوعات مبتنی بر دانش رخ داد، طرح کاداستر و امثال آن بود.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری نیز همواره بر موضوع کاداستر تاکید داشته و اکنون هم کارشناسان جهاد کشاورزی پای کار هستند که خوشبختانه اکنون در قزوین از نظر اراضی کشاورزی و کاربری‌ها، وضعیت مناسبی داریم.
 
معاون عمرانی استاندار قزوین اذعان کرد: امروز تمام جنگ‌ها بر سر این سه حوزه قدرت ساز و تمدن ساز که همان انرژی، خاک و زمین و آب است، هستند و در نهایت حوزه تمدن ساز آب که بسیار با اهمیت تلقی می‌شود.
 
رجحانی تصریح کرد: در واقعیت ما در حوزه حکمرانی آب نیز باید مانند حوزه‌های حکمرانی خاک و زمین به عرصه دانش‌ بنیان ورود کرده و از دانش روز استفاده کنیم؛ از اقداماتی که در دولت شهید رییسی در استان قزوین اتفاق افتاد ورود به حکمرانی عرصه آب مبتنی بر دانش روز بود.
 
وی اضافه کرد: خوشبختانه قزوین در حوزه مدیریت مصرف آب در کشور پیش‌رو شده و اخیراً در جلسه وزارت نیرو الگوی مدیریت مصرف آب قزوین ارائه و مورد توجه قرار گرفت.
 
معاون عمرانی استاندار قزوین تصریح کرد: همچنین در ماه‌های اخیر دولت سیزدهم، تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علم و فناوری منعقد شد تا استان قزوین در حوزه حکمرانی دانش‌بنیان آب به طور جدی ورود کند.
 
رجحانی در خصوص چرایی پذیرش الگوی استان قزوین به عنوان پایلوت ملی از سوی وزارت نیرو گفت: موضوع بازار آب و ایجاد سهم‌آب به عنوان مهم‌ترین اقداماتی بود که استان قزوین به طور جدی در اقتصاد آب ورود کرد.
 
 وی در خصوص ایجاد بانک سهم آب در استان تشریح کرد: این مقوله در خصوص بخشی از حکمرانی و حقوق مالکیتی آب است؛ گرچه اسناد مالکیتی چند صد ساله آب تاکنون به ما رسیده اما دانش روز می‌گوید همان‌گونه که در بحث زمین تصمیمات مبتنی بر دانش روز و آیتی و کاداستر مطرح شد در این حوزه نیز صورت گیرد.
 
معاون عمرانی استاندار قزوین تصریح کرد: گرچه حوزه‌های حکمرانی زمین و خاک در ریل درستی قرار گرفته اما همچنان جای کار دارد و در حوزه حکمرانی آب نیز طی چند سال اخیر اقدامات موثری در استان صورت گرفته و از آنجایی که قزوین، استان مهمی از نظر آب است، این اقدامات باید پیوسته و با دانش به روزتری صورت گیرد .
 
رجحانی در پایان گفت: خوشبختانه اقدامات درستی در پهنه کشاورزی و دشت قزوین صورت گرفته و امیدواریم که در دولت چهاردهم نیز این حرکت در استان ادامه پیدا کرده و این الگو در کشور نیز اجرایی شود.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان