۲۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ شنبه

صبح قزوین نوجوانی‌ام را با حضور در جبهه‌ها آغاز کردم
کد خبر: ۳۶۹۳۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۷ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

فرمانده دوران دفاع مقدس در قزوین:

نوجوانی‌ام را با حضور در جبهه‌ها آغاز کردم

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: ۱۸ سال از بهار عمرم گذشته بود که طعم تلخ جنگ تحمیلی را چشیدم و از همان ابتدا برای دفاع از کشورم پیش‌قدم شدم.

نوجوانی‌ام را با حضور در جبهه‌ها آغاز کردم
 محمدرضا صدیقی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: همیشه تاریخ چراغ راه آیندگان است؛ تاریخ کشور عزیز ما نشان می‌دهد که به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب ایران، این کشور همیشه مورد هجوم و تعرض دشمنان قرار گرفته است. نتیجه این تعرض نیز جدا شدن مناطق ایران در یک مقطع تاریخی بوده است؛ با هجوم نیروهای بعث عراق برای تصرف خوزستان، ملت ایران ایستادگی و شجاعت خود را به جهانیان نشان دادند. دشمنان قصد داشتند که مناطق خوزستان و کردستان را از کشور ایران جدا کنند اما یک عامل مهم در برابر آنان ایستادگی کرده و آن عامل انقلاب اسلامی بود.
 
وی افزود: کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان که یک مرز ۱۴۰۰ کیلومتری را دارد در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ مورد تعرض دشمن بعثی قرار گرفت. با هجوم نابه‌هنگام رژیم بعثی عراق، فرودگاه‌ها و مناطق مرزی ایران در تصرف دشمن و مورد بمباران قرار گرفت.
 
فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با جنگی همه جانبه مواجه شد؛ با ورود نیروهای بعثی به خاک ایران دفاع مقدس به وجود آمد. دفاعی که در برابر دشمن قدرتمند ایستادگی می‌کرد و بسیار مقدس بود.
 
این فرمانده عنوان کرد: دشمن به قدری از تصرف خاک ایران مطمئن بود، زمانی که صدام سه روز پس از جنگ در هویزه مصاحبه می‌کرد در میانه مصاحبه آن را رها کرده و وعده ادامه مصاحبه را یک هفته بعد در تهران داد. ظهور دفاع مقدس با رهبری امام خمینی(ره) و تبعیت مردم از فرمان امام (ره) باعث شد که دشمن به اهداف خود نرسد.
 
صدیقی تصریح کرد: ۱۸ سال از بهار عمرم گذشته بود که طعم تلخ جنگ تحمیلی را چشیدم و از همان ابتدا برای دفاع از کشورم پیش‌قدم شدم.
 
وی خاطرنشان کرد: با وجود سختی دوران جنگ، در سال ۱۳۶۲ متاهل شدم و در همان سال‌ها نیز فرزندم به دنیا آمد؛ همسرم همراه با من وضعیت جنگ را درک کرده و نبود من را تحمل کرد.
 
فرمانده دوران دفاع مقدس تاکید کرد: در عملیات‌های بدر، رمضان، خیبر، کربلای ۵، کربلای ۴، والفجر ۱۰ و.. حضور داشتم و در مقام فرماندهی فعالیت می‌کردم.
 
این فرمانده در ادامه گفت: در عملیات‌های مختلف همرزمان ما که در جلوی چشممان به شهادت می‌رسیدند، به حالشان غبطه می‌خوردیم زیرا بر اساس روایت که کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند دارند.
 
صدیقی بیان کرد: همیشه نیاز، انسان‌ها را وادار به پیشرفت و ترقی می‌کند؛ یکی از محاسن دوران دفاع مقدس تولید نیازهای جامعه بود. به عنوان مثال دفاع در برابر دشمن قدرتمند نیاز به سلاح‌های جنگی دارد و ما آن موقع حتی بعضی از ساده‌ترین ابزاز دفاع را نداشتیم و مجبور به تولید شدیم. تولیدات پر از ضعف آن دوران تبدیل به تولیدات درجه یک جهانی امروزه شد.
 
وی افزود: در سال ۱۳۶۵ اولین گلوله‌های خمپاره در اصفهان تولید شد که پر از عیب و ایراد بود اما با تکرار و سعی و تلاش امروزه خمپاره‌های تولید می‌شود که قادر است کشورهای صهیونیسم را نابود سازد.
 
فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: دستاوردهای سیاسی جنگ تحمیلی این بود که ما به جهانیان انقلاب اسلامی را ثابت کردیم که به این کشور حمله نکنید؛ یکی دیگر از دستاوردها صادرات تراوشات ذهنی انقلاب اسلامی به قلب آمریکا و اروپا بود، به طوری که امروزه مردمان آمریکا و اروپا ه صحت و درستی انقلاب اسلامی ایران ایمان آورده‌اند.
 
این فرمانده عنوان کرد: ناموس هر فرد، سرزمین مادری آن است؛ بنابراین اگر کسی به سرزمین تعرض کند یعنی به ناموس ما تعرض کرده و ما در برابر اهانت او ایستادگی می‌کنیم؛ امروزه نیز با گذشت چندین سال از دوران دفاع مقدس می‌توانم به جرات بگویم که نسل امروز نیز در برابر دشمن ایستادگی خواهد کرد.
 
صدیقی خاطرنشان کرد: امروز جنگ تن به تن نیست بلکه در میان عقیده جوانان نفوذ کرده است؛ امروزه به جای اینکه شهدایی همچون چمران و صیاد شیرازی الگو باشند، هنرپیشه‌های هالیوودی الگو هستند.
 
وی تاکید کرد: در جامعه امروزی هرکه جا پای رهبری بگذارد در راه حق می‌ماند و به خطا نمی‌رود، الگوی ما باید مقام معظم رهبری باشد. متاسفانه دو گروه همیشه برای ما دردسرساز بوده است، گروه افراطیون و گروه عقب‌ماندگان.
 
فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: الگوی جوانان امروزی باید دوران دفاع مقدس باشد نه دوران شاهنشاهی که در جنگ جهانی دوم در عرض سه روز کشور به تصرف دشمن درآمد.
 
این فرمانده درباره یکی از خاطرات شیرین دوران دفاع مقدس گفت: در عملیات میمک شهید رضا زرآبادی یک تانک به غنیمت گرفته بود و به همین دلیل می‌خواستند به او درجه تشویقی در جمع فرماندهان و سربازان اعطا کنند اما شهید زرآبادی اظهار کرد که درجه تشویقی نمی‌خواهم زیرا من باید از خداوند درجه بگیرم، به یک ماه نرسید که به درجه رفیع شهادت نائل شد.
 
صدیقی درباره بدترین و سخت‌ترین خاطره در پایان گفتگو عنوان کرد: در عملیات والفجر ۱۰ که در ارتفاعات مشرف به حلبچه صورت گرفت، صدام مردم حلبچه را بمباران شیمیایی کرد؛ در عملیات بمباران شیمیایی یک دم و بازدم نیاز بود تا زندگی طعم مرگ به خود گیرد.
 
انتهای خبر/٣٠٠٠

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان