۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین فضاسازی شهری مناسب مادران و کودکان نیست
کد خبر: ۳۶۹۳۸۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۹ ساعت: ۱۳:۳ ↗ لینک کوتاه

دبیر مجمع فعالان فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین:

فضاسازی شهری مناسب کودکان و مادران نیست

دبیر مجمع فعالان فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین: فضاسازی شهری مناسب کودکان و مادران نیست حتی مساجد و ادارات ما برای حضور آنان به درستی مهیا نشده‌اند.

فضاسازی شهری مناسب مادران و کودکان نیست
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، زهرا نجاری دبیر مجمع فعالان فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین، بانوی کوشا و فعالی است که مادر چهار فرزند است.
 
او که چندین سال است به عنوان فعال جمعیت در استان قزوین مشغول به فعالیت است، تاکنون توانسته بانوان زیادی را به فرزندآوری ترغیب و مادران زیادی را از سقط جنین منصرف کند.
 
نجاری در رویداد رسانه‌ای بانوان استان قزوین «طنین» با اشاره به لزوم ارزش گذاشتن به مادران اظهار کرد: مادران جامعه ما باید احساس خوبی از رفتار و مواجهه اجتماعی با مردم دریافت کنند، این چیزی است که برای مادر بودن نیاز است.
 
وی ادامه داد: بانوان باید بدانند که به عنوان مادر برای خانواده، برای فامیل و برای جامعه مهم و قابل احترام هستند، تا این احترام و توجه آنان را در انجام وظایف مادری یاری کند.
 
 دبیر مجمع فعالان فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین بیان کرد: ما اگر فرهنگ‌سازی درستی داشته باشیم در حوزه جمعیت مشکلی نداریم، گاهی حرف‌های مردم که نشان از عدم فرهنگ‌سازی و آگاهی آنان است به قدری آزار دهنده است که مادران را از آوردن فرزندان بیشتر منصرف می‌کند.
 
وی افزود: علاوه بر فرهنگسازی باید فضاهای اجتماع ما نیز برای حضور مادر و فرزند آماده باشد، واقعیت این است که فضاسازی شهری ما مناسب مادر و کودک نیست، حتی مساجد، ادارات ما برای حضور مادر فرزنددار طراحی نشده است.
نجاری خاطرنشان کرد: پله‌برقی‌های سطح شهر که عمدتا خاموش و جداول خیابان‌ها برای عبور کالسکه طراحی نشده‌اند.
 
وی با بیان اینکه باید حامی مادران باشیم، اظهارکرد: هرکس از افراد جامعه باید به نوعی حامی مادر و کودک باشد، از مسئولین نهادهای دولتی گرفته تا مردم جامعه باید براساس رسالت اجتماعی خود برای حوزه جمعیت کار کنند، چرا که نه تنها ایران بلکه جهان در بحران جمعیتی قرار گرفته است.
 
دبیر مجمع فعالان فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین گفت: شاید مراسمات تجلیل از مادران چند فرزندی چندان اثربخش نباشد، بلکه اهمیت دادن و ارزش نهادن جامعه به مادران و فرزندان و نگاه حمایتی به آنان می‌تواند حال  و احساس آنان را خوب کند.
 
وی با اشاره لزوم اجراسازی قانون جوانی جمعیت بیان کرد: قانون جوانی جمعیت هرچند ناکافی، اما موثر است کما اینکه بسیاری از آن هم درست اجرا نمی‌شود و اگر هم بشود هیچ نظارتی برای آن نیست.
 
نجاری بیان کرد: ما با راه‌اندازی مرکز نفس و با همکاری با دانشگاه علوم پزشکی، سازمن بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی در راستای حمایت و تشویق مادران برای فرزندآوری، کمک به زوجین نابارور، ارتباط با مراکز ناباروری و معرفی افراد متقاضی فعالیت داریم.

وی تاکید کرد: در این مرکز از مشاورین زبده برای منصرف کردن مادران از سقط جنین و ترغیب مادران تک فرزندی به فرزندآوری بهره می‌بریم، اما برای همه یک نسخه را نپیچیده بلکه براساس شرایط آنان برای این مادران برنامه‌ریزی می‌کنیم.
 
این فعال حوزه جمعیت افزود: همچنین دوره‌‌های آموزشی اعم از فرزندآوری، تربیت فرزند برای مادران باردار و فرزنددار داشته و با کمک خیرین در راستای حمایت اقتصادی از مادران باردار و نیازمند هم برنامه‌هایی داریم.
 
وی اظهار کرد: متاسفانه آمار ناباروری در کشور به دلیل سبک زندگی و نوع تغذیه بالا رفته و هزینه‌های زیادی ا به خانوارها تحمیل کرده است، ما در مرکز نفس با بهره‌گیری‌ از متخصصین طب سنتی و مدرن و شناسایی بانوان نابارور از نهادهای حمایتی به دنبال رفع این موانع هستیم.
 
نجاری در پایان گفت: خوشبختانه تاکنون با رعایت دوره‌های 40 الی 120 روزه این مرکز 12 تولد از سوی مادران نابارور داشتیم که جای خوشحالی است.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان