۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین هیات مهدیاران، گعده‌ای برای مادران چند فرزندی
کد خبر: ۳۶۹۳۸۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۹ ساعت: ۱۰:۴۶ ↗ لینک کوتاه

عضو شورای اندیشه‌ورز هیات مادر و کودک «مهدیاران» قزوین مطرح کرد:

هیات مهدیاران، گعده‌ای برای مادران چند فرزندی

عضو شورای اندیشه‌ورز هیات مادر و کودک «مهدیاران» قزوین گفت: هیات «مهدیاران» برای اینکه مادران چند فرزندی هر دو نقش مادری و مسئولیت اجتماعی را در. کنار هم تجربه کنند نیز تشکیل شد.

هیات مهدیاران، گعده‌ای برای مادران چند فرزندی
به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، میترا علیخانی در رویداد «طنین» که صبح امروز در مرکز نوآوری، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: هیات «مهدیاران» از سال ۹۳ به صورت هفتگی و با محوریت حضور کودکان در کنار مادران آغاز به کار کرد.
 
وی افزود: در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶، این هیات به صورت جدی‌تر با برنامه‌ریزی‌های بیش‌تر شروع به کار کرد و هسته اولیه این مجموعه ابتدا مادرهای بدون فرزند یا تک فرزند بودند که در ادامه این اعضا بیش‌تر شد.
 
عضو شورای اندیشه‌ورز هیات مادر و کودک «مهدیاران» قزوین بیان کرد: این هیات طراحی شد تا مادران بتوانند مدیریت خانوادگی در کنار مسئولیت اجتماعی را باهم داشته باشند، همچنین در فضای هم شبکه‌ای طراحی شد تا مادرانی که خیلی شرایط حضور در هیات را ندارند از طریق این فضا کارها را دنبال کنند.
 
این بانوی فعال فرهنگی استان قزوین اذعان کرد: توجه ویژه به فرزندآوری یکی از اهداف مهم هیات مهدیاران است. یکسری کارهای فانتزی هم در این دورهمی‌ها صورت می‌گیرد که به هر حال سعی می‌شود فضا را صمیمی کنیم، کاری می‌کنیم که مادران با علاقه خودشان در کنار فرزندشان در هیات حضور پیدا می‌کنند. 
 
علیخانی با اشاره به نگاه ابزاری غرب به زن، ابراز کرد: دین اسلام الگوی سومی از زن مطرح کرد که طبق آن زن می‌تواند بدون اینکه بخواهد از خانواده‌ خودش بگذرد در اجتماع حضور پیدا کند و هدف همین است که مادرانی که بین دوراهی استعدادهای خودشان و خانواده تردید دارند نیز تصمیم قطعی بگیرند و از پستوها بیرون بیایند و تأثیرگذاری خودشان را نشان دهند. 

ارتقای سطح مادرانه و همسرانه در «مهدیاران»

وی ادامه داد: هیات مهدیاران هم بر همین اساس است که مادر می‌تواند کنش‌گری اجتماعی داشته باشد و مهارت خودش را در همسری و مادری ارتقا دهد، برنامه‌ریزی شده است.

علیخانی افزود: مادران در هات ما می‌توانند فرزند خود را به مربی‌های دلسوز بسپارند و در محیطی صمیمانه و دوستانه حضور یابند. همچنین در این هیات اردوهای سالیانه خانوادگی هم برگزار می‌شود که پدرهای هیات هم باهم آشنا می‌شوند.
 
این مادر چند فرزند عنوان کرد: در عصر حاضر اکثر مادران بین دوراهی می‌مانند که آیا به دنبال مسئولیت اجتماعی، آرزوها و ادامه تحصیل و شغل برود یا فقط به زندگی سلولی خود در منزل و بدون فعالیتی ادامه دهند. 
 
علیخانی با تاکید بر اینکه هدف تشکل مهدیاران تربیت مادران تراز انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: بی‌شک مادران نقش اجتماعی موثری دارند و باید با حضور فعال در جامعه این تاثیرگذاری را نشان دهند نشان‌ دهند و بدانند که بی‌هدف در جامعه حضور ندارند.
 
وی تصریح کرد: عادی‌سازی و فرهنگ‌سازی حضور فرزند در کنار مادر در محل کار مادران از دیگر اهداف هیات مهدیاران است تا جامعه و به ویژه کارفرمایان بپذیرند که گاهی مادران شاغل هم می‌توانند با فرزند خود در محل کار حضور یابند و این بستر هم برای آن‌ها فراهم شود.
 
بانوی فعال اجتماعی، فرهنگی استان قزوین خاطرنشان کرد: همچنین در این هیات یک طرحی وجود دارد که سه‌شنبه‌های اول هر ماه این مادران تولیدات خودشان را در بازارچه این مجموعه جهت عرضه به مردم ارائه می‌دهند و از همین طریق هم می‌توانند یک درآمد اقتصادی جزئی داشته باشد، البته این اعضا در بازارچه‌های سطح شهر هم حضور پیدا می‌کنند. 

وی افزود: وقتی مادری باردار می‌شود یا به تازگی زایمان می‌کند بقیه اعضا در هیات به صورت رندوم یا مرتب برای این مادر غذا می‌برند و این تعامل بین مادران قدرت تاثیرگذاری را زیاد می‌کند و این همدلی‌ها قطعا باعث یک حرکت کنش‌گری اجتماعی مفید می‌شود.
 
عضو اندیشه‌ورز هیات مهدیاران استان قزوین اظهار کرد: وقتی دختران و زنان اولویت‌های خودش را بشناسند خیلی بهتر می‌تواند حال خوبی داشته باشد و یکی از اهداف اصلی هیات مهدیاران هم این است که حال مادر خانواده خوب باشد چراکه این مادران هستند که موتور محرکه اعضای خانواده‌ها هستند. 
 
علیخانی در پایان گفت: باتوجه به اینکه کتاب‌ و کتابخوانی باید در سبد خانوارها قرار بگیرد و مطالعه خانواده‌ها زیاد شود، مادران در این هیات هفتگی کتاب‌ مطالعه می‌کنند و به صورت تخصصی دورهم می‌نشینند و درباره مباحث کتاب صحبت می‌کنند و این برنامه خودش بر سطح علمی و عمومی مادرها می‌افزاید. 
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان